Tips på sadel?

Tips på sadel?
JTF sa:
Makten sa:
När ämnet ändå är på tapeten, finns det nån butik i Stockholm som håller sig med ISM-sadlar? Jag är en sån där som får problem av precis alla sadlar, men jag vill ändå inte köpa en såpass dyr sadel som på många sätt verkar helt keff, utan att veta att det funkar. Det konstigaste är att nästan alla ISM:s sadlar bara är 130 mm breda. Det är ju skitsmalt! Jag behöver 145-150 mm på normala sadlar för att sittbenen ska vara rimligt långt från kanten.

Finns breda också, hela 195 mm! :-D http://www.wiggle.com/ism-adamo-touring/

Den här är bra annars. Tar bort onödiga delar av underlivet... ?

Bilagor

• tumblr_mnshxtG3yq1rf9cmgo3_r1_500.jpg
    tumblr_mnshxtG3yq1rf9cmgo3_r1_500.jpg
    21.2 KB · Besök: 56
Tips på sadel?
emmer sa:
Makten sa:
Men, för att svara på din fråga, så handlar detta i mitt fall om MTB. Jag sitter tämligen upprätt och det är bara på transportsträckor som sadeln spelar nån roll. I skogen kan jag ha vad skit som helst eftersom jag inte sitter statiskt på sadeln.
Posta du en bild i "din tråd" men jag tror du sitter för långt fram på en för platt sadel - vilket är ganska perfekt i skogen.

Grejen är att jag inte kan ändra nämnvärt på sittpositionen. Kör redan en i sammanhanget lång styrstam (60 mm), apbrett styre (800 mm) och om jag flyttar sadeln bakåt så får jag alldeles för lite vikt på framhjulet. Cykeln ifråga är helt enkelt inte gjord för en utsträckt position, och jag har heller inte någon nytta av en sådan när jag transportcyklar mig till och från skogen. Det jag har att labba med är därför vinkeln på sadeln. Nu har jag lutat fram den lite mer än vanligt, och det hjälper mot trycket. Dock måste jag istället hålla emot med armarna för att inte glida fram och förvärra saken. Flyttar jag bak sadeln så blir det "chopper". Tämligen ocykelbart. Och nej, cykeln är inte för liten. Man sitter ungefär såhär på en stighoj, utom de allra senaste som är skitlånga (men därmed också har skitlång hjulbas, vilket jag inte vill ha).

Notera att bilden är tagen med vidvinkel en skvätt underifrån, så det ser mer upprätt ut än vad det faktiskt är.

DSC02371.jpg

Det jag kan lista ut är att eftersom bäckenet är "bakåtrullat" vid såpass upprätt ställning, så kommer sittbenen ganska brett isär. Därför behöver jag en bred sadel. Men jag tror också att jag behöver en sadel som är ganska platt. Hål eller inte verkar inte spela nån roll nämligen, så det handlar snarast om höjden mellan kontaktpunkterna för sittbenen och mitten. Selle-sadeln lutar betänkligt åt sidorna, vilket gör att kanterna på hålet fortfarande är säkert centimetern högre än sittbenen. Vilket skapar tryck vid kanterna, helt i onödan.

Min största avoghet mot ISM är noslösheten. När man hojar i skogen så vill man gärna kunna sitta på nosen vid branta klättringar (om man inte orkar ståcykla). Hur det ska gå till utan nos begriper jag inte riktigt. Sadlarna verkar dessutom knäppt utformade med massa "död" längd bakom den yta man sitter på, så att man måste ha sadeln skitlångt bak. Varför då? Är det för att sadeln inte ska se fånigt kort ut? Varför inte bara förlänga "hornen" framåt istället?

Tips på sadel?
OveTörnqvist sa:
emmer sa:
OveTörnqvist sa:
Varför vill du ha en sadel där du ens kan domna mjukdelarna? Vad är det du saknar? Du sitter ju ändå på sittbenen som det är nu säger du
På en ISM är du tvingad att sitta på sittbenen om du inte sitter allra längst bak på den. Att många inte får den att fungera är nog mest för att de inte vet hur man ställer in/tycker invänjningen är jobbig då de tidigare satt på mjukdelarna
En ISM är i princip en väldigt brednosad temposadel (som i sig är en brednosad vanlig sadel) men cut out (vilket ger högre punktlast) och väldigt 'S'-formad och där främre halvan av nosen är borttappad.
Det man får är en sadel som är för bred mellan benen för att vara bra för knäna och där nosen som ger feedback för cykelbalans saknas och där punktlasten är hög och 'S'-formen ger en fix sittposition.
Passar bevisligen vissa men är så många fel i min bok så det finns inte (om man inte är osedvanligt bredbent och bara sitter i en position och pumpar cykel rakt fram på slät väg).
Det var exakt som jag trodde du sitter alldeles för långt bak på sadlen alltså.
Är du läskunnig? Eller sitter det i den domnade röven?

