Tips slingor Kristianstad

Ninjameister

Ny medlem
Jag letar efter lite roliga slingor i Kristianstad med omnejd. Så alla som har nån roligt stig, skogslinga eller lättare DH slinga får gärna dela med sig av den här för att göra vårens cykling lite roligare!

Att cykla runt i Balsberget kan jag rekommendera. Finns en slinga på 5 km där samt att man kan cykla upp till toppen och blicka ut över flera mil. Dock ännu roligare att cykla ner från toppen.

Vånga och oppmana området finns underbara stigar och tekniskt svåra DH stigar med.
Annars så är Bockeboda/Uddaorp området helt klart det bästa för stigcyklande med grusvägar som binder ihop alla stigarna.

Var i Vånga hittar man dessa stigar? Var på Balsberget igår och hade en underbar åkning. Nu vill jag åka till Vånga och testa där.

Som sagt så bjuder balsberget och Ekestad på en del trevlig stigcykling ett tips är då att köra via lingonnäset ut för att få lite flow som uppvärmning.
Stackedala i Tollarp bjuder med på en del trevlig stig som man kombinerar med stigar i Östra Sönnarslöv / Borrestad.
Åhus / Yngsjö är inte heller att förakta trots att det kanske kan verka till att vara lite platt där så är stigarna sjukt flowiga om man orkar trampa på lite.
I Vånga så går det lite mindre slinger uppe på berget och sedan kan man ta DH banan ner om man vill.
Sedan kan man alltid hitta sköna stigar i anslutning till Skåneleden.

Jag kör en runda på Balsberget imorgon Tisdag om någon är sugen på att hänga på så är det bara till att dyka upp utanför Allöverket vid 16:30. Räknar med att turen tar ca 2.5 - 3h.

/Jöns

Det allra lättaste är ju om ni följer med ut någon dag. Vi är ett gäng i Kristianstad som cyklar regelbundet. Beroende på årstid och skador så är vi 2-5 (bl.a. jag och Jyns) stycken som cyklar. Vi varierar cyklingen så den passar alla i gruppen. Personligheterna är allt från svetto-xc till light-DH och vi varierar cyklingen därefter. Förutom de redan nämnda ställena kan även nämnas

* Ryssberget (följ skåneleden om ni inte hittar så bra)
* Hovdala (sök på forumet, här ligger en GPS-fil från långloppsbanan som ni kan ladda ner och följa på er garmin)
* Kjugekull, speciellt det röda spåret. Stundvis väldigt teknisk stig.

De bästa stigarna i Yngsjö hittar du söder om yngsjö camping, dock norr om Martins rökeri (Gropahålet är väldigt stigrikt). Kommer du ner till havet är du för långt österut. Kommer du upp till cykelvägen så är du får längt västerut. Enkelt! =)

Tillbaka
Topp