Torsdagscykling i Uppsala - del II

Fundadores

Aktiv medlem
Fått lite tid över idag och funderar på en tur i Nåsten. Någon mer som vågar sig ut i solen?
Är misstänkt Corona sjuk, annars hade jag gärna hakat på. Om det blir fler tillfällen och du orkar cykla med nybörjare (har tappat lite på 25 år), så är jag på! Har inte cyklat något i Nåsten.

Stånkan

Medlem
Cyklade en sväng i Nåsten igår. Tyckte att det såg rätt trist ut vid det här surhålet. Det ser värre ut i verkligheten än på bilden. Kan bara tänkta mig vad de som inte cyklar tycker. Det finns en spång, varför inte använda den?
IMG_20200511_163617_1.jpg

Erik O

Aktiv medlem
Ja det där är märkligt och konstigt nog väldigt vanligt, även fast spången är jättefin. Tyvärr räcker det väl med några enstaka procent cyklister med grav spångest eller med väldigt sug efter stravaplaceringar för att det ska se ut som skit.

Fundadores

Aktiv medlem
Ser samma tendenser i Lunsen. Jag går på spången när jag inte cyklar, men det kanske är under folks värdighet. Samtidigt kanske man från kommunens sida kunnat lägga till ytterligare en planka eller två så hade problemet varit löst, life hack.

Jag undrar , vem vill cykla i den där gyttjan när det finns fina torra brälappar att cykla på? :unsure:😄 . Tråkigt, för det ökar ju inte på sympatin för oss cyklister.

WSB

Medlem
Har också svårt att se varför.. Stravahetsen lär det inte vara, spången är ju snabbare. Vart är detta i Nåsten? Känner inte igen det riktigt.

Erik O

Aktiv medlem
Har också svårt att se varför.. Stravahetsen lär det inte vara, spången är ju snabbare. Vart är detta i Nåsten? Känner inte igen det riktigt.
Ja i regel är den nog snabbare men man kan ju tänka sig ett scenario där en stravahetsare kommer hetsande samtidigt som spången är upptagen. Kanske främst gäller lite längre spänger och inte den på bilden. Fast jag bara spekulerar egentligen, alla cyklister jag träffar på i skogen verkar hålla sig till spängerna.

Loftberg

Aktiv medlem
Ja det är ytterst märkligt detta beteende. Kanske grupp-cykling där ledaren tar täten i gyttjan och folk bara 'följer efter'. Nej jag inte. Så dumt, bara dumt.

JojjeM

Aktiv medlem
Trist. Bra att lyfta frågan!
Jag antar att det bara är nån sorts tanklöshet/okunskap som ligger bakom. Kanske dags att införa MTB-körkort 🙂

Går ju emot de två första punkterna i Uppsala Stigcyklisters rekommendationer för ansvarsfull skogscykling.

/Johan

Skogscyklingen ökar ju lavinartat och många nykomlingar har spångest. Det kanske är frågan om bristande kommunikation. Vi behöver kanske skyltar i anslutning till Nåsten och Lunsen som förklarar att man inte cyklar bredvid spången..m.m
Det är ju bra med informationen på Uppsala stigcyklister, men många känner nog inte till dom.

Fundadores

Aktiv medlem
Skogscyklingen ökar ju lavinartat och många nykomlingar har spångest. Det kanske är frågan om bristande kommunikation. Vi behöver kanske skyltar i anslutning till Nåsten och Lunsen som förklarar att man inte cyklar bredvid spången..m.m
Det är ju bra med informationen på Uppsala stigcyklister, men många känner nog inte till dom.
Jag kan snacka med kommunen om detta om ni tycker det är en bra idé.

s

Aktiv medlem
Ett mysterium. Den där typen av låg spång är dessutom perfekt för dem med spångest. Vinglar man av så är det helt odramatiskt bara man är beredd på att det bromsar upp lite.

Loftberg

Aktiv medlem
Man kanske även skulle lyfta detta (med bilder) i de två stora FB-grupperna Uppsala har för skogscykling. Gissar att det sannolikt är fler potentiellt skyldiga till leråka att finna där.

