Som säkert många vet, och delvis har sagt redan:
De som säljer Specialized har förutom en "rumpmätare" (en platta med "trög gelé" så man kan kolla sittbensavståndet) ofta lånesadlar, så man kan prova innan köp.
Specialized-sadlarna är rätt dyra i svenska butiker, men jag tycker att om jag använder deras tjänster och lånar en sadel, ska jag köpa den där också om jag väljer den, inte snylt-prova och beställa på nätet. (Sen när jag har hittat min typ av sadel, bredd och annat, och ska köpa en till och inte behöver hjälp/utprovning, då är det lite en annan sak. Tycker jag, som sagt.)
Värt att komma ihåg till den som köper sadel till nån annan: är det en lite ovan cyklist, påminn om att det kanske tar några timmar/rundor innan man vet om rumpan och sadeln är kompatibla. (Påmindes jag själv om förra helgen, efter ett låååångt uppehåll med typ bara kort transportcykling till mataffären under tiden, ingen "riktig" cykling... MTB på lördagen, sen var det inte alls skönt att sätta sig på racern på söndagen. Trots att båda rundorna var relativt korta och rookie-aktiga. Oaj!)