Tips på uppgraderingar

Wazza10

Aktiv medlem
Tips på uppgraderingar
Hej! Som titeln lyder, har ni några tips på uppgraderingar man kan göra på sin första mtb cykel? Däck, sadel osv.

Tack på förhand!

Tips på uppgraderingar
Nya däck eller ny sadel t ex? Det beror lite på vad du tycker behöver ändras. Eller så cyklar du och är nöjd ett tag.

Tips på uppgraderingar
Vill du göra cykeln till din egen, så väljer du färgmatchande handtag och pedaler (om det ger några prestandafördelar låter jag vara osagt)

Tips på uppgraderingar
Vid många "uppgraderingar" på cyklar, och särskilt på mtb, finns det ingen allmäna förbättringar. Däck är ett bra exempel: det finns ett stor spectrum från lättrulade däck till grus och enkel stig till tuffa downhill däck som är greppiga men rullar mindre lätt. Vad som är en uppgradering för dig berör på dina preferenser och var du kör. Sadel är helt personligt, det går inte att ger rekommendationer, förutom att prova olika.

Bäst är att köra mycket först. Så upptäcker man vad man tycker om, och vad inte, och kan man välja rätt uppgraderingar.

Senast ändrad:
Tips på uppgraderingar
+1 på vad andra säger ovan. Däck kanske är enklaste uppgraderingen beroende på vad du har idag och vad du vill uppnå. Sadel är personligt men om du kör mycket stig och inte sitter längre stunder på sadeln kan du ha nästan vad som helst, så ingen viktig uppgradering i det fallet. Pedaler med bra grepp och bra skor kan göra storskillnad för självförtroendet i skogen.

Utöver däck och pedaler, det som jag bytte på min första MTB efter att ha cyklat något år och lärt mig vad jag behövde/ville ha var ny framgaffel (jag hade en HT). Det gjorde enorm skillnad då den som satt på från början var en snikvariant. Har din cykel någorlunda vettig framgaffel är det såklart kanske inte nödvändigt. Något annat som gjorde enorm skillnad för mig var ett nytt bakhjul med ett nav som hade mycket fler ingreppspunkter. Det hjälpte massor för att få kraft direkt i pedalen när jag cyklade på stigar med massor av rötter och stenar.

Om du berättar vad du har för cykel och hur cyklar du med den kan du kanske få mer specifika svar.

Tips på uppgraderingar
Tack för svaren! Jag är nog för snabb på att diskutera uppgraderingar.. jag köpte min första mtb cykel på 10 år i torsdags och den har inte ens kommit än (körde mycket downhill som yngre). Valet föll på en instegsmodell i Cube Aim One (HT) som jag hoppas kan ge mig lite basics och komma in det innan jag köper nått dyrt. Men däck kommer jag nog vilja byta då original troligtvis inte är så mycket att ha

Senast ändrad:
Tips på uppgraderingar
IMG_3703.webp

Nu är den här, insåg efter beställning att jag beställt fel cykel, det var bara åka och byta direkt! Men det blev en Cube Aim SLX, hoppas det blir en bra instegs cykel!

Tips på uppgraderingar
Däck och dropperpost hade jag börjat med. I den ordningen.
Sen kan man alltid fundera på om det är värt att lägga massa pengar på en instegscykel, eller om man ska spara dem till nästa hoj man köper.

Tips på uppgraderingar
Inget större fel på Schwalbe Smart Sam för lite enklare stigcykling väl? Men ett par greppiga pedaler och en dropper vill du ha om du ska ut i skogen med den.

Tips på uppgraderingar
Däck och dropperpost hade jag börjat med. I den ordningen.
Sen kan man alltid fundera på om det är värt att lägga massa pengar på en instegscykel, eller om man ska spara dem till nästa hoj man köper.
Ja det är lite det jag tänker också, dropper blir ju en slant. Dem flesta verkar ligga runt 1500-2000:- , vet inte hur dem ”billigare” är.

