Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Lutade den konstiga cykeln igår..

Bilagor

• IMG_20160921_175608.jpg
    IMG_20160921_175608.jpg
    411.9 KB · Besök: 57
På min runda igår kväll kunde jag inte undgå att lägga märke till att någon markerat upp stigar i Nåsten med vit färg direkt på marken. Ganska stora markeringar på vissa platser dessutom. Förutom att det ser jäkligt tråkigt ut så undrar jag om det ens är tillåtet? Jag blir också orolig för att vi som cyklister kommer få skit för detta och ligga oss till last.

Någon som vet något om dessa markeringar?

Vad för typ av färg? Jag har sett vita spraymarkeringar lite här och var.. Men inte vart i Nåsten på länge.

Cyklade liten tur på NTT igår vid ca 18,30, observerade oxå dom nymålade och kanske småt onödiga pilarna.. tyckte även att det luktade mer och mer färg ju längre jag cyklade, vilket även visade sig strax före röda dunken, då jag kommit ifatt sprej konstnären.. då jag inte varit in på happy på typ hela sommaren så viste jag inte om det var något som diskuterats eller bestämts skulle göras, men för mig hade det gärna fått förbli omålat!

Lassemtb sa:
Cyklade liten tur på NTT igår vid ca 18,30, observerade oxå dom nymålade och kanske småt onödiga pilarna.. tyckte även att det luktade mer och mer färg ju längre jag cyklade, vilket även visade sig strax före röda dunken, då jag kommit ifatt sprej konstnären.. då jag inte varit in på happy på typ hela sommaren så viste jag inte om det var något som diskuterats eller bestämts skulle göras, men för mig hade det gärna fått förbli omålat!

Var grävde du ner honom? Eller matade du korna med honom?

Det hade ju gått att göra diskret med en liten pil i en mer naturnära färg. De hade den som letat efter pilarna sett dem, vilket skulle räckt gott och väl. Nu ser det ut som en fem-åring försökt efterlikna E4:ans vägmarkeringar.

Lassemtb sa:

Cyklade han eller gick han till fots?

s sa:
På min runda igår kväll kunde jag inte undgå att lägga märke till att någon markerat upp stigar i Nåsten med vit färg direkt på marken. Ganska stora markeringar på vissa platser dessutom. Förutom att det ser jäkligt tråkigt ut så undrar jag om det ens är tillåtet? Jag blir också orolig för att vi som cyklister kommer få skit för detta och ligga oss till last.

Någon som vet något om dessa markeringar?

Hmmm...
Screenshot_2016-09-23-00-44-56.png

Ajdå, inte så bra, utan att ha sett det bli jag ledsen.
Hur stor sannolikhet är det att ngn kommer för sig att måla i skogen , i ett naturreservat, och sen skylta med det? 1:a april hade det kanske varit kul.
Hoppas det är vattenlöslig färg annars föreslår jag att Bolund tar en ny runda, nu med stålborste.
/Henrik

Senast ändrad:
Såg bild på hur det såg ut med pilarna nu, i Facebook-gruppen. Fyfan alltså, man kan ju tro att det är ett vägarbete på gång. Kan någon stoppa denna jöns innan han låter sig rocka loss på fler segment?

Vad är det för dumheter? Det tillhör ju upplevelsen att gå vilse i mellan. Och sedan finns ju sådana fantastiska uppfinningar som kartor och gpsar...
Om man gillar vägmarkeringar kan man ju hålla sig till landsvägscykling.

Shrue sa:
Skrev till honom på FB och informerade om läget för några timmar sedan, kanske därför passet på Strava är borta...

Någon du känner? Vad fick du för svar?

Han kan få helgen på sig att återställa eländet. Om inte så sker så tar vi upp det med kommunen som har hand om skötsel och förvaltning av naturreservatet.

s sa:
Shrue sa:
Skrev till honom på FB och informerade om läget för några timmar sedan, kanske därför passet på Strava är borta...

Någon du känner? Vad fick du för svar?

Han kan få helgen på sig att återställa eländet. Om inte så sker så tar vi upp det med kommunen som har hand om skötsel och förvaltning av naturreservatet.

Känner inte personen och har inte fått något svar. Uppmanade honom att tillgodogöra sig informationen på Happy samt FB, främst för att ge honom en chans att själv svara på kritiken innan han bränns på offentligt bål.

Måste bara fråga (kan inte kolla själv, ni vet nätverk och Atlanten etc), men har personen i fråga någon bra tid på TTn? Tänker eftersom han nästan tagit segmentet halvt i anspråk med detta infall. Var inget namn jag kände igen.

Loftberg sa:
Måste bara fråga (kan inte kolla själv, ni vet nätverk och Atlanten etc), men har personen i fråga någon bra tid på TTn? Tänker eftersom han nästan tagit segmentet halvt i anspråk med detta infall. Var inget namn jag kände igen.

Långt ifrån. Plats 93, tid 48:26. Och den är inte från Målerirundan =)

Jag skrev också till honom, fast på Strava. Fick ett svar, men han tog sedan bort kommentaren innan jag han läsa.. men skrev kort och gott att han får ta sig ut och skrubba innan kommunen finner på sprayfärgen.

För att nyansera debatten innan den spårar.. tycker kanske att det var lite onödigt med spray färg, men att
kräva att färgen ska bort känns småt ogörligt och det finns ju väre saker som krig, svält och annat skit. (Försvinner nog med tiden) Det ska ju trots allt vara roligt och cykla och ingen ska behöva känna sig uthängd, tror även budskapet har gått fram- ingen mer sprayfärg i naturreservatet. Mvh Lasse

WSB sa:
Jag skrev också till honom, fast på Strava. Fick ett svar, men han tog sedan bort kommentaren innan jag han läsa.. men skrev kort och gott att han får ta sig ut och skrubba innan kommunen finner på sprayfärgen.

Bra där!

Senast ändrad:
Lassemtb sa:
För att nyansera debatten innan den spårar.. tycker kanske att det var lite onödigt med spray färg, men att
kräva att färgen ska bort känns småt ogörligt och det finns ju väre saker som krig, svält och annat skit. (Försvinner nog med tiden) Det ska ju trots allt vara roligt och cykla och ingen ska behöva känna sig uthängd, tror även budskapet har gått fram- ingen mer sprayfärg i naturreservatet. Mvh Lasse

Problemet med att lämna det som det ser ut nu är att någon annan kan få för sig att det är ok och måla resten av skogen. Att det inte går att få stigen i nyskick är ju en sak men det värsta går nog att borsta bort med lite vilja och glatt humör.

Cyklade tt:n idag. Det finns knappt några spår kvar av "vägmarkeringen". Så alla bestörta stigpoliser kan nog slappna av för den här gången; )

Precis hemkommen efter en runda på TT:n och jag kunde då inte se minsta spår av färgen. Grymt bra jobbat.

Snyggt skött och välkommen på Torsdagscykling med glada gubbar!

Körde också TTn precis. Tillskillnad från s körde jag i mystempo och spanade efter det vita pilarna. Första delen fram till Lasses hade det borstats riktigt flitigt! Knappt något spår alls (om man inte kollade supernoga). Tror orken (eller borsten) tog slut någon gång efter Lasses, eftersom sista delen av TTn (mitten-slutet av Tech ridge) hade en del pilar kvar.

Shrue sa:
Körde också TTn precis. Tillskillnad från s körde jag i mystempo och spanade efter det vita pilarna. Första delen fram till Lasses hade det borstats riktigt flitigt! Knappt något spår alls (om man inte kollade supernoga). Tror orken (eller borsten) tog slut någon gång efter Lasses, eftersom sista delen av TTn (mitten-slutet av Tech ridge) hade en del pilar kvar.

Shit, va fort jag måste kört som inte såg det =)

Var det mycket? Jag tyckte ändå att jag höll bra span efter färg.
Nåja, det är i vart fall ingen brådska att få bort det sista, kan jag tycka. Målarmästarn har visat prov på handlingskraft och skall ha beröm för insatsen som gjorts.

Cyklade tt:n idag. Det finns knappt några spår kvar av "vägmarkeringen". Så alla bestörta stigpoliser kan nog slappna av för den här gången; )

Nej, nej fortsätt var på hugget. Någon jv ordning ska det vara i en skog

Senast ändrad:
Hej,
Jag vill be enormt mycket om ursäkt för det problem som sprayningen orsakade. Jag var iaf ute tidigt i lördags morse och tog bort färgen. Finns nu bara svaga antydningar till pilar på de korsningar där jag markerade (något om jag hoppas inte sticker i ögonen och att inte så många icke mtbare han lacka ur)). Det var dumt gjort av mig att spraya och syftet var aldrig att claima någon del av sträckan utan att ge de som inte hittar stigen så bra få en chans att ta sig igenom utan att åka fel. Som det spelat ut sig nu kan den som åker slingan med god vilja hitta antydan till pil där jag tagit bort färgen i några av vägskälen (en sätt subtil hjälp för de som behöver). Så tanken i grunden var att tillgängliggöra stigen för fler, men jag förstår att det gick överstyr (jag borde kollat av med fler mtbare och kommun innan om det ens var önskvärt/aktuellt med markring) och jag har som sagt återställt. Tack till WSB som gjorde att bra detektivarbete och var snabb och meddelade mig på Strava så jag kunde åtgärda så fort som möjligt. Jag förstår att ni är lack på det jag gjorde och jag hoppas verkligen inte att mitt dumma påhitt skapar problem för oss MTB åkare. Verkar som ni tycker den sista sträckningen var dåligt borttagen så jag tar en tur och tar bort dessa bättre.

Väl mött i skogen.

Cyklade en sväng i der härliga höstvädret igår. Lutande cykeln i höstfärger:

Bilagor

• IMG_20160925_145731327_HDR.jpg
    IMG_20160925_145731327_HDR.jpg
    610.2 KB · Besök: 52
  • IMG_20160925_145756303.jpg
    IMG_20160925_145756303.jpg
    575.4 KB · Besök: 52
Skönt att höra (även om jag ändå är lite skeptisk till beskrivningen).

Jag cyklade för övrigt också igår men betydligt mindre äventyrligt. Fast landsväg i mörker hade definitivt sin charm. Riktigt mysigt var det. Avrundade med lite utegymmande i Librobäck.

WP_20160925_20_50_26_Pro.jpg

/Johan

B_lund sa:
Hej,
Jag vill be enormt mycket om ursäkt för det problem som sprayningen orsakade. Jag var iaf ute tidigt i lördags morse och tog bort färgen. Finns nu bara svaga antydningar till pilar på de korsningar där jag markerade (något om jag hoppas inte sticker i ögonen och att inte så många icke mtbare han lacka ur)). Det var dumt gjort av mig att spraya och syftet var aldrig att claima någon del av sträckan utan att ge de som inte hittar stigen så bra få en chans att ta sig igenom utan att åka fel. Som det spelat ut sig nu kan den som åker slingan med god vilja hitta antydan till pil där jag tagit bort färgen i några av vägskälen (en sätt subtil hjälp för de som behöver). Så tanken i grunden var att tillgängliggöra stigen för fler, men jag förstår att det gick överstyr (jag borde kollat av med fler mtbare och kommun innan om det ens var önskvärt/aktuellt med markring) och jag har som sagt återställt. Tack till WSB som gjorde att bra detektivarbete och var snabb och meddelade mig på Strava så jag kunde åtgärda så fort som möjligt. Jag förstår att ni är lack på det jag gjorde och jag hoppas verkligen inte att mitt dumma påhitt skapar problem för oss MTB åkare. Verkar som ni tycker den sista sträckningen var dåligt borttagen så jag tar en tur och tar bort dessa bättre.

Väl mött i skogen.

Storartat! Tanken var god, men tyvärr har vi folk som motarbetar oss cyklister allt för hårt. Gå gärna med i Uppsala stigcyklister för att försöka förbättra för oss MTB-cyklister här i stan. Ses i skogen!

Tillbaka
Topp