Tour de France 2010 - Vem vinner

sjooons skrev:
-------------------------------------------------------
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blodpåsar och kanyler idag.
>
>
> Du menar val kroppsdelar..

Jepp, en sån här funkar fint uppför Alperna:

WhaleFluke.jpg

Det klassiska sättet att fixa en valkroppsdel:

gabbeon skrev:

> Det klassiska sättet att fixa en valkroppsdel:

Hahaha.. Sjukt roligt! :D Roligt samtal till försäkringsbolaget, "Jo vahetere, jag fick min bil krossad av flygande valkött idag.."

Undrar bara varför cyklisterna gnäller på vädret så? För några dagar sedan så regnade det för mycket
så att det var "farligt" att cykla och idag läste jag att gotland gnällde att det var för varmt. "Det borde finnas en gräns på hur varmt det får vara" läste jag på svt text. ??? För varmt för kallt regnigt etc etc. Har dagens cyklister blivit bortskämda snorungar? Det är cykel vi pratar om-där kör man i det väder som är PUNKT!

hammarn skrev:
> Undrar bara varför cyklisterna gnäller på
> vädret så? För några dagar sedan så regnade
> det för mycket
> så att det var "farligt" att cykla och idag
> läste jag att gotland gnällde att det var för
> varmt. "Det borde finnas en gräns på hur varmt
> det får vara" läste jag på svt text. ??? För
> varmt för kallt regnigt etc etc. Har dagens
> cyklister blivit bortskämda snorungar? Det är
> cykel vi pratar om-där kör man i det väder som
> är PUNKT!

Annars är det väl fritt farm att bli velodromcyklist, där är det torrt o platt.

Gör man inte alls, ex om det snöar kan man förkorta etappen. Hände ex när Bjarne vann i val d'isere (96?). På samma kan det vara rimligt att ha en gräns uppåt. Närmar det sig 40 grader handlar det mindre om cykling och mer om kroppens förmåga att arbeta i värme..och teamets förmåga att langa vatten och ispåsar. Men visst, det är en del av cyklingen det oxå.

Edit...Svar på hammarens inlägg alltså

Senast redigerad av en moderator:
ja tror nån okänd vinner hela touren :)
eller ändy schpeck :) shleck tar touren i år lance är skrap kött, contador är som sirap han vinner det inte, cadel däremot ska man inte räkna bort men Ändy vinner, viva!!! saxobank :)

Tråkmånsen Evans får gärna vinna, men bara i avsaknad av andra stjärnor nu när Armstrong är borta.

Jag kommer nog förresten aldrig mer att kolla på ett helt TdF nu när Armstrong lägger av, det känns rent av riktigt ledsamt :( Han har betytt enormt mycket för cyklingen.

Äntligen ikapp med alla etapper i boxen. Puh. Jag tycker att det är en spännande tour i år. Snyggt kört av Andy i söndags.
Synd att Lance är borta. Hoppas att han kör för vinna någon etapp.

Nu är jag hemma från några dagars semester utan tv, USCH! ser fram mot dagens etapp som ser svettig ut men inser samtidigt att jag kommer att missa etappen till col Tourmalet pga semester utan TV, Talanglös planering.

Vad tror ni blir det hårdkörning av topp 10 cyklister idag eller bevaker de varann eftersom det inte är mål på toppen utan i dalen efter?

I och med hur banprofilen ser ut tror jag på en utbrytning som går hem. Tänk Rasmussen 2005 och 2006. En etapp för de som vill vinna bergatröjan mao. Bland favoriterna så försöker nog Andy att lägga lite mer tid mellan sig och Contador.

Jag tror det kommer vara 7-8 gubbar bland favoriterna med över toppen. Det är aningen långt till mål för att gå solo som jag ser det.

Flera favoritlag kommer nog försöka få med någon i tidig utbrytning, inte för att vinna etappen utan för att kunna assistera från toppen ner till mål. Andy behöver definitivt draghjälp till mål om han tänkt attackera uppför. Cancellara i förra årets bergsform hade varit en bra man för uppdraget. Nu vet jag inte vem dom ska använda, tycker dom sett aningen krokiga ut, Saxobankarna.

Contador har några vassa hjälpryttare som kan kan hänga med bra på sista stigningen och assistera in till mål om nu Andy skulle få lucka uppför.

Nu har jag funderat färdigt, så här blir det: Astana skickar Vinerkorven i tidig utbrytning, Contador ställer av Andy uppför, får draghälp av Vino in till mål och tackar för hjälpen genom att låta Vino vinna etappen.

...eller vinner väl Chavanell igen....

