Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Kan vi börja inkludera fiske i den här tråden med?

Jag resonerar som så att cykellut leder till trötthet. Trötthet leder till känslan av att man utfört något fysiskt och således vill man belöna sig med en öl. Efter några öl så känner man sig sugen på något sött och man bakar bullar. När man äter bullarna man bakat så är man ändå sugen på att uppleva den där känslan av att luta cykel igen. Men eftersom kaggen har växt till sig så letar man efter en annan utomhusaktivitet där intag av öl gärna får ske samtida med utförandet. Så där landar vi i fiske. Hänger ni med?

Bilagor

• IMG_20210522_160603.jpg
    IMG_20210522_160603.jpg
    786 KB · Besök: 97
Den som ändå ger sig ut bör se upp för att någon blockerar surhål med grenar (jag antar för att personen vill att stigen ska breddas och att surhålen ska växa...),
Såg det i går, helt vansinnigt. Funderade ett tag att tanken kanske var att bygga bro, typ om alla som passerar lägger varsin pinne .... .. men sen kom det en stock modell stridsvagnshinder ☹

Kan vi börja inkludera fiske i den här tråden med?

Jag resonerar som så att cykellut leder till trötthet. Trötthet leder till känslan av att man utfört något fysiskt och således vill man belöna sig med en öl. Efter några öl så känner man sig sugen på något sött och man bakar bullar. När man äter bullarna man bakat så är man ändå sugen på att uppleva den där känslan av att luta cykel igen. Men eftersom kaggen har växt till sig så letar man efter en annan utomhusaktivitet där intag av öl gärna får ske samtida med utförandet. Så där landar vi i fiske. Hänger ni med?

Någonstans måste man väl ändå dra gränsen för hur off topic det får vara

Fisk är väl inte off topping? Jag åt sushi senaste igår med topping på.

Men, visst lite fishy är det allt

Fisk som topping på kanelbulle, doppa i soja, älskar sån cross cooking. Eller är det xc cooking?
XC Cooking är ett mycket intressant koncept måste jag säga. Ser framför mig hur XCO kommer att ersättas med det i OS. XCC kommer vara en hit i varje hem där det finns både idrottsintresserade och matglada. Jag ser framför mig hur Rissveds, Mannerström och Edvard Blom sitter som expertkommentatorer i framtida sändningar på SVT.

Jag tycker vi slopar fiske. XCC är det nya svarta!

XC Cooking är ett mycket intressant koncept måste jag säga. Ser framför mig hur XCO kommer att ersättas med det i OS. XCC kommer vara en hit i varje hem där det finns både idrottsintresserade och matglada. Jag ser framför mig hur Rissveds, Mannerström och Edvard Blom sitter som expertkommentatorer i framtida sändningar på SVT.

Jag tycker vi slopar fiske. XCC är det nya svarta!

Black like soya sauce and carbon frames, raw like sushi and aluminum.

Om vi byter Uppsala till Järvsö så ordnar den här tråden upp sig.

Bilagor

• 60EC6EF2-02E2-48EC-8E18-790DB0B0457A.jpeg
    60EC6EF2-02E2-48EC-8E18-790DB0B0457A.jpeg
    1.1 MB · Besök: 102
Var faktiskt hemma i The Big U igår kväll. Hann med en jogg i Lunsen. På väg dit stötte jag på detta.

Missförstå mig rätt nu. Det här är på den redan gamla, jordade/grusade GC-banan som går längs utkanten av 'Sävja 1' från skogen mot Bergsbrunna/Uppsävja. Och det är verkligen ett jättegediget och snyggt (funktionsmässigt) jobb de har gjort. Det är dessutom på en av de vanligtvis så otroligt blöta sträckorna och nu var det fabulöst torrt och fint.

MEN! Det finns några frågetecken och utropstecken som dyker upp. Först och främst, det ser numera ut som en betongbana som mosar sig fram genom skogen, 30-40 cm ovanför tidigare beläggning. Knallgrått. Estetiskt supertråkigt!

Mer indirekta frågor som uppstår härleds närmast till två saker: Sossarnas beryktade planer för Bergsbrunna/Sävja/Lunsen-området, samt till vad jag upplevde under mina år i Mölndal och vad som skedde i Änggårdsbergen.

En sån här 'uppgradering' får mig att undra var man slutar. Hur långt ska man gå? Vilka fler delar i området ska grusas på liknande sätt? Kommer man sömlöst låta det övergå till att inkräkta på skogsstigar (som någon kommunpamp högaktligt anser behöver framkomliggöras, because reasons)? Kommer det ligga till grund för framtidens planer på framkomlighet i naturen? Det diskuterades här senast i nån av Facebook-grupperna (minns aldrig vilken) om att det fanns intressen för att anlägga alternativa MTB-leder i Lunsen. Skulle ett framtida scenario kunna innebära en grusad led till Torpet? Och denna typ av 'smygurbanisering' går hand i hand med den 'rutinmässiga' gallring man pysslat med (med oerhört varierat engagemang och resultat) i områdets mindre skogspartier. Är det egentligen ett förarbete ämnat att underlätta för 'Projekt Sundsvall'?

Jag spekulerar så klart enormt vilt nu, samtidigt som jag med en foliehatt står i ett hörn och skjuter från höften laddad med både killgissngar och hittepå-ord.

Men tycker bara såna här förändringar är värda att notera. Små nu, ja, men sen?
20210530_181015.jpg

Samma sak såg jag i Sunnersta/Skarholmen igår.. vid blå cykelspåret låg det som en betongväg upp mot Gula leden. Såg förjävligt ut... Ett tjockt grått streck genom skogen

Edit: det var grus och inte betong, alltså.

Jag har gått över från bullbak till att vika foliehattar.

Jag tror att all mtb som inte i första hand handlar om pulszoner snart kommer att vara död i Uppsala. Anlagda mtb-stigar kommer att vara en del av dödsorsaken.

Var faktiskt hemma i The Big U igår kväll. Hann med en jogg i Lunsen. På väg dit stötte jag på detta.

Missförstå mig rätt nu. Det här är på den redan gamla, jordade/grusade GC-banan som går längs utkanten av 'Sävja 1' från skogen mot Bergsbrunna/Uppsävja. Och det är verkligen ett jättegediget och snyggt (funktionsmässigt) jobb de har gjort. Det är dessutom på en av de vanligtvis så otroligt blöta sträckorna och nu var det fabulöst torrt och fint.

MEN! Det finns några frågetecken och utropstecken som dyker upp. Först och främst, det ser numera ut som en betongbana som mosar sig fram genom skogen, 30-40 cm ovanför tidigare beläggning. Knallgrått. Estetiskt supertråkigt!

Mer indirekta frågor som uppstår härleds närmast till två saker: Sossarnas beryktade planer för Bergsbrunna/Sävja/Lunsen-området, samt till vad jag upplevde under mina år i Mölndal och vad som skedde i Änggårdsbergen.

En sån här 'uppgradering' får mig att undra var man slutar. Hur långt ska man gå? Vilka fler delar i området ska grusas på liknande sätt? Kommer man sömlöst låta det övergå till att inkräkta på skogsstigar (som någon kommunpamp högaktligt anser behöver framkomliggöras, because reasons)? Kommer det ligga till grund för framtidens planer på framkomlighet i naturen? Det diskuterades här senast i nån av Facebook-grupperna (minns aldrig vilken) om att det fanns intressen för att anlägga alternativa MTB-leder i Lunsen. Skulle ett framtida scenario kunna innebära en grusad led till Torpet? Och denna typ av 'smygurbanisering' går hand i hand med den 'rutinmässiga' gallring man pysslat med (med oerhört varierat engagemang och resultat) i områdets mindre skogspartier. Är det egentligen ett förarbete ämnat att underlätta för 'Projekt Sundsvall'?

Jag spekulerar så klart enormt vilt nu, samtidigt som jag med en foliehatt står i ett hörn och skjuter från höften laddad med både killgissngar och hittepå-ord.

Men tycker bara såna här förändringar är värda att notera. Små nu, ja, men sen?
Visa bilaga 492494

Skulle bli mycket förvånad om inte delar av Lunsen kommer tillgänglighetanpassas när man bygger där. Jag tror som du att det som nu är de röda lederna till tex torpet kommer bli grusleder som på bilden, på sikt.

Skulle bli mycket förvånad om inte delar av Lunsen kommer tillgänglighetanpassas när man bygger där. Jag tror som du att det som nu är de röda lederna till tex torpet kommer bli grusleder som på bilden, på sikt.
Grusväg mellan Flottsund - Torpet inom 2 år tippar jag på. Lätt att fylla igen då det är stor del bergshällar på sträckan. Sen blir jag inte förvånad om leden som går rakt norrut från torpet och mot Sävja grusläggs samtigt.

Jag tycker det är lite intressant överlag hur däckspår ses som förstörande i naturen. Men att dumpa tusentals ton med grus och makadam permanent inte är det ..

Gula stigen till exempel, det var ju en stig som du faktiskt kunde rulla en rullstol eller en rullator på även innan. Merparten av sträckan i alla fall. Men nu när den är anpassad så är den 3m bred hela vägen och permanent utplacerad. Tror aldrig att någon kommer säga en dag "låt oss plocka upp gruset" när den väl slutat användas/blivit bortglömd/ej underhållen/inbyggd i bostadsområde.

Aja, vi fick ett terrängcykelspår bredvid som är obrukbart efter regn. Tacka gudarna för att vi har fått en inhägnad :)

Cyklade Södra leden igår och det var fortfarande ganska blött. Någon som vet vad kommunen har för skötsel/uppgraderingsplan? Fler spänger? Skulle det hjälpa att dokumentera och skicka in? Enligt MTB-sidan på uppsala.se: "Vill du rapportera fel eller lämna synpunkter ska du göra det via kommunens felanmälan."

Om du vill lämna synpunkter åt kommunen och kommunen rekommenderar att du ska lämna synpunkter om du har synpunkter, så är det väl rimligen det du ska göra. Lämna synpunkter alltså.

Om du vill lämna synpunkter åt kommunen och kommunen rekommenderar att du ska lämna synpunkter om du har synpunkter, så är det väl rimligen det du ska göra. Lämna synpunkter alltså.
Jo, men vad jag egentligen tänkte säga var att det kanske finns någon som vet vad det finns för planer. Eller en kontaktväg mellan stigcykelföreningen och kommunen. Vet inte hur kommunens ärendehanteringsystem fungerar, men kan tänka mig att surhål ute i skogen inte blir högsta prioritet.

Jag cyklade nya Gula idag och jag blir mer och mer förtjust i den för varje gång?. Men på grund av anledning blev min morgontur en eftermiddagstur när termometern stod på 27 grader. Trots idogt vattendrickande for det gula prickar framför ögonen så vid gipen klev jag av och finrullade hem istället. Om man skulle testa med kylning medelst fartvind nästa gång??

Det har varit mycket utförsåkning det senaste med Åre bike festival och tävling både på skutan och i Järvsö. Rätt hektiska (men roliga) veckor! Landat i Uppsala igen och chillar lite så tog ut trialcykeln och körde lite:

Behöver fixa bromsarna.. de tar lite sådär vilket syns i videon men var en fin tur i alla fall!

Vår föredetta Uppsalait och stigdräpare @Shrue och jag körde tillsammans på Enduro SM i Järvsö - vilket gjorde det hela till en helt annan upplevelse än en ordinarie tävling. Riktigt kul var det!

Enjoy!

Och jo, blev en film från Åre bike festival med!

Igår tyckte min sambo att jag behövde gå ut och röra på mig (hon har inte semester ännu..) så jag tog cykeln och kameran ut i Nåsten. Blev en fin liten tur men som blev förkortad av en liten eldstad som någon glömt släcka ordentligt.. Så fick bli en kort film!

Så här såg det ut när brandkåren fick kånka upp hinkar med vatten i skogen:

De var snabbt på plats vilket är tur då det är riktigt torrt i skogen nu.

Tillbaka
Topp