Tips på singlespeed för pendling

Revbur

Ny medlem
Kommer inom en snar framtid att börja pendla till jobbet med cykel och skulle vilja ha en relativt underhållsfri cykel. Det är ganska plant hela vägen så växlar känns överflödigt.

Har ni några tips på en billig cykel av hyfsad kvalité? Vill inte betala allt för mycket med tanke på risken att den blir stulen. Bor i Göteborg om någon har tips på en fysisk butik.

perzzon sa:
Svårt att köpa en så nischad produkt färdig. Det tenderar att bli oprisvärt
Har de ersatts av gravelbikes? För för tio år sen hade ju alla självrespekterande märken från Specialized till Nishiki just en SS med flipflop för sextusen i utbudet.

Köp en gammal risig räser med kvalitetsstål, satsa på vettiga nav som kan servas enkelt så är du rätt på det. Jag kör surlys ultra new hubs med basic prylar utöver det, blev både lätt och kul. Gamla ramar brukar klara 30breda dubb på vintern med.

Och så har jag en teori om att risigt lås minskar stöldrisken, har funkat i 4år.

Revbur sa:
Tack såhär långt gott folk!

Trodde inte detta var så ovanligt, men verkar som att jag hade fel. Det jag själv tittat på är följande:
https://www.stalhasten.se/shop/cyklar/sport-nattsvart/
https://m.bikester.se/fixie-inc-betty-leeds-citycykel-svart-694671.html

Bygga själv kanske vore en idé, har en gammal Monark med någon konstig tum på hjulen, 26.5 tum eller något liknande. Hade varit gött att komma upp i 28 tum, men det kanske går beroende på vad jag har för tum idag?

Får hem en Betty Leeds idag, skall ha som allmän slit & släng cykel. såg efter beställning att alu-varianten endast kostade någon krona extra och ringde Bikester för att ändra order vilket inte var möjligt men han i supporten (säljare till trots) påpekade att stålvarianten visst var lite tyngre men långt hållbarare om man kollar reklamationer och att fler (hipsters antagligen) i det egna ledet (säljare i Sthlm med skägg och flanellskjorta) använde stål-jonnen flitigt.

Panozz sa:
Revbur sa:

Trodde inte detta var så ovanligt, men verkar som att jag hade fel. Det jag själv tittat på är följande:

Bygga själv kanske vore en idé, har en gammal Monark med någon konstig tum på hjulen, 26.5 tum eller något liknande. Hade varit gött att komma upp i 28 tum, men det kanske går beroende på vad jag har för tum idag?

Får hem en Betty Leeds idag, skall ha som allmän slit & släng cykel. såg efter beställning att alu-varianten endast kostade någon krona extra och ringde Bikester för att ändra order vilket inte var möjligt men han i supporten (säljare till trots) påpekade att stålvarianten visst var lite tyngre men långt hållbarare om man kollar reklamationer och att fler (hipsters antagligen) i det egna ledet (säljare i Sthlm med skägg och flanellskjorta) använde stål-jonnen flitigt.

Sedärja. Kanske också ska slå till på den då, priset känns ju ganska svårslaget och den lär väl duga för ändamålet. Får du tid/lust att uppdatera här ikväll när den kommit fram med lite spontana reaktioner på cykeln vore det uppskattat!

Om det inte måste vara singlespeed så tyckte jag den här verkade så pass intressant att jag rekommenderade den till en kollega. Står i kartong och väntar på slutet av arbetsdagen just nu. 12,5 kg, 3x-navväxel, hydraulikbromsar och gott om plats för dubbar, stänkor och smalare däck om man känner för det. 4500 inkl leverans och 4000 sek om du eller någon du känner har platinarabatt på Wiggle.

Vitus Dee VR
https://www.wiggle.se/vitus-dee-vr-city-bike-2019/

Revbur sa:
Panozz sa:
Revbur sa:

Sedärja. Kanske också ska slå till på den då, priset känns ju ganska svårslaget och den lär väl duga för ändamålet. Får du tid/lust att uppdatera här ikväll när den kommit fram med lite spontana reaktioner på cykeln vore det uppskattat!

lite kort:

* gaffelrör kapat en halv mm snett
- kan dock alla gånger kapas då det finns utrymme för det.

* drivlinan kändes inte "krispig och len" direkt ut kartong
- justering och kontroll och den låter/känns ?

* bromsarna är väl inte top of the line.
- justering och lite pillande höjde känslan med 500%

* sadeln kändes faktiskt väldigt skön dom 500m jag hunnit testa.

* styre.
- ovant med smalt då man är van med mellan 740-780 på raka...

*pedaler
- plast som duger till nedsmältning

I övrig så kan bara säga, bättre känsla och kvalitet än min första racer samt alla barnhojjar man byggt ihop dem sista tiden trots dubbla pengarna.

Och jag förstår att man väljer stål, visst jag har ingen alu att köra sidebyside men för dom här pengarna?

Panozz sa:
lite kort:

* gaffelrör kapat en halv mm snett
- kan dock alla gånger kapas då det finns utrymme för det.

* drivlinan kändes inte "krispig och len" direkt ut kartong
- justering och kontroll och den låter/känns ?

* bromsarna är väl inte top of the line.
- justering och lite pillande höjde känslan med 500%

* sadeln kändes faktiskt väldigt skön dom 500m jag hunnit testa.

* styre.
- ovant med smalt då man är van med mellan 740-780 på raka...

*pedaler
- plast som duger till nedsmältning

I övrig så kan bara säga, bättre känsla och kvalitet än min första racer samt alla barnhojjar man byggt ihop dem sista tiden trots dubbla pengarna.

Och jag förstår att man väljer stål, visst jag har ingen alu att köra sidebyside men för dom här pengarna?
Klockrent, stort tack! Låter som att denna cykeln är precis det jag behöver och lite till. Lite nya pedaler på sikt så är man hemma. Får bli ett köp för mig med.

Orkar inte läsa igenom tråden men jag har kört en Bombtrack Script i snart sex år. Har bytt lite delar som vevlager, frihjul och slängt på ett riser istället för bullhorn. Ny sadel också i år även om den ursprungliga håller ihop fint fortfarande. Sjukt bra kundtjänst har de också för att inte snacka om kredd. Extremt nöjd.

Jag har ett par Norco Indie S-S cyklar i 18 och 20" storlek i lager med skivbromsar, aluram och vanliga 622 hjul.
NORCO INDIE S-S BIKE DISC 4600-
FRAME
Double butted 7005 alloy frame BLACK
FORK
Chromoly straight blade fork
REAR SHOCK
N/A
HEADSET
FSA TH-855 Threadless
GRIPS
Dual density
HANDLE BAR
Steel 30mm riser bar black
STEM
Forged stem black
SEAT POST
Alloy black
SADDLE
Urban stealth saddle
FRONT BRAKE
Hayes MX-4 mechanical w/6" rotor brakes
REAR BRAKE
Hayes MX-4 mechanical w/6" rotor brakes
BRAKE LEVERS
Tektro 360A
SHIFTER FRONT
N/A
SHIFTER REAR
N/A
FRONT DERAILLEUR
N/A
REAR DERAILLEUR
N/A
CASSETTE
18T single speed freewheel
CHAIN
KMC 410
CRANKSET
SR Suntour XCT-V2 44T single w/alloy guard
BOTTOM BRACKET
Cartridge
CHAIN TENSIONER
N/A
PEDALS
Wellgo alloy body w/steel cage
FRONT HUB
Formula black w/nutted axle 36h disc
REAR HUB
Formula singlespeed black w/nutted axle 36h disc
SPOKES
Black stainless steel w/brass nipples
RIMS
Double wall alloy black 36h
TIRES
Continental CityRide 700x32C
TUBES
CST Tube

Bilagor

• NORCO indie-ss-1-full.jpg
    NORCO indie-ss-1-full.jpg
    26.8 KB · Besök: 140
Någon som testat de lättare varianterna från Bikester?
Är sugen på en lättare cykel och med fixed gear, som jag inte har någon erfarenhet av men är nyfiken på, så vill man väl ha en så lätt hoj som möjligt för att kunna bromsa?

Betty Leeds black 11.86 kg (tunnt stål, nämnd ovan)
3000kr

Blackheath black 10.73kg (alu)
3600kr

Floater black 10.2kg (alu)
4000kr

Tillbaka
Topp