Tips på sadelväska till graveln.

crillez

Aktiv medlem
Lite tips på bra och smidiga sadelväskor, krav spec:
smidig.
så liten som möjligt men måste ändå rymma en slang, multiverktyg och en minipump ca 17cm lång.
får gärna sitta så still som möjligt.

Vad är de bästa tipsen ???

Lite tips på bra och smidiga sadelväskor, krav spec:
smidig.
så liten som möjligt men måste ändå rymma en slang, multiverktyg och en minipump ca 17cm lång.
får gärna sitta så still som möjligt.

Vad är de bästa tipsen ???
Dessa https://www.rosebikes.com/rose-big-mouth-l-saddle-bag-24818 har jag i ett antal olika storlekar. (fanns åtminstone i tre storlekar) Passar i samma sadelfäste på olika cyklar och jag har åtminstone aldrig lyckats bli av med någon. Till skillnad från andra som hänger i flimsiga kardborrband.

Kör med en Topeak Wedge
Finns i lite olika storlekar och är dränktät.
Varför minipump när det finns CO2-patroner?

Hette modellen medi tro?
20230106_132742.jpg
sitter mycket bätte än mina topeak som jag har på mina andra cyklar

Den här har följt med i fem-sex cykelgenerationer. Den är i största laget, men då får jag plats med en chokladbit och en flaska sportdryck, att ha, efter att punkteringen lagats, hihi:

Det rätta svaret är dock att frågan är felställd. På en gravel har man styrväska, inte sadelväska. Möjligen även en ramväska

Ser högintressant ut, pumpen i ryggfickan som vanligt dock, vilken storlek kör du ??
Jag har en OG i storlek Small. Jag kör tubeless och har ingen extraslang i men däremot:
- Multiverktyg med kedjebrytare
- Däckavtagare
- Snabblås till kedja
- Kedjetång
- Buntband
- Lagningslappar
- CO2 + munstycke
- Stans Darts (grymt bra tubeless-lagning)

Pump kör jag en minivariant från Topeak som har ett fäste du monterar i ramen (under flaskhållare) så slipper göra plats för den. Slang tar jag med bara om det blir längre turer eller turer som inte utgår hemifrån. Klarat samtliga haverier hittills.

Senast ändrad:
Har kollat på detta med men är rädd att jag tycker det är svårt att få fast ordentligt, några tips på styrväska?
Personligen upplever jag att en styrväska kan vara toppen för sånt som snacks och ngt extraplagg typ (även om det kan rymmas i ryggfickorna också), men för mig fyller den ett annat syfte än sadelväskan som är dedikerad till att hålla verktyg och reparationsgrejer. Sånt man helst inte vill behöva använda, men är glad att man har när oflytet är framme.

Det finns hur många väskor som helst att välja på.

Jag kör med PRO väskor (medi/maxi/maxi plus) och väljer storlek efter vad jag behöver ha med mig. Den största (Maxi Plus) rymmer alla verktyg, pump, slangar och sånt + jacka och fika och har smarta fack och andra feautres.

Jag har en sadelväska permanent monterad på alla mina cyklar. Då vet jag att allt jag normalt behöver finns med och det i rätt dimensioner. Pump sitter alltid fast monterad på ramen. Då kan jag ha en ganska stor pump utan att det tvingar upp en större sadelväska.
På min gravel och på landsvägscykeln inför Rando har jag en väska som kan hålla en extra flask monterad bakom styret. Inte det snyggaste men väldigt praktiskt för godis eller energibars. Då kan jag också köpa en vanlig läsk vid stopp och få med mig den.

Har kollat på detta med men är rädd att jag tycker det är svårt att få fast ordentligt, några tips på styrväska?
Det var en smula ”tounge in cheek" på mitt inlägg men som svar så har jag kört med Rapahs Explore handle bar bag för korta turer, och Apiduras varianter för längre (med bike packing inslag). Annars kanske Road Runner har något stilenligt https://roadrunnerbags.us/collections/handlebar-bags

En utmärkt sadelväska för 2 slangar, avtagare, vinylhandskar, ett boot-kit och någon kolsyrepatron med (munstycke) är Apiduras Explore saddle bag. Funkar även att köra i ett flaskställ om man skulle vilja.

Stadium har halva priser på EVOC väskorna just nu.

Tillbaka
Topp