Tips på lättare el mtb?

Tips på lättare el mtb?
best option (IMO) is to go with the smaller battery and get the range extender
You pay about SEK2000 more but you get a lighter bike (especially where it counts ie front and high) for 99% of your ride and even when you race, you can start with the battery extender and drop it off once it is empty
Just for versatile
Agree!

Tips på lättare el mtb?
I actually liked it not being a mullet. It feels very balanced. Personal preference maybe.
Very much so and what you ride with it
I prefer 29er for general trail riding but bikepark, jumps and tight steep trails, mullet serve me more.
I am also 1m79 on large bikes so I am at the bottom end of the sizing usually so mullet actually help with having a balance ride. If I was 1m85 or so, I guess 29er would be better for me on the same bike

Tips på lättare el mtb?
Orbea is great. I tested the new/current one.
Great platform, biff up the fork, long dropper, don't bother with carbon wheels (you are better off buying some bespoke with lifetime warrantied rims if you want to go down that road.
The only thing is that is it NOT a mullet
I like mullet more for the type of riding you mentioned on an e-bike (since the rear end is already so long due to the space taken by the engine)

Yes i have only read good reviews about the wild .

So no model of the h10 or m10 is mullet compatibel . I am 185 cm long so it doest really matter beacuse full 29 works better i thinh beacause im pretty long.

best option (IMO) is to go with the smaller battery and get the range extender
You pay about SEK2000 more but you get a lighter bike (especially where it counts ie front and high) for 99% of your ride and even when you race, you can start with the battery extender and drop it off once it is empty
Just for versatile

Yea , I think i go for the 625W battery to save weight and I im probably gonna get a lot of range with the smäller battery to.

If I notice range problem i maybe buy a extender.

Tips på lättare el mtb?
Skönaste hoj jag kört. Den enda hojen som kommer i närheten var en topp-specad Turbo Levo S-works jag provade med alla de senaste o dyraste prylarna på.

Nackdelen med Wild är väl att det inte går att ta ut batteriet och att sladdarna går genom head set.

Kul och höra , då lutar det mera åt wilden .

Jag har eluttag i garaget så det är väll inte hela världen att batteriet inte går att ta ur men kan vara bra att veta. Får kolla lite om någon har hittat en bättre lösning med sladdarna .

Tips på lättare el mtb?
Jag har eluttag i garaget så det är väll inte hela världen att batteriet inte går att ta ur men kan vara bra att veta. Får kolla lite om någon har hittat en bättre lösning med sladdarna .
Jag menar att kablarna (broms, dropper o växel) går igenom head set. Fel ordval där... Problemet blir väl vid service av ngt styrlager då det kan finnas risk att man måste klippa åtminstone bromskabeln eller nå't. Men det är inget jätteproblem kanske.

Edit: OBS att det är skillnad i vikt på de olika versionerna. Alu kan väga drygt 26 kg o kol runt 21 kg. I min värld är detta två helt olika cyklar och jag har hört negativa saker om de tyngre varianterna.

Senast ändrad:
Tips på lättare el mtb?
Jag menar att kablarna (broms, dropper o växel) går igenom head set. Fel ordval där... Problemet blir väl vid service av ngt styrlager då det kan finnas risk att man måste klippa åtminstone bromskabeln eller nå't. Men det är inget jätteproblem kanske.

Edit: OBS att det är skillnad i vikt på de olika versionerna. Alu kan väga drygt 26 kg o kol runt 21 kg. I min värld är detta två helt olika cyklar och jag har hört negativa saker om de tyngre varianterna.

Ja det lät betydligt värre , drygt och behöva dra ur / klippa kablar. Det är helt klart irriterande om man behöver göra det.

Jag har kollat på den som heter m10 alltså kol modellen, tänker att den är billigare än M-LTD modellerna så får man väll uppgradera i efterhand.

Problemet just nu är att det inte finns någon som har m10 i lager.

Tips på lättare el mtb?
Edit: saw that you can order directly from orbea and then the delivery is March 20.
Should look at the M-Team if you plan to race it.
Not that you can't race the others but this is the most "race-ready" model I think
That is what I would spec it like
1703176353786.png

Tillbaka
Topp