Töja ut shimano skor

Töja ut shimano skor
Hola!
Har köpt ett par Shimano RC7 som trycker ovanpå min stortå.
Vad är bästa sättet att töja ut dom så att min stortå får blod till sig?
Jag har samma problem med mina Shimano-skor. Det är mest över stortån det klämmer, även fast skon är liten för att vara en 46:a. Jag drar nog 48 med Shimano, om det ens finns, även fast jag normalt har 46-47 i skostorlek. Japanerna måste ha ena märkliga fötter.

Töja ut shimano skor
Cykelskor töjer inte.

Jag har ingen erfarenheter med nyare skor av Shimano, jag kör nuförtiden Specialized som har bra utrymme för tårna.

Töja ut shimano skor
För länge sen lämnade jag ett par skor till ortopedteknik på sjukhuset i stan för åtgärd vis lilltån, tror dom har ngt verktyg med värma osv......

Töja ut shimano skor
Jag tror inte heller det funkar så bra att töja dem. Jag ville mest bara gnälla på Shimanos skor.

Förstod det. Nu är jag nyfiken på ortopediska method med verktyg och värme.

Shimano had förut termoplast i dyraste skor, men verkar inte har det på nyaste skor. Tror dock inte att framdelen var termoplastisk och om det var skulle det inte hjälpa när man behöver mer volym.

Töja ut shimano skor
Jag har samma problem med mina Shimano-skor. Det är mest över stortån det klämmer, även fast skon är liten för att vara en 46:a. Jag drar nog 48 med Shimano, om det ens finns, även fast jag normalt har 46-47 i skostorlek. Japanerna måste ha ena märkliga fötter.
Fattar inte det. Skon passar bra annars men precis på stortån är skon typ platt. Jag har dessutom smala små fötter så dom kan inte passa någon med normala fötter.

Töja ut shimano skor
Förstod det. Nu är jag nyfiken på ortopediska method med verktyg och värme.

Shimano had förut termoplast i dyraste skor, men verkar inte har det på nyaste skor. Tror dock inte att framdelen var termoplastisk och om det var skulle det inte hjälpa när man behöver mer volym.
Jag får skippa SPD-pedaler och köra med vanliga skor som har bra tåutrymme tills jag hittar några cykelskor som passar mina fötter.

1722760672501.png

Töja ut shimano skor
Fattar inte det. Skon passar bra annars men precis på stortån är skon typ platt. Jag har dessutom smala små fötter så dom kan inte passa någon med normala fötter.

Jag har ungefär samma tankar. Jag har svårt att hitta skor som funkar med mina fötter, men shimano funkar bra. De skorna jag använder för lvg (SH-XC61W) trycker dock på stortån, min lösning är dock enkel, jag drar inte åt framspännet så hårt.

Töja ut shimano skor
Shimano verkar inte göra skor. I alla fall inte till fötter.

Innerligt tacksam för hjälpen jag fick när jag provade ut. Jag har normalt 43. 45 satt som skit, toksmal men lång. De är ju inte ens anmärkningsvärt billiga (?) Det blev Quoc, 44. Sitter perfekt.

Så, då fick jag också gnälla lite på dem ?

Töja ut shimano skor
Enda sättet att köpa skor är att prova. Även inom ett märke skiljer sig bredd etc. För senaste lvgskorna provade jag allt som fanns i Gbg. För mińa breda framfötter var det bara Bontrager o Specialized dyraste modeller som m passade. Ett dyrt alternativ är ju måttbeställda från Bont etc..

Töja ut shimano skor
Om 100 år, när skobranschen kommit ikapp dagens teknikutveckling, kan man säkert gå till en automat och få sina fötter 3D-skannade och sen beställa skor på nätet som passar som handsken. Hur svårt kan det vara?
Själv hoppas jag på renässans för individuell service istället. Alltså att man går till skomakaren när man behöver ett par skor. Lär kosta minst 5000:-, men då kommer de förhoppningsvis också hålla livet ut.

Edit: Förresten kan man fasen inte ens köpa från samma tillverkare på nätet. Har haft ett par Adidas Trailcross (eller Crosstrail?) länge och väl och de passar jättebra. Beställde "samma" sko med Gore-Tex i samma storlek. Tror ni skiten passar? Icke. Betydligt mindre. Idioter.

