Hemma igen efter en vecka i LA - Teneriffa.
Hakade på två MTB-turer med Diga-sports.
http://diga-sports.de/
Deras schema för MTB ser ut så här:
Tag Tour km ca. Höhenmeter aufwärts Höhenmeter abwärts Level
Montag Vilaflor 50 400 2.000 2
Dienstag Canadas 80 700 2.500 1 - 2
Mittwoch Esperanza 40 1.000 1.000 3
Donnerstag Fasnia 40 300 800 1
Freitag Vulkan 40 500 1.500 2
Samstag Masca 40 1.500 1.500 3
Samstag Anaga 40 1.000 1.000 3
(Jag var med på Vilaflor och Esperanza turen)
Det är flest tyskar på med diga-sports turerna, men guiden som var trevlig snacka även bra engelska och spanska. Det är ofta fullt så försök boka minst 2-3 dagar innan.
Turerna är inte särskilt svåra tekniskt. Level 2 är en easy, easy, easy Happy Ride i Göteborg.
Mest grusväg och asfalt. Bra om man vill försöka få med sin flickvän för att bli lite cykel intresserad och man vill titta på utsikten men inget om man vill ha något utmanande.
Level 3, nu börjar de bli lite jobbigt fysiskt med mycket klättring men tekniskt är det inte svårt. När guiden säger att nu kommer en uppförsbacke på 200m så menar han inte längden på backen utan hur många höjdmeter du ska klättra innan nästa korsning. När det sedan går utför så är det långa nedförsbackar med mjuka hopp och skarpa kurvor på små,små grusvägar.
Ta med lite egen fika och camelback på de tuffare turerna.
Det finns även ett par svårare specialturer om man frågar guiden. Men då får man hänga med på en av de vanliga först innan han vågar ta med sig personer som de inte känner. Mer information om dessa ska komma när de lanserar sin nya hemsida i 2012.
Deras butik i LA är ett litet kryp-in i väggen p.g.a. hyrorna. Men de har en större verkstad och håller på bygga upp en större butik ca 10 minuter utanför LA.
Alla cyklar de har är av märket Scott och går att köpa med sig hem. De byter de flesta cyklar varje år och går att köpa med sig hem. Jag hyrde en Hyrde en Scott genius 60 (2011) som fungerade mycket bra.
http://www.scott-sports.com/us_en/product/10029/55586/217961
Ska se om jag får upp lite bilder i helgen.