Tjöpa riktig cykel - Specialized Epic XXX - ja vilken?

T.R.S.

Ny medlem
Vi är några stycken som har siktat in oss på CV 2013, funderar även på Siljan runt med CX´n men det är en annan femma. Idag (bara idag) fick jag körförbud från cykeln av kiropraktorn så jag passa på att spana in lite cyklar, den här brainfunktionen har man ju fått upp ögonen för. Reorna pågår och även om jag gärna skulle sett halverade priser ändå så är det väl bara att gilla läget, det kostar vad det kostar. Köpa beg kan man väl, men nu vill jag ha en 29´a och då vimlar det inte av dem på beg-marknaden. Är garantin skottsäker vid begköp/privat om man får med kvitto, garantibevis o allt vad det heter? Några undantag? En tanke är ju att folk kommer på att det är jefligt dyrt med julklappar så det kanske kommer ut några till försäljning då.

De jag funderar på är alltså:

SPECIALIZED Epic Comp 29

sbc12_epic_comp_29.jpg

SPECIALIZED Epic Carbon EVO R 29

Specialized-Epic-Expert-Carbon-EVO-R-29-2012.jpg

Storlek: Jag är 173cm utan skor, är det oavkortat Medium som gäller då? Hur långt sträcker sig Small?

Amatör som man är i ämnet ställer jag mig dock lite frågande till 34 (EVO) tänder att veva runt med, räcker det till vid långlopp, blir det inte lite väl lätt/hög kadens?

Något på dem som är till det sämre? S-RAM reglagen tror jag inte kommer vara något problem för egen del rent ergonomiskt.

Är lite oklart om det är 2012 eller 2013 som de presenterar på Specialized.com, men är det kännt om det är några stora skillnader mellan 12 och 13? Funderingen är naturligtvis om man missar något väldigt betydelsefullt på 12´an kontra 13.

Är 2012 den första 29´an? Tänkte om det är något de gjort mindre bra i första upplagan, men det kanske inte skiljer så hemskans mycket från tidigare 26", eller?

Vikten har jag inte riktigt fått fram svart på vitt ännu, tycker den nämns lite diffust men Comp 12kg någonting och EVO R 10kg någonting verkar det som. Någon som sitter på exaktare siffror?

Hur mycket omkostnader kan man räkna med för en sådan här pjäs, finns det någon fingervisning om hur mycket service de behöver? Självklart beror det på hur och hur mycket den används men normal service med växlar, bromsar osv har jag väl en hum om men inte när det kommer till dämparna. Fick förklarat idag att enklare service på dämparna kunde handlaren göra men i övrigt skickades de till Specialized och att de hade utbytessystem = mindre väntetid. I runda summor för ovanstående modeller, vad kostar en ny/nyrenoverad fram/bakdämpare och den här braindämparen eller vad som är korrekt nomenklatur? Något annat som man bör tänka på i omkostnader utöver ovan?

I en annons på en 2009 står följande som exempel:

"Dämparna servad/utbytt 2012-05-18
Vevlager 2012-02
Kassett Sram pg-990"

Hemförsäkringen har möjlighet till någon tilläggsförsäkring för cykel, ska kollas upp. I övrigt har jag inte jättebråttom att handla, har att cykla på för träningens skull men någonstans ska jag börja inför nyköpet =0) Är det något fatalt jag har missat så informera gärna om det.

För att sammanfatta lite:

* Prisbild, är ex. låga 20 000:- och 30 000:- prisvärt för dessa modeller även om man tittar på andra marknader inom EU? Jag får den uppfattningen men kan ha missat något. Hur brukar det kunna se ut efter Januari-våren när det skyltas mest med 2013, är 2012-modellerna ännu billigare då än vid reorna? Självklart en chansning, om rätt storlek finns kvar i lager osv.

* Garanti vid begköp privat med korrekta handlingar, några kända undantag?

* 34 tänders vev, någon uppfattning om det?

* Någon direkt brist på någon av modellerna?

