BJS
Aktiv medlem
Tips på sadel?
OveTörnqvist sa:Bengt-re sa:me.I.am sa:Harrybob sa:OveTörnqvist sa:Till HenrikE kan jag bara säga ju det är vetenskapligt belagt att cyklister har förhöjd risk för prostatacancer
Hoppar in lite.. Får hålla med om att cancer från cykling låter tillräckligt otroligt för att någon form av ytterligare förklaring eller studie bör tillföras. Cancer är såvitt jag och gemene man vet muterade celler, inte klämda. Om jag klämmar mig i dörren skulle jag inte förvänta mig hudcancer e.g..
Var på undersökning för prostatacancer, passade på att fråga läkaren om just förhöjd risk om man cyklar mycket. Att jag frågade berodde på att han gav intryck av att vara en sån där engagerad läkare som följer med i nya rön. Han tyckte det var intressant att jag frågade och sa att det gjorts undersökningar om just det. Vad han visste så hade de inte kunnat se någon förhöjd risk även om man cyklar mycket.
Ett nja är nog svaret. Det finns en koppling mellan män som cyklar mycket och diagnos, men å andra sidan testar sig människor som tränar rent allmänt oftare.
http://www.expressen.se/halsoliv/man-som-cyklar--okar-risk-for-prostatacancer/[/quot]
Hur tänker du nu? Menar du att människor som inte cyklar och de facto har prostatacancer som inte testar sig för prostacancer inte har cancer?
Läs undersökning som det hänvisas till. Men ja ungefär så fast med andra ord. Överviktiga människor som inte tränar undviker i högre mån att testa sig för det mesta och har oftare odignostiserad diabetes, högt blodtryck och även cancer. Förklaringen är mer komplex såklart, men det finns ett samband vilket man måste beakta om man skall göra studier - det finns liknande kopplingar med missbrukare där ett betende påverkar ett helt annat i grunden orelaterat beteende, men om studien syftar till att hitta orsaksamband måste man ta hänsyn till även detta för att inte få ett snedvridet resultat. Nu påstår varken jag eller studien att det är förklaringen till den påvisade korrelationen, men öppnar för att en sådan mekanisk utgör en del av korrelstionen och således inte är ett orsakssamband.
Dock så tror jag nog att det finns en sannolikhet att cykling ökar risken med dina kära ISM sadlar gör inget för att påverka det. Sitter du bra så kör med sånna, men jag och många med mig har cyklat i årtionden både långt och länge med traditionella sadlar utan att ens förstå problemet med domningar. En hård sadel som stödjer på sittbenen fungerar.