Tips på "underhållsfri" cykel
Hej! Jag cyklar ca 2x1 mil per dag i stadsmiljö, året om. Kör en rätt standard pendlarhoj för detta, och jag är lite trött på allt underhåll. Tvätta kedjan, växlar, byta kedjan och kassett då och då. Byta växel- och broms-vajrar som rostat och blivit smutsiga. Skit rostar och mår dåligt av allt salt på vintern osv (och det kommer man nog inte runt avsett cykel..). Jag vill gärna ha så enkla lösningar som möjligt!
Jag funderar på om det inte finns en bättre cykel för ändamålet. Vad är era bästa tips på en så underhållsfri cykel som möjligt?
Jag tänker:
- Inbyggda växlar ELLER ännu bättre, automatisk växel (inga vajrar att byta öht). I nödfall kan jag nog klara mig utan växlar.
- Rem istället för kedja
- Rullbroms (så man slipper byta pads och dyl)
- Punkteringsfria däck? Finns det bra för cyklar?
- Standardlösningar för alla lager, t.ex vevlager och styrlager. Skall vara lätt att rengöra och smörja.
- Så få skruvhål skruvhål i ramet som möjligt
- Detta kommer inte vara nån dyrgrip, inga krav på låg vikt eller hög prestanda. Gärna prisklass under 10 000 SEK.
Jag har sökt en del och tycker IKEAs cykel "SLADDA" passar riktigt bra (förutom att den har skivbroms istället för rullbroms). Tyvärr har ju IKEA lagt ner sin cykelsatsning efter att deras rem hade kvalitétsproblem och SRAM slutade tillverka sin automatiska växel.
Nån som känner till en motsvarande hoj till "SLADDA"?
Jag funderar på om det inte finns en bättre cykel för ändamålet. Vad är era bästa tips på en så underhållsfri cykel som möjligt?
Jag tänker:
- Inbyggda växlar ELLER ännu bättre, automatisk växel (inga vajrar att byta öht). I nödfall kan jag nog klara mig utan växlar.
- Rem istället för kedja
- Rullbroms (så man slipper byta pads och dyl)
- Punkteringsfria däck? Finns det bra för cyklar?
- Standardlösningar för alla lager, t.ex vevlager och styrlager. Skall vara lätt att rengöra och smörja.
- Så få skruvhål skruvhål i ramet som möjligt
- Detta kommer inte vara nån dyrgrip, inga krav på låg vikt eller hög prestanda. Gärna prisklass under 10 000 SEK.
Jag har sökt en del och tycker IKEAs cykel "SLADDA" passar riktigt bra (förutom att den har skivbroms istället för rullbroms). Tyvärr har ju IKEA lagt ner sin cykelsatsning efter att deras rem hade kvalitétsproblem och SRAM slutade tillverka sin automatiska växel.
Nån som känner till en motsvarande hoj till "SLADDA"?