Tips på sadel?
Emmer, du liknar i ditt skrivande mig för några år sen. Ilsken som fan:-) Och det är jag väl stundom fortfarande, men man behöver faktiskt inte hugga på precis allt. Du vet ju uppenbarligen ett och annat, så kan du inte försöka vända fram den sidan istället?

OveTörnqvist har uppenbarligen ett smått religiöst förhållande till ISM, men kanske på goda grunder? Och, om du inte har samma problem som jag och en del andra så blir det ju lite knasigt att angripa de eventuella lösningarna. Hur knasiga de än må vara. Jag tycker som sagt också att ISM-sadlar ser ut att vara helt galet utformade på många punkter. Men tänk om det funkar. Jag vill försöka ta reda på det:-)

Tips på sadel?
Makten sa:
Det jag kan lista ut är att eftersom bäckenet är "bakåtrullat" vid såpass upprätt ställning, så kommer sittbenen ganska brett isär. Därför behöver jag en bred sadel. Men jag tror också att jag behöver en sadel som är ganska platt.
Jo så upprätt behöver den vara rejält bred.
Sen är platt i sidled samma sak som bred, men platt i längsled något helt annat. Men så upprätt, och i skogen, så ska s-formen i längsledd vara måttlig.

Apropå den "avkapade" naturen på ism så borde det bara funka om man inte märker av att sadeln sitter snett.

Tips på sadel?
Makten sa:
OveTörnqvist har uppenbarligen ett smått religiöst förhållande till ISM, men kanske på goda grunder?
Det fans säkert goda grunder till det religiösa förhållandet och det är fine.
Det är mest när ha i sin jehovasvittnenaktiga religiösa iver inte ens ids lösa vad andra skriver utan bara bemöter det med samma gamla tokreligiösa floskler som jag lackar ut...
Vilket varken har med ilska eller att jag har så speciellt starka åsikter att göra utan har mest med hans korkade grundinställning att jag inte har en susning om hur ism är tänkt och jag aldrig funderat igenom varför inte alla sadlar ser sådana ut trots att det inte är nytt med "kringelformad" sadel.

Tips på sadel?
emmer sa:
Makten sa:
OveTörnqvist har uppenbarligen ett smått religiöst förhållande till ISM, men kanske på goda grunder?
Det är mest när ha i sin jehovasvittnenaktiga religiösa iver inte ens ids lösa vad andra skriver utan bara bemöter det med samma gamla tokreligiösa floskler som jag lackar ut...
Vilket varken har med ilska eller att jag har så speciellt starka åsikter att göra utan har mest med hans korkade grundinställning att jag inte har en susning om hur ism är tänkt och jag aldrig funderat igenom varför inte alla sadlar ser sådana ut trots att det inte är nytt med "kringelformad" sadel.

Testa sadlen igen och arbeta med den. Tänk dig att den är noslös och inte delad i nosen.
Du kommer bli glatt överraskad

Tips på sadel?
emmer sa:
Sen är platt i sidled samma sak som bred, men platt i längsled något helt annat. Men så upprätt, och i skogen, så ska s-formen i längsledd vara måttlig.

Då tror jag vi är ganska överens. Sadeln ifråga är ganska "rak" i längsled med bara en liten sänkning strax framför där sittbenen ligger an.

Apropå den "avkapade" naturen på ism så borde det bara funka om man inte märker av att sadeln sitter snett.

Jag kan tänka mig att det funkar finemang om man sitter på ungefär samma ställe hela tiden. Nosen gör ju inte mycket nytta då ändå. Se bara på tri-sadlar som också är skitkorta fram. Möjligen kan det funka i skogen också. De tillfällen då jag vill sitta långt fram är mycket få, måste jag erkänna. Men det beror nog mest på att det inte finns så många träliga, snorbranta klättringar här omkring:-)

Sen är förstås frågan om den större bredden framtill stör. Jag tror mig ha rätt brett mellan benen, och har aldrig haft problem med skavande på insidan av låren, så det bådar ju gott i det fallet.

Tips på sadel?
trots att det inte är fredag ber jag ts överväga att vinkla fram sin (vanliga) sadel mer än brukligt, funkar iaf optimalt med min anatomi. undviker effektivt tryck på paketet, och man glider inte fram.

det kostar inget att prova.

ism och liknande har jag ingen erfarenhet av, men föreställer mig att sittpositionen kan bli något statisk med en sadel som är så exakt formad?

Tips på sadel?
emmer sa:
Makten sa:
Det jag kan lista ut är att eftersom bäckenet är "bakåtrullat" vid såpass upprätt ställning, så kommer sittbenen ganska brett isär. Därför behöver jag en bred sadel. Men jag tror också att jag behöver en sadel som är ganska platt.

Nu får du ge dig. Att du har felmonterat sadlen har väl inte med sadlen att göra... Alternativt skicka tillbaks den trasiga sadlen du fått.
Nu får du faktiskt sluta vara så fanatisk och acceptera att ISM är superior! Hehee

Om det är som jag tror att det är och som är ett mycket vanligt problem så kan jag bara säga att nästa gång så flytta bak sadeln och få inte traditionsabstinens direkt. Det krävs en lite annorlunda montering på ISMsadlarna.
Tänk INGEN NOS istället för "bred delad nos"

Senast ändrad:
Tips på sadel?
Stumpy sa:
Är ISM-sadlarna inte UCI-godkända, eller varför kör inte hela proffsklungan på sådana om de nu är outstanding?

De allra flesta modellerna är UCI-godkända.
"12. Are your seats UCI compliant?
The following ISM saddles comply with the current UCI saddle dimension regulations:
Racing II, Road, Time Trial, Podium, Breakaway, Prologue, Attack, Century, PL 1.0, PL 1.1, PN 1.0, PN 1.1, PN 2.1, PN 3.0, PR 1.0, PR 2.0, PS 1.0, PS 1.1, Cruise, Berkley"

Före det att jag handlade ISM gjorde jag mycket forskning i vad andra tyckte om ISM och då såg jag en video där de intervjuade proffs och de skrattade och sa att någon som använde sån där skulle jag inte vågat cykla med. Man har ju iiiiingen baaaalans. Eller om det var en coach till proffs eller vad det var. Det var iaf i proffskretsar
Samma jargong som Emmer här. ^^

Tradition+likgiltighet inför domningar.

Senast ändrad:
Tips på sadel?
emmer sa:
Makten sa:

Läste detta igen. Vad menar du? Jag är inte insatt i all historik men ISM söker ju patent för sin lösning. Har de kopierat någon annan? Skulle du kunnat länka till någon sådan. Bara nyfiken

Tips på sadel?
Stumpy sa:
Är ISM-sadlarna inte UCI-godkända, eller varför kör inte hela proffsklungan på sådana om de nu är outstanding?

Oavsett om ISM-sadlarna är bra eller dåliga så kan vi nog alla inse att det förekommer en god portion av "ändra inte på nåt som funkar"-mentalitet. Haken är att saker som "funkar" inte på nåt sätt behöver vara optimala.

Jag har som ni säkert förstått inte ens provat en ISM-sadel själv (än), men det förefaller helt orimligt att tro att alla i "proffsklungan" sitter perfekt på sina sadlar. Särskilt då det ju är förknippat med viss skam och vanära att erkänna att könsdelarna inte mår riktigt som de borde.

Tips på sadel?
Senast ändrad:
Tips på sadel?
Muyfa666 sa:
Jag har råkat skava min sadel så den har börjat flagna lite, så jag tänkte se mig om efter en ny.

Har en Selle Italia X1 idag och den är ok, möjligen något smal. Efter lite mätning verkar det som att jag är ca. 140mm bred "i röven", eller däromkring iaf.

Jag sitter nog överlag ganska mycket och blir lite mör mellan varven.

Jag har fastnat lite för Reverse-AM Ergo eller Selle Royal Saba Wave. Tankar om dem eller andra tips? Tänker mig att hamna på max 500:- eller så.
Tråkigt svar men endel handlare har testsadlar att låna ut, kanske kan vara något.Ingen röv är den andra lik!

Tips på sadel?
Jag måste hålla med OveTörnqvist här. Det är nåt speciellt med ISM-sadlarna. Jag har många vanliga sadlar och lånar ofta andra för att prova. Men den enda jag verkligen trivs med och går tillbaka till är ISM-sadeln. Och som Ove skriver så måste den sitta långt bak för att man ska hamna rätt på den. Sticker något ut mellan benen framtill så måste den flyttas längre bakåt. Kalassadel.

Tips på sadel?
sixten, det där är en skön sadel, ändå lätt med tanke på all sin stoppning och ca 270g den med.

men trans am x0 är ännu bättre, inte lika hög i mitten bakerst, och inte med onödiga hål som ställer till det vid regn. köp manganese modellen, den är lättast. finns en säljare på ebay.it som verkar sitta:) på ett gäng av utgången modell med skinn som säljs till bra pris. där jag har köpt ett livstidsförråd. finns också nyproducerade men utan skinn, använder jag till mtb

en sadel som går obemärkt förbi vad rumpan anbelangar, man tänker helt enkelt inte på att rumpan kan vara ett problem. sparar också några gram genom att göra den täta och (sorry, det är sant) löjliga blöjan helt onödig.

domningsfri i underlivet. du kan till och med använda kalsonger.

Tips på sadel?
Jag skulle vilja höra vad som hände med Maktens Gilles Berthoud!

Min Aspin har varit perfekt för mig i fem år, men på touringcykeln (som också är pendlare). Med eller utan cykelbyxor.

På racern hade jag problem med domningar, bytte då till en Brooks Cambium. Et voilà!

Jag tänker att emmer t.ex. borde märka om han har problem med domningar och därför behöver söka en lösning. Lite oklart varför Ove vill att han ska köra ISM om han inte har några problem med nuvarande sadel. Självklart jättebra för Ove att ISM lyckades lösa de problem han hade.

Men det är lite granna som att någon ber med hjälp att hitta ett par jeans som passar och Ove kommer in och säger, utan att titta, att ett par Levi's 501 i storlek 36W 34L, det ska du ha. Jag hade ett par andra i storlek 32W och det var otroligt obekvämt, jag fick gå med knappen öppen hela tiden!

Varpå vi andra protesterar att TS kanske inte har 36 i midjemått. Varpå Ove säger att det faktiskt är medicinskt farligt att ha för tighta jeans.

Fortsätt ad infinitum.

Tips på sadel?
Makten sa:
Stumpy sa:

Oavsett om ISM-sadlarna är bra eller dåliga så kan vi nog alla inse att det förekommer en god portion av "ändra inte på nåt som funkar"-mentalitet. Haken är att saker som "funkar" inte på nåt sätt behöver vara optimala.

Jag har som ni säkert förstått inte ens provat en ISM-sadel själv (än), men det förefaller helt orimligt att tro att alla i "proffsklungan" sitter perfekt på sina sadlar. Särskilt då det ju är förknippat med viss skam och vanära att erkänna att könsdelarna inte mår riktigt som de borde.

Jag har samma problem som dig. Har inte lyckats hitta den perfekta sadeln än. Dom som är närmst just nu är specialized Henge 155mm som jag har på mtb. På lvg kör jag just nu med Specialized Toupé 155mm.
Jag har precis som du köpt och testat många sadlar förra året tror jag att jag köpte 6 olika och testade. Börjar bli en hel del pengar. Har dock lyckats sälja dom flesta så man har fått tillbaka lite pengar.
Vet inte vilken eller vilka jag ska prova nu. Funderar också på ism men även på selle gel flow.

Tips på sadel?
kais01 sa:
men trans am x0 är ännu bättre, inte lika hög i mitten bakerst, och inte med onödiga hål som ställer till det vid regn. köp manganese modellen, den är lättast. finns en säljare på ebay.it som verkar sitta:) på ett gäng av utgången modell med skinn som säljs till bra pris. där jag har köpt ett livstidsförråd. finns också nyproducerade men utan skinn, använder jag till mtb

en sadel som går obemärkt förbi vad rumpan anbelangar, man tänker helt enkelt inte på att rumpan kan vara ett problem. sparar också några gram genom att göra den täta och (sorry, det är sant) löjliga blöjan helt onödig.

domningsfri i underlivet. du kan till och med använda kalsonger.
Tack, men jag har redan alla sadlar jag behöver, t.ex. de tre nedan som alla funkar jättebra där MAN är den som ger överlägset bäst dämpning, typ som att köra FS med en HT över rotmattor. Hålen är inte optimala map. regn/lersprut underiifrån, löses dock enkelt med en sadelväska eller genom att limma en skinnbit under sadeln.