Töja ut shimano skor
Enda sättet att köpa skor är att prova. Även inom ett märke skiljer sig bredd etc. För senaste lvgskorna provade jag allt som fanns i Gbg. För mińa breda framfötter var det bara Bontrager o Specialized dyraste modeller som m passade. Ett dyrt alternativ är ju måttbeställda från Bont etc..
Problemet är när man drar 47-48 i cykelskor. Det är sällan de storlekarna finns i butikerna, särskilt inte i mindre städer än Sveriges tre storstäder.

Töja ut shimano skor
Om det är läderskor är det vatten och skoblock som gäller. Men det är väl plast.

Mät dina fötter i millimeter, lägg till 10 och du har det innerlängdmått du skall ha. Köp inga skor där storleken inte anges i millimeter (japanska skor brukar ange storleken i mm) traditionella måttenheter är ett skämt och är hursomhelst inte enhetliga.

Töja ut shimano skor
Mät dina fötter i millimeter, lägg till 10 och du har det innerlängdmått du skall ha. Köp inga skor där storleken inte anges i millimeter (japanska skor brukar ange storleken i mm) traditionella måttenheter är ett skämt och är hursomhelst inte enhetliga.

Nu var längden inte problemet här men höjden vid tårna. Mitt problem är alltid bredden. Längden av skor säger ingenting om bredden.

Storleken i mm vid skor kan dock vara storleken av fötterna (japanska mått) eller av skor. 10 mm extra låter som mycket, framförallt till cykelskor.

Lästa på nu och traditionella måttenheter är faktiktisk enhetliga, om inte helt standardiserade: europeiska använder Paris point och UK barleycorn (brilliant val av standard).

Töja ut shimano skor
Lästa på nu och traditionella måttenheter är faktiktisk enhetliga, om inte helt standardiserade: europeiska använder Paris point och UK barleycorn (brilliant val av standard).
- vilket i praktiken visat sig inte stämma öht. Köp ett par italienska skor i din vanliga storlek ska du se. Exvis.
10 mm är nån sorts standard för plats för strumpor och varma fötter som seriösa skohandlare tillämpar.

Töja ut shimano skor
Förr i tiden när jag körde landsväg fick jag tipset om att använda golfbollar och masonit som mothåll vid sulan och eftersom varmluftpistol saknades ,
en vanlig hårfön..

Töja ut shimano skor
- vilket i praktiken visat sig inte stämma öht. Köp ett par italienska skor i din vanliga storlek ska du se. Exvis.
10 mm är nån sorts standard för plats för strumpor och varma fötter som seriösa skohandlare tillämpar.

Jag har flera par italienska skor, men som sagt är den framförallt bredden av skor som bestämmer om der passar för mig.

mm-mått verkar inte heller vara mycket standardiserad, åtminstone vid barnskor. Att läsa många reviews på nätet är det enda som funka om man inte kan/vill åka till en butik.

Töja ut shimano skor
Skoblock och varmluftspistol? ?
de går faktiskt töjja även shimanos skor litegrann har med god erfarenhet för ett antal år sen använt mej av modifierade skoblock vatten och hårtork

skoblock liknande dessa finns billiga kopior om man letar på nätet byggde upp med spackel där ja vill töjja i mitt fall mest över stortåleden sen linda in främre delen av blocket med gladpack.
blötte skon rejält i främre delen sen pressa i blocket. hängde sen skon så den fick droppa ur / torka hängandes o värmde/torka lite då o då med hårtork
skoblock-i-cedertrae.jpg

sen vet ja inte om vatten o hårtork hjälpte eller om de bara va pressningen med skoblocket som var den fungerande metoden :sneaky:

Töja ut shimano skor
Jag har flera par italienska skor, men som sagt är den framförallt bredden av skor som bestämmer om der passar för mig.

mm-mått verkar inte heller vara mycket standardiserad, åtminstone vid barnskor. Att läsa många reviews på nätet är det enda som funka om man inte kan/vill åka till en butik.
Bredd och höjd kan vi nog vara överens om att söka information på nätet om man inte kan utprova skon lajv men om inte skofabrikanterna har omdefinierat millimetern är det bästa utgångspunkten alla gånger.

