Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Blött i Lunsen, kan nog vara bra att låta stigarna vila lite tills det torkat upp eller frusit på.
8CB93B56-AB34-4D90-B462-F0D20C223E06.jpeg

Kom precis in från tre timmar i Nåsten tillsammans med Erkl. Det var nog de långsammaste timmar han cyklat men jag är inte snabbare än så. Vi startade i Norby och slingrade oss upp mot högen och vidare upp mot inledningen på Lasses, men sen vek vi av i en stor båge precis innanför norra skogskanten, runt Rödmossen, söder ut via hygget och ut vid hatten. Där vek vi norr ut tills vi kom till TT som vi följde ut till Fäbodarna och Linné hem igen.

För att sammanfatta: blött, blött, lerigt, blött, halt, blött, regnigt och sen lerigt på slutet. Och skitroligt. Erkl cyklar åttor runt mig även på HT så jag pressar mig för att vara lite mindre feg och mer på bland cruxen.

Jag trampade också. Flogsta-Nåsten-Hammarskog-Dalby-Lurbo-Skaris-Gula Stigen och hem. Inte roligt där det saknas preppad stig. Cykeln hade säkert dubbla vikten hemma. Skickar med en bild från Hammarskogsviken.

Bilagor

• 02978B06-4B79-4058-A337-0C445C563AF5.jpeg
    02978B06-4B79-4058-A337-0C445C563AF5.jpeg
    1.3 MB · Besök: 212
Fusktrampade* igår innan jag träffade S vid cykeltvätten. Håller med om att det var höjdpunkten!

*Ta bilen till Sunnersta och sedan hem igen. Minimalt trampa i vätan.

Bilagor

• IMG_20210102_135339.jpg
    IMG_20210102_135339.jpg
    895.7 KB · Besök: 208
Med tiden följer det cykelrelaterade intresset den här grafen ganska väl:

Kitta.jpeg

Och eftersom det nu är guldåret 2021, och hela världen vänder blad och blickar framåt..

download.jpg

.. så måste jag väl också göra det, fan.

IMG_20210104_152245.jpg

Men blev för premium med matchande skivor så fick bli Atmospheres nya Air ™ -skivor. Blev riktigt clean!

IMG_20210104_163807.jpg

Nu blickar vi framåt! Glad påsk

Upptäckte ju själv hur stor skillnad materialet ger. Cyklade med Mårten och vi har ju identiska cyklar så när som att jag kör MM och han HD i fram. Den lilla grejen gjorde att Mårten cyklade cirklar kring mig. Droppade, bunbyhoppade, drog i från. Det var då det blev tydligt för mig hur mycket ett annat framdäck kan betyda.

Upptäckte ju själv hur stor skillnad materialet ger. Cyklade med Mårten och vi har ju identiska cyklar så när som att jag kör MM och han HD i fram. Den lilla grejen gjorde att Mårten cyklade cirklar kring mig. Droppade, bunbyhoppade, drog i från. Det var då det blev tydligt för mig hur mycket ett annat framdäck kan betyda.

Det är därför man inte skall cykla med andra.

Vilken jävla stolle den där Mårten är ändå. Ett bakdäck fram? Han har ju knäckt koden.

1609841356957.png

Lugnets mtb-stig och sedan gropen innan snön kom. Vet att många tycker gropens bana är B men som vintercykling tycker jag den är rätt kul. Duger för mitt pensionärscyklande.

Blir inga bullar men tänkte ge mig på Dumplings ikväll med hemmagjord deg.

Varför skulle den banan vara 'B'? Aldrig hört någon påstå det. Den är skapad för XC, och funkar perfekt för det. Ingen som inte blir fullständigt sopslut av att köra ett varv på den i högt tempo. Dessutom svårt att hitta den formen av kupering någon annanstans i stan. Visst, branta backar på skrå gör att underlaget ibland är lite väl löst, men det hör väl till lite. Egentligen ingen skillnad teknikmässigt mot Lugnets bana.

Vilken jävla stolle den där Mårten är ändå. Ett bakdäck fram? Han har ju knäckt koden.

Visa bilaga 462884

Förvånansvärt bra, även i Åre i misärregn, lera, och nollgradigt. Men jag rekommenderar inte att man cyklar när det är så dåligt väder.
Jag rekommenderar inte cykling annat än i juli, givet att det inte är för varmt.

Riktigt omdöme om HD i Uppsala är att det funkar utmärkt. Greppet på våta rötter är dock inget att hurra över. Så visst föredrar jag MM fram om det är blött.
För utförsåka är det som framdäck lite för vagt och går inte på räls som MM. Men får leva med att man kommer ungefär dit man vill, inte precis dit man vill. Blev några avåkningar på både Västra och på de snabbare partierna i Getrappet av den anledningen. I DH-bananen var bromsarna (Deore) och Fox 34:an båda större problem än däcken.

Jag ska prova WTB Vigilante och Trail boss på HTn när axeln mår bättre. 2.6 och däcken ser helt brutala ut. Får se hur Vigilanten jämför med Minion DHF/ass guy och MM...ser lovande ut iaf, förutom tyngden då (borde hålla med stel gaffel iaf).

Tillbaka
Topp