Torsdagscykling i Uppsala - del II

mcperand

Medlem
b m c sa:
Tips på ställe att ha som bas? Är det Fyrishov eller Studenternas som gäller om man kommer in med bil och har hojen med? Gärna tvättmöjlighet för cykeln också... Vad säger ni i Pelle-land?
Vill du ut i Nåsten kan jag rekommendera parkeringen vid OK Linnés klubbgård i slutet på Tallbacksvägen. Har du lite tur och någon är där som du kan prata snällt med kan du oftast få låna duschen, dock inte till cykeln.

s

Aktiv medlem
mcperand sa:
b m c sa:
Tips på ställe att ha som bas? Är det Fyrishov eller Studenternas som gäller om man kommer in med bil och har hojen med? Gärna tvättmöjlighet för cykeln också... Vad säger ni i Pelle-land?
Vill du ut i Nåsten kan jag rekommendera parkeringen vid OK Linnés klubbgård i slutet på Tallbacksvägen. Har du lite tur och någon är där som du kan prata snällt med kan du oftast få låna duschen, dock inte till cykeln.
Är det bara cykeln som skall tvättas så finns det en fin cykeltvätt vid studenternas i kanten mot stadsparken.

Plush

Moderator
Forumvärd
s sa:
mcperand sa:
b m c sa:
Är det bara cykeln som skall tvättas så finns det en fin cykeltvätt vid studenternas i kanten mot stadsparken.
Den har väl till och med varmvatten väl? Tror jag hört nåt om det...

Pearl

Medlem
Söker tips på fina cykelturer för landsvägscykling.
Med reservation för att min fråga är på fel ställe då denna tråd framförallt verkar behandla cykling i skogsmark

s

Aktiv medlem
Pearl sa:
Söker tips på fina cykelturer för landsvägscykling.
Med reservation för att min fråga är på fel ställe då denna tråd framförallt verkar behandla cykling i skogsmark
Jag tror det är mycket begränsat med landsvägscyklande uppsalabor som hänger här i tråden. Kanske någon som cyklar både och men ingen som skriver om det här i vart fall. Starta gärna en egen tråd om landsvägscykling i Uppsala så ökar chanserna att få napp.

JojjeM

Aktiv medlem

JojjeM

Aktiv medlem
Det är ju inte så dumt ändå om man väl släpar sig ut. Skönt väder.

DSC_0478.JPG

Finns nåt intresse för cykling i helgen. Typ Lunsen på söndag fm?

/Johan

dnleriksson

Aktiv medlem
Släpade ut cykeln ur nån mörk vrå idag för första gången på länge och det var fruktansvärt jobbigt att cykla! Grannen som jag träffade på i Gozzis kränkte mig totalt.

Men det var fint ändå!
IMG_20181013_165819_298.jpg

Ny stig hittade jag också!
20181013_152856.jpg

Afterbike med dödskänsla. Är helt slut än...
20181013_165044.jpg

aribr

Aktiv medlem
Blir nog en tur på åsen plus lugnet för min del....behöver öva kurvor så kommer köra Sunnersta tills det är dags att gräva (15:00)!

JojjeM

Aktiv medlem
Kul att se att det cyklas lite ändå!

Mycket lättare att photoshoppa om man väjer kvällsmotiv så att allt är suddigt:

DSC_0489.JPG

/Johan

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Mycket lugn kortis med G och E i Lunsen idag för att testa trasslig rygg. Mysigt i skogen. Ryggen i alla fall inte sämre.

DSC_0570.JPG

/Johan

s

Aktiv medlem
Fin höststämning där.

Min cykel står och surar nere i källaren. Finns det något sätt att muntra upp den utan att behöva ta ut den i skogen?

mcperand

Medlem
Jag var igår ute med särbon i Lunsen, från Plantskolan via torpet, Stordammen och Södra Sävja. Absolut perfekt väder, fantastiskt fint längs stigarna och inte en enda cykel utöver oss två såg vi i skogen. Knappt ens några spår. Satt alla andra inne en så pass lyxig novemberdag, eller hade vi missat memot om att det var ännu finare någon annan stans?

WSB

Medlem
mcperand sa:
Jag var igår ute med särbon i Lunsen, från Plantskolan via torpet, Stordammen och Södra Sävja. Absolut perfekt väder, fantastiskt fint längs stigarna och inte en enda cykel utöver oss två såg vi i skogen. Knappt ens några spår. Satt alla andra inne en så pass lyxig novemberdag, eller hade vi missat memot om att det var ännu finare någon annan stans?
Tvättade hela dagen, fantastisk aktivitet som inte alls får en att börja överväga engångskläder.

JojjeM

Aktiv medlem
Lite tuffare ryggtest i Nåsten ikväll. Ryggen tycks hålla men det sög rätt hårt att cykla. Halt, mörkt, teknik som en hundraårig tant och ingen fjutt alls i benen.

DSC_0624.JPG

/Johan

JojjeM

Aktiv medlem
Var lite märkligt sugen på att cykla men kommer inte loss förrän ikväll. Nån som är sugen på en Nåstenklassiker (eller annat) med lampa vid 19-tiden? Jag kan även tänka mig att tramsa runt vid Sten Sture eller så :)

/Johan

JojjeM

Aktiv medlem
Slutade med lite solotrams upp och ner vid Sture. Trodde middagen skulle vända sista gången jag trampade upp.

DSC_0634.JPG

/Johan

dnleriksson

Aktiv medlem
Luftade båda cyklarna i Nåsten idag! Kollade igenom Strava innan och dagens runda fick den respektabla siffran nr 4 i Nåsten i år.
Om vi ser till cyklarna så är massa slag och plushjul jättejobbigt till skogen och så sjukt mycket bättre i skogen än ht med förvisso bra höstdäck, men i jämförelse med Rekon+ bleknar de duktigt och bara halkar omkring!
Måste nog få till det här med 29" och 27,5+ på nästa cykel.
Sen borde jag cykla mer också.

20181118_093212-01.jpeg

JojjeM

Aktiv medlem
Tramsade lite upp och ner på åsen ikväll för att få några pulshöjare i samband med ärende till Ultuna.
DSC_0796.JPG

Lite smetigt efter regnandet så testade kommunens cykelvårdsstation på väg hem. Funkade prima.
DSC_0798.JPG

Tittade även till den lättcyklade lastkajen vid Ackis:

/Johan

Senast ändrad:

Pearl

Medlem
Hej!

Har en ny hoj och ska börja cykla stig i Uppsala hade jag tänkt, men hur ser det ut nu, är det mer eller mindre krav att ha dubbdäck för att det ska vara möjligt? Eller fungerar det att köra med sommardäck?

Finns det några bra kartor över vilka cykelstigar som finns?

Plush

Moderator
Forumvärd
Beror väl på hur mycket du är villig att slå dig när du halkar omkull på nåt ställe där dubbdäck är att föredra...

Jag förordar dubbdäck.

s

Aktiv medlem
För träningscykling i isiga spår är det en bra livförsäkring med ett par rejäla dubbdäck men har man inte alltför bråttom så funkar sommardäck året runt. Värt att testa om inte annat innan du köper upp dig på dyra dubbdäck.

På Openstreatmap och Strava hittar du gott om stigar. Lunsenskogen anses vara bästa cykelskogen men även Nåsten innehåller en del guldkorn, som t.ex. Nåsten TT (finns på Strava).

Loftberg

Aktiv medlem
Tack för årets första Lunsenutflykt dnl, och tack för lånet av hoj. Vitusen var hemskt trevlig!

Färgstark Dnl på 2019's trenduro-maskin.
20190106_102523-01.jpeg

Paus på premiumisiga hällar.
20190106_103431-01.jpeg

Snabb!
20190106_104142_069-01.jpeg

Photogénique.
20190106_104142_049-01.jpeg

Föret var till största del klart över förväntan.
20190106_105850-01.jpeg

Hike a bike i Alfridas fotspår.
20190106_113031-01.jpeg

Nu ska jag värma tår och ta en öhl.

//Erik

dnleriksson

Aktiv medlem
Jag hade trots föret inte velat ha dubbdäck idag då det är alldeles för mycket barmark för såna.

Hade det varit grusväg överallt hade jag övervägt dubb ?
20190106_102839-01.jpeg

Perfekt plusdäcksföre var det däremot!
20190106_120406-01.jpeg

Sommarstig ??
20190106_105325-01.jpeg

Överlag så var stigarna mycket bättre än väntat! Visst är det halt ibland, men bara det inte var för öppet så var stigarna rena. Lite mycket träd på vissa stigar dock som synes ovan. Andkärrsleden skulle behöva några minusgrader och en motorsåg!

Loftis skulle behöva ett par vinterskor också så tårna ser levande ut efter en runda ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer