Torpedo schweinfurt sachs

deadmeat

Aktiv medlem
Tjäna

Jag har en gammal damsnurra med ett Torpedo schweinfurt sachs-nav.
Jag har plockat ner det i beståndsdelar, gjort rent, fettat, monterat ihop. Problemet med dötramp from Hell
kvarstår.
schwein.JPG

Är jag i fel ände och petar, måste jag plocka ner vevparti/lager och gå loss med bromsrengöring och fätt deär också?

Plockade isär ett liknade nav nyligen, gjorde rent allt, fettade in ordentligt och skruvade ihop och fick också dötramp. Var bara att skruva isär allt igen, torka bort allt fett där det inte skulle vara och istället använda olja och bara fett i kullagren. Nu funkar det fin :)

Drivrullarna och drivaren ska ha enbart några droppar olja. Kullagren och bromskonan ska däremot vara infettade. Sachs (sram) har ett specialfett för bromsen men egen erfarenhet och hundratals mil om året säger att vanligt universalfett fungerar för bromsen. Om drivdelen ändå inte greppar så kan man byta upp rullarna till en överdimesion.

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> Drivrullarna och drivaren ska ha enbart några
> droppar olja. Kullagren och bromskonan ska
> däremot vara infettade. Sachs (sram) har ett
> specialfett för bromsen men egen erfarenhet och
> hundratals mil om året säger att vanligt
> universalfett fungerar för bromsen. Om drivdelen
> ändå inte greppar så kan man byta upp rullarna
> till en överdimesion.

En liten anmärkning. Den mässingsbelagda tingesten (bromshylsan) närmast vänster om navhylsan skall vara infettad. Som Federico sade, så hade Sachs ett specialfett till just dessa, om än mer exakt till de nyare stålbromshylsorna. Fettet till mässingsbromshylsorna försvann för mer än 30 år sedan och var enligt utsago en blandning av vaselin och olja.
Delen till vänster bromshylsan, här kallad bromskoppel; i flerväxlade nav bromskona, skall inte vara infettad utan oljad med en lättflytande olja, vilken bör användas även till de andra oljebehövda delarna

Hej
Jag har ett 50-tals torpedo schweinfurt nav, betyder det svinfort :-), på en Nordstjernan herrcykel. Som fungerar fint på alla sätt förytom att bromsen tar svagt. Den släpper fint när man slutar bromsa. Det är bara att den inte tar så bra.

Hur kan jag fixa det? Är det ide att plock isär och smörja upp det med nytt fett och olja på rätt ställe. Om man fettar in bromsen antar jag att det bara är på insidan av bromskonan. För det ska väl inte vara fett på själva bromsytan?

Tacksam för all hjälp.

R2D2 sa:
Hej
Jag har ett 50-tals torpedo schweinfurt nav, betyder det svinfort :-), på en Nordstjernan herrcykel. Som fungerar fint på alla sätt förytom att bromsen tar svagt. Den släpper fint när man slutar bromsa. Det är bara att den inte tar så bra.

Hur kan jag fixa det? Är det ide att plock isär och smörja upp det med nytt fett och olja på rätt ställe. Om man fettar in bromsen antar jag att det bara är på insidan av bromskonan. För det ska väl inte vara fett på själva bromsytan?

Tacksam för all hjälp.

Bromshylsan kan vara utsliten. Se länkar för mer info i inläggen ovan. Det finns flera olika artikelnummer beroende på årgång samt bromshylsor i mässing och stål likaså beroende på årgång.
Har du en gammal cykelhandlare i närheten går det ju att fråga om han har något liggande.
Ditt nav kan inte vara 50-tal utan tidigt 70-tal. Tidigare Torpedonav hade enbart oljesmörjning.
Du har sannolikt detta från 1972 http://www.scheunenfun.de/images/naben_infomaterial/pdf/torpedo-freilauf-liste-1972.pdf

Senast ändrad:
R2D2 sa:

Tacksam för all hjälp.
Tveksamt om det ger bättre broms i ditt fall, men jo, det skall vara fett på bromsytan också!
Brukar använda litiumfett som tål lite mera värme till bromshylsan. Det finns ett specialfett hos Shimano som heter Roller Brake Grease om man så vill. Lagerrullarna i drivningen skall ha olja endast. Bifogar en skiss från ett liknande gammalt Torpedonav.
20190522_175912.jpg

Grafitfett funkar också utmärkt till bromshylsan. Drivaren ska som sagt vad vara smord med ganska lätt olja. Om man bara släpper den uppe i spiralspåret ska den i princip skruva ner av sig självt, så lätt ska den gå för att navet ska bli perfekt.

Pfaff sa:
Bromshylsan kan vara utsliten. Se länkar för mer info i inläggen ovan. Det finns flera olika artikelnummer beroende på årgång samt bromshylsor i mässing och stål likaså beroende på årgång.
Har du en gammal cykelhandlare i närheten går det ju att fråga om han har något liggande.
Ditt nav kan inte vara 50-tal utan tidigt 70-tal. Tidigare Torpedonav hade enbart oljesmörjning.
Du har sannolikt detta från 1972 http://www.scheunenfun.de/images/naben_infomaterial/pdf/torpedo-freilauf-liste-1972.pdf

Tjena!

Varför kan det inte vara från 50-talet? Nordstjernan försvann väl långt innan 70-talet.

Flera modeller av Torpedonaven byggdes oförändrade under många år. Navhylsan kan säga ett årtal, de enskilda delarna inuti navet nåt annat. Oftast senare. Fram till slutet av 50- talet stämplades tillverkningsår i siffror på varje enskild del förutom lager. De gamla servicebulletinerna fastslog olja för hela navet. Härav navhylsenipplarna som hängde med på Duomatic 102 och trepetaren 515 en bit in på 70- talet.

Kneecap sa:
Pfaff sa:

Tjena!

Varför kan det inte vara från 50-talet? Nordstjernan försvann väl långt innan 70-talet.

Därför att dels saknar den oljekopp dels är navhöljet veckat. Innan 72 var höljet slät. AFAK. Tidigare ägare har förmodligen bytt bakhjulet?

Pfaff sa:
Därför att dels saknar den oljekopp dels är navhöljet veckat. Innan 72 var höljet slät. AFAK. Tidigare ägare har förmodligen bytt bakhjulet?

Tjena!

Personen du svarade är inte samma som startade tråden, han pratar om ett annat nav än de på bilderna. ;)

Kul tråd.
Bra råd!

Farbror besserschmidt passar på att hälsa följande:
Navet heter Torpedo
Tillverkades av firman Sachs.
Som låg i staden Schweinfurt.

Hej. Tack för alla svar. Min Nordstjerna är nog allt från runt 50, och orginal. Jag har vad jag trodde en fett-smörjnippel på navet. Den har en fin liten skyddshätta som man kan svänga undan för att när man ska smörja. Jag trodde det var för fett, men det är kanske helt fel? Jag kommer med bild imorgon.

Cykla lugnt.

Hej
Här är bilder på navet. Är det en nippel för olja? Vilken mängd och typ är det som är aktuellt?

Vänligen, Tacksam.

Bilagor

• IMG_20190523_183033.jpg
    IMG_20190523_183033.jpg
    330 KB · Besök: 469
  • IMG_20190523_183056.jpg
    IMG_20190523_183056.jpg
    313 KB · Besök: 359
  • IMG_20190523_183005.jpg
    IMG_20190523_183005.jpg
    278.7 KB · Besök: 443
Navet- iaf hylsan- är från 1961 och du kan droppa in några droppar av symaskinsolja eller vad du vill. Smörjningen där är till för att metallytorna i "bromseriet" inte skall gå torra mot varandra och nötas ut i förtid.

Så i igår tog jag isär ett Torpedo-nav från 1941 och har lite funderingar:

* Går det bra att använda symaskinsolja för lagerrullarna (mittersta flaskan)? Och för bromshylsan, kan jag använda litiumfett (Li 62?)

