Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Äsch, sånt få ni ungdomar syssla med. Så här blir det lättare att se vad som är fram och bak på cykeln utan läsglasögon.

/Johan

Kånny Tramsivarien sa:
Färgmatchning gaffel ram verkar härmed vara ute!!! Tack!
LöjleM sa:
En av fördelarna med att vara risig och jobba hemifrån är att man får ta ut hunden på lunchen :)

/Johan

Tillbringat kvällen med arkivbilder och Photoshop.

20171204_215026.jpg

20171204_215741.jpg

20171204_220248.jpg

20171204_221108.jpg

20171204_223030.jpg

/Johan

Snart så 'kommer jag hem igen till jul'. Jag är sugen på att cykla sån däränna skogscykel. Med medtagen starkglögg och lussekatt. Any takers?

// Erik

Personligen kommer jag försöka strunta i väder och före och allt vad mysiga bekvämligheter heter, mest då jag inte suttit på en skogscyklarcykel sen i augusti, så jag vill bara ut!

Far norrut imorgon, så jag kollar intresse igen längre fram. Jag är vinterfet, slapp och har glömt hur SPD fungerar, så det blir gubbtempo delux oavsett.

En tur till hann jag klämma in år 2017. Men nu undrar jag verkligen vad ni gjort med skogen under hösten. Herrebubblarns jösses så fruktansvärt ultrahemskt det var idag. Kanske det sämsta föret jag varit med om, ever. Is överallt, is även där det inte var is, och där det mot förmodan på riktigt inte var is, så var det istället blött. Och kallt. Idiotkallt till och med, att rulla hem med skorna genomdoppade. Kenda Block 8 kanske inte heller är skapta för att regera just isiga hällar och dyblöta rötter...

Men, det hindrade inte mig från att åstadkomma både ligg, lut och glad selfie.
20171230_123324-01.jpeg

20171230_122406-01.jpeg

20171230_122137-01.jpeg

20171230_122220.jpg

Nu åker jag och min Laphroaig till Eskilstuna. Eller, försöker åtminstone (SJ).

Gott Nytt År på er :)

// Erik

Senast ändrad:
Härligt avslut!

Ja, den här hösten har inte precis lockat med cykelväder. Jag minns inte när jag cyklade senast. Kan det ha varit i september? Nåja, det får bli bättring till nästa år.

Kanske...

Gott Nytt till er alla cykelfrälsta!
och Conan

s sa:
Ja, den här hösten har inte precis lockat med cykelväder. Jag minns inte när jag cyklade senast. Kan det ha varit i september? Nåja, det får bli bättring till nästa år.

2018 började ju inte precis övertygande vädermässigt. Rätt miserabelt på dagens hundkortis,

20180101_145129.jpg

/Johan

Finns det något intresse för cykling på söndag? Ser ut som att det kommer att frysa på så med lite tur är det finföre.

/Johan

Conan arkivarien sa:
Låter skitskoj! Men jag vet inte om jag orkar byta till dubbdäck på min hoj. Men du kanske kan göra det åt mig?

Conan lativarien
LöjleM sa:
Finns det något intresse för cykling på söndag? Ser ut som att det kommer att frysa på så med lite tur är det finföre.

Tror du verkligen det behövs dubbar?
Jag räknar kallt (hoho) med att den gamla isen smält bort och att det blir "torrfruset" till helgen. Klart du ska cykla.

/Johan

Kom du ut J?
Har bytt till dubb men har kidsen så jag kanske tar en tur imorgon.

JojjeM sa:
Conan arkivarien sa:
Låter skitskoj! Men jag vet inte om jag orkar byta till dubbdäck på min hoj. Men du kanske kan göra det åt mig?
Conan lativarien
LöjleM sa:

Tror du verkligen det behövs dubbar?
Jag räknar kallt (hoho) med att den gamla isen smält bort och att det blir "torrfruset" till helgen. Klart du ska cykla.

/Johan

Conan arkivarien sa:
Kom du ut J?
Har bytt till dubb men har kidsen så jag kanske tar en tur imorgon.

Jo, tvingade ut G en kortis i Lunsen. Sjukt fint med stenhårda stigar. Gick helt OK utan dubb. Den gamla isen som fanns kvar var sträv och fin men de surhål där det frusit "nyss" var det blankis på så där fick vi passera försiktigt.

20180107_135610.jpg

20180107_131544.jpg

/Johan

Eftersom jag nu lämnat Uppsala för Sveriges framsida får jag passa på att göra lite reklam för staden känd för mutor och fallerad infrastruktur.

Igår kväll lyckades, förvånande nog, Loftbergs bil hålla ihop hela vägen från Uppsala till Gbg. Vi satte genast igång med att väcka liv i Stumpyn som legat i koma sedan i somras. Ni som hängt med i tråden kommer kanske ihåg vurpan som ledde till att framhjulet böjde sig 45 grader och har agerat blomlåda sen dess. När all jord och gräs hade avlägsnats räddades däck, slang och bromsskiva från vraket samt monterades på högkvalitétshjul från Superstar components. Loftberg börjar pumpa upp däcket och någonstans kring 3 bar nämner han att det ser konstigt ut, varvid vi båda inspekterar den gummiballong som sticker ut från däckets ena sida.

PANG!

Samtliga i rummet har ringande öron och min hund, som ägnat tiden åt att städa Loftbergs golv, ser väldigt chockad ut. Det var nog ingen bra ide att återanvända en misshandlad slang som legat klämd i 6 månader...

Nytt dropper-reglage, stam, bakhjul samt däck monterades.

Dag två:
Bakdäcket ville inte riktigt poppa på plats, trots diskmedel och högt tryck. All pumpning skedde nu utomhus med hörselskydd, just in case..
Photo2018-01-07111811.jpg

Loftberg lotsade oss uppför helvetesbergets branta sluttning. Jag var helt slut när vi tagit oss upp för de första 100hm, Loftberg var ännu tröttare. Resten av turen försökte vi klämma in så många foto-pauser som möjligt för att få lite vila. När inte det räckte så tog Loftberg en för laget och åberopade sporadiska mek-stopp för att undersöka ett rasslande ljud från baktriangeln.

Några av de många bilder som togs

Paus
Photo2018-01-07122426.jpg

Paus igen
Photo2018-01-07125601.jpg

Mer paus
Photo2018-01-07135341.jpg

Höjdmeter och berg är ju inget man är bortskämd med i Uppsala, så i all den extas jag befann mig i över att få cykla utför, råkade jag hetsa Loftberg lite extra ner för en av de isbeklädda branterna. Det resulterade i att Loftberg körde ner över en stenkista och ut på en bred isfläck, skickade cykeln till höger om en tall, dök till vänster om den och face-plantade ett träd som låg på marken. De kom blod ur Loftberg. Men han repade sig snabbt, ville ju inte tappa dyrbar tid på segmentet. Efter det tog vi oss ner för en av de värre stenkistorna och rullade tillbaka hem.

En riktigt fin dag mao.

Grym rapport från både mek och cykling. Det lät livat på flera sätt. Hoppas det inte blev några allvarliga hål på Loftberg.

/Johan

Idag har jag suttit inne och lekt med Photoshop. Visst blev det bra! Man kan knappt se att cykeln är inklistrad i bilden.

Bilagor

• 247F7AF6-7C84-4B55-A5D7-CB0D070AF713.jpeg
    247F7AF6-7C84-4B55-A5D7-CB0D070AF713.jpeg
    584.9 KB · Besök: 68
Tillbaka
Topp