Tjockis på Kolfiber?

Earlslick

Aktiv medlem
Tjockis på Kolfiber?
Dags att börja se sig om och byta ut den lite tråkiga hybriden mot en renodlad racer, har fått ögonen på en fjolårscanyon CF 5, den stora frågan är hur cykeln kommer att bete sig när jag slänger upp min fläskiga bak på sadeln, kommer den att ramla ihop som ett plockepinn under mig eller klarar den av att få mina knappa 100 pannor fläsk över sig.

Senast redigerad av en moderator:
Tjockis på Kolfiber?
Eller ett tyskt test...

Jag kan inte direkt svara om det kommer att hålla i längden men 100kg ska där vara marginaler för och de olika tillverkarna har oftast angivelser på hur mycket man får väga för att garantin ska gälla.

Tjockis på Kolfiber?
Väger 100-105kg. Kör långlopp och racer och allt på kolfiber. Hittills håller allt. Har under hela min cykelkarriär haft sönder en del (2 ramar, styrstam etc.) och hittills är det endast en detalj i kolfiber som gått sönder. Det var föregångaren till Treks kolfiberramar (Gary Fisher Procaliber). Å andra sidan var det konstruktionsfel och ramen togs ur produktion... Slutsats: Oroa dig inte över kolfiber med din vikt.

Tjockis på Kolfiber?
De flesta ram producenter hade viktbegränsningar på sina ramar, nu har inte ens Scott Addict ramen på 790 gram någon övre gräns (enligt producenten) De flets kolfiberhjuls producenter har dock fortfarande begränsningar mellan 85 och 110 kg.

Tjockis på Kolfiber?
När jag frågade 2005 eller 2006 hade Canyon 120 pannor som gräns åtminstone när det gällde aluminiumramarna: "we give warranty up to 120kg driver's weight."

Tjockis på Kolfiber?
Tror inte att man skall stirra sig blind på kroppsvikten utan snarare på åksätt. McEvan utvecklar säkert uppemot 1000 watt i en spurt ngt som vi dödliga är rätt långt ifrån. Kan proffsen spurta på en cykel coh bända den uppför berg så funkar det att svensson-åka på den.

Tjockis på Kolfiber?
popeye skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror inte att man skall stirra sig blind på
> kroppsvikten utan snarare på åksätt. McEvan
> utvecklar säkert uppemot 1000 watt i en spurt ngt
> som vi dödliga är rätt långt ifrån. Kan
> proffsen spurta på en cykel coh bända den
> uppför berg så funkar det att svensson-åka på
> den.

Mjo iof, men tror du inte McEvan får en ny cykel till nästa lopp?

Tjockis på Kolfiber?
nej. Ett proffs brukar gå runt på tre, fyra linjecyklar per år. Endel får lite fler t.ex. en cykel för P-R som sliter extra mycket.

Tjockis på Kolfiber?
Om jag minns rätt har Cannondale inte några viktgränser
på vare sig deras aluminium- eller kolfiberramar.

Det låter i o f s lite konstigt att inte ha någon viktgräns alls tycker jag.

Någon Cannondale-expert kanske vet besked?

/Fedde

Tjockis på Kolfiber?
Canyons kolfiberramar är ju bland de som fått bäst styvhetssiffror i de berömda tyska testerna, det borde ju innebära att de tål en hel del vikt också. Förövrigt är jag mycket nöjd med hur min Canyon beter sig fast jag väger ju bara knappa 80kg så det går ju inte att jämföra. Hjul och styre samt styrstam är nog också viktigt att tänka på när det gäller att hitta grejjer som tål vikter på 100kg och däröver. Syntace styret och stammen som jag har flexar en hel del om man står och mosar upför med hela kropen, så kolla inte på de lättaste delarna när det gäller sånt.

Tjockis på Kolfiber?
Earlslick skrev:
-------------------------------------------------------
> har fått
> ögonen på en fjolårscanyon CF 5, den stora
> frågan är hur cykeln kommer att bete sig när
> jag slänger upp min fläskiga bak på sadeln,
> kommer den att ramla ihop som ett plockepinn under
> mig eller klarar den av att få mina knappa 100
> pannor fläsk över sig.

Grattis till ett bra val av cykel.
Du behöver nog inte vara oroliga för ramen, däremot skall du nog inte byta ut delar som stolpe, styre och tapp mot de tunnaste och lättaste WW-delarna.

Canyons ram klarar sig dessutom med glans i EFBes hårda test:
http://www.efbe.de/testergebnisse/rennwiege/enindex.php

Här kan du läsaen hel artikel, desutom med en hel del ramar som inte klarade EFBes test:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
(Översatt från tyska av Babelfisken: http://babelfish.altavista.digital.com/cgi-bin/translate?)

/Håkan
Nöjd Canyon F10-ägare som oxå är >90kg
thumb_H%C3%B6gersida_m_l%C3%A4ttviktshjul.JPG

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Högersida_m_lättviktshjul.JPG

Tillbaka
Topp