Bilagor

• sadel.png
    sadel.png
    133.7 KB · Besök: 89
Tips på sadel?
JTF sa:
En billigare, något tyngre, men också skön släkting till Selle Italia Man Gel Flow finns också, om man är vegan och inte vill ha äkta läder. :-)
Säkert bra, men...
Det är inte en MAN. Helt annan bredd 140 vs. 151 mm. Annan konstruktion i chassit, saknar Shock Absorber (bild nedan).

Bilagor

• Under.jpg
    Under.jpg
    64.6 KB · Besök: 64
Tips på sadel?
Hoppsan! Tack för info.

Står nämligen i begrepp att införskaffa en ersättare till min 5 år gamla Selle Italia XO Flow (har börjat få eltejpa nosen pga slitage) men då ska jag nog gå upp några hundralappar och skaffa en MAN. (är inte vegan)

Senast ändrad:
Tips på sadel?
mmmrrrr sa:

Min Aspin har varit perfekt för mig i fem år, men på touringcykeln (som också är pendlare). Med eller utan cykelbyxor.

På racern hade jag problem med domningar, bytte då till en Brooks Cambium. Et voilà!

Jag tänker att emmer t.ex. borde märka om han har problem med domningar och därför behöver söka en lösning. Lite oklart varför Ove vill att han ska köra ISM om han inte har några problem med nuvarande sadel. Självklart jättebra för Ove att ISM lyckades lösa de problem han hade.

Men det är lite granna som att någon ber med hjälp att hitta ett par jeans som passar och Ove kommer in och säger, utan att titta, att ett par Levi's 501 i storlek 36W 34L, det ska du ha. Jag hade ett par andra i storlek 32W och det var otroligt obekvämt, jag fick gå med knappen öppen hela tiden!

Varpå vi andra protesterar att TS kanske inte har 36 i midjemått. Varpå Ove säger att det faktiskt är medicinskt farligt att ha för tighta jeans.

Fortsätt ad infinitum.

Trådens bästa inlägg!

Tips på sadel?
olika generationer av selle italia x0 är stöpta i liknande form. har prövat exemplen som sixten visar, men den här nedan som jag uppfattat som den mest klassiska är för bäst för min bakre del. att den saknar dom perforerade hålen i skinnet är ett avgjort plus. det stora hålet i mitten är inget problem, det är en önskad finess:)

max och maxfliten har hård bakre kant, oönskat på mtb, och ldy (stavas så) liksom man är rätt höga i mitten. modellen som jtf visade bild på har den av mig önskade formen men väger 50g mer. den säljs även utan vinylöverdraget men är då inte lika hållbar.

Bilagor

• IMG_0055.JPG
    IMG_0055.JPG
    45.5 KB · Besök: 68
Tips på sadel?
OveTörnqvist sa:
Till HenrikE kan jag bara säga ju det är vetenskapligt belagt att cyklister har förhöjd risk för prostatacancer

Hoppar in lite.. Får hålla med om att cancer från cykling låter tillräckligt otroligt för att någon form av ytterligare förklaring eller studie bör tillföras. Cancer är såvitt jag och gemene man vet muterade celler, inte klämda. Om jag klämmar mig i dörren skulle jag inte förvänta mig hudcancer e.g..

Tips på sadel?
Sixten Fors sa:
Finns säkert de som vill ha det glatt när de cyklar mtb, jag hör inte till en av dem. #velcro

Jo det är nog olika vad man gillar där. Alla andra cyklar föredrar även jag lite strävare yta med lite grepp, men till mtb (HT) är det smidigt att lätt kunna justera runt klumpen som sitter på cykeln.

Tips på sadel?
Harrybob sa:
OveTörnqvist sa:
Till HenrikE kan jag bara säga ju det är vetenskapligt belagt att cyklister har förhöjd risk för prostatacancer

Hoppar in lite.. Får hålla med om att cancer från cykling låter tillräckligt otroligt för att någon form av ytterligare förklaring eller studie bör tillföras. Cancer är såvitt jag och gemene man vet muterade celler, inte klämda. Om jag klämmar mig i dörren skulle jag inte förvänta mig hudcancer e.g..