Töja ut shimano skor
Mmm, jag älskar känslan av 100-gradig plast mot mina fötter...?
Har du provat? aldrig köpt slalompjäxor, skridskor eller andra skor man ska värma ?
Du behöver inte ha dom inne i 2timmar , fast mjukare ju varmare så sätt på ett par strumpor.
Förstår inte varför tråden dog när Lingon och jag kom med svaret redan efter några få inlägg.

Töja ut shimano skor
Har du provat? aldrig köpt slalompjäxor, skridskor eller andra skor man ska värma ?
Du behöver inte ha dom inne i 2timmar , fast mjukare ju varmare så sätt på ett par strumpor.
Förstår inte varför tråden dog när Lingon och jag kom med svaret redan efter några få inlägg.
Drev lite med dig bara. Men en viss risk att få det för varmt måste ju ändå föreligga!

Töja ut shimano skor
Drev lite med dig bara. Men en viss risk att få det för varmt måste ju ändå föreligga!
Själv gillar jag Bont som ju är töjbara efter uppvärmning(inom snäva gränser) De ska formas vid 70° och då är det gott att ha på sig ett par ullstrumpor ?
De flesta cykelskor verkar vara byggda för folk med stortån i mitten. Mina sitter på fotens insida, därför valet av märke.

Töja ut shimano skor
Härda ut brukar jag ha som taktik när det gäller tryck från ovanpå när det gäller cykling. På den tiden jag sprang och tryck ovanpå kunde gav skador på mig på så avlastade jag. Dvs jag tejpade fast papperstuss/skumgummi/bomull halvvägs på tån (eller där jag trodde det skulle få bäst effekt) och därmed minska trycket där trycket gav skada.

Töja ut shimano skor
Det är en bit under 100 grader man möter foten med i skridskor/pjäxor, men jag gillar hur du tänker; Bit för f-n ihop om du vill ha bra passform helt enkelt….

Töja ut shimano skor
Hur tjock är innersulan? Finns det lite material att ta av där så är en variant att slipa ner den eller sätta i en tunnare.
Härda ut brukar jag ha som taktik när det gäller tryck från ovanpå när det gäller cykling. På den tiden jag sprang och tryck ovanpå kunde gav skador på mig på så avlastade jag. Dvs jag tejpade fast papperstuss/skumgummi/bomull halvvägs på tån (eller där jag trodde det skulle få bäst effekt) och därmed minska trycket där trycket gav skada.
Galet vad ni accepterar! Jag har tur där Spez 47:or sitter som ett smäck på mina krångliga fötter.

På tal om skor fast andra skor, så har jag ägnat mer än 20 år (ca 15-38 års ålder) åt att oavbrutet leta utan att hitta riktigt bra skor förutom i undantagsfall (och när man väl hittar får man köpa flera par så man har i några år). Lönlöst när man ska ha skyddsskor, fotbollsskor, finskor, löparskor, inomhusidrottsskor, cykelskor, vardagsskor, vandringskängor, långfärdsskridskoskor osv osv. För några år sedan fick jag tips om att ta ur innersulan och ställa mig på den så "ytterkanten" av fot och sula låg jäms med varandra. På 95% av alla skor genar då sula och sko in på platsen där stortån ska befinna sig - dvs i princip alla skor som är lätt tillgängliga i handeln har en annan form än vad en vanlig fot har. Det är fan sjukt på riktigt. Strax kommer någon med oömma fötter som har någon idé om varför och som tycker det är skit samma, men för oss andra som lätt får en massa besvär är det ett otyg.

Blev helt överlycklig när jag i Göteborg hittade en butik där i princip samtliga skor passade ganska bra i storlekar som överrensstämmer med min riktiga fotlängd. Ser det som ett tecken på att framtiden ligger för den med känsliga fötter.

Man borde alltid kräva att kunna köpa skor som faktiskt inte knycklar ihop ens fötter, så det blir lite ordning på de konstiga skoformerna som är allra vanligast.

Töja ut shimano skor
Galet vad ni accepterar! Jag har tur där Spez 47:or sitter som ett smäck på mina krångliga fötter.