* Skillnad mellan 2012 och 2013? Är 2012 första 29´an?

* Faktisk vikt?

* Omkostnader att ha i åtanke

Det enda svaret jag kan ge är att jag inte skulle vilja köra långloppen med bara den klingan, det skulle bli alldeles för tungt i en del backar.

Det e så pass alltså, en åf var lite inne på det också...

Hur som helst så blev jag lite klokare efter dagens rundtur, det som skiljer förutom färgsättning mellan 12 och 13 är:

Bromsarna - Avid 2012 och Magura 2013

Bakdämpen - Autosag på 2013 vilket verkade jäkligt smidigt = man fyller i ett bestämt tryck, sitter på och pyser snabbt två ggr så ställer den in vad de anser optimalt. Om jag förstod funktionen korrekt vill säga.

I övrigt verkade det inte vara några skillnader vad jag fick fram. Braindämpen ska tydligen ha funktionen att den känner av småslag och öppnar då bara lite så att det inte blir jättesläpp med dämpverkan i onödan. Detta skulle dock även finnas på 2012 var den informationen jag fick. Insåg att jag förmodligen inte kommer sakna brainfunktionen fram så mycket som jag först trodde om jag väljer utan, dämpen är inte låst stumt i låst läge så det ska nog gå ändå.

Vad har den där "ON/OFF" prylen för funktion på en XT bakväxel?

Autosag
20120830_143540.jpg

20120830_143623.jpg

On/Off XT?
20120830_144816.jpg

Varför FS när ni funderar på Cykelvasan? On/Off på XTväxeln är spänning på fjädern, i on så blir den väldigt hård och lösare i offläget. Så inte kedjan ska hoppa så mycket när det är stötigt.

Tror jag skulle rekommendera Epic Comp till en som inte är säker på singelklinga, säkrare köp och kan köpa ett par grymma hjul för pengarna du sparar istället för att kanske börja fundera på hur 34t och kanske vilja byta och så vidare. enkelklinga kör man för att man tror det är bäst.

Jag skulle aldrig byta min FS mot HT på Cykelvasan. Men då är jag ju otränad och helt utan ambitioner att eventuellt tjäna någon minut (eller sekund?) extra. Tror jag skulle vara långsammare på HT då jag skulle mattas ut i rygg och ben eftersom man tvingas halvstå ganska mycket.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför FS när ni funderar på Cykelvasan?

Dels för att om jag ändå ska lägga ner lite kulor på en MTB så vill jag ha en skapligt mångsidig cykel och jag tror detta kan vara det optimala för mig, jag har ju trots allt inte provcyklat någon FS 29 ännu =0) Bara provsuttit för att känna storleken på medium och pillat på det mesta, med braindämpen känns det som att det är win win i just mångsidighet. Tackar för infon om XT On/Off funktionen, fick den sedan demonstrerad i butik och min spontana fråga var varför den inte alltid var spänd då istället.. fick till svar att den var mer trögväxlad i det läget. Kan tycka att det är lite snikigt specat på Comp Carbon med X7 framväxel och SLX reglage på en cykel med listpris á 37 000:-.. cirka. Påstår inte att jag skulle sinkas av det utan mer en notis.

Jag ska dock inte förhasta mig, 2012 verkar rätt kört att hitta nytt till rätt pris hos någon lbs men redan nu fått erbjudande om något rabatterade priser på 2013, även om det ska beställas. Fick ett spontant erbjudande om att provcykla Epic Comp Carbon 2013 idag men avstod p.g.a. att nacke o rygg inte är som det ska ännu.

Om inget supererbjudande dyker upp på 2012 så är det väl Epic Comp eller Epic Comp Carbon 2013 som lockar just nu. Listpriset verkar vara nästan samma för 2012/2013 när det gäller dessa modeller därav tycker jag inte att priserna på 2012 är särskilt imponerande även nu under rean. Frågan är om man ska ha lite is i magen och invänta vintern, kan dyka upp nästan nytt eller att handlarna är lite medgörligare under lågsäsong =0)

Senast ändrad:
Epic Comp Carbon 29 är i stort sett samma som Evo men med 38/24 drev fram. Snålt med X7 komponenterna, men det går att uppgradera rätt så billigt. 34T klingan fram kommer inte att vara några större problem i uppförsbackarna på CV, snarare den höga kadensen nerför.
Vid byte av framväxel så är det S3 direct mount som gäller.
Bakdämpare på CV är riktigt trevligt(även om hjulen tar rätt mycket).

PeaceDog skrev:
> Epic Comp Carbon 29 är i stort sett samma som Evo
> men med 38/24 drev fram.

Nja det skiljer väl sig en del ändå =0) Om man tittar på 2013 för båda så har EVO följande godis jämfört med Comp Carbon:

* Framdämp med brain

* Seat stay i kolfiber

* Styre (S-Works) i kolfiber

* Bakväxel SRAM X0, sen om den smäller högre än XT kanske det råder delade meningar om men men

* Reglage SRAM X9, samma som ovan fast kontra SLX istället

* Roval Control nav

2013 Comp Carbon VS 2012 Evo är väl troligen något jämnare.

En annan grej jag hängde upp mig lite på när X9 och XT stod bredvid varann var den långa cagen på XT. Frågade handlaren om han visste ifall det gick att byta till en kortare men det var väl lite oklart, kanske blir svårt med den här On/Off funktionen om inte annat.

Jag åker på EVO:n och är hel nöjd! lång lopp inga problem det är på platen man kan sakna 2:a klingan men bara 1 av 10 ggr. Evo:n väger 11 Kg 10,8 om man ska vara pettig och kännslig för nåt Kg hitt och ditt :-)

Jag kör också en 29er Evo Carbon sedan några veckor och är helnöjd! Jag har ungefär samma ambitionsnivå som du och tänkte även på samma sätt. Hellre lägga till lite och bli 100% nöjd när man ändå lägger så mycket pengar. Bockstensturen imorgon skall bli elddopet för både mig och cykeln.

Även jag var lite fundersam gällande enkelklingan fram men det funkar kanon. Skulle jag i framtiden få lite mer pulver i benen så kanske jag köper en 32-klinga eller liknande till Cykelvasan. Tror dock inte det kommer behövas. Om kadensen blir för hög i någon enstaka utförslöpa så kommer jag nog vara rätt tacksam för lite vila...

34 fram på CV kommer definitivt inte vara för tungt, körde hela på stora klingan med 42 tänder. Tycker även som glad motionär att FS var mycket skönt på CV som var betydligt bumpigare än jag förväntat mig.

rickards skrev:
> 34 fram på CV kommer definitivt inte vara för
> tungt, körde hela på stora klingan med 42
> tänder. Tycker även som glad motionär att FS
> var mycket skönt på CV som var betydligt
> bumpigare än jag förväntat mig.

Cyklade du upp för "The Backe"? Jag går helst aldrig eftersom jag har växlar som passar. Förstår att det förmodligen hade räckt med 2 framklingor också men jag hade saknat några växlar med bara 1 framklinga.

Jodå, cyklade hela vägen. Är knappast nån elitcyklist, glad motionär cyklade på 3.30 vilket jag va väldigt nöjd med. Var inga problem alls att cykla hela vägen på storklingan.

pennerdal skrev:
> http://bangsblogg.blogspot.se/p/bang-testar.html
>
> Ett test av epic comp 29.
>
> Jag köpte min för 2 veckor sedan och är riktigt
> nöjd.
> Brain är bara för bra.

Trevlig läsning!

Kul att läsa om er andra som verkar nöjda med era 20-30 tusenlappar i form av en cykel =0) Men som alltid så ska man vara lite kritisk också, ibland kan det vara lite svårt att få ur folk det eventuellt negativa bara för att "min cykel, motorcykel, bil, golfklubbor, kommun och tandpetare är det bästa oavsett"-tänket.

Det behöver inte handla om renodlade fel (även om det också är intressant naturligtvis) som en defekt växel eller läckande dämpare utan kanske en egenskap som man önskat bättre eller har för avsikt att uppgradera.

Alltså är det något som är mindre bra som man bör veta om? Försöka ha den dialogen med en säljare är sällan något alternativ =0)

T.R.S. skrev:

> Trevlig läsning!
>
> Kul att läsa om er andra som verkar nöjda med
> era 20-30 tusenlappar i form av en cykel =0) Men
> som alltid så ska man vara lite kritisk också,
> ibland kan det vara lite svårt att få ur folk
> det eventuellt negativa bara för att "min cykel,
> motorcykel, bil, golfklubbor, kommun och
> tandpetare är det bästa oavsett"-tänket.
>
> Det behöver inte handla om renodlade fel (även
> om det också är intressant naturligtvis) som en
> defekt växel eller läckande dämpare utan kanske
> en egenskap som man önskat bättre eller har för
> avsikt att uppgradera.
>
> Alltså är det något som är mindre bra som man
> bör veta om? Försöka ha den dialogen med en
> säljare är sällan något alternativ =0)

Du måste prova olika cyklar själv. Jag gillade inte att man kunde förnimma att bakdämparen är låst initialt i fjädringsrörelsen. Sen finns det ju billigare cyklar som är lättare har bättre hjul och bättre komponenter. Det är en avvägning av massa faktorer som passar olika körstilar.
Prova så mycket du orkar!

toke skrev:
> Du måste prova olika cyklar själv. Jag gillade
> inte att man kunde förnimma att bakdämparen är
> låst initialt i fjädringsrörelsen.

Självklart ska jag prova =0) Nu börjar nacke o rygg ordna till sig så är vädret bara bra i helgen någon gång så kan det bli en provrepa på Comp Carbon. Tycker dock alltid det är bra att ha lite info innan så får man sedan se om vad man tycker själv, lättare att leta "fel" om man vet om eventuella sådana innan.

Kan du beskriva utförligare vad du ansåg negativt med bakdämpen, antar att du det har med brain att göra..?

En annan sak som jag fundera på idag var remote, är det väldigt avancerat att installera själv. Fick prisuppgift hos en handlare på ca 1500 vilket kanske inte är så blodigt men kan ju vara kul att skruva ibland. Någon guide som brukar följa med eller finns på nätet? Kan man utföra operationen med gaffeln på plats/avlastad/i mekställ?

Senast ändrad:
Ska nog i ärlighetens namn säga att braindämparen fungerar ypperligt bra. Mitt lilla klagomål på braindämparen är att det dröjer någon hundradel (typ) innan fjädringsrörelsen aktiveras från det låsta läget. Jag trodde inte jag skulle märka det men det gör man om man cyklat på andra likvärdiga cyklar innan. Men det som jag upplever som lite lite irriterande tycker andra är bra, då cykeln känns som en Hardtail när man vill.
Problemet är ju bara att man betalar ett väldigt högt pris! Jag gillar även hur t.ex FOX dämpare (fram och bak) känns och jag kan få sådana + bättre hjul och komponenter på andra cyklar, för samma pris som en epic.

Förlåt, ska vara Epic Expert Carbon är mer eller mindre samma som Epic Expert Carbon EVO.
Men att Expert Carbon kommer med två klingor fram.
Bakväxel XTR och reglage SLX på 2013. Dock så får man alu styre till Expert Carbon och S-Works till EVO.
Annars så tror jag inte att det är så mycket som skiljer.

Har en 26:a Expert Carbon och kan i stort sett klara mig hur länge som helst på 39 klingan. Kan det motsvara en 36:a på en 29"? Men riktigt tuffa backar så är det skönt med extra klingan.
29:an har 142+ axel på bakhjulet. Något man bör vara medveten om. Lite tråkigt är som du själv skrivit om komponentvalen.

Jag vägde min epic com 29 i strl M idag.
12,1kg
Då sitter det en liten fram och bakskärm på, fäste för gps samt pedaler.
Jag har bytt sadel(orginal väger 280g) till en spyder twintail som väger 140g.
Handtagen(orginal väger 91g) till ett par foamhantag som väger 16g.
Har bytt däck till conti raceking 550g styck, orginal var något lättare.
Slangar(orginal vägde 180g) till ett par eclipse som väger 68g.
Sen väntar jag på ett carbonstyre och en carbonstolpe:-)
Allt köpt billigt på ebay(förutom slangarna, och sadeln som jag hade förut)

Skulle ju inte sitta fel med ett par roval carbonfälgar... evalds vill ha 16000:- för dom, på andra sidan atlanten får man dom för 7000:- Hmmm...måste bara vinna på lotto först:-(

pennerdal skrev:
> Jag vägde min epic com 29 i strl M idag.
> 12,1kg
> Då sitter det en liten fram och bakskärm på,
> fäste för gps samt pedaler.
> Jag har bytt sadel(orginal väger 280g) till en
> spyder twintail som väger 140g.
> Handtagen(orginal väger 91g) till ett par
> foamhantag som väger 16g.
> Har bytt däck till conti raceking 550g styck,
> orginal var något lättare.
> Slangar(orginal vägde 180g) till ett par eclipse
> som väger 68g.
> Sen väntar jag på ett carbonstyre och en
> carbonstolpe:-)
> Allt köpt billigt på ebay(förutom slangarna,
> och sadeln som jag hade förut)
>
> Skulle ju inte sitta fel med ett par roval
> carbonfälgar... evalds vill ha 16000:- för dom,
> på andra sidan atlanten får man dom för 7000:-
> Hmmm...måste bara vinna på lotto först:-(

Sånt här gillar jag, (2012 eller 2013?) kul att du lagt ner energi på att väga saker o ting lite noggrannare! =0) Bara så att jag förstår det rätt, det är alltså en Epic Comp 29 du har med aluminiumram..? Funderar på att ta med mig vågen till nästa besök hos någon handlare så jag direkt får lite mera svart på vitt gällande vikten. Vikten i sig är inte det jag tittar på mest men alltid kul med jämförelse osv, ex motivera sig själv till en dyrare modell om inte annat ;0)

Senast ändrad:
Satt o klia mig i skallen över specifikationerna på cyklarna vilket slutade med att jag drog iväg ett mail till Specialized och nu har de svarat från andra sidan pölen =0) Det jag undrade över, sammanfattat, var om de sålde exempelvis Epic Comp Carbon frameset (= inkl dämparna) löst alt. om de hade någon "custom service" så att man kunde få den specifikationen man vill ha. Gjorde med andra ord klart för dem sakligt att jag inte var helt imponerad av specifikationerna som erbjöds.

I svaret förklarade de att de bara har de specifikationer som hemsidan erbjuder = ingen custom service. Ändringar från ordinarie spec. hänvisas till åf och deras policy.

Gällande frameset så hänvisar de även här till åf alt hemsidan, på hemsidan finns bara S-Works Epic Carbon 29 men möjligtvis har åf fler valmöjligheter.

På nätet har jag hittat 2012 frameset Epic Comp (alu) för 14 100:- och S-Works Carbon för 31 500:- men ingen Comp Carbon än så länge.

Räknade lite på komponenter utöver frameset:

Hjulset

Fram/bakväxel exkl vajer/hölje

Växelreglage X2

Kasett/kedja

Vevparti/vevlager

Bromsar komplett fram/bak exkl. slang/vätska

Kolfiberstyre/styrstam

=

21 660:-

Epic Comp blir med andra ord ganska ointressant men ex S-Works som då landar på ca 50 000:- - 55 000:- istället för runt 70 000:- om jag ska välja den färdigbyggda. Dock bara spekulationer då S-Works inte är nödvändigt utan kanske hellre Comp Carbon alt Comp Carbon Expert 2013 frameset men då lutar det åt att jag måste höra runt med handlarna om de kan få tag i dem.