Tips på uppgraderingar
Däremot så undrar jag om en sak, jag märkte igår på min lilla första runda, det är som ett glapp ibland när man trampar. Man trampar liksom luft i 1-2 tramp. Är detta vanligt?

Tips på uppgraderingar
Finns dock en annan tråd om nån annan som har samma problem. Oklart om det är ett riktigt problem eller inte.

Hur som helst, hjul är precis vad man inte vill uppgradera på en instegscykel.

Tips på uppgraderingar
Gällande hjul, pga av kostnaden eller av andra skäl?
Främst eftersom de inte passar nästa cykel och det hade varit billigare att köpa bättre cykel från början.

Men gillar man hojen och har pengarna kan man givetvis skita i matematiken och köpa vad man vill.

Men jag tvivlar på att de inte duger att cykla på om det inte är mer fel på dem än att det är enklare nav. Nu är jag ingen finsmakare men jag har aldrig tänkt på det.

Tips på uppgraderingar
Främst eftersom de inte passar nästa cykel och det hade varit billigare att köpa bättre cykel från början.

Men gillar man hojen och har pengarna kan man givetvis skita i matematiken och köpa vad man vill.

Men jag tvivlar på att de inte duger att cykla på om det inte är mer fel på dem än att det är enklare nav. Nu är jag ingen finsmakare men jag har aldrig tänkt på det.
Nej det lilla jag körde igår så kändes dem absolut bra nog.

Tips på uppgraderingar
Ang. glappet, vet jag inte om det är något fel eller få ingreppspunkter men på min gick jag från 18 (om jag minns rätt) till 72 vilket gjorde enorm skillnad, om du räknar på ett varv behöver pedalen röra sig 20 grader mellan ingrepp om den har 18 ingreppspunkter vs 5 grader med 72. För mig var det värt att uppgradera lite i taget (och hittade hjul till bra pris) då jag var fattig student när jag hade cykel och visste att det skulle ta för lång tid att spara till helt ny cykel istället för att köpa nån del här eller där.

Dropper tyckte jag var onödigt på HT, när man kommer fram till skogen kör man sadeln i botten sen står man upp, det är tungt i början men sen vänjer man sig. På FS tycker jag det är mer värt då en FS kan bli gungig (beroende på design) och det är mer värt att kunna sitta ner oftare.

Tips på uppgraderingar
Däremot så undrar jag om en sak, jag märkte igår på min lilla första runda, det är som ett glapp ibland när man trampar. Man trampar liksom luft i 1-2 tramp. Är detta vanligt?
Enklare shimanonav har 18 ingreppspunkter, dvs om du rullar eller vevar bakåt måste vevarmen röra sig upp till 20° innan den får kontakt igen.

Tips på uppgraderingar
Enklare shimanonav har 18 ingreppspunkter, dvs om du rullar eller vevar bakåt måste vevarmen röra sig upp till 20° innan den får kontakt igen.

Nej, när man rullar måste vevarmarna röra sig upp till 20° efter att man har fått drevet bak up till samma vinkelhastighet som bakhjulet, som kan tar några eller många grader till, beroende på hur snabbt mar rullar och hur snabbt man accelerar vevarmarna.

Tips på uppgraderingar
Jag märker att jag definitivt kommer vilja byta styre, någon som har tips? Jag tror minimum 720mm brett men kanske till och med 800, rise tror jag runt 30-40.

Uppgraderingar gjorda hittills är : nya handtag och trampor samt dropper.

Tips på uppgraderingar
Jag märker att jag definitivt kommer vilja byta styre, någon som har tips? Jag tror minimum 720mm brett men kanske till och med 800, rise tror jag runt 30-40.

Uppgraderingar gjorda hittills är : nya handtag och trampor samt dropper.

Nu är väl inte dessa direkt avsedda för att bomba utför, utan mer för längre tid på sadeln men de kan vara väl värda att spana in ändå.

Tillbaka
Topp