På tal om skor fast andra skor, så har jag ägnat mer än 20 år (ca 15-38 års ålder) åt att oavbrutet leta utan att hitta riktigt bra skor förutom i undantagsfall (och när man väl hittar får man köpa flera par så man har i några år). Lönlöst när man ska ha skyddsskor, fotbollsskor, finskor, löparskor, inomhusidrottsskor, cykelskor, vardagsskor, vandringskängor, långfärdsskridskoskor osv osv. För några år sedan fick jag tips om att ta ur innersulan och ställa mig på den så "ytterkanten" av fot och sula låg jäms med varandra. På 95% av alla skor genar då sula och sko in på platsen där stortån ska befinna sig - dvs i princip alla skor som är lätt tillgängliga i handeln har en annan form än vad en vanlig fot har. Det är fan sjukt på riktigt. Strax kommer någon med oömma fötter som har någon idé om varför och som tycker det är skit samma, men för oss andra som lätt får en massa besvär är det ett otyg.

Blev helt överlycklig när jag i Göteborg hittade en butik där i princip samtliga skor passade ganska bra i storlekar som överrensstämmer med min riktiga fotlängd. Ser det som ett tecken på att framtiden ligger för den med känsliga fötter.

Man borde alltid kräva att kunna köpa skor som faktiskt inte knycklar ihop ens fötter, så det blir lite ordning på de konstiga skoformerna som är allra vanligast.
Mycket igenkänning där att alltid behöva leta till förbannelse efter skor som passar, men som sällan hittas.

Töja ut shimano skor

Nackdelen är att skor som är formade helt efter foten är väldigt fula. Jag har bland annat haft Angulus. Det är utmärkta, danska skor som är bekväma, men vill du inte se ut som en anka söder om vristerna bör du välja bort dem.

Randsydda, brittiska läderskor av god kvalitet på klassiska läster (finns många olika) har en närmast magisk förmåga att forma sig efter foten utan att ge avkall på utseendet. Se dem som en investering så är det lite lättare att leva med de astronomiska kostnaderna för ett par slika skodon. Jag har haft ett par Crockett & Jones i minst 15 år och de håller än, har bara klackat om dem ett par-tre gånger. De blir dessutom vackrare med tiden.

Jag upplever att de nordiska länderna har en av de sämsta skokulturerna i Europa. Många svenskar tror att de köpt bra skor när de betalat ett överpris för ett par tyska Lloyd, typ.

Kändes rätt självklart för mig att köpa cykelskor i läder, med vanlig snörning och så vidare. De är både snygga och snälla mot foten.

Senast redigerad av en moderator:
Töja ut shimano skor
Varit länge förvånad att mina fötter trots allt trivs så pass bra som dom gör i "smala" skor,pjäxor,skridskor mm ankfötterna mina är nära på dubbelt så breda som sulorna..

Töja ut shimano skor
I det här fallet går det att kombinera form och funktion, om du är villig att prova alltså.

Går inte det, är det form som gäller. Vill man vara fin, får man lida pin.

Roll me easy
So slow and easy
Dig my independence
With no apprehension, no tension

Senast redigerad av en moderator:
Töja ut shimano skor
Nackdelen är att skor som är formade helt efter foten är väldigt fula. Jag har bland annat haft Angulus. Det är utmärkta, danska skor som är bekväma, men vill du inte se ut som en anka söder om vristerna bör du välja bort dem.

Randsydda, brittiska läderskor av god kvalitet på klassiska läster (finns många olika) har en närmast magisk förmåga att forma sig efter foten utan att ge avkall på utseendet. Se dem som en investering så är det lite lättare att leva med de astronomiska kostnaderna för ett par slika skodon. Jag har haft ett par Crockett & Jones i minst 15 år och de håller än, har bara klackat om dem ett par-tre gånger. De blir dessutom vackrare med tiden.

Jag upplever att de nordiska länderna har en av de sämsta skokulturerna i Europa. Många svenskar tror att de köpt bra skor när de betalat ett överpris för ett par tyska Lloyd, typ.

Kändes rätt självklart för mig att köpa cykelskor i läder, med vanlig snörning och så vidare. De är både snygga och snälla mot foten.
Mina finskor är ett Örebro- märke. De, du!

Tillbaka
Topp