glitch
Aktiv medlem
Tips på tåligt cykellås utomhus?
Pearl sa:glitch sa:Ja hur funkar det där med Stöldskyddsföreningsklassningen egentligen? Jag har fått några cyklar stulna genom åren men kan inte minnas att de en enda gång frågade vad det var för lås. Vad jag minns har inte heller "låsrester" funnits kvar på plats.
Bra fråga, blev iallafall bestulen av mina cyklar tidigare och då var det krav att veta vilket lås det var, kvitto på inköp etc. Jättebökigt. Trots att jag hade kvar både nyckel och nyckelkodkort fick jag till svar "det där bevisar ingenting", jag kan mycket väl ha haft otur vad gäller handläggare, men vill iaf. säkerställa att nya låset också är godkänt. Även om Kryptonite känns rejälare så hittar jag det ej i SPP:s lista.
Tror det lutar åt biltemas kätting med lås (https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/kattinglas-mcmoped-2000023569)
då det verkar finnas med i deras lista.
Vilket försäkringsbolag?
Det är ju helt tokigt egentligen, SFF listar 54 lås vilket är ingenting mot vad som finns på marknaden. Och låsen håller ju i många år generellt så allt eftersom försvinner de från listan. Snabbkollade på SFF listan och försökte lista ut hur man ska hittade godkända låsen sen i butiken men såg inte heller hur man hittar t.ex. de olika Biltema låsen i deras shop. Artikelnumren hos SFF stämmer ju inte med Biltemas och SFF länkar inte till butikerna heller så jag vet inte hur de tror man ska hitta rätt?
Senast ändrad: