Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Det tråkiga med den definitionen är att man inte med säkerhet vet vad rekordet är eller vem som är rekordinnehavare. Dessutom blir det ännu luddigare om man tar in möjligheten att regler kan förändras för rekordet över tiden. Det kan man förstås komma ifrån genom att hävda att det finns ett rekord för varje uppsättning regler, men det tycker jag inte känns helt tillfredsställande heller.

Tommy Godwins rekord ...
OM! Man nu ska mäta dictans som på ett år finns än idag inget som är 100% säkert. Då kan man
ju undra vad som hände för 77år sedan.?

Citat" Steve Torsdag "Backto the bowl" 161km. Ser tyvärr illa ut för Steve.

Tommy Godwins rekord ...
Jag har inte hävdat att man ska kunna mäta distans med 100% säkerhet och om jag fattat geologen rätt är hand definition helt frikopplad från att någon gör någon verklig mätning. Hans definition är en rent teoretisk konstruktion, helt frikopplad praktikaliteter såsom att rekordet skulle behöva mätas.

Tommy Godwins rekord ...
Ja, den som cyklat längst har cyklat längst, oavsett om det mäts eller inte. Det kan väl inte vara kontroversiellt? Jag har förmodligen satt rekord i nåt, utan att veta om det.

Tommy Godwins rekord ...
Jag bryr mig inte ett skvatt om liggcykel eller medvindskörning med husbil.

Det låter som det skulle vara "lätt" men det verkar långt ifrån lätt och baksidan är andra logistiska och praktiska problem med att hela tiden vara på rull.

Över 30 mil om dagen skall cyklas samt därefter köras och skall man dessutom hinna fixa med cyklarna blir det svårt.

Det är uppenbart att det ger mer mil att hitta en bra plats att köra på. Nu har vi ju sett Kurt ta en paus på kvällen och sen köra nån timme till efter mörkrets inbrott.

De dagar Kurt jagat vind har han tillbringat 12-14 timmar på cykeln och sen fyllt på med 3-4 timmar bilkörning, Kurt kör en hel del av transporterna och Alicia kör under hans cykeltid. Har man gjort av med 15-18 timmar blir det inte mycket kvar att sova på. Han hade en bra period ute i Florida Keys (?) nångång tidigt på året med skön vind men jag tror att just cykeltid + körtid + vila + ANNAT inte gick ihop sig på de 24h som bjuds på ett dygn.

Kanske går det att med ett stort support-team med kock, chaufförer, massörer, mekaniker mm som sköter precis allt omkring att göra utmaningen till en "glass-och-ballong" runda men jag tycker insatsen är formidabel både från Kurt och Steve och ett namn som bör nämnas är Alicia som agerar support-team.

Den stora skillnaden i förhållanden för dem båda är vädret generellt, ingen av dem presterar bra i ruskväder och där drar Steve det kortaste strået med mer skitväder helt enkelt.

Tommy Godwins rekord ...
Och klockan 12:49 Brittisk-tid: Har Steve endast kört 19km!!! Suck. Det som är lite "Mysko" är
ju att Tarzan snittar 28-32km/h dagligen!! Mot Steve 19-25km/h. Så i tid räknat har nog
Steve rekordet för längesedan. Har man tillräkligt med pengar borde man kunna starta på
toppen av värdens längsta utförsbacke,ta en helikopter upp igen & igen. Då kan man ju slå
rekordet bara genom att frihjula..!!!!

Tommy Godwins rekord ...
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, den som cyklat längst har cyklat längst,
> oavsett om det mäts eller inte. Det kan väl inte
> vara kontroversiellt?

Med din definition, hur avgör man om man har slagit ett rekord?

Tommy Godwins rekord ...
perzzon skrev:
> Det gör man ju inte. Man tävlat bara om att vara
> den som bevisat kört längre än alla andra som
> bevisat sin distans.

OK, så då borde det alltså heta världssombevisatkörtlängreänallaandrasombevisatsindistansnotering och inte världsrekord?

Jag tycker nog att det är smidigare att man i så fall definierar om ordet rekord s.a. det snarare är rekord man slår. I de få fall man är intresserad av att tala om det som geologens definition syftar på får man ta till en liten utläggning för att förklara vad det är man syftar på.

Tommy Godwins rekord ...
Ja, och då är det inte vettigt att pratat om något rekord i detta sammanhang innan 1911 (givet att den länkade artikeln är korrekt).

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Kurtan ger sig ut på de stora vägarna igen. Otroligt korkat med tanke på att det bara är tre veckor kvar att bärga rekordet. :)

rough day but I was able to get it done. Started out with rain and wind, but after the front moved through the rain stopped and wind shifted to my favor. Met up with Eddy Rayford's friend Ron Adams near Flagler Beach and headed south. All was well on A1A but once on Hwy 1 I cut a tire. Finally got of 1 onto merit island park which meant better road. The rain came back and Ron got taken out on a meat grinder and eddy had to take him to the ER for stitches. Got back on the bike a cut a tire in cocoa beach. The day ended on a high note as I was riding to my hotel in vero beach Derek Mueller's Family cheered me on!

Tommy Godwins rekord ...
Kristoffer R skrev:
> Kurtan ger sig ut på de stora vägarna igen.
> Otroligt korkat med tanke på att det bara är tre
> veckor kvar att bärga rekordet. :)
>
> rough day but I was able to get it done. Started
> out with rain and wind, but after the front moved
> through the rain stopped and wind shifted to my
> favor. Met up with Eddy Rayford's friend Ron
> Adams near Flagler Beach and headed south. All
> was well on A1A but once on Hwy 1 I cut a tire.
> Finally got of 1 onto merit island park which
> meant better road. The rain came back and Ron
> got taken out on a meat grinder and eddy had to
> take him to the ER for stitches. Got back on the
> bike a cut a tire in cocoa beach. The day ended
> on a high note as I was riding to my hotel in vero
> beach Derek Mueller's Family cheered me on!

Vadå, jag tycker han ska ha cred för att han gör allt för att upprätthålla spänning kring om han kommer att greja rekordet eller ej. Att harva runt 40 mil om dagen i den där parken höll ju på att få rekordet att kännas kassaskåpssäkert. ;-)

Tommy Godwins rekord ...
Rekord, regler, liggcykel, husbil... oavsett vilket så tar jag hatten av för Kurtan. Vilken uthållighet! Många hade gett upp för länge sen. Hoppas han finner ro istället för tomhet när rekordförsöket är över. Och att han inte är avskräckt från cykling för resten av livet.

Tommy Godwins rekord ...
silverman834 skrev:
> Apropå det "informella regelverket" som vissa
> hänvisar till så tog ju Godwin själv och åkte
> tåg ibland för att få mer gynnsamma vindar.

Om så är fallet så tar jag tillbaka mitt uttalande om både Steve och Kurtan , att dom fuskar när dom åker bil. Jag hoppas dom förlåter mig.

Tommy Godwins rekord ...
janolle skrev:
> Och klockan 12:49 Brittisk-tid: Har Steve endast
> kört 19km!!! Suck. Det som är lite "Mysko"
> är
> ju att Tarzan snittar 28-32km/h dagligen!! Mot
> Steve 19-25km/h. Så i tid räknat har nog
> Steve rekordet för längesedan. Har man
> tillräkligt med pengar borde man kunna starta
> på
> toppen av värdens längsta utförsbacke,ta en
> helikopter upp igen & igen. Då kan man ju slå
> rekordet bara genom att frihjula..!!!!

Halekala, ett berg på något av Hawaii öarna har den längsta asfalterade nedförsbacken. 60km. Det går bussar upp och sen kan du hyra cykel på toppen för att sedan rulla ner till beachen utan att trampa. Finns några riktigt bra artiklar om att cykla uppför berget på Velominati.

Tommy Godwins rekord ...
Sträckan motsvarande 24st RAAM avklarade, nu återstår bara ett sista RAAM eller ca fyra st PBP.

Undrar hur känlan är när rekordet är slaget och året är slut? Det måste vara svårt att hitta nya utmaningar efter detta.

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson skrev:
> Steve har nu åkt bil för att undvika motvind.
> "whatever it takes"

Jo, han längtar till kyla och mojnad vind.
Och gör man det så har det ju varit helt fel år...

Tommy Godwins rekord ...
Helt otroligt men Steve ligger nu först på försök två !! Trots hälsoproblem.
Eft.130 dagar Steve 26208 miles--Tarzan 26050 miles-- Godwin 22368 miles.

Tommy Godwins rekord ...
janolle skrev:
> Helt otroligt men Steve ligger nu först på
> försök två !! Trots hälsoproblem.
> Eft.130 dagar Steve 26208 miles--Tarzan 26050
> miles-- Godwin 22368 miles.

Hm, denna indikerar snarare att Steve ligger runt 1000 miles efter Tarzan.

Capture.PNG

Tommy Godwins rekord ...
GoranS skrev:
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Helt otroligt men Steve ligger nu först på
> > försök två !! Trots hälsoproblem.
> > Eft.130 dagar Steve 26208 miles--Tarzan 26050
> > miles-- Godwin 22368 miles.
>
> Hm, denna indikerar snarare att Steve ligger runt
> 1000 miles efter Tarzan.
>
>

Jo Göran du har rätt! Det är jag som räknat fel antal dagar på Steves 2a försök..:(
Så efter 137 dygn Steve 26578 miles Vs Tarzan 27562 miles.. Så steve ligger mycke riktigt
984 miles efter.

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson skrev:
> Verkar som om Steve måste genomgå nån slags
> gastroskopi. Inte bra.

Ja tyvärr ser hans magproblem att fortsätta. Dags att starta rekordförsök (3) efter nyår?
Men han har ju ett arbete han ska tillbaka till. Även ekonomisk kan det ju va ett hinder
om han ska va tjänst ledig i 3år eller mer!

Tommy Godwins rekord ...
janolle skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Verkar som om Steve måste genomgå nån slags
> > gastroskopi. Inte bra.
>
>
> Ja tyvärr ser hans magproblem att fortsätta.
> Dags att starta rekordförsök (3) efter nyår?
> Men han har ju ett arbete han ska tillbaka till.
> Även ekonomisk kan det ju va ett hinder
> om han ska va tjänst ledig i 3år eller mer!

Räcker förvisso med drygt två år om han kan komma igång med försök 3 i början av 2016. Men, även det kan nog vara ett visst problem.

Känns som det viktigaste måste vara att bli frisk först. Utan att det sker lär han knappast ha någon chans på något rekord oavsett.

Tommy Godwins rekord ...
Tarzan rullar på. Kurt fick frågan på fb om han skulle försöka slå Tommys 291-miles-dag men svarade ungefär "nej, ambitionen är 200-220 per dag tills det är klart".

image.jpeg

Tommy Godwins rekord ...
geologen skrev:
> Ja, den som cyklat längst har cyklat längst,
> oavsett om det mäts eller inte. Det kan väl inte
> vara kontroversiellt? Jag har förmodligen satt
> rekord i nåt, utan att veta om det.

Japp mängd bs på happy. Grattis.

;-)

Tommy Godwins rekord ...
Scott tokig skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Ja, den som cyklat längst har cyklat längst,
> > oavsett om det mäts eller inte. Det kan väl
> inte
> > vara kontroversiellt? Jag har förmodligen satt
> > rekord i nåt, utan att veta om det.
>
>
> Japp mängd bs på happy. Grattis.
>
> ;-)

Geologen är inte ens i närheten av det rekordet!

Tommy Godwins rekord ...
Hasse#7 skrev:
> geologen är happys mest vapenkunnige
> vapenvägrare. Tror inte det behövs nån
> omröstning där.

Asså?

Tommy Godwins rekord ...
Det kanske lät negativt, men jag tycker att kombinationen är fascinerande. Kunnandet är dessutom inte bara lite ytligt.

För övrigt tycker jag att det är tråkigt att Steve inte får göra sin grej så som han tänkt. Det var svårt redan utan att det kommer obehagliga överraskningar.

Tommy Godwins rekord ...
Jag kommer absolut se Kurt som en värdig rekordhållare , men lite synd att han inte kunde låta bli att transportera sig så mycket med bil tycket jag. OK om han planerar rutterna efter väderprognoserna och sover över lite strategiskt, men kunde han verkligen inte slå rekordet utan att bli transporterad på nätterna? Han kan väl inte ha tjänat så himla mycket på det, men det ser verkligen inte snyggt ut i mina ögon i alla fall.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Jag kommer absolut se Kurt som en värdig
> rekordhållare , men lite synd att han inte kunde
> låta bli att transportera sig så mycket med bil
> tycket jag. OK om han planerar rutterna efter
> väderprognoserna och sover över lite
> strategiskt, men kunde han verkligen inte slå
> rekordet utan att bli transporterad på nätterna?
> Han kan väl inte ha tjänat så himla mycket på
> det, men det ser verkligen inte snyggt ut i mina
> ögon i alla fall.

Lite som medvindsrejsande på Strava. Inte så snyggt.

Tommy Godwins rekord ...
Ja usch!
Strava-segmenten ska man helst inte känna till var dom är. Nästan alla mina KOM har är från när jag legat och pressat i motvinden och bara råkat passerar förbi ett segment.

Tommy Godwins rekord ...
Efter 348 dagar har Tarzan kört 72537 miles. Vilket ger drygt 335km/dag, fortätter han i
den tackten torde det nya rekordet landa över 76000 miles.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Jag kommer absolut se Kurt som en värdig
> rekordhållare , men lite synd att han inte kunde
> låta bli att transportera sig så mycket med bil
> tycket jag. OK om han planerar rutterna efter
> väderprognoserna och sover över lite
> strategiskt, men kunde han verkligen inte slå
> rekordet utan att bli transporterad på nätterna?
> Han kan väl inte ha tjänat så himla mycket på
> det, men det ser verkligen inte snyggt ut i mina
> ögon i alla fall.

Jag tycker inte den beskrivningen känns riktigt rättvis. Någon gång - redan innan försöket startades - gjordes en del antaganden som ungefär handlade hur Kurt dagligen skulle köras uppför ett berg och sen glida ned i medvind.

Jag har efter att ha följt deras rapporter och videoklipp på Facebook hela året fått uppfattningen att Kurt själv eller Alicia transportkört på kvällen efter att han avslutat cyklandet och att konceptet med att vara rörlig inte alltid funkat jättebra, vinsten i vind äts upp av allt annat trassel som följer med.

Nu på sistone har de sovit på hotell och haft husbilen stående i en park, Kurt har kört rundor och bättre snitt och färre incidenter han inte knappt haft sedan tidigt i våras då de lyckades med bra vind ute vid Keys. Få höjdmeter, draghjälp och en fast punkt i tillvaron är kanske ett framgångskoncept. Det enda dåliga verkar vara att det är brutalt tråkigt....

Cyklarna har även fått lite bättre vård då de hittat en bra lbs.

Steve har betydligt bättre support men lider av sämre väder generellt. Kurts "team" består ju bara av två personer. Där tycker jag att Kurts teamkamrat och nyblivna hustru Alicia förtjänar en enorm hyllning. :)

Tommy Godwins rekord ...
Steven leder Rapha Festive 500 iaf! Dock saknas den en loggning på Kurtan som förmodligen kommer snart. Kurt spurtar fortarande med imponerande distanser, dock kan han inte ha för roligt nu när det bara år runt och runt och runt och runt på samma stället. "Better safe than sorry" förmodligen.
RaphaFestive500.jpg

Verkar gå ganska ok för Steven också nu om man kollar strava. Senaste kommentarerna är att magen börjar bli bättre. Så hoppet lever än.

Tommy Godwins rekord ...
Efter gårdagen hade Tarzan alltså 1667 miles kvar till rekordet. Om han grejar 209 miles/dag, vilket inte känns orimligt med tanke på de sträckor han kör per dag nu, slår han det alltså den 4/1.

Tillbaka
Topp