Tips på Provence??

• Trådstartare Trådstartare Mag
  • Start datum Start datum

Mag

Medlem
Tips på Provence??
Tänkte åka till provence i september och främst cykla landsväg.
Är det någon som har bra tips?
Trevligt och prisvärt boende för 2 personer?
Cykelturer jag inte får missa?

/Magnus

Tips på Provence??
Beror väl lite på var i Provence du ska...
Jag semestrade i Cannes för någon vecka sedan.
Trampade upp för både Col de la Madone och Col de Vence. Magiskt. (Men kör båda från södra sidan, nordsidorna är mer transportsträckor).
Jag kollade på att cykla med http://www.cyclecotedazur.com/ men det var hutlöst dyrt (45 EUR/tur för guidning och sällskap inklusive inget annat)
Köp en Michelin-karta på macken och kör vägar som ser kul ut.
Det känns att Frankrike är ett cykelland. Dels är det många cyklister på vägarna, dels visar bilister mycket stor hänsyn.

/ Henrik

Tips på Provence??
henriknil skrev:
-------------------------------------------------------
> Beror väl lite på var i Provence du ska...
> Jag semestrade i Cannes för någon vecka sedan.
> Trampade upp för både Col de la Madone och Col
> de Vence. Magiskt. (Men kör båda från södra
> sidan, nordsidorna är mer transportsträckor).
> Jag kollade på att cykla med
> http://www.cyclecotedazur.com/ men det var
> hutlöst dyrt (45 EUR/tur för guidning och
> sällskap inklusive inget annat)
> Köp en Michelin-karta på macken och kör vägar
> som ser kul ut.
> Det känns att Frankrike är ett cykelland. Dels
> är det många cyklister på vägarna, dels visar
> bilister mycket stor hänsyn.
>
> / Henrik

Fast nu är väl Rivieran och Provence inte riktigt samma sak?

Tips på Provence??
Provence sträcker sig hela vägen från Rhone dalen till italienska gränsen så rivieran är i högsta grad en del av Provence. Efter att ha semestrat/cyklat där 5 år i rad kan jag bara hålla med henriknil ovan, maken på att ta hänsyn till cyklister har jag inte sett nån annanstans. Tveka inte att åka de gul och vit markerade vägarna på Michelin kartan. Undvik de röda, speciellt om det är motortrafikleder eftersom det blir dryga böter om gendarmerna tar dig, och det gör dom.

Till cykelturer då, som sagt beror det på vilken del av Provence du tänker besöka. Gorges du Verdon är en höjdare om du är i närheten. Domaine de l'Esterel mellan Cannes och Frejus är också att rekommendera. I övrigt är det bara ut och trampa, du hittar garanterat dina egna godbitar.

Gällande logi så föreslår jag camping. Det finns en camping municipal i nästan varje större by och de håller mycket god standard för 15-20€.

Önskar dig en riktigt trevlig resa!

Tips på Provence??
Jag körde ju den där Superrandonnén som nämndes ovan. den var mestadels dragen över en massa berg men höjdpunkterna var definitivt Gorges du Verdon (runt hela inklusive den bitiga Route des Cretes) samt Mont Ventoux (från Malaucene). Sault var ett kalasställe att ta en lunch i efter Ventoux.

Lite öster om Mont Ventoux kan man köra över montagne de Lure, Paris-Nice hade målgång där 2009:

"indeed the mountain top finish on Montagne de Lure is a first experience on this fabulous site and the highest in the history of Paris-Nice (1600 m). For those not used to the shrewdness of the area, this huge hill is also known as the "Little Sister of the Ventoux". The 13.8 km climb at an average 6.6 % gradient will certainly be one of the big moments of the event."

Sen var det ju fantastiskt att cykla genom alla olika typer av odlingar, exempelvis ändlösa Lavendelfält. Nu kanske de inte står i blom i September iofs...

Vi bodde på två och trestjärniga hotell, mellan 60-80 euro inkl värdelös frukost.

Tips på Provence??
ConnyW skrev:
> Till cykelturer då, som sagt beror det på vilken
> del av Provence du tänker besöka. Gorges du
> Verdon är en höjdare om du är i närheten.

+1 på Gorges du Verdon
GorgesDuVerdon.JPG

Edit: Kom på att bilden ovan är från Grand Canyon du Verdon som ligger någon mil (fågelvägen) från Gorges d.V. Båda två är riktiga höjdare med storslagna naturscenerier.

Senast ändrad:
Tips på Provence??
Bra tips där.

Vi har inte bestämt var vi bor, räknar kallt med att september är lågsäsong och boende finns att hitta enkelt.
Börjar troligen med några dagar i Nice innan Provence.

3ggr Ventoux klubben låter intressant. Köpte även en tysk bok om cykling i området.

Tips på Provence??
Jag kan tipsa om ett fantastiskt och mycket prisvärt pensionat strax utanför Saint Tropez. Det ligger i La Garde Freinet, en bergsby ca 20 minuter från Saint Tropez. Vill man kombinera landsvägscykling med bad, vingårdar och annat skoj är detta perfekt. Ulrika som äger pensionatet är svensk och har bott på rivieran i 15 år. Hon känner till varenda restaurang och strand och tipsar gärna om sina favoriter. Dessutom är hon en utmärkt kock och sommelier, för det fall att man vill äta hemma. Annars erbjuder byn cirka 20 restauranger. Pensionatet ligger centralt i byn och har endast fyra dubbelrum. Vi har bott där flera gånger, senast för ett par veckor sedan. Cyklarna kan man förvara säkert inne i huset.

Logistik: Flyg till Nice eller Marseille, hyr en bil, ha La Garde Freinet som bas och njut av det äkta Frankrike i byn och beskåda det mindre äkta skådespelet i Saint Tropez.

Länk till pensionatet: http://provencelife.se/

Vill du veta mer får du gärna säga till.

Marcus

Tips på Provence??
Lyfter denna tråd då jag just nu sitter och detaljplanerar nästa veckas biltur ner till Provence :)

Georges du Verdon ligger på listan, Gap med Alpe d'Huez likaså både för cykling och för att kolla på touren. Mont Ventoux hinner vi tyvärr inte med då vi tydligen skall göra annat än cykelrelaterat, märkligt, jag vet ;)

Fler tips kring cykling + ANNAT i området mottages gärna. Lite knepigt att planera boende så tips kring detta är välkommet. Vi är öppna för allt, camping, BB eller hotell spelar ingen roll...

Ja, just det. vi behöver ju stanna i Tyskland på väg ner, tips på fina ställen utmed vägen?

Thomas

Tips på Provence??
Sitter f.n (& småsurar) i den andra änden av Frankrike, Normandie och längtar hem till cykeln i Sverige.
Jag hade hursomhelst gärna cyklat runt i de vackra omgivningarna här omkring och mötte faktiskt en grupp cyklister härom dagen som såg ut att ha det oförskämt trevligt :-(

Tips på Provence??
LilleNo skrev:
> Sitter f.n (& småsurar) i den andra änden av
> Frankrike, Normandie och längtar hem till cykeln
> i Sverige.
> Jag hade hursomhelst gärna cyklat runt i de
> vackra omgivningarna här omkring och mötte
> faktiskt en grupp cyklister härom dagen som såg
> ut att ha det oförskämt trevligt :-(

Ajdå, vet precis vad du menar då jag gjorde samma sak förra året,dvs inte tog med cyklarna. Fick grav cykelabstinens kan man säga.

I år blir det att ta med åtminstone racerhojjarna, men även skor, pedaler mm, så att jag kan hyra mtb.

Tillbaka
Topp