Black planet skrev:
> Synd att Lance är borta. Hoppas att han kör för
> vinna någon etapp.

Håll ett öga på nästa sista etappen...fem mil tempo och Armstrongs sista (riktiga) tävlingsdag i touren.

Nån som vet varför de lag som är sponsrade av Campagnolo använder vanliga Record istället för Superrecord? Det torde väl inte vara någon fördel? (om man utgår från Campa som säger att deras elvadelade är starkare än deras tiodelade).

Som en komplettering till InlineOla:s inlägg:

Etappen som Riis vann skulle ha varit 19 mil och startat i Val d'Isere men starten flyttades till Le-Monetier-les-Bains och etappen avslutades i Sestriere. Det var rätt extremt väder i detta fall (enligt cyclingnews): "We see shots of the tops of the Col de l'Iseran and the col du Galibier. They are both covered in snow and there's a gale blowing. Reports I saw earlier in the day spoke of 100kph winds.". Man kan förstå att de kortade av etappen!

Sen finns det ju legendariska cykellopp/etapper med snö: Gavia 88, LBL 80 och Bondone 1956.

Tackar för kompletteringen GoranS. Det var ju några år sedan, minnet sviker litegrann men det var i alla fall rätt på några punkter:-)

Borde väl kunna bli en utbrytning som håller hela vägen idag. BMC har knappast lag eller intresse att försvara ledartröjan. Saxobank och Astana har ingen vidare chans på etappvinst med tanke på nedförslöpan och 10km platt fram till mål så de tjänar inget på att dra ifatt.
Om utbrytarna blir upphunna i sista stigningen borde Samuel Sanchez ha bra läge. Han är bra på att köra nerför och har en hyfsad spurt (när inte superspurtaren Andy Schleck är med =)

//j

GöranH skrev:
> Nån som vet varför de lag som är sponsrade av
> Campagnolo använder vanliga Record istället för
> Superrecord? Det torde väl inte vara någon
> fördel? (om man utgår från Campa som säger att
> deras elvadelade är starkare än deras
> tiodelade).

Därför att skillnaden är löjligt marginell. Det sitter lite fler keramiska lager i SR, i övrigt är Record i princip identisk. Det väldigt lilla viktskillnaden är ointressant oxå eftersom proffsens cyklar ändå väger obetydligt mer än minimumvikt.

YES! Hushovd med i utbrytning för att försöka fiska lite poäng.
Grymt av Chavanel att försöka sticka direkt i starten också.

Varför är Robbie McEwen så usel på att köra uppför? Ok, han är tämligen mörbultad i denna touren, men han är jag erkänt kass på att köra uppför. Han är ju ändå rätt liten. Har han bara typ II-muskelfibrer eller vad är grejen?

JT skrev:
> GöranH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som vet varför de lag som är sponsrade
> av
> > Campagnolo använder vanliga Record istället
> för
> > Superrecord? Det torde väl inte vara någon
> > fördel? (om man utgår från Campa som säger
> att
> > deras elvadelade är starkare än deras
> > tiodelade).
>
> Därför att skillnaden är löjligt marginell.
> Det sitter lite fler keramiska lager i SR, i
> övrigt är Record i princip identisk. Det
> väldigt lilla viktskillnaden är ointressant oxå
> eftersom proffsens cyklar ändå väger obetydligt
> mer än minimumvikt.

Jo, skillnaden är marginell men det förklarar ju inte varför man INTE använder SR. Den enda förklaringen är väl att cyklisten själv får välja vad de tycker bäst om, Record eller SR. Har inte kollat närmare men om det är så att hela lag väljer Record får vi nog sätta igång en utredning var för det är så. Kan det vara problem med SR?

JT skrev:
> Varför är Robbie McEwen så usel på att köra
> uppför? Ok, han är tämligen mörbultad i denna
> touren, men han är jag erkänt kass på att köra
> uppför. Han är ju ändå rätt liten. Har han
> bara typ II-muskelfibrer eller vad är grejen?

Ja, förmodligen.

JT skrev:
> Varför är Robbie McEwen så usel på att köra
> uppför?

Vet inte. Här är han på väg uppför. Jag tycker han ser ut att ta det oseriöst. Vinkar och ser glad ut. Påminner lite om när tomten drar iväg med renarna på julafton.

tdf06st20-robbie450.jpg

anledningen till att robbie mcewen inte kör snabbt uppför är inte för att han är dålig, utan för att han sparar sig till spurtetapperna. han kan köra mycket snabbare om han vill, men varför bränna ut sig totalt på bergsetapper?

Kom inte o säg att nån cyklist i touren är dålig på någon disciplin, för det är de inte.

Tillbaka
Topp