Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Jag snuddade vid Nåsten för en timma sedan. Det var ganska isigt/packat på stora stigar och de okörda var nästintill okörbara för att skaren på snön tog all kraft. Men å andra sidan så var något fel i kroppen idag, det gjorde ont och det fanns ingen energi! Så kanske går bättre för dig än vad det gjorde för mig...

Hoppade upp på endurohojen igår och anser väl att fatbikesäsongen är över. Så tänker att jag erbjuder att sälja hojen lokalt innan den hamnar på köp&sälj och blocket.

http://www.marvil.nu/system/webshop.asp?FID=793&HID=820&HSID=14364&KID=6530&direktlank=2 - Orginalutförande

Det jag ändrat är la i princip att jag satt på en bashguard och bytt däck till Full floaters från On-one. Sen har jag även satt på wrap / skyddsplast i svart över alla dekaler för att få en svart look. Lätta att ta bort om man vill!

Prisidé 6500:-

Finns för provcykling i centrala Uppsala :)
faat.JPG

Bashen inte med på bilden..

Dagens misärtur i duggregn och snöslask:

Dags att smälta nu...
2016-03-0413.49.46.jpg

Toppenförhållanden!
2016-03-0413.16.13.jpg

Avslutade med ett episkt hopp i den lokala pulkabacken :)
jipiiie.jpg

Cykelbilder är alltid kul, de brukar ge mig cyklingsinspiration. Men i det här vädret och föret är bilder förmodligen mer avskräckande... ;)

dnleriksson sa:
Mellan Vittulsberg och Nyby har jag aldrig varit. Finns tydligen en liten dunge för oss i den här tråden också :-)
Det är en fin liten dunge med några olika spår, bitvis både tekniska och snabba.

Bild från Min Strava.

Bilagor

• image.png
    image.png
    62.6 KB · Besök: 43
Boromir sa:
dnleriksson sa:
Mellan Vittulsberg och Nyby har jag aldrig varit. Finns tydligen en liten dunge för oss i den här tråden också :-)
Det är en fin liten dunge med några olika spår, bitvis både tekniska och snabba.

Bild från Min Strava.

Precis! :) Finns det några andra tips i området? Jag brukar åka ut till Sunnersta och Lunsen annars. Men det skulle vara skönt med några bra spår nära där man bor.

Gozzis ligger bra till då! Ligger mellan Lövstalöt och vägen förbi Ärentuna Prästgård. Skriv om du inte känner till området så ska du få mer hjälp :-)

Jag var nyss ut i Lunsen och kände på underlaget. En del slask men fullt cyklingsbart. En del ställen är det väl en 5-10cm slask och där är det lite sladdigt men många ställen är det typ bara 1cm isslask som funkar ypperligt att cykla på :)

Jag kanske ska visa lite stigar i Gozzis istället... Det är ganska gott om dem och man blir lite yr ibland om man inte hittar. På helgerna brukar det passa bäst runt 12 då dottern sover så jag kan smita ut :-) Hör av dig om det passar nån helg! Veckorna är lite svåra än då det är mörkt på kvällarna och då är det omöjligt att lära ut stigar...
Gozzis är inte så tekniskt utan mer släta stigar med många och branta backar i vissa delar :-)

dnleriksson sa:
Jag kanske ska visa lite stigar i Gozzis istället... Det är ganska gott om dem och man blir lite yr ibland om man inte hittar. På helgerna brukar det passa bäst runt 12 då dottern sover så jag kan smita ut :-) Hör av dig om det passar nån helg! Veckorna är lite svåra än då det är mörkt på kvällarna och då är det omöjligt att lära ut stigar...
Gozzis är inte så tekniskt utan mer släta stigar med många och branta backar i vissa delar :-)

Låter kanon! Jag slänger iväg ett PM om det blir aktuellt till näsa helg. För helgen som kommer så blir jag ett år äldre och kommer ha fullt upp :)

Skral sa:
Helgcykling i Gozzis låter kul! Jag hakar gärna på om ni vill ha med en bromskloss :)

Kan vara bra att ha med en bromskloss då vinterpälsen fortafarande är på och flåset är inte på topp efter den långa vilan.

Om det är jag som ligger först lär ni få nöta bromsbelägg :-)

Edit: jag måste nog ut och sondera terrängen där först också då det brukar vara bra isigt där så här års...

Senast ändrad:
Hej!! Jag bor på löten nu, var är närmsta och bästa område när jag vill ta korta roliga turer? Gärna under en mils transportsträcka är i rätt dålig form efter en hel vinter på soffan....

Hoppas slasket försvinner idag!

Såg några inlägg upp, ska försöka navigera mig dit :)

Och här kommer bilder från 'dungen'. Perfekt för korta turer när man bor norr om stan. Ska försöka hitta en sammanhängande slinga nästa gång!
image.jpeg
image.jpeg

Senast ändrad:
Välkommen! Det området som det tipsades om precis ovanför är nog närmast. Gozzis är på din sida stan och där ska vi tydligen ha guidning om nån helg så häng på där!
Om du vill ha mer teknisk cykling är Nåsten inom räckhåll och Lunsen är ju bara rakt genom hela stan ;-)
Lunsen är lättast utan guide!
Nåsten kommer du högst troligtvis missa allt det bästa i då skyltningen existerar men är inte alls som i Lunsen. Be om guidning här!
Gozzis får du guidning i nästa helg kanske? Vi måste bara bestämma ett datum då flera kan.
Gubbbacken ovanför får någon annan guida då jag aldrig varit där.
Lika med Vedyxa där jag gärna blir guidad själv :-)

Tack! Jag är lätt på. Ska försöka mig på lunsen eller nåsten i helgen, vill se det berömda torpet, tänkte följa någons strava första gången så får vi se vad det blir :) trist att kolla karta konstant men så är det när man är ny!

dnleriksson sa:
+1

dnleriksson sa:
Det området som det tipsades om precis ovanför är nog närmast. Gozzis är på din sida stan och där ska vi tydligen ha guidning om nån helg så häng på där!
Om du vill ha mer teknisk cykling är Nåsten inom räckhåll och Lunsen är ju bara rakt genom hela stan ;-)
Lunsen är lättast utan guide!
Nåsten kommer du högst troligtvis missa allt det bästa i då skyltningen existerar men är inte alls som i Lunsen. Be om guidning här!
Ja, de stigar i Nåsten som är skyltade är rätt värdelösa, typ. Mest kladdlera och småskravvel.
Roligheterna har lite luriga påfarter som kan vara svåra att se för den som inte vet var hen skall leta.

dnleriksson sa:
Gozzis får du guidning i nästa helg kanske? Vi måste bara bestämma ett datum då flera kan.
Det här får man bara inte missa. Hoppas jag är frisk till dess.

dnleriksson sa:
Gubbbacken ovanför får någon annan guida då jag aldrig varit där.
Var ligger den?

dnleriksson sa:
Lika med Vedyxa där jag gärna blir guidad själv :-)
Vedyxa är rätt ok. Finns en del fina partier.
SvenC räcker upp handen och är sugen på att guida. Näha, inte det? Joho! Kom igen nu.

Daniel Nstrom sa:
Tack! Jag är lätt på. Ska försöka mig på lunsen eller nåsten i helgen, vill se det berömda torpet, tänkte följa någons strava första gången så får vi se vad det blir :) trist att kolla karta konstant men så är det när man är ny!

Upplandsleden från Flottsund till torpet är busenkel att hitta och en av Uppsalas finaste cykelstigar om man är lagd åt det lite stökgillande hållet.

Finns som Stravasegment (förstås) https://www.strava.com/segments/1592093 men med tanke på att stigen även är populär för vandring, hund- och familjepromenader får man hetscykla med omdöme ;)

/johan

JojjeM sa:
Upplandsleden från Flottsund till torpet är busenkel att hitta och en av Uppsalas finaste cykelstigar om man är lagd åt det lite stökgillande hållet.

Finns som Stravasegment (förstås) https://www.strava.com/segments/1592093 men med tanke på att stigen även är populär för vandring, hund- och familjepromenader får man hetscykla med omdöme ;)

/johan

Jag är gillar stök ja :) lite tungt när det är så surt i marken nu bara men man får se det som bra träning.

På tal om guider, i Norge finns en rikstäckande mtbkarta, är det något som varit på agendan här i Uppsala? Kartan går att köra i garmin och OsmAnd och dylikt. Det borde inte vara speciellt svårt att få till om man googlar en timme eller två. Eller kanske kräver en server, jag vet helt ärligt inte. Såhär ser det ut i allafall:
image.png

WWW.mtbmap.no

s sa:
Vedyxa är rätt ok. Finns en del fina partier.
SvenC räcker upp handen och är sugen på att guida. Näha, inte det? Joho! Kom igen nu.

Det ska väl kunna ordnas. Just nu har jag ett högerben som inte vill vara med, men det ordnar sig nog inom kort. Återkommer med tid och plats.

Tillbaka
Topp