Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Beroende på vad du har för däck idag så kan det göra rätt stor skillnad.Hej! Som titeln lyder, har ni några tips på uppgraderingar man kan göra på sin första mtb cykel? Däck, sadel osv.
Tack på förhand!
Man får i alla fall tänka på att det mesta inte passar på nästa hoj. Däck, sadel och cockpit kan man alltid optimera.Däck och dropperpost hade jag börjat med. I den ordningen.
Sen kan man alltid fundera på om det är värt att lägga massa pengar på en instegscykel, eller om man ska spara dem till nästa hoj man köper.
Ja det är lite det jag tänker också, dropper blir ju en slant. Dem flesta verkar ligga runt 1500-2000:- , vet inte hur dem ”billigare” är.Däck och dropperpost hade jag börjat med. I den ordningen.
Sen kan man alltid fundera på om det är värt att lägga massa pengar på en instegscykel, eller om man ska spara dem till nästa hoj man köper.
Ja, pedaler och handtag känns givet att byta!Inget större fel på Schwalbe Smart Sam för lite enklare stigcykling väl? Men ett par greppiga pedaler och en dropper vill du ha om du ska ut i skogen med den.
Det beror helt på vilket gummi det är i dem är min erfarenhet. Ofta är det enklare gummi i OEM-däck och det brukar inte ha så roliga egenskaper.Inget större fel på Schwalbe Smart Sam för lite enklare stigcykling väl? Men ett par greppiga pedaler och en dropper vill du ha om du ska ut i skogen med den.
Ja det är liksom när man slutar trampa och sen ska börja igenMöjligen när man börjar trampa inte om man trampar jämt och fint
Lite avstånd kan det vara mellan grepppunkter.Ja det är liksom när man slutar trampa och sen ska börja igen
Handhavande fel med andra ord, taget!Lite avstånd kan det vara mellan grepppunkter.
Sluta inte trampa medan du cyklar
Smäller som fan när barnen cyklar också. Jag upplever själv inga problem så har gett barnen skulden.
Gällande hjul, pga av kostnaden eller av andra skäl?Finns dock en annan tråd om nån annan som har samma problem. Oklart om det är ett riktigt problem eller inte.
Hur som helst, hjul är precis vad man inte vill uppgradera på en instegscykel.
Främst eftersom de inte passar nästa cykel och det hade varit billigare att köpa bättre cykel från början.Gällande hjul, pga av kostnaden eller av andra skäl?
Nej det lilla jag körde igår så kändes dem absolut bra nog.Främst eftersom de inte passar nästa cykel och det hade varit billigare att köpa bättre cykel från början.
Men gillar man hojen och har pengarna kan man givetvis skita i matematiken och köpa vad man vill.
Men jag tvivlar på att de inte duger att cykla på om det inte är mer fel på dem än att det är enklare nav. Nu är jag ingen finsmakare men jag har aldrig tänkt på det.
Enklare shimanonav har 18 ingreppspunkter, dvs om du rullar eller vevar bakåt måste vevarmen röra sig upp till 20° innan den får kontakt igen.Däremot så undrar jag om en sak, jag märkte igår på min lilla första runda, det är som ett glapp ibland när man trampar. Man trampar liksom luft i 1-2 tramp. Är detta vanligt?
Fast 1-2 "tramp" borde ju motsvara 180-360°Enklare shimanonav har 18 ingreppspunkter, dvs om du rullar eller vevar bakåt måste vevarmen röra sig upp till 20° innan den får kontakt igen.
Enklare shimanonav har 18 ingreppspunkter, dvs om du rullar eller vevar bakåt måste vevarmen röra sig upp till 20° innan den får kontakt igen.
Ja, 20° är vid stillastående. Rullar hjulet kan det lätt ett bli varv eller två innan det biter.Fast 1-2 "tramp" borde ju motsvara 180-360°
Jag märker att jag definitivt kommer vilja byta styre, någon som har tips? Jag tror minimum 720mm brett men kanske till och med 800, rise tror jag runt 30-40.
Uppgraderingar gjorda hittills är : nya handtag och trampor samt dropper.
Absolut, tack!Nu är väl inte dessa direkt avsedda för att bomba utför, utan mer för längre tid på sadeln men de kan vara väl värda att spana in ändå.
![]()
List of Comfort MTB Handlebars (Alt Bars)
Find our full list of swept-back and riser handlebars here, including nearly 70 options, many of which we've tested...bikepacking.com