Tips på hemmabyggda kartställ för MTB-orientering.

pfjord

Aktiv medlem
Är det någon som har byggt ett kartställ för styret som passar för t.ex multisporttävlingar, MTB-OL och långturer? Tips, foton och ritningar tas tacksamt emot..

Nu är vårat hemmabygge färdigt, i alla fall en prototyp. Vi har använt oss av spikband, straps, skruv och vingmutter samt ett gammalt skidorienteringsfodral. Kändes stabilt när vi provade några hundra meter. Vi är riktigt nöjda.

P7300482.JPG ht=544

P7300484.JPG ht=544

Min erfarenhet av styrmonterade kartställ för MTB-O var att de var alltid i vägen för att se framhjulet. Ett vanligt Skid-O-kartställ fungerade mycket bättre. Se bara till att fälla in kartan mot bröstet innan man sticker iväg igen.

Jag kör det någon gång gång ibland men inget regelbundet. Tyvärr inte lika populärt som klassisk orientering så kryllar inte av tävlingar i närområdet.

På O-ringen har de en egen tävlingsklass.

Jag råkade på några här om året, så helt utdött är det inte.
Det är större nu än förra 15 år sen skulle jag säga och växer väl fortfarande. Jag är med när det finns tävlingar någorlunda nära mälardalen, men som sagt ovan är sporten betydligt mindre än vanlig orientering i Sverige och då finns det inte så många tävlingar att välja på om man inte är beredd att åka långt.

Tillbaka
Topp