Tips på nya MTB-bromsar

F.Underwood

Ny medlem
Tips på nya MTB-bromsar
Hej, nu behövs goda råd billigt.
Har en Epic -13 med orginal Magurabromsar på. Jag är allt annat än nöjd med dessa.
Svampiga, struliga och beläggen går åt fort. För några veckor lämnade jag in bakbromsen för luftning när den gick nästan hela vägen in till handtaget och dessutom utan att kunna låsa bakhjulet. Bytte belägg i samma veva.
Bättre en stund men nu är det inte så kul längre.

Vad ska jag byta till, passar alla bromsok rakt på och med samma skiva?
Nu slår skivan lite så den borde jag byta med, men till vad då?
Det här verkar prisvärt, men jag vill ha bakbromsen på höger sida. Hur gör man då?
http://www.wiggle.co.uk/shimano-slx-m675-bled-disc-brake-lever-and-pm-caliper/

Tips på nya MTB-bromsar
Några bromsar för 2000 är nog inte aktuellt om jag inte snarast kommer över massa pengar. Och då köps nog en flång ny hoj istället.
Men vad passar på min hoj, behövs någon adapter för oket? Eller är det oket du menar passar på hojen sålänge jag inte byter diameter från 160 som jag har nu.
Passar alla 160mm-skivor?

Senast ändrad:
Tips på nya MTB-bromsar
Skivorna funkar fint och adaptrarna är standard.

Köp från Tyskland så blir det rättvänt och billigare.

Deore bromsar lika bra som Shimanos dyrare bromsar (fyrkolvsversionerna undantaget förstås) så det är bara att välja nivå efter önskad vikt och blingnivå egentligen. Grejen med shimano är väl inte att de nödvändigtvis är bäst men de är pålitliga och fantastiskt prisvärda.

Tips på nya MTB-bromsar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Skivorna funkar fint och adaptrarna är standard.
>
> Köp från Tyskland så blir det rättvänt och
> billigare.
>
> Deore bromsar lika bra som Shimanos dyrare bromsar
> (fyrkolvsversionerna undantaget förstås) så det
> är bara att välja nivå efter önskad vikt och
> blingnivå egentligen. Grejen med shimano är väl
> inte att de nödvändigtvis är bäst men de är
> pålitliga och fantastiskt prisvärda.

Vid min senaste livskris bestämde jag mig för att trots att jag inte har särskilt hög inkomst ska jag inte titta tillbaka på mitt liv och definiera det som "prisvärt", därför kör jag nu Hope..;)

Tips på nya MTB-bromsar
Rattnalle skrev:
> Skivorna funkar fint och adaptrarna är standard.
>
> Köp från Tyskland så blir det rättvänt och
> billigare.
>
> Deore bromsar lika bra som Shimanos dyrare bromsar
> (fyrkolvsversionerna undantaget förstås) så det
> är bara att välja nivå efter önskad vikt och
> blingnivå egentligen. Grejen med shimano är väl
> inte att de nödvändigtvis är bäst men de är
> pålitliga och fantastiskt prisvärda.

Fast Shimano är ju typ bäst. Jag har varit i kontakt med och testat flera andra bromsmärken och inga har känts bättre. Jag köpte ett par dynggamla deore av Schreddan för typ tre-fyra år sedan och de sitter fortfarande på min hardtail utan att någonsin blivit luftade, de känns fortfarande bra och nyper så det räcker och blir över. Hope är väl det enda jag kan tänka mig att byta till, men det vill jag inte heller. Känns dyrt.

Tips på nya MTB-bromsar
Av Shimanos modeller från omkring 2012-2014 så är SLX såpass nära XT i prestanda att de ofta rekommenderas före sitt storasyskon. Om inte viktskillnaden är avgörande dvs...

Ang. Magura, iofs lite sent att påpeka nu, för MT serien fick de göra en del återkall pga div problem, nyare MT ska vara okej.

Tips på nya MTB-bromsar
Jag försökte vara lite nyanserad. Men jag ska omedelbart sluta med det :-)

Jag har bara provat några märken själv inklusive magura men inte Hope. Jag ser ingen som helst anledning att byta ifrån Shimano för tillfället.

