Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Härligt det låter med Lunsen. Inte utan att man saknar det. Får se om man kan klämma in en kort sväng där för att känna på grejorna innan helgens Pearl Izumi...

Medan andra ägnade sig åt Girot här i Göteborg, så tog jag vara på helgen genom att cykla till Varberg för en öl. Lämnade Mölndal tidigt på lördag, och kom åter söndag kväll. 173 km blev det tur/retur.

Stranden strax efter Åsa. Ringhals skymtas långt där borta.
IMG_20170506_112026-01.jpeg

Pappersbruket i Värö.
IMG_20170506_115347-01.jpeg

Glad och nöjd kille närmar sig Varberg, genom ett lite Belgien-doftande landskap.
IMG_20170506_122444-01.jpeg

Norra infarten vid hamnen, gottede!
IMG_20170506_123621-01.jpeg

Kallbadhuset, fortfarande en av landets vackraste byggnader.
IMG_20170506_200720-01.jpeg

Smutt kall en (utomhus) på Fästningsterrassen i solnedgång. Det var sommar en kort stund. Blev bad efter detta!
IMG_20170506_202706-01.jpeg

Söndagens hemväg bjöd på gynnsamma sydvindar men en oroväckande mörk molnbank, som ständigt närmade sig.
IMG_20170507_162918-01.jpeg

Hittade en snygg bro utanför Kungsbacka.
IMG_20170507_175103-01.jpeg

En jäkligt trevlig helg och lite tramp i benen helt enkelt.

Jobbade en del på pappersbruket i Värö förra vintern, måste säga att omnejden ser betydligt trevligare ut det inte är grått och regnigt.

Fina bilder (speciellt på kallbadhuset) :)

Skönt också att du har börjar lyssna på din kropp och kör lite lugnare. Inte en enda KOM på 17 mil måste ju vara ovanligt för dig...

Ses till helgen!

Kommer nog bli Morga och bad imorgon som lättsam rundtramp inför Skandis på söndag, men jag tog en liten sväng genom Lunsen idag istället. Var ju tvungen att känna på grejorna, nu när Shrue varit så hygglig och lagat växlar och dropper, samt lånat mig ett Nobby Nic (förstår inte, han tyckte mitt tidigare gummi var lite trött..). När man är hemma gäller det att passa på ju!

Började försiktigt på första biten av Lugnetbanan.
IMG_20170512_132454-01.jpeg

Något märkligt hände här. Jag var tvungen att fundera vilket håll, i Lunsen! Men jag mindes rätt, och svängde höger.
IMG_20170512_134149-01.jpeg

Baksidan mot Torpet. En personlig klassiker.
IMG_20170512_140322-01.jpeg

Mölndal och Göteborg borde lära sig hur en spång ska se ut. Så här.
IMG_20170512_140649-01.jpeg

XC-highway mot Le Torpe.
IMG_20170512_141732-01.jpeg

Myyyyzzzz!! Såna här vyer får mig att inse det oändligt snygga med Lunsen. Trollskt är förnamnet.
IMG_20170512_142937-01.jpeg

Mandatory Torp. Helt ensam här idag. Dock hörde jag 2-3 fotsteg inne innifrån. Hörde inga röster, såg ingenting, tordes inte öppna dörren, huva!
IMG_20170512_143632-01.jpeg

Sluuurp, efter filmande och trix över hällarna på Förgrening. Törstigt i skogen, trots delvis molnighet.
IMG_20170512_155848-01.jpeg

Och då, även en kort film över hällarna mellan Trevägskorset fram till första, nya spången (med klurigt insteg). Inklusive oerhört käck Gopro-melodi:

Skål på er och trevlig fredagkväll :)

// Erik

Jag kan tänka mig det. Det är ju snuskigt fint i skogarna nu. Idag blev det än lugnare rull. Agendan bestod av nummerlappshämtning och bad, så så fick det bli.

Rackarns vad snygg bron blivit!
IMG_20170513_131158-01.jpeg

Bad som sagt, vid Oxtorget i Morga. Smutt som få.
IMG_20170513_134201-01.jpeg

Efter mycket vädersnack på föreläsningar - att få klippa en bild på en riktig halo är ju nästan erotiskt, även om det egentligen inte är så ovanligt.
IMG_20170513_133541-01.jpeg

Högst lämplig ladd inför imorgon. Trots att mina däck knappast är feta jämfört med Shrues.
IMG_20170513_195110-01.jpeg

Tjoflöjt, hoppas vi ses längs banan imorgon!

// Erik

Hola. Har precis upptäckt detta med två hjul och trampor. Tidigare så har jag flugit runt i skogarna med en motor mellan benen.
Vilka tider kan man möta likasinnade ute i uppsala skogar? Fortfarande Torsdagar som gäller?
Har precis köpt en HT och har inte hunnit mer än att upptäcka stadsskogen med sina småstigar samt gula stigen tur och retur till skarholmen 2 gånger.
Åker dock gärna med några som kan förbarma sig över mig.

Mvh PogCollection =), Skicka PM!

PogCollection sa:
Hola. Har precis upptäckt detta med två hjul och trampor. Tidigare så har jag flugit runt i skogarna med en motor mellan benen.
Vilka tider kan man möta likasinnade ute i uppsala skogar? Fortfarande Torsdagar som gäller?
Har precis köpt en HT och har inte hunnit mer än att upptäcka stadsskogen med sina småstigar samt gula stigen tur och retur till skarholmen 2 gånger.
Åker dock gärna med några som kan förbarma sig över mig.

Mvh PogCollection =), Skicka PM!

Torsdagarscykling är på intet sätt knutet till torsdagar. Det finns varken fasta tider eller dagar utan den som är sugen på att cykla skriver helt enkelt ett inlägg om sina planer och hoppas på sällskap.
I trådens första inlägg finns lite blandad info av varierande grad av seriositet. https://happyride.se/forum/read.php/1/2404781/page=1

Det finns en bra samlingsplats på fejsbook också för oss Uppsalacyklister: https://www.facebook.com/groups/296540710442467/

Välkommen!

Med helgens rådande xc-cirkus fanns ju bara alternativet att fly fältet och eftersom svärföräldrarna bor i Sollentuna tänkte jag testa skogarna däromkring. Bodde ju själv i Sollentuna 7 år innan jag cyklade mtb???, så det var ju kul att se vad man missat...

Efter 600m när jag kommit in i skogen insåg jag genast att det här med att inte cykla mtb när jag bodde i Stockholmstrakten var ju direkt obra.
20170514_080025.jpg

20170514_080333.jpg

Fina stigar åt alla håll och kanter. En guide hade varit fint ibland.
20170514_080737.jpg

20170514_080518.jpg

20170514_082808.jpg

20170514_085957.jpg

Tur något var dåligt! 2,25" avstånd mellan plankorna och träd efter träd efter träd. Var iofs enda spången förutom några mer broliknande saker jag hittade...
20170514_082237.jpg

Tog mig sedan upp på Väsjöbackens topp med oändlig utsikt!
20170514_101316.jpg

Från toppen går Alex dh-spår som enligt någon Väsjöbacks-tråd var riktigt fint under sin storhetstid. Nu var det mest riktigt läskigt brant och hoppbacken har klippt av det. Fattade vad tighta switchbacks innebär också. Det kom tyvärr inte med på bild då det var tillräckligt svårt att cykla på framhjulet utan att fota.
20170514_101412.jpg

Apropå hoppbacke...
20170514_101847_001.jpg

En liten filmsnutt med genomslagsdöljande musik ;-)

Får lov att bli fler besök i Stockholm. Höjdmeter är trevligt! Åtminstone utför :-)

Ser fint ut. Gick lite långsamt uppför, men annars var det najs ;) *ptihihi* Jag utgår ifrån att du faktiskt körde hoppbacken också. Både upp- och nedför. Inväntar film.

Ser om jag rasslar ihop lite typiska XC-bilder från start/mål idag, för att hålla dig borta från stan ännu längre. Men först ostar och rosé!

Hade egentligen ingen (egen) jätteintressant bild från igår, så bjuder på tre lutande cyklar från dagens 'trampa ur'-runda i Lunsen. Med några typspecifika rotmattor. Det var ju klagomål på hur slätt jag fick det att se ut förut. Tyvärr gav det ju inte mycket mer känsla på bild, men de flesta vet nog redan vilka dessa rötter är. Bara en marksyning idag!

'Pricka rätt'-rassel på baksidan.
IMG_20170515_121649-01.jpeg

Ser ju betydligt oskyldigare ut än vad det egentligen är...
IMG_20170515_122747-01.jpeg

Knix-rötter mellan spångest.
IMG_20170515_123610-01.jpeg

Slutlutat för idag, tjoflöjt.

Där åkte jag i lördags.

Värsta är att en del spänger har 2,3" mellan plankorna och jag hade 2,2" däck bak. Då får man bara åka på en planka. En extra dimension till det hela...

Förövrigt: fan vad du cyklar! Lugna ner dig. Osportsligt att trampa dagtid på vardagar...

JojjeM sa:
F-n vad du cyklar :)
Fint lutat som vanligt.

/Johan

Mårten sa:
Där åkte jag i lördags.

Värsta är att en del spänger har 2,3" mellan plankorna och jag hade 2,2" däck bak. Då får man bara åka på en planka. En extra dimension till det hela...

Förövrigt: fan vad du cyklar! Lugna ner dig. Osportsligt att trampa dagtid på vardagar...

Nu tycker jag ni är lite hårda mot Loftberg, han har ju tagit det riktigt lugnt (distansmässigt) senaste veckan. Bara kört 160-170km stig (inkl. skandisloppet mtb där han slutade på 11e plats i motionsklassen) de senaste 4a (!!) dagarna och tagit 3st KOMs i Lunsen..

Efter att enbart ha kört HT ett tag var det dags att försöka finna lite mod inför helgens SBR. Här kommer några godbitar från dagens tur

Edit: Verkar ej gå att bädda in filmen, så det får bli länk
Edit2: Vimeo is the shit
Edit3: Nu så!

Senast ändrad:
Fick lite träning ikväll iaf inför lördagens förmodade dödstävling. Jag och Shrue körde lite hopp och dropp och rammel och smäll i Lunsen och Lugnet.

Shrue droppar snyggt. Kommer säkert film på när jag droppar liggandes i sidled... Klantigt värre och jag fick både mark- och trädkänning.
20170517_202111.jpg

Man vet att det gått hårt till när man har grov bark i kalsongerna :-)
20170517_201906.jpg

Det var dropp och rammel. Hopp var i Lugnet och det får Shrue visa film på. Smäll hoppas jag han missade... Min taco och hans bash fick ovanligt hårda smällar då våra trötta ben inte ville att bakhjulet skulle med upp för ett par steg.

Riktigt helmysig film Shrue, och ordentligt vasst hojjat av er båda. Droppen är imponerande, men tycker nästan klättrandet slår högst den här gången. Inspirerande, nu vill jag bara få gjort tentor, så jag kan dra hem och lära mig leka jag med!

Pga ett litet missöde med en dator (som tydligen behövde formateras) som skulle användas till en projektuppgift, kom jag oväntat ifrån skolan tidigare idag. Så jag passade på att klämma in lite foto-mys-asfalt i värme och vind. Och ja jäklar i mig vad det blåste. Som att köra mot en vägg. Verkligen inte lika actionladdat och läckert som Shrue och dnl's bidrag, men jag flydde iväg några bilder hursomhelst:

Lilla vägen mot Hällesåker. Det är ruggigt fint inåt land.
IMG_20170518_134424-01.jpeg

En rejält mustig klippa. Skulle tippa på runt 100 meter. Undrar om det går att ta sig ner med hoj på något vis...
IMG_20170518_134706-01.jpeg

Strax efter Greggered om jag minns rätt. Läcker miljö för lite MTB-racer.
IMG_20170518_135339-01.jpeg

Hittade en till snygg bro. Denna gång i den mäktiga dalgången innan Inseros (är det nån västkustsk ledåkomma?).
IMG_20170518_141249-01.jpeg

Västra Ingsjön i Inseros, i dagens värme var badsuget starkt. Men det får bli en annan gång.
IMG_20170518_142630-01.jpeg

Förstå hur spralligt barnslig jag blev när jag insåg att jag cyklade förbi strax under starten på Landvetter. Mycket närmare än bilden vill visa. Och ljudet... <3
IMG_20170518_145213-01.jpeg

Försökte mig på en sån där häftig in-action-bild som Jojje brukar bjuda på, här längs Landvettersjön. Kom fram till att det blir mer effektfullt med bockstyre, samt att jag får arbeta på vinkeln...
IMG_20170518_152404-01.jpeg

Nu åker jag norrut för att, precis som en del andra, spendera helgen i Södermanland. Det blir långt ifrån #döds för min del dock. Glass och labrador ser ut att ligga mer i linje med mina planer!

// Erik

Shrue sa:
Fantastiskt fin tur med DÖDS-Daniel igår!

Grymt bra film. Vasst hojat och fint filmat och producerat,

Loftberg sa:
Så jag passade på att klämma in lite foto-mys-asfalt i värme och vind. Och ja jäklar i mig vad det blåste. Som att köra mot en vägg.
Nu åker jag norrut för att, precis som en del andra, spendera helgen i Södermanland. Det blir långt ifrån #döds för min del dock. Glass och labrador ser ut att ligga mer i linje med mina planer!

Finfina bilder Loftberg men man måste nog vara lite galen för att köra sex mil asfalt på MTB :)

Glass och labradorer FTW!

/Johan

Tillbaka
Topp