Tokigt eller plausible? Bra handlare i Sthlm med omnejd att göra denna operation med? Ungefärlig kostnad för att få en cykel byggd, arbetskostnad, med färdigt frameset som grund?

T.R.S. skrev:
> * Garanti vid begköp privat med korrekta
> handlingar, några kända undantag?

Garantin gäller nästan alltid bara första ägaren. En del företag tar det ändå, på goodwill, men räkna inte med det.

Men nu verkar du ju mer inne på att köpa nytt oavsett. :)

pennerdal skrev:
> Tror det skiljer 300g i vikt mellan carbon och
> aluramen...bara så du vet.
> Ingår gaffel i framesetet?
> http://specialized.com/cn/en/bikes/archive/2011/ep
> ic/epicm5frameset

Det är så pass lite, klart intressant i sammanhanget. Frågade när jag tittade in på Concept Store ang. vikter men det var inget som Specialized presenterade = det hade dom inte på papper.

De 2012 frameset jag hittat på nätet samt S-Works hos Specialized så är gaffeln med på bild och står även med i specifikationen.

InlineOla skrev:
> Bra pris på expert carbon 29 2012

Handlare här hamma matchar nog de priserna ganska bra fast nackdelen är väl att det knappt finns några kvar =0) Priset skiljer dock för lite jämfört med 2013 med Autosag, en handlare sa att det han fått höra var att de hade haft problem med Avid bromsarna och därför bytt märke. Underströk dock att han själv inte hade märkt av några problem med Avid, kan ju varit leverans eller något sådant som berör Specialized men inte själva funktionen.

Westman skrev:
> Garantin gäller nästan alltid bara första
> ägaren. En del företag tar det ändå, på
> goodwill, men räkna inte med det.
>
> Men nu verkar du ju mer inne på att köpa nytt
> oavsett. :)

Bra att veta iaf! =0)

Värt att notera är att det finns kolfiber och det finns kolfiber.
Epic comp carbon och s-works har inte lika ram, det är lättare kolfiber i s-works.
Det jag jämförde med var alu comp respektive comp carbon, viktskillnaden är garanterat större mot s-works.

''The Epic Carbon Comp 29 is Specialized's least expensive model in the family to come equipped with a composite frame but lesser fiber blends are used relative to the top-end versions to help keep costs down and there's also a welded aluminum rear triangle instead of a full-carbon setup but still with cartridge bearing pivots throughout. As a result, the 2.63kg (5.80lb) frame weight is good but not great considering the short travel and US$4300 price tag - that the bike rides and pedals so well is further testament to the Brain's effectiveness and the refined suspension design.''

Senast ändrad:
Haha, nu fattar jag...när jag la in länken till expert carbon på bikescene kostade den 2000£. Kunde inte förstå hur man hitta den i Sverige till det priset.

Nu är bikescenepriset ändrat till 3500£ så det förklarar det hela.

Edit. Eller inte. Det jag länkade till var exdemocyklar. Nu är dom borta åtninstone i expert carbonmodellen.

Senast ändrad:
Japp, alla demo-exen av Epic Expert Carbon 29 blev sålda i ett nafs när de sänkte från 2400 till 2000£. Redigt irriterande att jag missade "min" Small med en hårsmån. Mailade förra veckan, suktade hela helgen, såg att de sänkte i tisdags, men kom aldrig till skott..o imorse var de borta. Så går det om man inte slår till på en bra deal innan den är borta! :-(

guuben skrev:
> Redigt irriterande att jag missade "min"
> Small med en hårsmån.

Intressant.. hur kort är du? =0) Bara provsuttit ännu men medium känns rätt stor, det kanske blir en annan femma när man väl kommer ut o cyklar vilket jag ska se till att göra snart.. provcykla alltså. Läste om någon annan som hade gått från medium till small också men minns inte så mycket mer än så, styret är ju skapligt brett så det gör ju en del.

Tillbaka
Topp