Tips på resmål i Italien

Goofy

Aktiv medlem
Tips på resmål i Italien
Skulle gärna vilja få tips på bra resmål till Italien

Tanken är att åka till Italien till nästa sommar, (vet att jag är ute i god tid, men flygbiljetterna brukar släppas 10 mån innan)
Vi kommer förmodligen bli 2-4 familjer, med barn från 8 år och uppåt, och denna gång kommer cyklarna få följa med, så min
fråga till panelen är var i Italien vi ska försöka rikta in oss någonstans?

Några önskemål är:
Närheten till vatten, helst hav
Bra cykling, då menar jag, slätåkning när man vill, men gärna några utmanande berg
Lätt destination att komma till, vi tänkte flyga, någon mellanlandning är inget problem.
Gärna lite genuint Italienskt

Tips på boende? (gärna frukost som ingår, men möjlighet till att laga egen mat)

Vi tänkte åka samma vecka som svensk midsommar och blir väl borta runt 10 dagar.

Eller är Spanien ett bättre alternativ?

Har jag glömt något?

Tack på förhand
/S

Tips på resmål i Italien
Vill ni göra det lätt för er åker ni till Mallis och hyr ett hus vid kusten. Prickar in alla dina önskemål + grymt enkel logistik.

Italien har jag bara cyklat i ligurien med rivierabike.
Då mtb, boendes en bit upp i bergen men de förmedlar även boenden nere vid kusten och det finns fin åkning längs kusten men även gott om berg inåt landet. Flyg till nice och sen transferbuss.

Kring alicante och malaga lär vara riktigt bra också men har inte cyklat där själv.

Tips på resmål i Italien
Riccione. (precis söder om Rimini)
Flyg till Ancona eller Bologna sen tåg eller taxi sista biten.
Finns flera bra hotell med guider om man vill.
Platt längs kusten (i alla fall mestadels)
och upp till 1400 möh in i landet.
Oerhört varierad åkning. På köpet får du via Panoramica som är helt underbar. (fast det finns många underbara turer där)

Hotel Dory samt Poker har stor vana av cyklister med familjer.

Tips på resmål i Italien
Har varit på Mallis flera gånger, med och utan cykel, kan hålla med om att det är suveränt, skulle dock vara kul
att se några andra destinationer.

glitch sa:
Vill ni göra det lätt för er åker ni till Mallis och hyr ett hus vid kusten. Prickar in alla dina önskemål + grymt enkel logistik.

Italien har jag bara cyklat i ligurien med rivierabike.
Då mtb, boendes en bit upp i bergen men de förmedlar även boenden nere vid kusten och det finns fin åkning längs kusten men även gott om berg inåt landet. Flyg till nice och sen transferbuss.

Kring alicante och malaga lär vara riktigt bra också men har inte cyklat där själv.

Tips på resmål i Italien
Kommer i september åka till Cattolica med några cykelkompisar, så vi kommer självklart reka läget.

Ända nackdelen med flyga till Bologna, är att vi mellanlandar i Munchen, och dom hade inte plats för några
cyklar, så vi kommer få hyra cyklar. Men det kanske bara gäller AirBerlin?

Klucken sa:
Riccione. (precis söder om Rimini)
Flyg till Ancona eller Bologna sen tåg eller taxi sista biten.
Finns flera bra hotell med guider om man vill.
Platt längs kusten (i alla fall mestadels)
och upp till 1400 möh in i landet.
Oerhört varierad åkning. På köpet får du via Panoramica som är helt underbar. (fast det finns många underbara turer där)

Hotel Dory samt Poker har stor vana av cyklister med familjer.

Tips på resmål i Italien
Kolla Google maps och (Tyvärr blir jag alltid lite irriterad på att siffrorna på höjdkurvorna är svårlästa!) och strava segment explorer. Efter många italiensemestrar så har jag alltid fått kanoncykling var vi än har hamnat, och vi har hållit oss i Toscana, Ligurien, omkring Gardasjön.

I år ställde vi in italiensemester men hade pejlat in området några mil norr om Pisa för att få med havet. Kart-kollen gav att man kan få både platt och berg däromkring.

Jag har alltid förberett mej genom att i anslutning till bokat resmål göra rutter m strava routebilder och lagt in dessa i min Garmin. (Jag brukar försöka hitta 2-3 milstolpar i form av byar där man kan fylla på med vätska-espresso-mat, och sedan dra rutten mha strava route planer.

Tips på resmål i Italien
Att hyra ett större hus är oftast inte svårt. Jag tror att Ljunken, Arvesen, Hamburger med flera ex-proffs har hus till uthyrning med bra standard i Toscana. De kan även hjälpa till med cykelrundor.

Tips på resmål i Italien
Jag har "häckat" i Latina (typ 5 mil SV om Rom) under flera år. Gillar valmöjligheterna "helt platt-20 min till bergen" - det jag inte gillar är vägstandarden. Har även varit i Spanien i närtid och det gillar jag bättre - bättre vägar och trafiken är lugnare/hänsynsfullare. Mallis förordar många men det var länge sedan jag var där så jag har ingen nutidsinfo, på 80-talet var det bra :-)

Tips på resmål i Italien
lundatok sa:
Toscana, ute vid kusten.

+1

Jag var nere en vecka i oktober. Bodde då i Marina di Petrasanta, ca 3mil norr om Pisa. Det var sjukt platt längs kusten, 2 höjdmeter på kanske 5mil och det vara bara för att det var en liten bro som man skulle över. Vill man få höjdmeter så var det knappast något problem bara man styrde en mil öster ut.

