Tips på "underhållsfri" cykel

magnooz

Ny medlem
Hej! Jag cyklar ca 2x1 mil per dag i stadsmiljö, året om. Kör en rätt standard pendlarhoj för detta, och jag är lite trött på allt underhåll. Tvätta kedjan, växlar, byta kedjan och kassett då och då. Byta växel- och broms-vajrar som rostat och blivit smutsiga. Skit rostar och mår dåligt av allt salt på vintern osv (och det kommer man nog inte runt avsett cykel..). Jag vill gärna ha så enkla lösningar som möjligt!

Jag funderar på om det inte finns en bättre cykel för ändamålet. Vad är era bästa tips på en så underhållsfri cykel som möjligt?

Jag tänker:
- Inbyggda växlar ELLER ännu bättre, automatisk växel (inga vajrar att byta öht). I nödfall kan jag nog klara mig utan växlar.
- Rem istället för kedja
- Rullbroms (så man slipper byta pads och dyl)
- Punkteringsfria däck? Finns det bra för cyklar?
- Standardlösningar för alla lager, t.ex vevlager och styrlager. Skall vara lätt att rengöra och smörja.
- Så få skruvhål skruvhål i ramet som möjligt
- Detta kommer inte vara nån dyrgrip, inga krav på låg vikt eller hög prestanda. Gärna prisklass under 10 000 SEK.

Jag har sökt en del och tycker IKEAs cykel "SLADDA" passar riktigt bra (förutom att den har skivbroms istället för rullbroms). Tyvärr har ju IKEA lagt ner sin cykelsatsning efter att deras rem hade kvalitétsproblem och SRAM slutade tillverka sin automatiska växel.

Nån som känner till en motsvarande hoj till "SLADDA"?

BFS

Aktiv medlem
En remhoj utan växlar med hydraliska skivbromsar borde ju vara rätt lätt att sköta. Jag köpte en remdriven hoj i Januari med ett Nexus 8. Det känns som att navet är den svaga länken. Men det lär ju visa sig.

Berk

Aktiv medlem
En remhoj utan växlar med hydraliska skivbromsar borde ju vara rätt lätt att sköta. Jag köpte en remdriven hoj i Januari med ett Nexus 8. Det känns som att navet är den svaga länken. Men det lär ju visa sig.

Precis!
Har vinterpendlar med rem, Alfine 8 och dynamonav. Underhålsfri förutom att lager i min Alfine 8 nav behövde bytas efter två vintrar. Min Nexus 7 nav överlevde 8 år utan underhåll. Utan växlar är bäst ut underhållsperspektiv.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag tror det blir en utmaning att få in alla punkterna i önskelistan under 10000 kr, men lyckas du så är det ju grymt. Har själv remdrift och Alfine som rullat utan service (undantaget punkor) i fyra år och känns fortfarande fräsch och pigg.

Punkafritt finns ju, t ex Tannus solida däck och lite andra varianter, men jag kom aldrig till skott där och har inte testat. Finns gott om recensioner om man tittar runt. Som bonus kan man få skojsig färg på däcken.

Vanliga "punkteringsfria" däck som säljs i handeln med slang i har jag inte upplevt som särskilt bra. De är tunga och jag får ändå 1-2 punkor per år när jag pendlar, lika mycket som med ett mer lättrullat kvalitetsdäck. Har beställt ett par nya Schwalbe Marathon Supreme nu och ska testa att köra slanglöst istället.

magnooz

Ny medlem
Hittade detta hårdtest av två remsystem. Verkar ju ändå rätt smidigt om det räcker att skölja remmen med varmvatten som de beskriver. Jag skulle säga att jag cyklar på relativt bra vägar vintertid om man jämför med dessa två.

MagerValp

Aktiv medlem
Ja det räcker med vattensköljning när det blir lite dammigt på remmen. Skulle det börja gnissla när man är ute på tur räcker det med en skvätt från vattenflaskan för att tysta systemet. Någon gång om året tar jag och sprayar på degreaser, gnuggar lite med en borste och spolar rent.

