Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
JojjeM sa:
Glass och labradorer FTW!

Det tycker Stella med!

Första test, Hemglass smaskiga älg-glass. 11 av 10 tassar möjliga.
IMG_20170519_144321-01.jpeg

Senare, Slagstas egna mjukglass. Även den klart 11 av 10 tassar.
IMG_20170521_141535-01.jpeg

Som synes inte mycket cyklande för egen del. Så får passa på att gratulera Uppsalas döds-crew till fint kört SBR!

Senast ändrad:
Tack så mycket! Det var en otroligt kul tävling med fantastiskt arrangemang och sträckor. Hade tyvärr ingen kondition och var nog bra gnällig när vi pushbikade oss upp i den otroliga hettan, men efteråt var jag överlycklig att ha kört allt döds och överlevt :-) Tillräckligt nöjd med placeringen också.
Nu vill jag bara åka tillbaka!

Älg-glass? Låter... eeeh... gott?

Snyggt Martin!

Fin demo WSB. Tror dock att det där klassas som flygning över hinder.

Mysiga glass+labrador-bilder Loftberg.

Bra kämpat i Glasberga Shrue och dnleriksson. Dödsfina placeringar.

/Johan

Senast ändrad:
Glasberga ser riktigt fint ut. Synd att jag var för klen i kroppen för att ta mig dit, sömnbrist i över en vecka gör en måttligt svag.. blev en lugn tur i Lunsen istället! Men bra kämpat av er!!

Grymt jobbat Conan! Det där är Photoshopskills utan dess like :) vart hittade du bilden på Torpet? Har du en studio för att ta ett så verklighetstroget foto på cykeln? Imponerade!

Edit: Till och med skuggorna sitter klockrent! Sjukt snyggt.

Senast ändrad:
Det där är ju en av Uppsalas vackraste hojar...

Själv började jag den aktiva delen av dagen med att köpa nya bromsbelägg till Haibiken, för idag skulle det köras lite utför. Försiktigt så klart, blir ju inte alltid så jättehäftigt med XC-inriktad hardtail. Men teknik och mod skulle sättas på prov. Och fel hoj för ändamålet? Jajjemen! Trots närmare 5 timmar och 1000 höjdmeter, så blev det inte en jättestor drös bilder (tyvärr? Eller?). Men det lilla jag tog blev köttigt, bokstavligt talat. Några stillbilder och en film blev det iallafall:

Vågade mig för första gången någonsin ut med cykeln i 'SS2 - Goats'. Efter lite funderande och letande av linjer, så tog jag mig ner för branten strax innan stenkistan. Klurigt insteg och ett 'tungan rätt i mun'-avslut blev inte mindre spännande på brant hardtail.
IMG_20170523_200713.061.jpg

Den omtalade stenkistan från samma sträcka - känd från ESS. Jag tog beslutet att gå ner...
IMG_20170523_143632.jpg

Fortsatt brant utför, här en bit nedanför stenkistan.
IMG_20170523_203717.413.jpg

Gäller att pricka rätt mellan stenarna, samtidigt som man gärna undviker att tippa över.
IMG_20170523_203941.391.jpg

Jag fortsatte sedan till en annan ESS-bekanting, nämligen 'Blodiga'. Avslutet gör skäl för namnet... Tvekar man i Änggården så gör det ont, direkt. Jag tog mig ändock faktiskt upp och gav den ett till försök, den där ondskefulla hällen som gäckat mig så länge. Och ja, det gick (se film).
IMG_20170523_155243.jpg

Upptäckte senare att ovan nämnda hällkistaondska tydligen tog en tugga av min tyska karbån. Mindre bra.
IMG_20170523_191525.jpg

Och ja, undrar ni hur bajsnödigt superstelt det ser ut när man är livrädd i lycra, så bjuder jag även på en kort film (som tuben envisas med att klippa 1 sekund för kort):

Summa summarum - även om både ben och hoj tagit stryk, så har mod och teknik fått sig en skjuts i rätt riktning. Och det var faktiskt roligt, trots att jag körde på fel cykel! Men, till nästa gång kanske heldämp och skydd kan vara en tanke...

// Erik

Kämpa på Conan! Som sagt, riktigt snygg cykel.

Tråkigt med ben och cykel Loftberg. Känner mig nästan lite skyldig som lurade på dig de där asfaltsdäcken, du sa ju att du bara skulle rulla asfalt... :(

Snyggt Loftberg! SS2 var minst sagt spännande på ESS i år, var snuskigt halt. Jag körde den på fredagen i förhållanden liknande dina, då var den enkel. Men lördag och söndag (jag körde trots att den stängdes på tävlingen efter den otäcka olyckan) så var den helt annorlunda. Rörde man bromsen låg man på backen :) tro mig..

Blev så exalterad av banditen i solnedgång att jag hällde ett glas vatten över min MacBook. Vi får hålla tummarna att den överlever, men det lät inte bra när fläkten agerade Francis-turbin :(

Anyways, tänkte dämpa sorgen genom att hetsa i Nåsten kring lunch, någon som vill haka på?

Herrgård sa:
Ajaj, ser lite stelt ut...
Tanken är att - utmanar jag mig själv på fel cykel för miljön och med bristande teknik, så blir jag i slutändan säkrare på min Stumpjumper :P Jag gör vad jag kan man materialet som finns tills hands mao haha. Även om det innebär att man får lite ont.

Shrue sa:
Tråkigt med ben och cykel Loftberg. Känner mig nästan lite skyldig som lurade på dig de där asfaltsdäcken, du sa ju att du bara skulle rulla asfalt... :(
Japp, det är ditt fel, alltihop :(

WSB sa:
SS2 var minst sagt spännande på ESS i år...
Jag kan tänka mig det. Jag stod som publik en stund längs SS2 under 2015's upplaga. Vill minnas att det var lite fuktigt då med. Det var ju ordentligt torrt nu, men stenkistan vågade jag mig ändå inte utför. Kan bara föreställa mig det i väta...

Nästa vecka = tentor. Sen kommer jag hem. Då vill jag också cykla!!

Är torsdagscyklingen öppen för alla, med båda bra och dåliga färdigheter?

Jag är en amatör som trampar runt Skandis Mtb på över 3 h och Vasan 4.20. Inget stjärnskott direkt som ni förstår, men det är ju förbannat bra och rolig motion med mtb

Mvh

Nåsten låter kul, men jag nöjer mig med en tur längs åsen för att kolla att cykeln överlevde Järvsö. Bra uppladdning inför fredagens härjande på Värmländska kullar.

Fnurre sa:
Är torsdagscyklingen öppen för alla, med båda bra och dåliga färdigheter?

Jag är en amatör som trampar runt Skandis Mtb på över 3 h och Vasan 4.20. Inget stjärnskott direkt som ni förstår, men det är ju förbannat bra och rolig motion med mtb

Mvh

Det går sällan särskilt fort så det räcker med bra grundkondition men vi brukar föredra de mest tekniska stigarna så lite koll på stock och sten bör man ha.

Cyklade en sväng i Nåsten igår kväll och det var jättevarmt! Tyckte dessutom att jag cyklade snabbt, men det tyckte inte klockan...

Startade från jobbet så Läbyvadstarmen var närmast. Tog äntligen min bästa tid med ett par sekunder så där var jag lite snabb iaf!
20170524_191346.jpg

Varmt, men tur jag var så trött så jag åt chokladen innan den smälte.
20170524_194626.jpg

Rövavtryck efter lång tidig paus.
20170524_194734.jpg

En gång till var jag iofs lite snabb! I runt 5 meter när tyngdlagen fick jobba.
Screenshot_20170525-082928.png

Testade lite brandhärjat. Inte helt dumt med lite rensat berg!
Screenshot_20170525-082809.png

20170524_202658.jpg

Skumma saker i det området...
20170524_202735.jpg

Trappspång! Nytt inslag i Nåsten!
20170524_203423.jpg

Fint hojat och fotat! Bra med några PR i värmen.

Försöker fatta vad den skumma saken ska vara men blir inte klok på det :)
Ser ut att typ kunna hålla en pet-flaska vågrätt. Insektsfälla?

/Johan

Var ligger brandområdet?

Jag tycker det ser ut som en hållare för en brandsläckare. Men det skulle inte förklara varför den sitter i skogen. Insektsfälla låter inte orimligt.

Ruskigt vasst cyklat av både dnl och Shrue igår. Jösses. Intressant med nytt. Jag måste helt klart utforska Nåsten mer. Är det någon yta som brunnit nyligen det där? Märklig uppfinning...

Jag rehabade mitt trasiga högerben genom att svarva lite på några personbästa tider på några lite stökigare bitar i Änggården. Det gick bättre än väntat. Dock fick jag en chainsuck utan dess like. Tog en bra stund och många svordomar att få ordning på. Tror kedjan mår 'så där' nu, men det får duga - i helgen skeppas nog hojen norrut igen.

Stök, bök och blue bird på Kanadakombon.
IMG_20170525_143935-01.jpeg

Provade att köra den mindre förlåtande vänstra linjen i branten på Kanadastigen. Gick fint. Typiskt XC-lut.
IMG_20170525_181127.391-01.jpeg

Sen fick Shrue's Kenda jobba lite uppför i löshård sand...
IMG_20170525_180141.158-01.jpeg

...och på hällar.
IMG_20170525_180921.312-01.jpeg

Här tog jag en snabb banan - fika with a utsikt.
IMG_20170525_150919-01.jpeg

Lite pushbike upp till starten på Episka. Går relativt bra att cykla upp också, men energin fanns inte riktigt där idag.
IMG_20170525_161140-01.jpeg

Random stig med random lut.
IMG_20170525_165629-01.jpeg

80% av hela landets antal stenar, återfinns i Änggårdsbergen. Så måste det bara vara.
IMG_20170525_172537-01.jpeg

// Erik

Fan va fint du har det Loftis!

Brandområdet ligger där man klättrar upp för den långa sandbacken på andra sidan Hågadalen bakom Stall Surmulen. En liten bit upp viker man vänster in på en stig och klättrar upp till toppen. Den stigen är rolig utför också!

Typ här...
Screenshot_20170525-192756.png

Ingen som sitter på en bromsadapter IS-IS? Har en 160-skiva fram på trialen som jag vill få upp till 180 eller 203! :)

Ingen som ska åka till Järvsö imorgon? Annars får det bli en ensamtripp. Har plats för en cykel till på taket med 9, 15 eller 20mm framaxel. Har plats i bilen för 3 till om bara en har cykel och 2 till om en cykel måste in i bilen.
Välkomna med ansökningarna så jag kan börja sålla efter tycke och smak :-)

Hade tänkt jag skulle avsluta terminen med en mysig tur. Hela bakväxelstyraren lyckades jag trampa upp så den fastnade i kedjestaget (wtf!?). Den blev helt åt helvete sned, så det var bara att rulla hemåt där det gick. Vips en otippad OTB och handen sprack upp, djupt sate. Nu vet jag inte när jag kan cykla igen... Perfekt inför tentor också, min första försök att skriva har gått sådär... Nåja, jag har en filt på gräset och en påse jordnötter!
IMG_20170526_162056.jpg

Inte kul med skador Jojje och Loftberg :-( Krya på er!

Körde också en tur ikväll efter kvällsmaten när barnen var upptagna med Ninjago och Smurfarna. Passade på att testa mina nya Maxxis Tread Lite. Rätt nice, låg rollmotstånd och helt okay kantgrepp. Missade att ta någon bild.
Blev lite asfalt på vägen hem, tidsbrist... Jag blev omkörd med en väldig fart av en halvnaken snubbe på en hardtail och en på en time-trial-racer. Hardtail killen låg i led! Helt otroligt!

Senast ändrad:
JojjeM sa:
Shrue sa:
wobblie sa:
Inte graciöst, men idag satte jag laxtrappan uppströms efter alla uppmuntrande tillrop (nåja...) i tråden.

Grymt!

+1

+1

Btw Shrue, jag är kvar också, och det lär med det aktuella läget dröja lite innan jag ens kan försöka...

Tack Espresso! Blir antibiotikakur en stund nu.

Och fy bubblan Jojje, hoppas det går bra. Mycket blod! Krya!!!

Kom precis hem från akuten i Mölndal. Handen var betydligt större och stelare idag. Röntgades både på vanligt vis och sedan även med datortomografi. Inga sprickor! Däremot blödning och infektion. Misstänker att det djupa sprick-såret öppnade upp lite väl mycket. Hursomhelst, lindrigt undan och antibiotika som sagt.
IMG_20170527_174417_990.jpg

Sådär ska det inte se ut tror jag.
IMG_20170527_224414.jpg

// Erik

Oj, jäklars, det där lät läskigt Loftberg. Bra att du uppsökte vård.

Jag kan ju sympatiposta min fräsiga bild från strava här också :)
20170527_202803.jpg

Skyller på små hjul och plattisar.

/Johan

Tillbaka
Topp