* Jag är inte helt säker på hur allt ska smörjas. Bilden som Beagleboy la upp i denna tråd tycker jag visar bra, men hur mycket mer behöver smörjas, och med vad? Ska jag smeta på mer symaskinsolja till typ den delen i bild 2 (den grejen som är innanför bromshylsan som jag inte tagit isär helt), eller använda litiumfettet, eller inget alls? Och delen som håller rullarna (bild 3), ska hela den också smetas på med olja innan den sätts ihop?

meka1 (3).jpg
meka2 (2).jpg
meka4 (3).jpg
meka5 (2).jpg
meka6 (2).jpg

All hjälp uppskattas ?

Så i igår tog jag isär ett Torpedo-nav från 1941 och har lite funderingar:

* Går det bra att använda symaskinsolja för lagerrullarna (mittersta flaskan)? Och för bromshylsan, kan jag använda litiumfett (Li 62?)

* Jag är inte helt säker på hur allt ska smörjas. Bilden som Beagleboy la upp i denna tråd tycker jag visar bra, men hur mycket mer behöver smörjas, och med vad? Ska jag smeta på mer symaskinsolja till typ den delen i bild 2 (den grejen som är innanför bromshylsan som jag inte tagit isär helt), eller använda litiumfettet, eller inget alls? Och delen som håller rullarna (bild 3), ska hela den också smetas på med olja innan den sätts ihop?

Visa bilaga 540052Visa bilaga 540053Visa bilaga 540054Visa bilaga 540055Visa bilaga 540056

All hjälp uppskattas ?
Har renoverat ett flertal nav, bland annat ett exakt likadant som ditt men fem år äldre.

Mina tips:
Använd lagerfett till kullagren, gärna X1-R som är ett högkvalitativt fett med mycket goda egenskaper vid både höga och låga temperaturer.
Till lagerrullarna vanlig smörjolja, alltså mineralmotorolja av typen ”Classic Way” och liknande. Symaskinsolja tycker jag är lite för tunn.
Bromshylsan kan du kleta in med vad fan som helst. Jag körde ett tunt lager vanligt smörjfett. Den ska inte gå torr bara.

På navet sitter en smörjnippel som är till för smörjolja. Oljan löste upp den gamla typen av fett som gärna torkade efter en tid. Dagens fetter är så bra att oljning egentligen inte behövs, är min uppfattning.

Har renoverat ett flertal nav, bland annat ett exakt likadant som ditt men fem år äldre.

Mina tips:
Använd lagerfett till kullagren, gärna X1-R som är ett högkvalitativt fett med mycket goda egenskaper vid både höga och låga temperaturer.
Till lagerrullarna vanlig smörjolja, alltså mineralmotorolja av typen ”Classic Way” och liknande. Symaskinsolja tycker jag är lite för tunn.
Bromshylsan kan du kleta in med vad fan som helst. Jag körde ett tunt lager vanligt smörjfett. Den ska inte gå torr bara.

På navet sitter en smörjnippel som är till för smörjolja. Oljan löste upp den gamla typen av fett som gärna torkade efter en tid. Dagens fetter är så bra att oljning egentligen inte behövs, är min uppfattning.

Ah intressant, då oljar jag in hela lagerrullarna med motorolja!
Prylen som är innanför bromshylsan (bild nr2), ska den också typ doppas i olja eller vill den ha vanligt lagerfett?

Jag tror att distansen skall vara mot navet. Men en killgissning på en 50/50 fråga är ett rätt värdelöst svar inser jag...

De gängade bakkransarna finns i flera olika fabrikat och utföranden. Gängan är gemensam för Torpedo, Novo, Wano, Victoria m fl.
Vissa hade skränkta kransar för att få till kedjelinjen, andra jobbade med distanser.
Överdrivet blir det konvext eller konkavt.

Det finns ett svar på frågan men det får man komma fram till själv på plats tillsammans m skränkning/ offset på framklingan.

Rent praktiskt tycker jag det är gött att få ut kedjan några mm från ekrarna.

Jo med det är så att mitt Schweinfurt går lite för zweinfort, bromsen tar inte riktigt. Jag har smörjt med fett och första två bromsningarna funkar men sen är det inbyggd abs mest hela tiden, låsningsfritt deluxe. Jag har noterat att räfflorna är på andra längden i mitt. Tror vi ytan är slut? Någon annan idé?

20230117_184135.jpg

Tillbaka
Topp