Men ny vätska med ett par års mellanrum skadar nog inte i Shimanos bromsar heller. Min var mörkbrun och vattnig efter två när jag bytte mitt ena ok häromdagen.

Tips på nya MTB-bromsar
Geekstremist skrev:
> Av Shimanos modeller från omkring 2012-2014 så
> är SLX såpass nära XT i prestanda att de ofta
> rekommenderas före sitt storasyskon. Om inte
> viktskillnaden är avgörande dvs...

Prestandan är samma i Deore. Du får bara inte verktygslös justering.
Och möjligtvis spelar den keramiska kolven j slx och uppåt roll om man åker många långa åk.

Tips på nya MTB-bromsar
fral skrev:
> Köpte just den bromsen från Wiggle utan att
> notera att den var "felvänd". Fick skicka
> tillbaka den. Köpte istället
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-slx-
> br-m675-b-rear-wheel-disc-brake/aid:591869 och jag
> är mycket nöjd.

Det var onödigt, det är bara att skruva loss slangarna och byta sida på handtagen. Är man lite försiktig behöver man inte ens lufta bromsarna efteråt.

Jag har gjort det 2 gånger och aldrig behöver luftat. Att lufta shimanos bromsar är dock så enkelt att det inte bör avskräcka heller,den lilla shimanotratten är värd att skaffa!

Tips på nya MTB-bromsar
@ Rattnalle, du rekommenderar Deore fastän de SLX TS är intresserad av, och länkade, bara kostar drygt 25 kr mer än Deore?

Men du har rätt om prestandan, det är främst inställningsmöjligheter, vikt och finish som skiljer sig åt.

[fulmek-överkurs] Har någon av er testat att ta ur pluggen på SLX och sätta dit en XT bite adjust skruv? SLX verkar ha likadan "main body" som XT, till skillnad från Deore, och bite adjust är ju en bra uppgraderingsmöjlighet.

Tips på nya MTB-bromsar
Geekstremist skrev:
> @ Rattnalle, du rekommenderar Deore fastän de SLX
> TS är intresserad av, och länkade, bara kostar
> drygt 25 kr mer än Deore?

Jag har inte rekommenderat något. Bara påpekat att skillnaden ligger i annat än prestanda.

Prisskillnaden ligger på 10€ för ett par i Tyskland. Wiggle tar ju nästan lika mycket för en broms som tyskarna för ett par.

> Men du har rätt om prestandan, det är främst
> inställningsmöjligheter, vikt och finish som
> skiljer sig åt.
>
> Har någon av er testat att ta ur pluggen på SLX
> och sätta dit en XT bite adjust skruv? SLX verkar
> ha likadan "main body" som XT, till skillnad från
> Deore, och bite adjust är ju en bra
> uppgraderingsmöjlighet.

Bite adjust verkar inte göra någon större skillnad ändå enligt vissa här som kör XT.

Tips på nya MTB-bromsar
Personligen gillar jag verkligen maguras bromsar, känslan i dom tycker jag är oslagbar. Och dom nya MT next bromsarna känns om möjligt ännu bättre.

Kan du verkligen använda maguras bromsskivor till shimanos bromsar? Jag har för mig att maguras bromsskivor har en annan tjocklek än tex shimano?! Men det kanske går att lösa ändå?

Tips på nya MTB-bromsar
grynning skrev:
> Personligen gillar jag verkligen maguras bromsar,
> känslan i dom tycker jag är oslagbar. Och dom
> nya MT next bromsarna känns om möjligt ännu
> bättre.
>
> Kan du verkligen använda maguras bromsskivor till
> shimanos bromsar? Jag har för mig att maguras
> bromsskivor har en annan tjocklek än tex
> shimano?! Men det kanske går att lösa ändå?

Jag åker med magura skivor och nya XT .. Funkar fin fint.. till och med bättre än innan skulle jag säga (när jag körde magura )

Tips på nya MTB-bromsar
Jag kör med sram guide och dem åkte på efter att jag ledsnade på magura mt8 på min epic. Helt underbara och riktigt bra oslagbar känsla!

Tillbaka
Topp