Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Hörrni!

Imorgon skall jag cykla. Sannolikt efter lunch, måste byta däck på rullatorn till något greppigare så att jag inte välter och bryter lårbenshalsen. Någon mer som har ledsnat på att ensamsegla och vill hänga med?

Trevligt initiativ!

Är dock på väg norrut imorrn (plus att det lär ta några dygn att rota fram cykeln i källaren).

Hoppas det blir nån fler gång. Kanske redan 2026 eller så ?

/J

Vart/när/hur? Jag är i uselt skick :)

Nåsten eller lunsen eller både och via vårdsätra. Tänker mig sovmorgon, byta däck, äta lunch, fixa bullar och sedan cykla, så tidigast 12.
Intresserade kan väl synka vid 11 så så spikar vi en tid och plats.

Tempot är helt oförutsägbart. Byter från blixtsnabba Barzo till Butcher T9 så det kan var så att jag inte ens tar mig fram till skogen utan smälter samman med asfalten redan vid stationen.

Dagens lärdom: Skit i att kolla rotationsrikning innan montering av däck. Det fler fel i alla fall.

Helvete vilken brottningsmatch. Butcher + cushcore. Tur att jag bara behövde montera skiten 4 ggr.

Cykling vid 13:00 känns mest realistiskt för mig. Högen eller Plantis?

670394D1-1A6D-4F4B-BF44-8F199D741C1C.jpeg

Det blev TT:n + Vårdsätraslingan + Lunsen upp till trekorset och sedan norrut mot Bergsbrunna.
Hyfsat tungtrampat men lite småkul ändå med så pass bra grepp.

Kunde inte riktigt bestämma mig för vad som var tråkigast, Coops kanelgifflar eller ett bakdäck som inte höll tätt.
Om Pågens är en 8 så får Coops med nöd och näppe betyget 1, nästan men inte helt och hållet olikt en kanelgiffel. Skandal.

Väl hemma bestämde jag mig för att kasta resten av gifflarna och ladda lite tryck i bakdäcken för att säkertställa att det satt sig ordentligt.

Succé!!!
48710906-A32C-4F8F-AEFB-2C8DCBE02786.jpeg

Aja, det var ju lätt att få på de två första gångerna så en till lär inte bli något problem. Men det får bli en annan dag. Ställde in skiten i förrådet bara...

Det ringer fortfarande i öronen om någon undrar.

Körde 50 min i Lunsen efter en hängig vecka och jag tror bloddoping är ett rimligt alternativ nu. Höll inte på att ta mig hem (ca 500 m).

Lunsen status är att det ändå är hyfsat torrt på rötter och hällar. Inte tokuppkört i surhålen. Höll mig mest utanför reservatet för att spara på stigarna där. Kan vara värt en tur i helgen.

Så, vad nytt i Södra Staden-situationen?

I kommunenstyrelsen blev det ja till både byggplaner och spårväg (M, Kd, C och SD samt politiska vildar röstade nej). M säger att de ska riva upp beslut om Spårväg om de vinner valet nästa år. Nu ska det upp i Kommunfullmäktige för avgörande. Sen ska det komma ett ok från Trafikverket för medfinansiering av spårvägen.

I kommunenstyrelsen blev det ja till både byggplaner och spårväg (M, Kd, C och SD samt politiska vildar röstade nej). M säger att de ska riva upp beslut om Spårväg om de vinner valet nästa år. Nu ska det upp i Kommunfullmäktige för avgörande. Sen ska det komma ett ok från Trafikverket för medfinansiering av spårvägen.
Så det blir järnvägsbro över Stordammen för spårvägen som tanken var förut?

Fruset och hårt i Lunsen. Men det hann torka upp innan det frös på så hällar och rötter är isfria. Optimalt vinterföre m a o.

Förra helgen konstaterade jag läckande fälgband men var osugen på att fixa det just då p.g.a. av lätt stukad tumme efter en vurpa några veckor tidigare. Men så idag var det dags att få ordning på torpet så av med däck och cush core och tvätta bort all gucka. Bort med det gamla fälgbandet och på med nytt. Trodde jag. Hade spanat in att jag hade en rulla med rätt bredd liggandes men tyvärr så räckte den inte hela vägen runt. Bara nästan =(
Beställt nytt ochser fram mot snabb handläggning och transport. Veckan efter black friday. Bra timing...

Nåja, jag slapp i fall cykla.

Förra helgen konstaterade jag läckande fälgband men var osugen på att fixa det just då p.g.a. av lätt stukad tumme efter en vurpa några veckor tidigare. Men så idag var det dags att få ordning på torpet så av med däck och cush core och tvätta bort all gucka. Bort med det gamla fälgbandet och på med nytt. Trodde jag. Hade spanat in att jag hade en rulla med rätt bredd liggandes men tyvärr så räckte den inte hela vägen runt. Bara nästan =(
Beställt nytt ochser fram mot snabb handläggning och transport. Veckan efter black friday. Bra timing...

Nåja, jag slapp i fall cykla.

Man kan också dra på sig en dagisförkylning. Det stoppar effektivt all form av cykling.

Hah, den där jävla skylten. Det var längesen!

Men jag siktar på omstart av cyklingen 2022. Så får det bli. Med extra bullar on top.

Jag kände att det är en bra dag för att förarga Mårten igen, så jag bokade ett kundbesök hos Cykla i Nåsten AB och stack ut på förmiddagen.

20211202_104722.jpg

Det borde rulla på som fan, men mina däck är som hockeypuckar i kylan så rullmotståndet är inte nådigt. Borde trilla in ett par Schwalbedäck under dagen, pinsamt, men förhoppningsvis bättre däck i minusgrader.

Kul att se att du är ute och kör Daniel!

Själv kom jag ut en sväng idag med. Nya sulor monterade, vilken fröjd!

Visa bilaga 527129

Men för att inte vara off topic här så har jag bakat också! Lussekatter.

Vad blev det för däck? Du lider säker mer av trögrullat (för mig går det sakta oavsett), jag känner mig väldigt nöjd med Maxxis nu på vintern.

Vad blev det för däck? Du lider säker mer av trögrullat (för mig går det sakta oavsett), jag känner mig väldigt nöjd med Maxxis nu på vintern.
Det blev Schwalbe Eddy Current Front 29x2,4 i Super gravity-casing med Addix soft-gummi (typ det enda vettiga som fanns på Bikester vid beställning). Så det är tunga jäkla downhilldäck.. paketet som innehöll däcken vägde 3,5kg enligt Postnord och det var inget annat än lite packmaterial i ? Så de ligger nog på stabila 1300g/styck..

Men det gjorde att jag skippade cushcore i denna gång. Och de var helt klart mer lättrullade i minusgraderna än mina Maxxis Dissector i EXO-casing fast hade typ dubbla greppet ?

Så riktigt nöjd än så länge!

20211205_120333.jpg

Det blev Schwalbe Eddy Current Front 29x2,4 i Super gravity-casing med Addix soft-gummi (typ det enda vettiga som fanns på Bikester vid beställning). Så det är tunga jäkla downhilldäck.. paketet som innehöll däcken vägde 3,5kg enligt Postnord och det var inget annat än lite packmaterial i ? Så de ligger nog på stabila 1300g/styck..

Men det gjorde att jag skippade cushcore i denna gång. Och de var helt klart mer lättrullade i minusgraderna än mina Maxxis Dissector i EXO-casing fast hade typ dubbla greppet ?

Så riktigt nöjd än så länge!

Visa bilaga 527161

Sjukt att de är mer lättrullat, ser riktigt bitiga ut!

Elcykeldäck… Har du något du vill erkänna WSB? Har du gått över till den mörka sidan?
Haha, Schwalbe har bara marknadsfört ett vanligt DH-däck som "elcykel approved" för att kunna kränga fler..

I bästa fall är det lite mer punkteringssäkert men tvivlar på att något egentligen skiljer.

Hade gärna haft en elmoped i skogen nu, min kondis är usel.. Tänkte köra TTn i förra veckan men fick hjärtstopp halvvägs. Så det är slow and steady som gäller för närvarande!

Jag trodde arbetsnamnet var Nya Gottsunda? Överhörde det på en restaurang i helgen..

Håller på med ett litet experiment också.. Jag hade glömt av hur jobbigt det är med snö som fastnar i bromsoket när man kör i "puder" och utanför stigarna (något jag aldrig skulle göra i ett naturreservat). Problemet för egen del är primärt bak där öppningen för klotsarna ligger riktigt bra till i framhjulets snöslunga.

Så printade dessa lite snabbt:
20211206_132453.jpg

Stödmaterialet är kvar på bilden så det ser lite shady ut..

Men monterat och klart ser det bättre ut, om än något skumt fortfarande. Borde printat i svart istället.

20211206_153633.jpg

Upplever inte direkt något problem fram, men vad fan.. lika bra att gå all in.
20211206_152849.jpg

Får se om det blir premiär ikväll, minus 17 är inte superlockande..

Jag trodde arbetsnamnet var Nya Gottsunda? Överhörde det på en restaurang i helgen..

Håller på med ett litet experiment också.. Jag hade glömt av hur jobbigt det är med snö som fastnar i bromsoket när man kör i "puder" och utanför stigarna (något jag aldrig skulle göra i ett naturreservat). Problemet för egen del är primärt bak där öppningen för klotsarna ligger riktigt bra till i framhjulets snöslunga.

Så printade dessa lite snabbt:
Visa bilaga 527218
Stödmaterialet är kvar på bilden så det ser lite shady ut..

Men monterat och klart ser det bättre ut, om än något skumt fortfarande. Borde printat i svart istället.

Visa bilaga 527219

Upplever inte direkt något problem fram, men vad fan.. lika bra att gå all in.
Visa bilaga 527220

Får se om det blir premiär ikväll, minus 17 är inte superlockande..

Uppsalas politiker blir garanterat mer upprörda över om du skulle cykla bredvid stigen i Lunsenreservatet än att man spränger hela norra Lunsen och dränker skiten i cement o betong.

Tillbaka
Topp