Tips på tåligt cykellås utomhus?

glitch

Aktiv medlem
Sambons classe o lås fryser och kärvar så pass att hon äntligen insett att det måste pensioneras.

Sökes bygellås som tål fuktig och kall väderlek till pendlarcykel som står ute året runt.

Är är det ett måste med bygellås? Annars finns hänglås som tål uteliv, det i kombo med kedja tror jag är mer väderokänsligt

Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Inga lås tål uteliv om de inte får en dos olja då och då. Ger man dem det tål alla lås uteliv.

Är du galen? Ta hand om saker? Sen när börja vi med det?

;)
Jag tycker det kvalar under "fixa saker själv" som jag har för mig att herrn tyckte var en ganska bra idé för ett tag sen. Men modet svänger fort ser jag ;)

Rattnalle sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Inga lås tål uteliv om de inte får en dos olja då och då. Ger man dem det tål alla lås uteliv.

Är du galen? Ta hand om saker? Sen när börja vi med det?

;)
Jag tycker det kvalar under "fixa saker själv" som jag har för mig att herrn tyckte var en ganska bra idé för ett tag sen. Men modet svänger fort ser jag ;)

Jo jo men hur ska jag klara av att göra saker själv om man tar hand om saker. Break it so you can fix it ?

Jag har ett Abus Granit, det med lite smalare bygel. Det har varit ute i snart åtta år, aldrig smorts eller på något sätt skötts om. Jag fick ta in det en kväll i vintras för det hade runnit in vatten som frusit. Jag har även fått pilla ut en nål som nåt as pillade in. Kostade typ 800spänn, men en hunka om året tycker jag nog att det varit värt hittills.

Jag har nåt Trelock bygellås från xxl som ska vara godkänt, har ett ok ramfäste och var billigt på skrotcykeln som stått mycket ute de senaste 6-7 åren. Funkar helt ok än så länge utan annat än någon liten oljedroppe på rörliga delar då och då i förebyggande syfte.

Jag gillar mitt Hiplok Bygellås, som ju inte bara har en hipp plasttjopp för att sätta fast i skärpet, utan även en liten gummiflärp som täcker nyckelhålet. Aldrig problem med fukt snö och is än så länge, genom Luleås vinter.

Nackdelen är väl ex att nyckeln inte är symetrisk och måste sättas in åt rätt håll, en detaljfråga.

Abus granit funkar betydligt bättre än de Kryptonitlås jag testat. Bägge mår dock bra av lite uppsmörjning då och då.

Fruset lås har jag varit med om också, därför har jag alltid med en liten tändare med svetslåga (eller vad man nu kallar det) i pendelcykelfix-kittet.

lleberg sa:
Jag gillar mitt Hiplok Bygellås, som ju inte bara har en hipp plasttjopp för att sätta fast i skärpet, utan även en liten gummiflärp som täcker nyckelhålet. Aldrig problem med fukt snö och is än så länge, genom Luleås vinter.

Nackdelen är väl ex att nyckeln inte är symetrisk och måste sättas in åt rätt håll, en detaljfråga.
Lulevintrar är ju knappast ett problem. Här på västkusten där temperaturen sällan håller sig under nollan ett helt dygn i sträck däremot haverar saker i metall rätt fort.. :-P

Ett Trelock knäckte jag på bara några månader, rann rostfärgad sörja ur det och gick inte att låsa. Nuvarande Bordo har lagt av ett par gånger men gått att få liv i igen med låsspray.

Rattnalle sa:
lleberg sa:

Lulevintrar är ju knappast ett problem. Här på västkusten där temperaturen sällan håller sig under nollan ett helt dygn i sträck däremot haverar saker i metall rätt fort.. :-P

Ett Trelock knäckte jag på bara några månader, rann rostfärgad sörja ur det och gick inte att låsa. Nuvarande Bordo har lagt av ett par gånger men gått att få liv i igen med låsspray.

Men det är ju därför hiplop har en superavancerad gummiflärp som kan tryckas på plats över nyckelhålet, när man vill det.

lleberg sa:
Rattnalle sa:
lleberg sa:

Men det är ju därför hiplop har en superavancerad gummiflärp som kan tryckas på plats över nyckelhålet, när man vill det.
Så att man stänger inne fukten och det aldrig får torka. Fukt kommer alltid komma in :-)

Rattnalle sa:
lleberg sa:
Rattnalle sa:
lleberg sa:

Så att man stänger inne fukten och det aldrig får torka. Fukt kommer alltid komma in :-)

När man vill det skrev jag ju! :)
Ex som idag när det är snödrev med små iskristaller som tar sig in överallt, då är det skönt att kunna stänga, men när cykeln står låst i cykelförrådet är locket öppet och låset kan utbyta erfarenheter med omvärlden.

