Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bullabus sa:Är är det ett måste med bygellås? Annars finns hänglås som tål uteliv, det i kombo med kedja tror jag är mer väderokänsligt
Rattnalle sa:Inga lås tål uteliv om de inte får en dos olja då och då. Ger man dem det tål alla lås uteliv.
Konkret sa:Abus. Köp det med minsts bocken.
Jag tycker det kvalar under "fixa saker själv" som jag har för mig att herrn tyckte var en ganska bra idé för ett tag sen. Men modet svänger fort ser jag ;)Mini_me sa:Rattnalle sa:Inga lås tål uteliv om de inte får en dos olja då och då. Ger man dem det tål alla lås uteliv.
Är du galen? Ta hand om saker? Sen när börja vi med det?
;)
Rattnalle sa:Jag tycker det kvalar under "fixa saker själv" som jag har för mig att herrn tyckte var en ganska bra idé för ett tag sen. Men modet svänger fort ser jag ;)Mini_me sa:Rattnalle sa:Inga lås tål uteliv om de inte får en dos olja då och då. Ger man dem det tål alla lås uteliv.
Är du galen? Ta hand om saker? Sen när börja vi med det?
;)
Lulevintrar är ju knappast ett problem. Här på västkusten där temperaturen sällan håller sig under nollan ett helt dygn i sträck däremot haverar saker i metall rätt fort.. :-Plleberg sa:Jag gillar mitt Hiplok Bygellås, som ju inte bara har en hipp plasttjopp för att sätta fast i skärpet, utan även en liten gummiflärp som täcker nyckelhålet. Aldrig problem med fukt snö och is än så länge, genom Luleås vinter.
Nackdelen är väl ex att nyckeln inte är symetrisk och måste sättas in åt rätt håll, en detaljfråga.
Rattnalle sa:Lulevintrar är ju knappast ett problem. Här på västkusten där temperaturen sällan håller sig under nollan ett helt dygn i sträck däremot haverar saker i metall rätt fort.. :-Plleberg sa:Jag gillar mitt Hiplok Bygellås, som ju inte bara har en hipp plasttjopp för att sätta fast i skärpet, utan även en liten gummiflärp som täcker nyckelhålet. Aldrig problem med fukt snö och is än så länge, genom Luleås vinter.
Nackdelen är väl ex att nyckeln inte är symetrisk och måste sättas in åt rätt håll, en detaljfråga.
Ett Trelock knäckte jag på bara några månader, rann rostfärgad sörja ur det och gick inte att låsa. Nuvarande Bordo har lagt av ett par gånger men gått att få liv i igen med låsspray.
Så att man stänger inne fukten och det aldrig får torka. Fukt kommer alltid komma in :-)lleberg sa:Rattnalle sa:Lulevintrar är ju knappast ett problem. Här på västkusten där temperaturen sällan håller sig under nollan ett helt dygn i sträck däremot haverar saker i metall rätt fort.. :-Plleberg sa:Jag gillar mitt Hiplok Bygellås, som ju inte bara har en hipp plasttjopp för att sätta fast i skärpet, utan även en liten gummiflärp som täcker nyckelhålet. Aldrig problem med fukt snö och is än så länge, genom Luleås vinter.
Ett Trelock knäckte jag på bara några månader, rann rostfärgad sörja ur det och gick inte att låsa. Nuvarande Bordo har lagt av ett par gånger men gått att få liv i igen med låsspray.
Men det är ju därför hiplop har en superavancerad gummiflärp som kan tryckas på plats över nyckelhålet, när man vill det.
Rattnalle sa:Så att man stänger inne fukten och det aldrig får torka. Fukt kommer alltid komma in :-)lleberg sa:Rattnalle sa:Lulevintrar är ju knappast ett problem. Här på västkusten där temperaturen sällan håller sig under nollan ett helt dygn i sträck däremot haverar saker i metall rätt fort.. :-Plleberg sa:Jag gillar mitt Hiplok Bygellås, som ju inte bara har en hipp plasttjopp för att sätta fast i skärpet, utan även en liten gummiflärp som täcker nyckelhålet. Aldrig problem med fukt snö och is än så länge, genom Luleås vinter.
Men det är ju därför hiplop har en superavancerad gummiflärp som kan tryckas på plats över nyckelhålet, när man vill det.
glitch sa:Är det plupp på alla Hiplock? Eller bara vissa modeller?
Vad tycker svenska försäkringsbolag? Är ju inte SFF godkända vad jag kan se?
glitch sa:Är det plupp på alla Hiplock? Eller bara vissa modeller?
lleberg sa:glitch sa:Är det plupp på alla Hiplock? Eller bara vissa modeller?
Hiplok D och DX har plupp och kommer i massa civiliserade färger -> https://www.google.se/search?q=hiplok+d
Stöldskyddsföreningen är hiplok D, lite och V1.50 godkända. -> https://www.stoldskyddsforeningen.s...h-foretag/?searchquery=hiplok&area=&category=
Hiplok DX som är större och biffigare är alltså inte godkänt, då det inte är testat.
erik h sa:Mitt ful-CO-lås med sån där rund nyckel som man kunde öppna med avbrutna BIC-pennor däremot, ute varje dag kontorstid året runt i vinter, aldrig frusit. Säker tlätt att knäcka dock.
Däremot, det Abuslås som har sån här nyckel är ALLTID ihopfruset när den cykeln står ute ett tag;
glitch sa:https://m.clasohlson.com/se/Bygellås-Asaklitt/31-2166
Detta är låset som ska bytas. Många recensioner säger samma sak, ibland ett hvete att få upp.
Vi har bytt det en gång redan pga. Samma problem.
Har såklart smörjt mm.
Hiplock verkar ju rätt nice.
Pearl sa:Ställer min fråga i denna tråd istället för att starta en ny.
Har blivit bestulen två cyklar och letar nu efter ett bra lås att, förhoppningsvis minska risken/försvåra för stöld.
Cykeln kommer förvaras inne i lägenheten, men då jag kommer cykla till jobbet kommer den förvaras i cykelställ under arbetstimmarna. Jag har full uppsikt på cykelstället från där jag sitter och jobbar och tänkte ha någon mer permanent lösning som man kan lämna kvar med typ kättninglås.
Vad har ni för tips? Biltemas kättinglås, kan det vara något?
kais01 sa:pearl kan ju lämna ett tungt lås på arbetsplatsen. cryptonite har ett kedjelås New York Fahgettaboudit som väger kring 5kg. billigt på wiggle.
bäst är att ta in cykeln även på jobbet. ett gott skäl att köpa en brompton eller annan vikcykel. även för den som inte tar med cykeln på kommunalt färdmedel.
Pearl sa:Hade tänkt att slå till på Kryptonite, http://www.wiggle.se/kryptonite-new-york-fahgettaboudit-kedja-med-hanglas-150-cm/
Men, kan inte hitta igen denna i Stöldskyddsföreningens register, då står man väl utan försäkring ifall cykeln skulle bli stulen?
Då verkar ju Biltemas variant vara bättre, ut den aspekten.
Eller missar jag något?
glitch sa:Ja hur funkar det där med Stöldskyddsföreningsklassningen egentligen? Jag har fått några cyklar stulna genom åren men kan inte minnas att de en enda gång frågade vad det var för lås. Vad jag minns har inte heller "låsrester" funnits kvar på plats.