Fundadores

Aktiv medlem
Man kanske även skulle lyfta detta (med bilder) i de två stora FB-grupperna Uppsala har för skogscykling. Gissar att det sannolikt är fler potentiellt skyldiga till leråka att finna där.
Om stigcyklisterna har bra ingångar på kommunen är det kanske bra om det får därigenom. Har själv lagt ner FB och det verkar vara där aktiviteten sker.

För övrigt kanske folk borde skaffa en ”pump bar” som min fru kallar det (?!). Ett utmärkt sätt att bota spångest.
0E9FD80C-1539-4F64-89B1-E7516C0324B2.jpeg

pnkcow

Aktiv medlem
Sista bilden på leran är kanske lite missvisande då det brukar vara ett par dm vatten över hela biten. Det leriga är stigen och har, vad jag minns, alltid sett ut ungefär sådär. Det kanske blivit dags att prata med kommunen om att göra tt:n till en officiellt uppmärkt stig så att de och USC kan börja med lite stigvård.

s

Aktiv medlem
Sista bilden på leran är kanske lite missvisande då det brukar vara ett par dm vatten över hela biten. Det leriga är stigen och har, vad jag minns, alltid sett ut ungefär sådär. Det kanske blivit dags att prata med kommunen om att göra tt:n till en officiellt uppmärkt stig så att de och USC kan börja med lite stigvård.
Delar din uppfattning. Den har alltid varit bred men vanligtvis så täcker vattenytan. Har nog aldrig sett den passagen med så lite vatten.

Grundaste stället och bäst platsen att passera på är precis till höger om den smala björken mitt i bild o till vänster om stenen. Syns ju ganska tydligt nu att det är högsta punkten.

dnleriksson

Aktiv medlem
Blev faktiskt förvånad att man åkte så torrskodd som man ändå gjorde i det spåret i helgen! Var beredd på smack, men var bara några cm vatten och hårt!

Angående spången ovan fick jag titta ett par gånger för att fatta vilken det var... Fel håll är klart svårare 😄 Hade väl sånt fokus på spången för såg inga spår bredvid sist...... Hittar iofs fortfarande "nya" avstickare från TT'n efter typ 100 turer där! #tunnelseende

mcperand

Medlem
Kanske föreningen kan kontakta https://www.uppsala.se/organisation-och-styrning/person/rickard-malmstrom/ direkt (tillägg:angående skyltar). Verkar enligt inlägg på FB som han initierade skylar på Gula stigen. https://www.facebook.com/groups/uppsala.stigcyklister/permalink/773550289716576/
Det är inte kommunen utan länsstyrelsen som har tillsynen över både Nåsten och Lunsen (naturreservat till skillnad mot skogen längs Gula) så Åsa Hedin är nog ett bättre namn för kontakt.

Fundadores

Aktiv medlem
Det är inte kommunen utan länsstyrelsen som har tillsynen över både Nåsten och Lunsen (naturreservat till skillnad mot skogen längs Gula) så Åsa Hedin är nog ett bättre namn för kontakt.
Har nu varit i kontakt med Uppsala stigcyklister. De tar kontakt med kommunen och länsstyrelsen om detta. Så får vi hoppas att det kommer upp skyltar och att de respekteras.

Är det någon som kört nya cykelleden som går parallellt med gulastigen för övrigt? Den ska väl nyligen färdigställts helt.

Mårten

Aktiv medlem
Och håller tummarna för att det inte blir förbud med hänvisning till att det nu minsann finns anlagda mtb-spår...
Att de spåren håller lagom svårighet för min 2-åring på balanscykel, ja på riktigt åker han tex hela Graneberg obehindrat, och annars är helt ointressanta att cykla tror jag inte kommer ha någon betydelse om det tar den vändningen.

Loftberg

Aktiv medlem
Vore kul men tror varken kondition eller fot är helt redo för kompisrajd. Kommer gå försiktigt fram med ffa foten. Börjar kännas bättre med promenader iallafall.

Mårten

Aktiv medlem
Vore kul men tror varken kondition eller fot är helt redo för kompisrajd. Kommer gå försiktigt fram med ffa foten. Börjar kännas bättre med promenader iallafall.
Ajaj... Skönt att det går åt rätt håll med foten iaf!

Kondition är definitivt inte ett krav annars. Det har jag ingen och har nog aldrig haft någon...

Mårten

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer