Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Snyggt hojat och droppat! Kunde tyvärr inte vara med då dotterns musikkurs krockade med det.

Tog en tur på eftermiddagen för är utforska Stenhagen och bakom. En del roliga stigar faktiskt! Mera norrut var det dock inte lika trevligt, djupa surhål och ganska begränsad framkomlighet.

Bilagor

• IMG_20161002_150518207_HDR.jpg
    IMG_20161002_150518207_HDR.jpg
    614.3 KB · Besök: 37
  • IMG_20161002_150546416.jpg
    IMG_20161002_150546416.jpg
    489.4 KB · Besök: 37
  • IMG_20161002_170822912.jpg
    IMG_20161002_170822912.jpg
    366.7 KB · Besök: 35
Trevligt med stigfinnartur Espressionist.

För egen del harvade jag på ett litet varv med rehabräsern. Premiär för SPD. Funkade helt ok.

Bilagor

• WP_20161002_20_51_16_Rich.jpg
    WP_20161002_20_51_16_Rich.jpg
    151.4 KB · Besök: 36
Kul att du är ute och letar nya stigar Espressionist! Har aldrig varit ute i de trakterna själv, så du får rapportera ifall du hittar något kul.
Snyggt lutat Johan. Cyklar du någonsin i dagsljus? :)

Var ute i Lunsen idag igen. Var så himla fint igår att jag inte kunde motstå en tur till idag när jag var ledig.
Photo2016-10-03131431.jpg

Cyklade mest runt planlöst och letade nya roliga stigar. Efter att ha varit uppe och kört lite på Drop & Roll-stenen så hittade jag en stig som ledde fram till ett mysigt drop med mossa nedanför.
Photo2016-10-03132706.jpg

Lyckades efter 5 minuters pillande med kottar och grenar få fast mobilen och kunde filma några drops (extra svårighetsgrad med gren i ansiktet)

Efter det fick jag blodad tand och tog mig till det lite större droppet i närheten av Torpet (Förgrening till förgrening). Efter ytterligare 5min hade jag lyckats luta mobilen, dock så föll den ner under filmning så det blev ett antal tagningar. Konstigt nog överlevde ramen samtliga 15ggr :)

Inser när jag ser filmen att mina landningar inte är speciellt mjuka, stelnar liksom till när jag rullar över kanten (dödsångest?). Får träna mer på att landa mjukt helt enkelt.

Köttigt :D

Ser ut som du måste poppa ifrån lite mer på avsatsen. Blir lite bättre mot slutet :) Undra vad cyklen tycker, det låter inte så skönt för den när du landar :-)

JojjeM sa:
Trevligt med stigfinnartur Espressionist.

För egen del harvade jag på ett litet varv med rehabräsern. Premiär för SPD. Funkade helt ok.

Har du funderat på Time Atac pedaler? De är ju populära hos folk med skadade knä (har ju större rörelsefrihet). Jag har de på tre cyklar. Om du vill prova är det bara att hojta till!

Espressionist sa:
Har du funderat på Time Atac pedaler? De är ju populära hos folk med skadade knä (har ju större rörelsefrihet). Jag har de på tre cyklar. Om du vill prova är det bara att hojta till!

Aha, det hade jag inte koll på. Ska läsa på lite. Tack för erbjudande om lån.

/Johan

Herrgård sa:
Köttigt :D

Ser ut som du måste poppa ifrån lite mer på avsatsen. Blir lite bättre mot slutet :) Undra vad cyklen tycker, det låter inte så skönt för den när du landar :-)

Tror det ligger något i det. Var väl egentligen bara någon gång på slutet jag lyckades tajma med pedalerna, blir lite lurigare när jag försöker få upp farten snabbt. Inbillar mig att risken för krasch minskar om jag har lite mer fart när jag tar droppet.

Cykeln (ramen) håller nog, det är väl högre risk att fälgarna tar stryk. Kollade dem efteråt och de verkade raka och fina :)

Även om jag inte kan se filmerna (än) så vet jag ju hur episkt det senare droppet är, så bra jobbat. Som sagt får jag ta tag i skuttandet när jag kommer hem igen.

Kul med nya stigar Espresso. Jag har faktiskt varit i skogarna bakom Stenhagen själv och letat mig runt för längesen. Då slutade det i att leda cykeln över/runt en leråker. Därav att jag aldrig besökt den skogen igen. Jag svor lite.. Det var visserligen i slutskedet på en sån där bauta-runda, så energidepåernas nivåer gjorde väl inte sitt bästa för humöret heller... Kanske värt ett nytt besök!

Cyklar ikväll, 19.00 från Carolina. Haka på! Blir jag och några till med lampa :) Nåsten, några klassiska stigar!

Var ute på en runda idag och för en gångs skull hade jag vinden på min sida. Medvind 80% av turen, normalt brukar förhållandet vara det omvända.

Hittade ett fint drop vid Dalkarlskärret, perfekt för dropträning eftersom man måste göra sig låg och ducka för att inte slå i grenen :P
Photo2016-10-07115629.jpg

Körde sen vidare Ytternäs och hittade en tom hästhage med massa fina hinder
Photo2016-10-07122248.jpg

Passade på att göra en detaljstudie av min hoppteknik och kom fram till att det finns en del att förbättra. Fick till en snygg framhjuls-wheelie iaf :)

Åkte sen vidare på lite suspekta häststigar tills jag kom till predikstolen och fann dnlerkisson's hemliga superdrop.
Photo2016-10-07125401.jpg

Gjorde några försök till drop, men det var lite kort start samt landning i motlut. Det gick inget vidare med andra ord, men jag klarade mig utan att krascha :)

Dagens tur
Skarmavbild2016-10-07kl.19.29.13.png

Hörrö du, jag tycker du har alldeles för mycket roligt utan oss andra! Kul att du hittade droppet! Fanns det någon vettig stig ut därifrån som jag missade (bära-genom-skogen)?

dnleriksson sa:
Hörrö du, jag tycker du har alldeles för mycket roligt utan oss andra! Kul att du hittade droppet! Fanns det någon vettig stig ut därifrån som jag missade (bära-genom-skogen)?

Jag hittade en stig som ledde upp dit från hågadalen. kunde cykla typ 98% fram till droppet och sen typ allt ner från berget på andra sidan. Var riktigt fint på där uppe :)

mikipedia_ sa:

Tack :)

Hurra!

Väldigt torrt och fint i Nåsten nu på morgonen. Till och med de värsta surhålen på TT:n är bara lite lätt fuktiga.

Idag vart det några varv på Knivsta MTB med dnleriksson samt Fredrik "jag har så mycket mil i benen att min mor med kol skulle cykla ifrån mig" Murray. Totalt blev det 2st varv åt rätt håll samt ett åt fel håll (nytt för mig). Att köra åt fel håll var riktigt kul! Domedagsberget kändes som en sydeuropeiskt bike-park när man rullade ner för alla träbroar. Det var dock lite svårare att ta sig upp för vissa partier, men dnleriksson klättrade som en bergsget med sin nya fasta stolpe (vikthetsen är total).

Sen hittade vi ett drop i "Lilla Lunsen" som vi tränade på ta oss upp för. dnleriksson insisterade på att vi dokumenterade detta, så att ingen betvivlar att vi verkligen var ute och cyklade.

Försökte förgäves fota dnleriksson, men han var för snabb.
Photo2016-10-09155523.jpg

Fick bli slow-mo istället.

Lite sketchy landning kanske...

Överlag var det en riktigt trevlig tur :)

Förutom vikten då är den fasta stolpen fantastisk iom att den är knäpptyst till skillnad mot min CP som knakar i sadeltilten vad jag än gör med den. Slut på fördelar. Jag saknar min riktiga stolpe. Det går knappt cykla utan.

Shrues hopp är ju enorma jämfört med mina. Tur att jag kan skylla på stolpen vilket jag givetvis gjorde direkt när jag såg hur högt han kom :-)

Domedagsberget klättrade vi snabbt och stiligt uppför åt fel håll. Dock gående bredvid cykeln för man ska ha bra tryck i benen för att komma upp där alltså :-P Klättrade var bokstavligt!

Tack för en trevlig runda!

Ser grymt ut. Kul med filmdokumentation. Shrue ser ut att kör mer bunnyhopp för att bättra på höjden :)

Själv nötte jag lite landsväg. Höstfint men lite jobbig motvind bitvis.
DSC_0133.JPG

Drickapaus vid Wik
DSC_0137.JPG

Sen bytte jag cykel (och skor) och tog en sväng till utegymmet för lite knärehab.
DSC_0138.JPG

/Johan

JojjeM sa:
Ser grymt ut. Kul med filmdokumentation. Shrue ser ut att kör mer bunnyhopp för att bättra på höjden :)

Själv nötte jag lite landsväg. Höstfint men lite jobbig motvind bitvis.

Drickapaus vid Wik

Sen bytte jag cykel (och skor) och tog en sväng till utegymmet för lite knärehab.

/Johan

Fina bilder som alltid! Vad är det för diameter på skivan fram, ser ju helt gigantisk ut :O

Vilka hopp! Finfint. För min tur blev det barnskjutsandet och trädgård istället. Har lagt mina lampor på laddning för höstens första nightride i veckan...

Spånguppgraderingen i Nåsten verkar fortsätta. Eller de här kanske är helt nya. Flera stycken var på gång längs Kung Björn-leden i alla fall.

IMG_20161009_144321342.jpg

sih sa:
Spånguppgraderingen i Nåsten verkar fortsätta. Eller de här kanske är helt nya. Flera stycken var på gång längs Kung Björn-leden i alla fall.

Antar att bilden är från avverkningsgatan (som TTn korsar). Jag kan inte minnas att det har varit några spänger där tidigare, så de är nog nya. Kan behövas, ibland är det riktigt grisigt på den sträckan..

Shrue sa:
Antar att bilden är från avverkningsgatan (som TTn korsar). Jag kan inte minnas att det har varit några spänger där tidigare, så de är nog nya. Kan behövas, ibland är det riktigt grisigt på den sträckan..

Precis. Jag gissar att det är mer trafik pga av vindskyddet. Och ugglorna, men de är väl i och för sig inte kvar.

Fruktansvärt avundsjuk på allas smarriga höstutflykter. Vilka typiskt undersköna bilder! Kan tyvärr inte se några filmer, men jag räknar med att få ta igen det 'live' när jag är åter.

Här händer inte mycket spännande för stunden, men kan uppdatera mitt (väldigt OT) resereportage lite snabbt i alla fall, för såväl den intresserade som ointresserade.

Jag hittade en cykel i Ventura, Kalifornien.
20161008_133637.jpg

Och tydligt markerade cykelvägar. Eller jag vet inte. Men bodde jag här skulle jag cykla i bergen, inte på vägen, helt klart.
20161008_114450.jpg

En lång och tjusig brygga. Eller pir för den som vill.
20161008_124454.jpg

Samma långa och tjusiga brygga (eller pir), fast här sedd utifrån, med Kaliforniens typiska siluett som backdrop. Kan tänka mig en cykelresa eller två hit i framtiden.
20161008_125216.jpg

Nu brottas vi med dimma upp till Tacoma, sen blir det två veckors seglats mot Japan!

// Erik

Kul med resereportage loftberg.
Bergen i bakgrunden ser onekligen lockande ut,

I Uppsala är det mörkt och höstigt men det har ju också nån sorts charm.
trams.jpg

/johan

Bra lut s.

För egen del tog jag en minimal shakedowntur med Banditen efter att ha fått på bakbroms och en lagom lång växelvajer.

shakedown.jpg

/Johan

Shrue sa:
Snyggt tramsat! Vill också kunna köra på bakhjulet :(

Du kan få låna Banditen. Jag kan inte heller cykla (nåt vidare) på bakhjulet men den visade sig vara den i särklass enklaste cykel jag provat med.

Nån som ska cykla imorrn? Jag är ruggigt sugen på att ta mig ut en lite lagom lugn sväng.

/Johan

JojjeM sa:
Shrue sa:
Snyggt tramsat! Vill också kunna köra på bakhjulet :(

Du kan få låna Banditen. Jag kan inte heller cykla (nåt vidare) på bakhjulet men den visade sig vara den i särklass enklaste cykel jag provat med.

Nån som ska cykla imorrn? Jag är ruggigt sugen på att ta mig ut en lite lagom lugn sväng.

/Johan

Jag hade tänkt ge mig ut. Antingen på förmiddagen eller lampcykling. dnleriksson kanske också hänger på om han får ledigt från vardagen ;)

Tillbaka
Topp