Senast ändrad:
Är det plupp på alla Hiplock? Eller bara vissa modeller?
Vad tycker svenska försäkringsbolag? Är ju inte SFF godkända vad jag kan se?

glitch sa:

Hiplok D och DX har plupp och kommer i massa civiliserade färger -> https://www.google.se/search?q=hiplok+d
Stöldskyddsföreningen är hiplok D, lite och V1.50 godkända. -> https://www.stoldskyddsforeningen.s...h-foretag/?searchquery=hiplok&area=&category=

Hiplok DX som är större och biffigare är alltså inte godkänt, då det inte är testat.

Mitt ful-CO-lås med sån där rund nyckel som man kunde öppna med avbrutna BIC-pennor däremot, ute varje dag kontorstid året runt i vinter, aldrig frusit. Säker tlätt att knäcka dock.

Däremot, det Abuslås som har sån här nyckel är ALLTID ihopfruset när den cykeln står ute ett tag;

abus-granit-citychain-x-plus-1060-4.jpg

Det är en sån där nyckel om mitt lås har, funkar i stort sett jämt förutom när någon petar in nålar eller pinnar i låset. Min anekdotiska bevisföring pulvriserar din.

lleberg sa:
glitch sa:

Hiplok D och DX har plupp och kommer i massa civiliserade färger -> https://www.google.se/search?q=hiplok+d
Stöldskyddsföreningen är hiplok D, lite och V1.50 godkända. -> https://www.stoldskyddsforeningen.s...h-foretag/?searchquery=hiplok&area=&category=

Hiplok DX som är större och biffigare är alltså inte godkänt, då det inte är testat.

Jag har också ett Hiplok Lite sedan 3 år tillbaka. Kommer definitivt inte byta till bygellås igen. Mitt har aldrig frusit men då förvarar jag cykeln inomhus för de mesta så det är väl alltid torrt då jag låser det utomhus. Undrar dock om det skulle gå att trä kedjan genom en plastpåse och låsa fast det med ett buntband? Sedan drar man över påsen över själv hänglåset så regnar och snöar det ju inte direkt på låset.

erik h sa:
Mitt ful-CO-lås med sån där rund nyckel som man kunde öppna med avbrutna BIC-pennor däremot, ute varje dag kontorstid året runt i vinter, aldrig frusit. Säker tlätt att knäcka dock.

Däremot, det Abuslås som har sån här nyckel är ALLTID ihopfruset när den cykeln står ute ett tag;

Jag har kört med sånt abus-hänglås klass 3.. Såhär såg min nyckel ut efter 4 års flitigt användande, och den fungerande numera sporadiskt. Låset funkade fortfarande utan problem med ny nyckel ska tilläggas, och hade ju en nyckel kvar iaf.
nttnyckel.jpg

Senast ändrad:
glitch sa:
https://m.clasohlson.com/se/Bygellås-Asaklitt/31-2166
Detta är låset som ska bytas. Många recensioner säger samma sak, ibland ett hvete att få upp.
Vi har bytt det en gång redan pga. Samma problem.
Har såklart smörjt mm.

Hiplock verkar ju rätt nice.

Har haft 2st sådana Asaklitt som både slutat fungera på samma sätt. De går att återuppliva om man fyller de med olja men jag tröttnade och köpt en Hiplok D. Den har varit problem- och underhållsfri i snart 2 år nu. Ända negativt är väl att nyckeln är lite stor jämfört med andra märken.

Sedan har jag en stor gammal 12 år gammal Abus också. Den fungerar fortfarande okej med lite kärlek då och då.

Hade ett Hiplok 1.50 låst runt ramen och en tjock pelare på min cykel som blev stulen 2 meter bredvid en flitigt frekventerad entré. Med andra ord måste det gått att forcera på några sekunder med ett handburet stöldverktyg. Inget mer Hiplok för mig av den anledningen...
(har dock inga belägg för att ett annat lås mobilt lås skulle varit säkrare i och för sig)

Ställer min fråga i denna tråd istället för att starta en ny.
Har blivit bestulen två cyklar och letar nu efter ett bra lås att, förhoppningsvis minska risken/försvåra för stöld.

Cykeln kommer förvaras inne i lägenheten, men då jag kommer cykla till jobbet kommer den förvaras i cykelställ under arbetstimmarna. Jag har full uppsikt på cykelstället från där jag sitter och jobbar och tänkte ha någon mer permanent lösning som man kan lämna kvar med typ kättninglås.

Vad har ni för tips? Biltemas kättinglås, kan det vara något?

Pearl sa:
Ställer min fråga i denna tråd istället för att starta en ny.
Har blivit bestulen två cyklar och letar nu efter ett bra lås att, förhoppningsvis minska risken/försvåra för stöld.

Cykeln kommer förvaras inne i lägenheten, men då jag kommer cykla till jobbet kommer den förvaras i cykelställ under arbetstimmarna. Jag har full uppsikt på cykelstället från där jag sitter och jobbar och tänkte ha någon mer permanent lösning som man kan lämna kvar med typ kättninglås.

Vad har ni för tips? Biltemas kättinglås, kan det vara något?

Biltemas kättinglås är mycket bang for the bucks, så länge man slipper släpa det med sej. Kör bl.a med ett sånt i mitt förråd, för att låsa ihop två cyklar som i övrigt har bygellås.
Det finns längre kedjor också, 2,5 meter, som man definitivt inte vill släpa med sej.

Kör med CityChain X-Plus 1060 Chain Lock för förådslåsning och Granit X-Plus 540 för utelåsning - inget är idiotsäkert tyvärr, men inbillar mig att dessa gör livet iaf lite svårare för tjuven. Får se hur de klarar vintern bara. Abus har ibland haft problem med snö och is.

pearl kan ju lämna ett tungt lås på arbetsplatsen. cryptonite har ett kedjelås New York Fahgettaboudit som väger kring 5kg. billigt på wiggle.

bäst är att ta in cykeln även på jobbet. ett gott skäl att köpa en brompton eller annan vikcykel. även för den som inte tar med cykeln på kommunalt färdmedel.

Abus köper vi aldrig mer. Genom åren har vi haft lite olika varianter av bygellås och kättinglås. Men det var först i år som vi indentifierade att de enda lås (vi har andra sorter också) som vi någonsin haft problem med är Abus. Alltid de som kärvar ihop sig, rostar, plastkåpor som spricker. Det hade inte gjort något om det hade varit så med andra aktörer, men intressant nog är det bara våra Abus-lås som har betett sig så. Dyra är de också. "Aldrig mer Abus" sa frugan häromdagen, och jag håller med.

Däremot är ju Abus väldigt skickliga på marknadsföring och ser till att de finns att köpa över disk hos alla cykelhandlare, och de utmålar bilden av att endast Abus kan låsa en cykel. Syna bluffen.

kais01 sa:
pearl kan ju lämna ett tungt lås på arbetsplatsen. cryptonite har ett kedjelås New York Fahgettaboudit som väger kring 5kg. billigt på wiggle.

bäst är att ta in cykeln även på jobbet. ett gott skäl att köpa en brompton eller annan vikcykel. även för den som inte tar med cykeln på kommunalt färdmedel.

Precis min tanke, det verkar vara ett gediget lås. Tack för tips.

Vi har haft abuslås på samtliga cyklar i snart tio år, och aldrig haft problem med dem. Min och sambons vardagshojar står ute året om och jag har aldrig haft svårt att få upp låset (förutom den gången någon stoppat in en nål i det och brutit av den). Abu Granit Plus är det mest frekventa låset på våra cyklar.

Ja hur funkar det där med Stöldskyddsföreningsklassningen egentligen? Jag har fått några cyklar stulna genom åren men kan inte minnas att de en enda gång frågade vad det var för lås. Vad jag minns har inte heller "låsrester" funnits kvar på plats.

Pearl sa:
Hade tänkt att slå till på Kryptonite, http://www.wiggle.se/kryptonite-new-york-fahgettaboudit-kedja-med-hanglas-150-cm/

Men, kan inte hitta igen denna i Stöldskyddsföreningens register, då står man väl utan försäkring ifall cykeln skulle bli stulen?

Då verkar ju Biltemas variant vara bättre, ut den aspekten.

Eller missar jag något?

Finns ju billiga lås som är godkända, ett sånt på och en stark kätting så blir det godkänt även om det inte är testat

glitch sa:
Ja hur funkar det där med Stöldskyddsföreningsklassningen egentligen? Jag har fått några cyklar stulna genom åren men kan inte minnas att de en enda gång frågade vad det var för lås. Vad jag minns har inte heller "låsrester" funnits kvar på plats.

Bra fråga, blev iallafall bestulen av mina cyklar tidigare och då var det krav att veta vilket lås det var, kvitto på inköp etc. Jättebökigt. Trots att jag hade kvar både nyckel och nyckelkodkort fick jag till svar "det där bevisar ingenting", jag kan mycket väl ha haft otur vad gäller handläggare, men vill iaf. säkerställa att nya låset också är godkänt. Även om Kryptonite känns rejälare så hittar jag det ej i SPP:s lista.

Tror det lutar åt biltemas kätting med lås (https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/kattinglas-mcmoped-2000023569)
då det verkar finnas med i deras lista.

Tillbaka
Topp