Pfaff

Aktiv medlem
Likt ovan, en Scott med Gatesrem och Alfine 8, 7-8 år härvidlag, rullat en bra bit bortom 2000 mil utan rembyte eller annan service frånsett någon tvätt då och då. Justerat remspänning också någon gång.
Sedan beror nog slitage på var man bor och cyklar, långa vintrar är sällsynta i sydvästra Skåne…

tonimakaroni

Aktiv medlem
Rem och nav med di2, dock som tidigare svårt att få in under 10k samt du får behovet att ladda istället men slipper en vajer som kan frysa.

fhloston

Aktiv medlem
Jag pendlade 2x16km I några år med kedja och utanpåliggande växlar på sopsaltat gc. Jag hade inga problem med överdrivet slitage och rost på drivlinan, men hade en rejäl egolapp, så jag slapp vägstänk på kedjan.
Bromsoken, främst fram, däremot, fick bytas ungefär en gång per år.

Så mitt tips är bra skärmar och ego/kompislappar

magnooz

Ny medlem
Tack för alla bra tips på bra komponenter! Ingen som har exempel på en bra cykel med remdrift och inbyggd nav-växel som man kan köpa i Sverige? (gärna i Göteborgsområdet)

BFS

Aktiv medlem
Tack för alla bra tips på bra komponenter! Ingen som har exempel på en bra cykel med remdrift och inbyggd nav-växel som man kan köpa i Sverige? (gärna i Göteborgsområdet)
Jag köpte min från Tyskland (tips från nån halvsadistisk happyit som lurade mig att köpa ännu en hoj). :) Men min storlek var den enda som fanns kvar. Det är tyvärr svårt att hitta/köpa (ny) cykel i dessa tider.

Berk

Aktiv medlem

MagerValp

Aktiv medlem
Karlssons Cykel i Majorna hade en Cube Race tror jag sist jag kikade i fönstret, den lever upp till de flesta punkterna i din lista.

Mashimaro

Aktiv medlem
Hur många växlar behöver du? En cykel med ett tvåväxlat fotbromsnav skulle ju kunna funka om du kan leva med endast två växlar. Jag har satt ett sådant bakhjul på en gammal stål-mtb och det funkar toppen. Jag fick klämma ihop bakgaffeln lite för att få rätt spacing för navet (110 mm), och så fick jag se till att hitta en utväxling som ger rätt kedjelängd.

Berk

Aktiv medlem
Hur många växlar behöver du? En cykel med ett tvåväxlat fotbromsnav skulle ju kunna funka om du kan leva med endast två växlar. Jag har satt ett sådant bakhjul på en gammal stål-mtb och det funkar toppen. Jag fick klämma ihop bakgaffeln lite för att få rätt spacing för navet (110 mm), och så fick jag se till att hitta en utväxling som ger rätt kedjelängd.

På min sommarpendlar har jag en Sram Automatix tvåväxlat nav. Perfekt för min användningsområde, men har tyvärr ingen tätning alls och vatten kan rinna in i navet. Sram har slutit tillverkningen av växelnav. Vet inte vilken andra tvåväxlat nav finns.

Jonatan F

Aktiv medlem
Med mer fokus på billigt och relativt lättskött:

Jag har kört en del fixed gear av samma orsak. Där blir det ju service av hjullager och en del däckbyte men i övrigt rätt nära dina mål. Sedan är det ju inte för alla. Självklart har jag frambroms men eftersom den sällan används kräver den inte så mycket service. Om man inte låser bakhjulet och sladdar utan bara bromsar ner hastigheten utan sladd håller däcken länge. Fixed har grövre kedja som tål mer. :)

Har även kört en o-växlad gammal mtb med fälgbromsar. Fick en sliten 90-tals MTB i föreningens utrensning (kollade med ägaren). Tog loss alla växlar, drog kedjan ett lagom stort drev där bak, kortade kedjan så den passade, drog i massa 5-56 i bromshöljet, bytte bromsbelägg. Funkade sedan fint. Det kräver förvisso nya bromsbelägg då och då men annars lättskött. Och framförallt väldigt billigt.

me.I.am

Aktiv medlem
Hade en cykel med tvåväxlat fotbromsnav genom högstadiet och gymnasiet för längesen, pendling varje dag i ur och skur. Enda underhållet var pumpa däcken, tror inte ens jag smorde kedjan. Var alltså gravt misskött, men funkade gjorde den. Det var inklusive en lång backe med 5%, så en del belastning blev det.

frippegubben

Aktiv medlem
Förutom önskemålet om remdrift tycker jag det låter som en gammal hederlig 3-växlad herrcykel.
Finns från 50-talare och framåt för nästan inga pengar alls, rullar på bra och är i princip skottsäkra.

Boromir

Aktiv medlem
I NL kör dom med kapsling runt kedjan
Batavus Fonk ser ju ok ut och finns med Nexus 3 eller 7 vxl.

Senast ändrad:

Mashimaro

Aktiv medlem
På min sommarpendlar har jag en Sram Automatix tvåväxlat nav. Perfekt för min användningsområde, men har tyvärr ingen tätning alls och vatten kan rinna in i navet. Sram har slutit tillverkningen av växelnav. Vet inte vilken andra tvåväxlat nav finns.
Jag tänkte nog på ett begagnat Duomatic-nav. Packar man in kullagren i det med propelleraxelfett så händer nog inget med det navet det närmsta decenniet.

Berk

Aktiv medlem
Jag tänkte nog på ett begagnat Duomatic-nav. Packar man in kullagren i det med propelleraxelfett så händer nog inget med det navet det närmsta decenniet.

Måste man trampa bakåt för att växla med Duomatic?
Jag är riktigt nöjd med automatisk växling med Automatix när man accelerar när ljuset blir grön.

Jag har "tätat" min Automatix genom att lägga mycket fett i 3 mm glappet mellan nav och "locket" som håller drevet. Jag undviker dock att köra med den när det är blött.

Sambal Oelek

Aktiv medlem

Tänkte tipsa om PRO BLT som är lite sportigare, men den verkar försvunnit!?

/edit:

weldion

Aktiv medlem

Tänkte tipsa om PRO BLT som är lite sportigare, men den verkar försvunnit!?

/edit:
Gillar beskrivningen på den sista cykeln.
Någon som tagit i från tårna i alla fall, ”mytomspunnen geometri”.

Mashimaro

Aktiv medlem
Måste man trampa bakåt för att växla med Duomatic?
Jag är riktigt nöjd med automatisk växling med Automatix när man accelerar när ljuset blir grön.

Jag har "tätat" min Automatix genom att lägga mycket fett i 3 mm glappet mellan nav och "locket" som håller drevet. Jag undviker dock att köra med den när det är blött.
Precis, trampa bakåt för att växla. Min cykel med det navet står ute året om utan problem, men jag pendlar inte med den, så jag vet inte hur den håller för det. Däremot har jag stött på ett gäng sådana nav genom åren, på både fina och väldigt risiga cyklar, och naven har alltid fungerat helt felfritt. Mitt nav är ca 40 år gammalt och rullar på utan problem. Det bör tyda på någon sorts driftsäkerhet och tålighet som jag tror överstiger de flesta andra flerväxlade nav.

me.I.am

Aktiv medlem
Gillar beskrivningen på den sista cykeln.
Någon som tagit i från tårna i alla fall, ”mytomspunnen geometri”.

Där står bl.a.
"och positionen liknar den på en landsvägscykel, men du sitter inte alls lika utsträckt och med en tydligare uppsikt över omgivningen"
"Bättre uppsikt" igen, samma som @DarkMatter skrev.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag både racer med bockstyre och hybrid med rakt styre, upplever ingen som helst skillnad i uppsikt.
Nu är jag nyfiken på riktigt, är det någon som verkligen upplever detta? (Då menar jag självklart inte någon extrem aeroposition för racer)

EDIT: förtydligande

DarkMatter

Aktiv medlem
Där står bl.a.
"och positionen liknar den på en landsvägscykel, men du sitter inte alls lika utsträckt och med en tydligare uppsikt över omgivningen"
"Bättre uppsikt" igen, samma som @DarkMatter skrev.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag både racer med bockstyre och hybrid med rakt styre, upplever ingen som helst skillnad i uppsikt.
Nu är jag nyfiken på riktigt, är det någon som verkligen upplever detta? (Då menar jag självklart inte någon extrem aeroposition för racer)

EDIT: förtydligande
Mitt antagande är att det främst är sittställning, framförallt hur framåtlutad man är, som kan påverka ens förmåga att överblicka omgivningen. Att överblicksförmåga kopplas till typ av styre är nog för att olika typer av styren generellt finns på olika typer av cyklar; bockstyre sitter ofta på aggressiva racers, raka på citycyklar, hybrider och MTB.

Jag kan dock faktiskt tycka att jag får lite jobbigare att titta upp och runt mycket när jag ligger i bocken jämfört med hoods.

me.I.am

Aktiv medlem
Mitt antagande är att det främst är sittställning, framförallt hur framåtlutad man är, som kan påverka ens förmåga att överblicka omgivningen. Att överblicksförmåga kopplas till typ av styre är nog för att olika typer av styren generellt finns på olika typer av cyklar; bockstyre sitter ofta på aggressiva racers, raka på citycyklar, hybrider och MTB.

Jag kan dock faktiskt tycka att jag får lite jobbigare att titta upp och runt mycket när jag ligger i bocken jämfört med hoods.

(återigen endast nyfiken)
För mig känns det lite som ett säljargument för de som inte cyklat så mycket. En relevant jämförelse bör ju vara när man har händerna på hoodsen, och om personen som texten riktar sig mot slutligen väljer en racer så lär det ju inte bli en med världens mest aggressiva sittställning. Kontexten är ju typ pendelcykel.

Woodknocker

Aktiv medlem
Läste ett inlägg här idag (här precis) som jag bara var tvungen att gilla, förslaget var att man skulle vaxa sin kedja. Helst ska ju riskokaren på och allt för att det ska vara riktigt.

Annat du kan göra är att undvika det skräpet som är skivbromsar som om det var radioaktivt avfall på marken. Du kör inte bara i regn och du sladdar inte heller runt bland svampplockare? Bra, då finns det ingen anledning att köra med skräp.

Sen är du klar att cykla ut.

kais01

Aktiv medlem
man kan annars köra med flytande vax som man droppar på ungefär som olja.

om man vill ha minimalt underhåll välja en produkt med självrenande egenskaper efter våta turer. exempel på bra sådana är ceramic speed ufo drip och tru tension all weather lube med eller utan 'tungsten'. jag tycker den utan fungerar tillräckligt bra, och den är miljövänligare.

det finns liknande med mer långtidseffekt, men de bildar ett svårupplösligt vax som samlar på den smuts som kommer in varpå man bör återkommande koka kedjan med t ex maskindiskmedel. sammanlagt sett mer jobb tycker jag. exempel på dessa är smoove, squirt och silca super secret drip.

BFS

Aktiv medlem
Ännu mer underhållsfritt (än att minimera underhåll på en kedja) är att skippa kedjan och skippa underhållet.

DarkMatter

Aktiv medlem
(återigen endast nyfiken)
För mig känns det lite som ett säljargument för de som inte cyklat så mycket. En relevant jämförelse bör ju vara när man har händerna på hoodsen, och om personen som texten riktar sig mot slutligen väljer en racer så lär det ju inte bli en med världens mest aggressiva sittställning. Kontexten är ju typ pendelcykel.
Jo, det är nog en väldigt grov generalisering.

Om reach och drop från sadel till styret (där man har händerna) är samma så spelar ju inte styrets form någon roll.
Om reach är samma från sadel till styrstam så blir man en liten aning mer utsträckt om det sitter ett bockstyre på, men skillnaden (för överblick) är försumbar.

TOST

Aktiv medlem
Läste ett inlägg här idag (här precis) som jag bara var tvungen att gilla, förslaget var att man skulle vaxa sin kedja. Helst ska ju riskokaren på och allt för att det ska vara riktigt.

Annat du kan göra är att undvika det skräpet som är skivbromsar som om det var radioaktivt avfall på marken. Du kör inte bara i regn och du sladdar inte heller runt bland svampplockare? Bra, då finns det ingen anledning att köra med skräp.
Varför välja kedja med vax istället för remdrift?

Varför är skivbromsar skräp - och i jämförelse med vad? Utveckla gärna!

Pfaff

Aktiv medlem

Finns även varianten Hebie Chainglider som ger ett hyggligt skydd för en kedja

Hade en sån på en cykel, inte helt friktionsfri men värt merarbetet om man vill minska på underhållsarbetet.

Woodknocker

Aktiv medlem
Varför välja kedja med vax istället för remdrift?

Varför är skivbromsar skräp - och i jämförelse med vad? Utveckla gärna!
För att de inte tillför NÅGOT annat än försämring. Det enda du visar med att köra omkring med skivor där det bara ska vara ekrar är att du är en STOR buyer's baby. Du har köpt ALLT med marknadsföring och det är förbaskat synd. INGEN landsvägscyklist har någonsin utbrustit "ooj vad det regnar, nu ska det verkligen bli kul att cykla ut och cykla". Och alla de här kraftigt överviktiga som skulle ha fördel av dem cyklar ändå aldrig. Sååå vad är då poängen? Finns ingen poäng, där är inget, det är som Patrick Bateman sa i sin berömda film: "there is nothing there". Marknadsföring, marknadsföring och marknadsföring och marknadsföring är i mångt och mycket direkt ondska, i vart fall så tillför det aldrig något.

Fälgbromsar är bomben och att fälgbromsa är en konst, varför överge en vacker sak för att någon kommer och sätter dig i ett bås och skedmatar dig med propaganda? Jag kommer dö fälgbromsande, så om det kommer innebära att jag kommer behöva tillverka mina egna ramar.

Berk

Aktiv medlem

Jag är Nederländare och har kört 15 år med kapsling runt kedjan. Det ramlar, går sönder och man ser inte att kedjan röster, men det gör den fortfarande.

Och jag skulle aldrig köpa en cykel från en av de stora Nederländska tillverkare.

BFS

Aktiv medlem
För att de inte tillför NÅGOT annat än försämring. Det enda du visar med att köra omkring med skivor där det bara ska vara ekrar är att du är en STOR buyer's baby. Du har köpt ALLT med marknadsföring och det är förbaskat synd. INGEN landsvägscyklist har någonsin utbrustit "ooj vad det regnar, nu ska det verkligen bli kul att cykla ut och cykla". Och alla de här kraftigt överviktiga som skulle ha fördel av dem cyklar ändå aldrig. Sååå vad är då poängen? Finns ingen poäng, där är inget, det är som Patrick Bateman sa i sin berömda film: "there is nothing there". Marknadsföring, marknadsföring och marknadsföring och marknadsföring är i mångt och mycket direkt ondska, i vart fall så tillför det aldrig något.

Fälgbromsar är bomben och att fälgbromsa är en konst, varför överge en vacker sak för att någon kommer och sätter dig i ett bås och skedmatar dig med propaganda? Jag kommer dö fälgbromsande, så om det kommer innebära att jag kommer behöva tillverka mina egna ramar.
Jag kommer väl ångra att jag skriver detta, men där det är skitigt och där man behöver bromsa mycket så sliter det på fälgarna med fälgbromsar. Jag vet inte hur marknadsföringen lyckades slita ner fälgarna på den tiden jag cyklade med fälgbromsar, men jag antar att ren ondska (i kombination med marknadsföring) funkar på det sättet?

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag kommer väl ångra att jag skriver detta, men där det är skitigt och där man behöver bromsa mycket så sliter det på fälgarna med fälgbromsar. Jag vet inte hur marknadsföringen lyckades slita ner fälgarna på den tiden jag cyklade med fälgbromsar, men jag antar att ren ondska (i kombination med marknadsföring) funkar på det sättet?
Men landsvägscyklister kör inte där det är skitigt. Hela grunden är skakig och sönderbombad. Landsvägscyklister vänder om bara det kommer en droppe regn. Saker har aldrig hållit så länge som på min landsvägscykel och det är också för att det är cykeltypen som aldrig skitas ner. Landsvägscyklister är regnofober.

Mashimaro

Aktiv medlem
Ångra det inte! Jag sitter här med en skål popcorn.

Topp