Tips på resmål på Kanarieöarna?

Boldtaar

Medlem
Ska boka en resa solresa till Kanarieöarna i höst/vinter. Några bra tips på resmål?
Tänkte passa på att hyra cykel (MTB och racer) några dagar när jag är där nere.

Free Motion på Gran Canaria har bra grejor och det finns massor av bergsvägar att klättra uppför. http://www.free-motion.net/en/intro.html
Ett par bilder från förra året:
IMG00263.jpg

IMG00280.jpg

Edit - varför läsa igenom innan man trycker på spara?

Senast ändrad:
Jag har cyklat på Gran Canaria, Lanzarote och Fuerteventura. Alla ställen är fina men jag gillar nog Lanzarote bäst. Gran Canaria är väldigt brant. Lanzarote har både backar och fin plattcykling. Det är trevligare atmosfär på Lanzarote. Och bättre MAT ! :)

Det går även utmärkt att cykla på Teneriffa. Ständigt sju procent uppför. En och annan cykeluthyrare finns där också. Det kanske inte finns så jättemycket vägar att välja på men en tur upp till Teide är något man minns.

Äsch då. Åker du till Fuerte så är det surf som gäller! Våg eller kite är störst. Finns lite vindsurfare att finna också om du vill.

SUP på reefbreaket utanför stranden i Corralejo, där båtarna går till Lanzarote är gott mos också om det är dålig vågsurf vid t.ex. Playa Blanca (utanför Puerto del Rossario) eller liknande poppis vågsurf-spot.

När det är Kitesurf som ska bedrivas så rekomenderas Flag Beach i Dunas de Corralejo.

Tyvärr verkar inte Gran Canaria eller Lanzarote vara aktuella val med de jag ska åka med.
Så jag tar gärna emot fler förslag.

Vart hyr man cykel på Teneriffa?

Lite info om Tenereife:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/946502/page=3

Normalt (?) turistar man på öns södra del och där finns inte så mycket för mtb, blev min erfarenhet. Det finns tydligen nån bike park på öns norra del.

För racer finns förmodligen goda förutsättningar. Att klättra upp till Teide, som någon skrev, lär helt klart vara en upplevelse. Inte varje dag man cyklar genom molnen här hemma i Sverige.

Hemma igen efter en vecka i LA - Teneriffa.

Hakade på två MTB-turer med Diga-sports. http://diga-sports.de/

Deras schema för MTB ser ut så här:
Tag Tour km ca. Höhenmeter aufwärts Höhenmeter abwärts Level
Montag Vilaflor 50 400 2.000 2
Dienstag Canadas 80 700 2.500 1 - 2
Mittwoch Esperanza 40 1.000 1.000 3
Donnerstag Fasnia 40 300 800 1
Freitag Vulkan 40 500 1.500 2
Samstag Masca 40 1.500 1.500 3
Samstag Anaga 40 1.000 1.000 3

(Jag var med på Vilaflor och Esperanza turen)

Det är flest tyskar på med diga-sports turerna, men guiden som var trevlig snacka även bra engelska och spanska. Det är ofta fullt så försök boka minst 2-3 dagar innan.
Turerna är inte särskilt svåra tekniskt. Level 2 är en easy, easy, easy Happy Ride i Göteborg.
Mest grusväg och asfalt. Bra om man vill försöka få med sin flickvän för att bli lite cykel intresserad och man vill titta på utsikten men inget om man vill ha något utmanande.
Level 3, nu börjar de bli lite jobbigt fysiskt med mycket klättring men tekniskt är det inte svårt. När guiden säger att nu kommer en uppförsbacke på 200m så menar han inte längden på backen utan hur många höjdmeter du ska klättra innan nästa korsning. När det sedan går utför så är det långa nedförsbackar med mjuka hopp och skarpa kurvor på små,små grusvägar.
Ta med lite egen fika och camelback på de tuffare turerna.

Det finns även ett par svårare specialturer om man frågar guiden. Men då får man hänga med på en av de vanliga först innan han vågar ta med sig personer som de inte känner. Mer information om dessa ska komma när de lanserar sin nya hemsida i 2012.
Deras butik i LA är ett litet kryp-in i väggen p.g.a. hyrorna. Men de har en större verkstad och håller på bygga upp en större butik ca 10 minuter utanför LA.

Alla cyklar de har är av märket Scott och går att köpa med sig hem. De byter de flesta cyklar varje år och går att köpa med sig hem. Jag hyrde en Hyrde en Scott genius 60 (2011) som fungerade mycket bra. http://www.scott-sports.com/us_en/product/10029/55586/217961

Ska se om jag får upp lite bilder i helgen.

Tillbaka
Topp