Tips på verktyg och vårdprodukter

Fairass

Ny medlem
Hej. Efterfrågar lite tips på nödvändiga prylar för hemmamek. Har basic verktyg + kedjebrytare, ekernycklar osv.
Smörjmedel, rengöring och verktyg. Vad ska jag handla hem? :)

Handla det du behöver när du behöver tycker jag, så slipper du få en massa verktyg du inte behöver och satsa på kvalitet istället för billig skit.

Rengöring och så, Yes, någon avfettning och en eller ett par bra oljor. Jag kör någon Zefalolja nu men min favorit är Morgan Blue dry blandad med finish line wet :)

Ja men man vill ju ha det viktigaste hemma om det kniper. Men smörjmedel då? Sett att det finns smidiga sprayoljor osv...

Det i smörjmedelsväg jag använder är kedjeolja, silikonspray och lagerfett. Lagerfettet är allt i allo och hamnar på skruvförbindelser, styren och egentligen allt som sätts fast. Silikonsprayen förlänger sista delen av livet på vajrar/höljen, och kedjeoljan används till just kedjan.

För rengöring använder jag oftast bara diskmedel. Är jag lat så kan jag göra rent kedjan med något starkare avfettande, typ fotogen, men mekanisk rengöring med diskmedel fungerar i princip lika bra.

Vaxschampo - för biltvätt är utmärkt till att tvätta ram, gaffel, fälgar m.m. (obs-ej om man har fälgbroms!) och ger en smutsavvisande yta. För extra bra resultat kan man även vaxa med bilvax någon gång per år.
Se bara till att inte vaxa sadel och handtag/reglage... ;-)

Gcbossen skrev:
-------------------------------------------------------
> Silikonsprayen är grymt bra på gaffelben och
> reverb stolpe. packningarna blir som nya och
> glidet blir 100%

Fast ångorna har en tendens att leta sig till bromsskivor och belägg! GAAAH

Oavsett hur försiktig du är :P

Biltema:
Bilschampoo med vax, 50spänn för 4L, räcker ett tag..
Kallavfettning,99 spänn för 4L: Bra när man vill tvätta riktigt rent när man har isär lager och kassetter. Bensin funkar ännu bättre men är lite för starkt inomhus.

Sonax Hårdvax: Vax som jag använder till bilarna och cyklar. Vaxar hela hojen, inkl alla små detaljer när de är demonterade, gör det lätt att tvätta sedan.

Några bra tvättborstar, välsorterade biltillbehörsfirmor har normalt de vanligaste sorterna, men kan ta hem olika typer på begäran.

Den dagliga driften sköts med schampot i varmt vatten ovan och lite borstar, vanligt vattentryck (undvika att spola rikt in i lager, vevhus etc), aldrig avfattning etc på kedja.

Tar max 5min at tvätta cykeln i mekstället ute på gården.
Låt kedjan torka.
Olja in kedjan-->torka av överskott.

Riktverktyg för växelöra är annars ett vansinnigt bra verktyg. Förvånansvärt få växelöron är raka (i ramen).

Tillbaka
Topp