Ville Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du något exempel på ett användningsområde där
> man har mixtrat med carbon på ett sätt som man
> aldrig skulle lyckas med ett annat material?
>
Det jag menar är att du kan få mycket större spännvidd på egenskaperna än med metalldito.
Detta är inte något man behöver diskutera egentligen ty det är ett känt faktum.
Materialforskningen är en ganska avancerad vetenskap där man kommit ganska långt. Ring någon på KTHs
materialvetenskap och fråga om du vill veta mer...
Jag kan tillägga att jag varken är materialvetare eller KTH:are som om frågorna inte blir besvarade tar jag inget ansvar:)
För övrigt gillar jag inte riktigt att du säger annat material, jag har ju gett ett exempel på ett material som är ännu extremare...Det är med metaller jag jämför!
Exemplet kommer nedan:
När jag jolleseglade (e-jolle) kunde man beställa "måttbeställda" kolfibermaster. E-jollemaster är lite speciella då de INTE är stagade. De yttre måtten (längd, tjocklek, minvikt osv)
är begränsade av regler. Detta gjorde att metallmasterna hur olika de än gjordes inom reglernas begränsningar var ganska döda i kännslan. Dessutom betedde sig alla metallmaster på ett liknande sätt. Man kunde ha olika tjocklek i materialet så att de passade lättviktare eller tungviktare men thats it. Metallmasterna saknade helt spänst och spänst är verkligen en positiv egenskap när det gäller jollemaster...
Med en kolfibermast kunde man bestämma styvheten direkt efter vikt och styrka. Lättvindsmast, vs hårdvindsmast osv. Men den stora fördelen var att man kunde bestämma var masten skulle vara mjuk. En lättviktare (och klenis) som jag ville ha en ganska styv mast nertill men en mjuk men spänstig i toppen. Styvheten i botten gjorde att seglet inte bukade för mycket och mjukheten men den samtidiga spänsten i toppen gjorde att normalt betedde sig masten som en mast för en tungviktare (vilket är bra i lättvind..) när båten började kränga för mycket kunde man bara pumpa till en gång med kroppen och masten böjde ut i toppen och släppte ut vinden...
En tungviktare (och stark) ville istället ha en mjuk men inte så spänstig mast nertill och en styv men spänstig upptill.
Sådan stora variationer i egenskaper beroende på var på masten man tittar GÅR INTE att få till med en metall-mast!
De som har råd (något fett spons typ) kan verkligen experimentera med en oändligt uppsjö av egenskaper hos en kolfibermast vilket verkligen inte är möjligt med tex en alu-mast!!
Sedan om ovanstående materialhysteri är ens önskvärt kan man diskutera. Det bidrog till att jag slutade tävla, det var helt enkelt för dyrt!!