Har för mig att fertilitet kan påverkas. Typ som att ha för trånga jeans.

Prostatacancer har jag för mig kanske kunde kopplas till vissa preparat som har varit/är populära i några utövarkretsar av cyklister. Kanske är det Ove tänkte på?

Kan man äta ISM-sadlar istället för att ta steroider och få samma effekt fast med mindre risk?

Tips på sadel?
Bengt-re sa:
Sixten Fors sa:
Finns säkert de som vill ha det glatt när de cyklar mtb, jag hör inte till en av dem. #velcro
Jo det är nog olika vad man gillar där. Alla andra cyklar föredrar även jag lite strävare yta med lite grepp, men till mtb (HT) är det smidigt att lätt kunna justera runt klumpen som sitter på cykeln.
MAN är klädd i slätt skinn, beroende på hur man väljer att behandla/vårda skinnet kan det förstås påverka hur glatt man har det. Jag tror att anledningen till att jag upplever det som att jag sitter stadigt/säkert beror nog på formen och att det inte vibrerar/studsar under rumpan över rotmattor med HT, relativt sadlar med stum "seat pan".

Tips på sadel?
mmmrrrr sa:

Den används dagligen på min vardagshoj:-) En av de minst problematiska sadlar jag provat, men tyvärr funkar inte heller den för längre turer. Troligen för att den formats efter sittbenen och därför är högre i mitten än när den var ny.

Tips på sadel?
Harrybob sa:
OveTörnqvist sa:

Var på undersökning för prostatacancer, passade på att fråga läkaren om just förhöjd risk om man cyklar mycket. Att jag frågade berodde på att han gav intryck av att vara en sån där engagerad läkare som följer med i nya rön. Han tyckte det var intressant att jag frågade och sa att det gjorts undersökningar om just det. Vad han visste så hade de inte kunnat se någon förhöjd risk även om man cyklar mycket.

Tips på sadel?
me.I.am sa:
Harrybob sa:
OveTörnqvist sa:

Var på undersökning för prostatacancer, passade på att fråga läkaren om just förhöjd risk om man cyklar mycket. Att jag frågade berodde på att han gav intryck av att vara en sån där engagerad läkare som följer med i nya rön. Han tyckte det var intressant att jag frågade och sa att det gjorts undersökningar om just det. Vad han visste så hade de inte kunnat se någon förhöjd risk även om man cyklar mycket.

Ett nja är nog svaret. Det finns en koppling mellan män som cyklar mycket och diagnos, men å andra sidan testar sig människor som tränar rent allmänt oftare.

http://www.expressen.se/halsoliv/man-som-cyklar--okar-risk-for-prostatacancer/

Tips på sadel?
här är en bakgrundshistoria. det var tydligen 6 ggr ökad risk och inte 4 som rapporterats i media. men studien var så dålig att inga slutsatser egenligen kan dras. bara faktorn hissar varningsflagg.

när det ä sagt är det ju helt onödigt att behandla underlivet så att det domnar och ger slakmota. vad ska det vara bra för? lämpliga sadlar och sadelvinklar finns. ett ödmjukt förslag är att använda dom...

http://www.nhs.uk/news/2014/07July/Pages/Cycling-linked-to-prostate-cancer-but-not-infertility.aspx

Tips på sadel?
Bengt-re sa:
me.I.am sa:
Harrybob sa:
OveTörnqvist sa:

Ett nja är nog svaret. Det finns en koppling mellan män som cyklar mycket och diagnos, men å andra sidan testar sig människor som tränar rent allmänt oftare.

http://www.expressen.se/halsoliv/man-som-cyklar--okar-risk-for-prostatacancer/[/

- och står det i Expressen är sant, tammefan! ::-)

Tips på sadel?
Selle Italia Man Gel Flow ser faktiskt inte så dum ut... den verkar dock vara slut på många ställen och jag är väldigt sugen på att prova WTB Volt Pro.

Är lite orolig att Man's 151mm blir så brett att man kanske får skav? Visst, det är mindre än 1cm per rövhalva, men ändå... ;-)

Tips på sadel?
Bengt-re sa:
me.I.am sa:
Harrybob sa:
OveTörnqvist sa:

http://www.expressen.se/halsoliv/man-som-cyklar--okar-risk-for-prostatacancer/[/quot]

Hur tänker du nu? Menar du att människor som inte cyklar och de facto har prostatacancer som inte testar sig för prostacancer inte har cancer?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp