Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Tänk att jag och Lasse kom ut igen! Var tvungen att vila ett dygn för att orka skriva här 😆 Som bonus swishade Conan förbi och hejade när vi stod och begrundade vår totalt tappade fysik efter en klassisk NTT på lite sämre tid än förr 😄

20241001_173306.jpg

20241001_170428.jpg

received_1266872541153207.jpeg

Senast ändrad:
Jag tog en graveltur för att testa förkylningen. Förkylningen var bra och hade inga problem att hänga med. Ugh.

Visa bilaga 733212

Vet inte om det räknas som gravel när det är så här mycket löv. Inte mycket grus inte.

Så nu har jag officiellt kommit ut som gubbe. Surgubbe var jag iofs redan innan.
Äsch du hade ju redan outat dig på strava

Som numera utflyttad vill jag ändå hålla lite koll och efterfrågar därför lite allmänna statusuppdateringar!

1. Ska Velotekhörnet försvinna?

2. Hur fortskrider spårbygget, och när ska de börja riva i Sävja/Lunsen och Åriket?

Jag kan inte läsa dessa artiklar och har därför lite extra dålig koll på vad som händer i Uppsala...

Någon med mer inblick får gärna fylla i mina luckor!

Som numera utflyttad vill jag ändå hålla lite koll och efterfrågar därför lite allmänna statusuppdateringar!

1. Ska Velotekhörnet försvinna?

2. Hur fortskrider spårbygget, och när ska de börja riva i Sävja/Lunsen och Åriket?

Jag kan inte läsa dessa artiklar och har därför lite extra dålig koll på vad som händer i Uppsala...

Någon med mer inblick får gärna fylla i mina luckor!
Också nyfiken på distans! Framförallt kring Velotek, kan fråga Pelle.

För att delvis besvara min egen fråga. Besökte Uppsala igår. Kom in via 255:an. I höjd med sista (första?) Sävja-Infarten, vid Nåntuna Villastad/utkanten Lugnet, har skogen redan börjat skövlas ner. Så jag antar att de påbörjat arbetet i den änden också. Trots att bron över ån inte ens är varken godkänd eller bestämd. Det här måste hänt sista veckorna, för när jag var uppe kring jul hade inte ett enda träd tagits ner? Undrar om de börjat längs med järnvägen också..

För att delvis besvara min egen fråga. Besökte Uppsala igår. Kom in via 255:an. I höjd med sista (första?) Sävja-Infarten, vid Nåntuna Villastad/utkanten Lugnet, har skogen redan börjat skövlas ner. Så jag antar att de påbörjat arbetet i den änden också. Trots att bron över ån inte ens är varken godkänd eller bestämd. Det här måste hänt sista veckorna, för när jag var uppe kring jul hade inte ett enda träd tagits ner? Undrar om de börjat längs med järnvägen också..
Spårvägen är klar. Eller ja, den monterades aldrig ner utan man lade bara lite asfalt över den gamla. Så nästa gång du kommer så rullar vagnarna genom stan. Går fort att smälla upp några pelare och en transformatorstation vet du. Hoppas ni får nya fina M34an också!

m34_epi_eddie-lothman_2501.webp

Spårvägen är klar. Eller ja, den monterades aldrig ner utan man lade bara lite asfalt över den gamla. Så nästa gång du kommer så rullar vagnarna genom stan. Går fort att smälla upp några pelare och en transformatorstation vet du. Hoppas ni får nya fina M34an också!

Visa bilaga 748174
Är det den där från Italien som stannar vid +5 och neråt? Håller tummarna! Lär ta ett tag innan vi får spårisar i Strängnäs...

Typiskt att det skulle behövas lite exiluppsaliensare för att skaka liv i tråden. Blir det alltså spårvagn till torpet?
Och hoppas verkligen att Velotek hittar nån ny lokal.
/J

Typiskt att det skulle behövas lite exiluppsaliensare för att skaka liv i tråden. Blir det alltså spårvagn till torpet?
Och hoppas verkligen att Velotek hittar nån ny lokal.
/J
Går det spårvagn till torpet kanske Velotek kan hålla till där? Behövs bara lite utbyggnad, men det är ju någon Uppsala ska vara bra på...

Fråga till er som ännu photoshoppar med Lunsen som backdrop. Åker man längs 255:an så syns avverkning/gallring in i skogen hela vägen från Sävja till Flottsund. Förstår att dettamest troligt inte har med spårvägsspektaklet att göra då det breder ut sig alldeles för långt. Men jag undrar, hur långt in i skogen sträcker det sig egentligen? Är det bara gallring närmast vägen eller går det långt upp i Lunsen? Och hur ser isåfall stigarna ut? Framkomliga?

Fråga till er som ännu photoshoppar med Lunsen som backdrop. Åker man längs 255:an så syns avverkning/gallring in i skogen hela vägen från Sävja till Flottsund. Förstår att dettamest troligt inte har med spårvägsspektaklet att göra då det breder ut sig alldeles för långt. Men jag undrar, hur långt in i skogen sträcker det sig egentligen? Är det bara gallring närmast vägen eller går det långt upp i Lunsen? Och hur ser isåfall stigarna ut? Framkomliga?
En bit, inte särskilt långt upp i skogen. Stigarna mår bra

Blev några timmar i bekant skog igår. Hade kunnat photoshoppa in min cykel, men det kändes ju fel.
PXL_20250407_082209154.webp

Slumrade nästan till där på bänken. 2,5 timme vid torpet, och såg inte röken av någon annan. Lyx!
PXL_20250407_104138584.webp

Hmm...
PXL_20250407_093455927.webp

Började tänka, man har väl fan inte ens tider på topp 40 i Lunsen längre. Men så såg jag det här, och det gjorde mig iallafall lite gladare.
PXL_20250407_093156810.webp

Kaffe, någon?
PXL_20250407_080029290.webp

Elkablar mitt i Lunsen. Kan någon vänlig förklara detta för en novis?
PXL_20250407_115341184.webp

Blev några timmar i bekant skog igår. Hade kunnat photoshoppa in min cykel, men det kändes ju fel.

Elkablar mitt i Lunsen. Kan någon vänlig förklara detta för en novis?

Missade denna. Kul med finbesök :)

Nu bara spekulerar jag , men den typen av rör borras ner en bit för att hålla koll på grundvattennivån. Gissar att det sitter en sensor en bit ner och att man kan koppla in en logger av nåt slag. Eller om det är en IoT-variant som skickar till nån central datamaskin.

Eller så har det med Strava att göra 😉

/J

Missade denna. Kul med finbesök :)

Nu bara spekulerar jag , men den typen av rör borras ner en bit för att hålla koll på grundvattennivån. Gissar att det sitter en sensor en bit ner och att man kan koppla in en logger av nåt slag. Eller om det är en IoT-variant som skickar till nån central datamaskin.

Eller så har det med Strava att göra 😉

/J
Bra spekulerat - bör vara så.

Kul med allt cyklande 👍

Tips!
Nu är det läge att ta Jojjes KOM på "Snåris utför" från 2015. Såg länge ut som helt omöjligt och då inte bara pga dålig kondis/ teknik utan pga alla fallna träd. Nu har kommunen röjt, typ salsgolv.
(Förutom ålder finns ett lurigt parti kvar, en stock på snedden, som man kan skylla på 😉)

Tillbaka
Topp