Toscana_25.jpg

Toscana_19.jpg

Toscana_26.jpg

Toscana_22.jpg

Tips på resmål i Italien
Stad: Torbole vid Gardasjön
Hotell: Santoni

Spenderat 3 v där, 3 år i rad. Blir inte bättre än så om du frågar mig, både sett till hotell samt stad.

Inkorga mig om du vill ha min Facebook för foton samt min Strava för turer.

Tips på resmål i Italien
En sak att beakta är att när man snackar plattkörning så hamnar man i Italien ofta i områden med mer bebyggelse och trafik. Betydligt enklare att hitta lågtrafikerade fina bergsvägar. Sen är asfaltskvaliteten mycket växlande. Mitt intryck är att Spanien är bättre idet avseendet. Men, Italien är typiskt grönare än Spanien.

Tips på resmål i Italien
Rock sa:
lundatok sa:
Toscana, ute vid kusten.

+1

Jag var nere en vecka i oktober. Bodde då i Marina di Petrasanta, ca 3mil norr om Pisa. Det var sjukt platt längs kusten, 2 höjdmeter på kanske 5mil och det vara bara för att det var en liten bro som man skulle över. Vill man få höjdmeter så var det knappast något problem bara man styrde en mil öster ut.
Fi-fan vad fint!!!

Vi var längre in åt landet nu i maj, runt San Gimignano. Sjukt vackert, bodde på en agro turismo uppe på en bergsrygg. Långt till en strand men nära till poolen. Maten var överjävulskt bra. Och vinet. Och vädret.

Tips på resmål i Italien
matte w sa:
Kan rekommendera ön Elba! Toppen för både mtb och Lvg,fint bad mmmm.

Elba är fantastiskt!! Rekommenderar att åka dit sent på säsongen. Typ slutet på september när värsta turistströmmen lagt sig, vattnet är som varmast. Massor av lättillgängliga småstränder med klart vatten. överlag bra asfalt på hela ön, mtb i capolivieri.
När ni ändå är där, kom ihåg att cykla mtb på fastlandet nära elba, punta ala, massa marittima....ojojoj!!!
H. En som bodde i området i fjol.

Tips på resmål i Italien
Tack, ska kollas upp, återkommer om vi hamnar runt Gardasjön

fredrick sa:
Stad: Torbole vid Gardasjön
Hotell: Santoni

Spenderat 3 v där, 3 år i rad. Blir inte bättre än så om du frågar mig, både sett till hotell samt stad.

Inkorga mig om du vill ha min Facebook för foton samt min Strava för turer.

Tips på resmål i Italien
Ser grymt bra ut, ordentliga utmaningar också ser jag

Rock sa:
lundatok sa:
Toscana, ute vid kusten.

+1

Tips på resmål i Italien
Har fått för mig att Spanien är mer ordnat och inte så mycket "smygskatter" som Italien har, vi får se om det blir Italien eller Spanien när vi haft 'familjeråd'

Tack för input

GoranS sa:
En sak att beakta är att när man snackar plattkörning så hamnar man i Italien ofta i områden med mer bebyggelse och trafik. Betydligt enklare att hitta lågtrafikerade fina bergsvägar. Sen är asfaltskvaliteten mycket växlande. Mitt intryck är att Spanien är bättre idet avseendet. Men, Italien är typiskt grönare än Spanien.

Tips på resmål i Italien
Har varit i Spanien vid tre tillfällen och kan inte annat än hålla med, fin asfalt och väldigt hänsynsfulla bilister, kanske får
bli Spanien i alla fall, vi får se

GurraG sa:
Jag har "häckat" i Latina (typ 5 mil SV om Rom) under flera år. Gillar valmöjligheterna "helt platt-20 min till bergen" - det jag inte gillar är vägstandarden. Har även varit i Spanien i närtid och det gillar jag bättre - bättre vägar och trafiken är lugnare/hänsynsfullare. Mallis förordar många men det var länge sedan jag var där så jag har ingen nutidsinfo, på 80-talet var det bra :-)

Tips på resmål i Italien
Puglia, Sicilia, Calabria, Marche - men inte före midsommar. Klimatet är inte vad det varit så räkna med blöt väderlek fram tills dess.

Tips på resmål i Italien
Pfaff sa:
Puglia, Sicilia, Calabria, Marche - men inte före midsommar. Klimatet är inte vad det varit så räkna med blöt väderlek fram tills dess.
Har du statistik som belägger att samtliga dessa fyra regioner skulle vara blötare nu än tidigare fram till midsommar?

Italien mitt i sommaren kan bli varmt, så om man inte tål värme skulle jag inte rekommendera högsommar, åtminstone om man inte tänker sig att hålla till på högre höjd.

Tips på resmål i Italien
Sicilien, förutom att det är sådär en 35-40 grader under högsommar har dessutom trafik som får övriga Italien att framstå som chillat, och ännu uslare vägar

Tips på resmål i Italien
Bör tilläggas i tråden: att cykla i Italien är inte bara kvalitet på vägar, det är så mycket mer. Omgivningarna, känslan, människorna, maten och vinet osv. som på något vis är en del av upplevelsen att cykla lvg i Italien.

Inlägget om Sicilien bekräftade vad jag har dålig koll på men misstänkte. Har bara varit där en gång och då var det MTB som gällde. Diverse utflykter i övrigt gav ett bedrövligt intryck vad gäller vägarnas kvalitet som på något vis kanske var väntat med tanken på ekonomin där nere. Nu var jag i princip bara på västra halvan av ön, men jag antar att det är detsamma mer eller mindre överallt, eller finns det bra landsvägspartier på den där ön? Det är ju ändå ett ganska billigt alternativ logi/kost-mässigt och håller bra klimat långt in på hösten.

Tillbaka
Topp