Tips på en tjejcykel inför långresa!

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------

> Ha ha ho ho ho ho hi hi hi hi he he...Du är allt
> bra go du Per. När argumenten tryter kör du
> sköna smutskastningstrick istället för sakliga
> argument....Först den plötsliga och ur intet
> komna viktnojan och sedan det här.

Viktnoja? För din information: varenda långcyklist ägnar en avsevärd del av sin tid vid planeringen till att i någon mening väga och mäta vad som ska med. Det gäller att prioritera rätt, både för viktens och utrymmets skull. Kör man med väskor är det särskilt viktigt eftersom de i bästa fall ger en 60-100 liter till förfogande. Ska man vara ute länge, t ex hoja till Australien, är det en massa prylar som ska med.

> Ha ha ha ha he
> he he ho ho ho...jag kan verkligen inte sluta
> skratta. TACK!
> (Hur många långfärdscyklister i sminaNOland
> kör med xtr-nav, keramiska fälgar och chris-king
> styrlager? Saker som enligt dig det i princip är
> lönlöst att leva utan...)

Det vet jag inte. Dock kan jag säga, att det är vanligt att man har bästa möjliga prylar. Jag har också stött på folk som haft problem med sina prylar, inte minst på Leh - Manali vägen i Ladakh, och ingen av dem hade problem med XTR-nav, ceramiska fälgar eller CK-styrlager.

> Däremot vet jag exakt vad det beror på. Dessa
> långfärdcyklister ägnar sin tid åt att cykla
> och uppleva istället för att diskutera vad som
> vore optimalt att cykla på ett internetforum....

he he ho ho, du saknar i v f inte självironi, men ärligt talat varför använder de inte mekaniska skivbromsar. De flesta är närmast besatta av sina hojar och ägnar massvis med tid åt att optimera dem. Dessutom brukar reparerbarhet — även under enkla omständigheter — stå högt i kurs.

Per skrev:
> he he ho ho, du saknar i v f inte självironi, men
> ärligt talat varför använder de inte mekaniska
> skivbromsar.

Min gissning är att Markus gav svaren några inlägg upp + att dina erfarenheter är från en tid då det inte fanns några/var väldigt ovanligt med skivbromsar till cyklar.

Cyklar man i alaska vill man tydligen ha skivor
ksetup.jpg

psetup.jpg

Och ja Per, du har rätt. Touringcyklister/ de som gör touringcyklar brukar vara väldigt konservativa.

Per: Var det inte under den där California-trippen ni fick så god hjälp av amerikanska cykelbutiker när Elizabeths cykel gick sönder? Knappast tredje-världen.. Och ni hade väl kärra?

Thorn säger nej till skivbromsar på långfärdscyklar på grund av flera anledningar. Framförallt så är det problem med att få skivbromsar, pakethållare och packväskor att trängas om samma utrymme som gör att dom inte vill. Sen är det ventilationsproblem också, dom menar att värmen från en skivbroms stängs inne av packväskor. Jag godtar dom invändningarna, men säger också att det går att lösa dom problemen.
Om man är beredd att utrusta en långfärdscykel med Rohloffnav (där reservdelsproblemet måste vara astronomiskt större än att få tag på wirear eller Deorebelägg) så känns det inte som att böja ett tunnt stålrör är särskilt knepigt.

Själv tror jag att det är klart lättare att få en mekanisk skivbroms lagad av en någorlunda kunnig bilmekaniker än att hitta en vettig fälg.

Och Thorn är ju inte helt emot skivbromsar..
bikeenlargeravenenduro.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Rocky Mountain Hammer var grym! Precis vad jag letat efter. Himla synd att den verkar vara slut i de storlekarna jag hade velat ha. :( Å andra sidan så behöver jag den inte just nu utan kan vänta en tid, kanske har jag tur..

Ang. bromsen så skulle jag allra helst köra på en mekanisk skivbroms, MEN hur funkar det med pakethållaren och väskor, hur pass mycket måste man modifiera? Någon som gjort detta och kan ge lite tips? Smart tips att ha med en liten v-broms i packningen, får se sen när det är dags hur mycket som får plats.

Bilden på Thorncykeln som Markus lade in var ju inte helt fel heller. Mums!

Nästa fråga: 36 kontra 48 hål?

Härligt hur tråden på Utsidan handlar om vad ordet "kitta" betyder, och på Happy blossar v/skiv krigen upp igen. WEEEE!

It's a bike, are you crazy?

EDIT:

Slänger in ett tips också, bästa stället att packa ner vbromsar måste ju vara på de där vbromspinnarna som sitter på ramen?

Låter som en grym resa, kör hårt.

Boe skrev:
> Härligt hur tråden på Utsidan handlar om vad
> ordet "kitta" betyder, och på Happy blossar
> v/skiv krigen upp igen. WEEEE!
>
> It's a bike, are you crazy?
> EDIT:
>
> Slänger in ett tips också, bästa stället att
> packa ner vbromsar måste ju vara på de där
> vbromspinnarna som sitter på ramen?
>
> Låter som en grym resa, kör hårt.

Happy var en trevlig överraskning :)

Fy vad du är smart! Nobelpriset nästa?

Kikade förresten precis på din Brooks-tråd. Blev urtjusigt och stor inspiration för mig.

Jag antar att du menar fälgar? 36 borde räcka. 48 är för tandemcyklar.

Och angående pakethållare: Det finns dom som har bestämt sig en gång för alla hur en cykel ska vara gjord, och dom gör ofta väldigt bra saker och tänker aldrig ändra på sig.

Sen finns det andra som tar sig en funderare på hur moderna cyklar ser ut och hur man gör tillbehör som passar, och det kan nog funka bra det också. Ta Old Man Mountain till exempel. Pakethållare för dämpade framgafflar och skivbromscyklar:
http://www.oldmanmountain.com/products.htm

(för övrigt, när det gäller överhettning i en skivbroms så skulle jag inte oroa mig så mycket om det är en mekanisk skivbroms eftersom det inte finns någon vätska som kan bli för varm. Bara man har en ram/framgaffel som kan leda bort värmen borde man klara sig. Samma överhettning kan uppstå på en fälgbromsad cykel, och jag har änu inte läst om någon touringcyklist som har klagat på att värmen stängts inne mellan pakethållare, fälg och stänkskärm)

Linyah skrev:
> Ang. Roadraten så är den ju optimerad för 28"
> hjul, men även 26" går, dock då med
> skivbroms... Bra eller anus?

Hej!
Roadratten passar mig bra men är i detta utförande lite för racing troligen för turen du nämnar? Men kan byggas up på många sett. Cotic Soul är ett annat alternativ, är desutom i reynolds 853 stål som gör saken lite tåligare.
LX bli säkert fint men kanske inte hjul och des hjullager, då är något dyrare att föredra, men inte heller dom färdigt bygda som är svår att serva med nya ekrar när det behövs.
Lycka till!

Bilagor

• P1010241.JPG
    P1010241.JPG
    134.5 KB · Besök: 39
Camille skrev:
> LX bli säkert fint men kanske inte hjul och des
> hjullager, då är något dyrare att föredra,

Varför då?

Per skrev:

> Det är inte problemet. Problemet är, att
> fälgarna blir oerhört varma av att åka nedför
> i berg.
Jag vet väl mycket väl att det är fälgarna som blir varma. Läs vad jag skriver. Problemet är var värmen tar vägen.
Gummi och luft är utmärkta isoleringsmaterial, så att låta en varm fälg fylla däcket med luft är ett jättedåligt sätt att bli av med överskottsvärme. En varm bromskiva som har kontakt med ett metallnav, ett metallok och en metallram har klart större chans att bli av med överskottsvärmen även om den sitter innanför en packväska som hindrar luften att kyla. Har du nånsin känt på en skivbromsad stålram efter 10 km nerfart? Den är varm ända upp till sadelstolpen.

Då återstår alltså två argument mot skivbromsar på långfärdscyklar:
1. Det är svårt att hitta pakethållare. Här har Old Man Mountain ett alternativ, även om jag inte är säker på att dom är lika bra som till exempel Tubus. Men det borde inte vara alltför svårt att bocka till en stålpakethållare på rätt sätt för att få det att funka.

2. Service/reservdelar. Jag tror inte mekaniska skivbromsar är speciellt svåra att meka och dom reservdelar som kan behövas väger väldigt lite. Jämför med reservklossar till cantileverbromsar så blir det ingen viktskillnad, för ingen hade väl tänkt att rekommendera någon att sticka på långresa utan extrawire eller bromsklossar? Hur länge håller canti/v-klossar? I värsta fall klarar dom bara 100km i regn och grus, och dom måste ställas in ofta för att ta.
Deorebelägg kan dessutom skickas på posten till löjligt låg kostnad och vill man ha både hängslen och livrem väljer man hjul som har bromsyta på fälgen ifall det skulle behövas.

Sen finns det en till väldigt bra anledning till att mekskivor passar på en långfärdshoj. Tänk på komfort och säkerhet. Att ha bromsar som biter bra när man är trött eller det är dåligt väder kommer att göra resan lättare. Alla som har cyklat en fullastad tourer i nerförsbacke, ösregn och +3° vill gärna ha skivbromsar.

oxr skrev:
> Camille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LX bli säkert fint men kanske inte hjul och
> des
> > hjullager, då är något dyrare att föredra,
>
> Varför då?

Dom är absolut inte dåliga. Kör själv xt body på mina mtb hjul men dom är inte så täta mot vatten och lera, lite frost på detta och då kan det strula. Kanske lx bättre, men svår at tro.
:-) Camille

Angående drivlina så undrar jag om inte Rohloffnavet som nämns tidigare kan vara ett alternativ. Sist jag kollade hade Rohloff noll returer på sina nav, dvs. de är ganska tillförlitliga. Nackdelen är att det väger ett par hundra gram mer än en bakväxel och kassett. Fördelen är att de ska vara helt servicefria och inte suger upp en massa skit.

Jag tror faktiskt Per har en poäng vad det gäller fälgbromsar. De är mycket enklare i sin konstruktion och i princip oförstörbara. Det finns belägg med bra stoppkraft och det brukar gå att få tag på nya över i stort sett hela världen. (Vilket kan vara svårare med skivbromsar). Det är klart att ska man ner för ett stort berg i regn och lera så blir stoppkraften sämre och slitaget större på fälgarna men med keramiska fälgar så borde det inte inträffa omedelbart. Det är klart att det är mycket häftigare med skivbromsar och så är det jätteskönt då de bromsar så bra. Men skulle oturen vara framme och man bockar en skiva så blir det snabbt ganska trist. Jag har försökt räta ut skivor med ganska bra verktyg (jämfört med om man är i Uralbergen) och det är inte helt enkelt.

Skulle också vilja sekondera Per när det gäller att packa ner extra saker. När man ska åka långt med mycket saker väger man minsta sak på guldvåg. Många bäckar små... I Göran Kropps bok 8000+ finns en lista på allt han har med sig. Inklusive vikt.

Glöm inte att ta med en eker för varje sida samt ekernyckel. Skulle man ha otur att bocka hjulet litet är det ovärderligt att kunna nödrikta hjulet så att man kan fortsätta cykla. Men det har du förmodligen redan koll på.

Sen funderade jag på om man inte kan använda ramen som förvaring också? Man borde ju kunna stoppa ner saker i plastpåsar som en korv i sadelstolpen? :-)

Mathias skrev:
> Det
> finns belägg med bra stoppkraft och det brukar
> gå att få tag på nya över i stort sett hela
> världen.

Vad vet du om det? Jag har för mig att det pratades om No-Shimanoland alldeles nyss.. I Uralbergen har dom inga XTR-belägg varken för skivor eller cantisar. Så jag skulle nog packa med reservbelägg även om jag hade fälgbromsar. Glöm inte att ta med en extra fälg, senast jag kollade så var den mer utsatt för problem än bromsskivor.

Edit: Vill man vara verkligt säker på att få "real world maintenance" på cykeln så tycker jag man köper den här. Den tillverkas av Hero i Indien, världen största cykelfabrik. Det borde gå att få tag på reservdelar överallt.
27.jpg

Jag vet inte om du misstolkade mig litet där? Jag menade alltså att man kan köpa bra belägg här (givetvis tar man med sig ett eller två par extra) men att man kan säkert köpa "vanliga" belägg på bra mycket fler ställen i världen än just specialskivbromsanpassade. Man kan förmodligen med litet mek få på de flesta bromsklossar på en vanlig V-Broms. För att vara extra tydlig menade jag alltså inte att man skulle köpa XTR-belägg i Ural utan bongo-bongo som man kan försöka skruva dit om det kniper.

Och nej, min kunskap om tillgången av fälgbromsbelägg i den delen av världen är något begränsad och är baserad på ett antagande att fälgbromsar är vanligare än skivbromsar och således är det lättare att få tag på gummin till dem. (Även om det säkert inte är lika vanligt som fotbroms men det ser jag inte som ett alternativ direkt.)

Nöjd med svaret?

Mathias skrev:
> Man kan
> förmodligen med litet mek få på de flesta
> bromsklossar på en vanlig V-Broms.

V-bromsar funkar dåligt med packväskor och pakethållare. Cantisar har lättare att få plats.

Det stämmer säkert om du säger det men förklara gärna med en bild så att jag faktiskt förstår...
Jag tänker ju nämligen att det är en vajer som går ner i alla fall, må vara att den ena är litet mer på sidan.

Japp, det är en wire. Men V-bromsarna sticker upp och cantisarna sticker ut. Tänk dig att du sätter en stålställning mellan eller över v-bromsarna. Då blir det svårt att få armarna att gå ihop. Titta på Elisabeths cykel här ovanför (fast Per och Elisabeth cyklade ju med kärra förstås).

OK.
Om jag har fattat det rätt så är alltså XTR-vbromsar bra för att dom går att serva över hela världen om man tar med sig belägg, men Deoreskivbromsar är dåliga för att dom kan gå sönder och man behöver ta med sig belägg och det finns inga reservdelar så fort man rör sig utanför Shimanoland och bysmeden som i normala fall ska kunna löda ihop en ram begriper såna inte såna komplicerade saker som en mekanisk skivbroms?
Fälgslitage existerar inte och en keramisk fälg får aldrig en buckla men det får bromsskivan som sitter betydligt mer skyddad?

Om jag skulle ge mig ut på långtur (men det gör jag inte, för jag gillar dagliga duschar, mjuka sängar, espresso och ölpumpar för mycket) så hade jag valt mekaniska skivbromsar på grund av bra bromsförmåga, obefintligt fälgslitage och lätt servicegrad. Jag hade nog kunnat leva med att släpa med ett antal bromsbelägg och skulle kunna tänka mig en reservskiva i packningen. Faktiskt hade jag nog tio gånger hellre haft det så än att behöva justera canti eller V-hejdare dagligen eller stå ut med slitna och överhettade fälgar, för att inte tala om igengeggade bromsar i lera eller obefintlig bromskraft i regn.

Jag tror nämligen inte att bromsar funkar på ett sätt i Sverige och ett annat sätt i Abchazien. Är dom dåliga på en plats så är dom dåliga på en annan geografisk plats och att cykla runt världen med taskiga bromsar är inte min uppfattning om en kul resa.

Hej!

Som omvärdscyklist skulle även jag, Rikard Rättrådig använda Pers bromsar, varför?
Därför att han har testat, vilket inte teoretiker cyklisten Markus ullkillen F inte gjort pluss att han synts på kort med baggyshorts och bryggeri önskedrömmar.

Jag skulle använda ullkillens bromsar, för han verkar mycket snällare och smartare, plus att han vart med i kadens flest gånger.

Rikard Rättrådig skrev:

> pluss att han synts på kort med baggyshorts och
> bryggeri önskedrömmar.

Just det där med baggys är ju ett problem.. Angående bryggeriönskedrömmar: Jag skulle vilja simma i Heinekens bryggkar. Det vore en vettig cykelresa. Till Holland och sen badsemester hos Heineken.

Per: Det går naturligtvis att använda V-bromsar och pakethållare. Det funkar på många ramar. Vad jag syftade på var inte att jag skulle haft problem med det utan att de flesta tillverkare av touringramar föredrar cantisar för att det blir lättare att få allt att på plats. Återigen, läs vad jag skrev. Att du har fått MTB-ramar att funka med V-bromsar och packväskor betyder inte att den som tillverkar touringramar gör på samma sätt. Kan du inte berätta hur det funkar med packväskor och pakethållare på Elisabeths cykel här ovan?

Edit: Stvafle

Nu schmå tjära baarnen tücker jag att det räcker med sandkastningen idag och så kan vi väl försöka hjälpa den söta tjejen som startade tråden innan hon tröttnat på oss och slutat läsa. Mmmkey?

Jag kan bara minnas när Tobbe/FROST skulle bromsa sig ner för en alp i regn med sina hayes-mek-bromsar. Han hade bromssträcka som orientexpressen och skrek tyst när han skulle räta ut fingrarna. Det fick mig att tveka när det gäller mek-skivor. Tobbe monterad hydralhayes samma kväll...

bb7 ska visst var bra, men 40 kg cykelekipage, 15% lutning, 12 km, grusväg och ösregn - har någon testat? V-bromsar vet man iaf var man har.

Fjärdebrunn skrev:
> Han hade bromssträcka som
> orientexpressen och skrek tyst när han skulle
> räta ut fingrarna. Det fick mig att tveka när
> det gäller mek-skivor. Tobbe monterad hydralhayes
> samma kväll...

Nu blandar du ihop saker och ting. Det är ingen tvekan om att hydrauliska skivbromsar är tio gånger bättre än nånting som helst annat för MTB.
Den här diskussionen gäller vad som är driftsäkrast med touringcykel i Takla-Makanöken.

>men 40 kg cykelekipage, 15% lutning, 12 km, grusväg och ösregn - har någon testat?
Jag, med cantis och hydrauliska skivor. Jag tänkte prova mekskivor i sommar. Men med något lättare cykel.

Markus F skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han hade bromssträcka som
> > orientexpressen och skrek tyst när han skulle
> > räta ut fingrarna. Det fick mig att tveka när
> > det gäller mek-skivor. Tobbe monterad
> hydralhayes
> > samma kväll...
>
> Nu blandar du ihop saker och ting. Det är ingen
> tvekan om att hydrauliska skivbromsar är tio
> gånger bättre än nånting som helst annat för
> MTB.
> Den här diskussionen gäller vad som är
> driftsäkrast med touringcykel i Takla-Makanöken.
>
Det kan få vara hur driftsäkert som helst, men det gäller först och främst att de funkar att bromsa med?

Mathias skrev:
> Nu schmå tjära baarnen tücker jag att det
> räcker med sandkastningen idag

Äsch, det är ju bara underhållningsvåld.. Livet vore heltrist om man inte fick grotta ner sig i en V-broms/skivbromsdiskussion ibland.

Skoj att läsa eran diskussion!

Förövrigt så kör jag så klart med stålram samt med packväskor, då jag inte riktigt gillar släpkärror, jag är inte tant än. ;)

Däcken blir ett par Marathon Supreme. Åsikter om dem? Jag vet att dom är nya så det är svårt att veta hur bra dom är, tydligen ska slitstyrkan inte vara lika bra som på XR, men vi har ändå tänkt skicka däck före oss till en del städer längs vägen.

Hur illa är det att åka med framdämpare? Enkel, kort slaglängd, utan olja.

Har i sådana fall tänkt använda en så enkel som möjligt, t ex Rock Shox Tora 302. Stålfjäder, 85-135 och LockOut. Har en Rock Shox på mina Kona nu som hängt med i bra många år utan att krångla.

Vad körde ni med för däck?

Tillbaka
Topp