Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Jag fick förresten en passande reklam nu precis. Vet inte om det är baserat på loggningen i Strava, glädjen över kanelgifflar, eller på mitt allmänna gubbgnäll. Eller kombinationen.
Screenshot_20230521-143718.png

Säkert kul. Även stor artikel i UNT.

Bara det inte för med sig att gemene frilufsare blir mer negativ till stigcykling och tycker att "håll er till mtb-banan när ni fått en för en massa skattepengar".

/J

Säkert kul. Även stor artikel i UNT.

Bara det inte för med sig att gemene frilufsare blir mer negativ till stigcykling och tycker att "håll er till mtb-banan när ni fått en för en massa skattepengar".

/J

Det jag är mest rädd för är att det blir halvdant. Massa planer men så blir det en halv XCO-bana och en pumptrack i grus.

Kul att det diskuteras!?

Någon som vet hur snacket går i övrigt om lederna som finns runt Uppsala, både de officiella (gula, och de två vid skarholmen/graneberg) och inofficiella (berthåga, nåsten, lunsen)? Finns ju en rekorderlig mängd leder som bara väntas på att utnyttjas.

Nu så:
Kanske är en naturlig plats för logistiken, parkering, grusplan o så men annars är det generellt för brant område, inte superkul varken upp eller ner.
Den steniga leden som går snett upp på skrå (bakom fiket) måste vara en av de tråkigaste i Uppsala?

Nu så:
Kanske är en naturlig plats för logistiken, parkering, grusplan o så men annars är det generellt för brant område, inte superkul varken upp eller ner.
Den steniga leden som går snett upp på skrå (bakom fiket) måste vara en av de tråkigaste i Uppsala?

Nerför är det väl ok. Det är ju upp som är problemet…

Låter skoj men jag sprang en liten runda i morse och har ännu inte återhämtat mig helt från cyklingen i lördags, om man skall tro Garmin men det brukar stämma så jag gör nog bäst i att vila ikväll. Resten av veckan funkar om det blir fler utflykter.

Någon som har koll på var man kan köpa Stans gucka i Uppsala? Velotek hade bara Peaty's. Kanske är bra men jag tycker Stans fungerar felfritt så varför chansa på något som i bästa fall är lika bra?

Någon som har koll på var man kan köpa Stans gucka i Uppsala? Velotek hade bara Peaty's. Kanske är bra men jag tycker Stans fungerar felfritt så varför chansa på något som i bästa fall är lika bra?
Sportson hade iaf tidigare Schwalbes gucka som är rebrandad vanilj-stans.

Jag har Stans om du har akut behov.

Blev en tur till Löttingekullen i Täby.

IMG_7877.jpeg

Med 50 min från Uppsala så är det nog ett av de närmaste ställena om man vill cykla enduro. Bra variation med enklare flowiga stigar blandat med lite stökigare och en del hällar så klart. Mer svår trail än enduro kanske. Finns B-linjer och allt är rullbart (testade inte dödsbranten dock). Man klarar sig bra med en trailcykel och vanlig hjälm, även om jag tog min FF och ryggskydd, better safe than sorry.

Det här var nog det svåraste partiet jag cyklade så inget avancerat.

IMG_7878.jpeg

Väl värt ett besök om man inte orkar åka till Falun, Kungsberget eller Järvsö. Men mer en halvdagsutflykt än en heldag.

Ska på kalas i Uppsala i helgen och tänkte passa på att cykla några turer.

Nåsten står högst upp på min lista, men finns det fler områden som är värda ett besök?

Några områden har jag cyklat tidigare så jag hoppar över dem denna gång. Det gäller Lunsen, Ekshagarna och Ulleråker-Graneberg.

Ska på kalas i Uppsala i helgen och tänkte passa på att cykla några turer.

Nåsten står högst upp på min lista, men finns det fler områden som är värda ett besök?

Några områden har jag cyklat tidigare så jag hoppar över dem denna gång. Det gäller Lunsen, Ekshagarna och Ulleråker-Graneberg.
Ta en svängom inom svinskinnsskogen utanför berthåga innan du kör in i nåsten ?

Bilagor

• Screenshot_20230817-163205-911.png
    Screenshot_20230817-163205-911.png
    249.9 KB · Besök: 40
Nåsten TT brukar dräneras ganska snabbt och är underhållande. Det finns ett antal surhål men inte så mycket kladdlera. Resten av Nåstens stigar är det sämre med. Mer lera och rötter.

Vårdsätraskogen har en slinga som är rätt trevlig. Södra terrängscykel-leden från stan ansluter till den och är i sig också bitvis fin cykling. Passar bra att knyta ihop med Nåsten TT. Då cyklar du förbi bmx-banan också på transporten.

Kom precis hem från en runda i Nåsten... Den går definitivt att cykla. Några av surhålen är stora som på tidig vår, dvs cykla igenom eller hoppa över, lite lerigt på vissa stigar där det typ alltid brukar vara torrt. Vid första spången är det rejält med vatten, där brukar det i princip vara tort, aldrig sett sådär mycket. Sen är det vatten här och där på ställen det aldrig brukar vara något, marken är fortfarande mättad av allt regn...

Och sist men inte mist, Fäbo DH är... lera delux.

Bilagor

• IMG_1471.jpeg
    IMG_1471.jpeg
    587.4 KB · Besök: 43
  • IMG_1472.jpeg
    IMG_1472.jpeg
    651.5 KB · Besök: 49
  • IMG_1473.jpeg
    IMG_1473.jpeg
    666.2 KB · Besök: 49
  • IMG_1480.jpeg
    IMG_1480.jpeg