Tour de France 2010 - Vem vinner

kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast jag skulle kalla faktumet att Evans har
> cyklat de senaste 11 etapper (tror jag) med en
> fraktur i armen något annat än en flopp. Han kan
> inte ens klä på sig själv eller äta riktigt.
> Kanske svårt att cykla fort uppförs då :-)

Jag skrev lite slarvigt. Floppen är att han skadade sig. Jag förstår inte ens att han klarar att hänga med så bra som han gör.

cyklariskogen skrev:
> För er som redan saknar Le Tour, ta ett stort
> steg tillbaka till patronernas tid och titta på
> världens bästa Le Tour film
>
del två ligger där någonstans
> också.

WTF?
Screenshot2010-07-25at15.47.28.png ht=354

JT skrev:
> Nån som vet om Alessandro Petacchi är
> färgblind?

Färgblind, i Italien tycker man det är fräckt med dessa fäger... ;-) T

Rippa skrev:
> Navarro har ju varit årets superdomestique i alla
> fall. Min tourhjälte för året.

Han var grym. Såg ut som att han skulle dö varenda gång han var uppe och mosade.
/J

cyklariskogen skrev:
> För er som redan saknar Le Tour, ta ett stort
> steg tillbaka till patronernas tid och titta på
> världens bästa Le Tour film
>
> =related, del två ligger där någonstans
> också.
>
> Om någon vet var man kan köpa den, tipsa
> gärna.
>
> Patrik

Underbara filmer!

Och vilka superbonkar i del 2, jag kunde känna igen mig i denna killen ;)
superbonk1962.jpg ht=453

bigmollo skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Navarro har ju varit årets superdomestique i
> alla
> > fall. Min tourhjälte för året.
>
>
> Han var grym. Såg ut som att han skulle dö
> varenda gång han var uppe och mosade.
> /J

Ja, och satan vad han grillade klungan oxå. Det grinades illa till höger o vänster när Navarro tog sina kränkarförningar ;)

Ja man tyckte ju först att Hushovd såg ut att dra igång spurten bra. Därefter såg det ut som om han stod helt stilla när Cav bara blåste förbi. Verkligen imponerande.

glöm inte bort eneco tour (eller helst vill man ju det, tävlingen är ju rätt tråkig)

själv plågas man som cykelinsatt mycket av de dåliga artiklarna om touren som skrivs av aftonbladet och expressen. har skrivit om det i min blogg. http://cykeljonte.blogg.se/?tmp=25203336

nu känns det verkligen som om tråden har fel namn. Imponerande av cavendish dock, jurgen roelandts gjorde det bra också.

Jag fick en massa skit förut, men jag vidhåller. Vinner man 15 spurter på 3 Tour de France men ändå inte vinner den gröna tröjan en gång så bör man byta regler. Ja, jag vet att det är en POÄNGtröja, men fler poäng borde ges till vinnaren av spurterna.

Etappsegrar är belöning nog. För att ta hem poängtröjan måste man vara konsekvent med. Man måste vara med i spurtandet under alla 3 veckor. Vara beredd på att ta i under hårda etapper och inte bara förlita sig på uppdraget från sitt lag. Det är därför Zabel har 6 segrar i poängtävlingen medan Cipollini inte har någon.

Förlita sig på uppdraget? Just det. Det är ju precis det vi sett att han klarat sig utan nu.

Att det är bättre att komma femma varje spurt istället för att vinna alla utom två säger sig själv att det är snett.

Ja, och poängen är missvisande. Vinnaren av spurterna får för få poäng. Varför får man inte ifrågasätta det? Står reglerna skrivet i stjärnorna?

Tävlingen är ju till för öka spänningen i tävlingen. Att då överbelöna etappsegraren tar bort de andra momenten i poängtävlingen.
Du får väl tycka bäst du vill, men jag tycker att det är skönt att det inte är en tävling i flest etappsegrar. Då tappar man ju momenten som Hushovd gjort 2 år i rad för att ta poäng till tävlingen.

Om man inte ens är bland de 6-7 bästa spurtarna så är det ett skämt att man ens är i närheten av den gröna tröjan, oavsett hur roligt det än är med utbrytningar på etapper.

Senast redigerad av en moderator:
Rokkoko skrev:
> Om man inte ens är bland de 6-7 bästa spurtarna
> så är det ett skämt att man ens är i närheten
> av den gröna tröjan, oavsett hur roligt det än
> är med utbrytningar på etapper.

Är det inte tvärtom så att den bästa spurtaren i TdF definitionsmässigt är den som vinner den gröna tröjan?

edit: förtydligade

Senast redigerad av en moderator:
Nej. Cavendish har ju varit bästa spurtare tre år i rad. Att han inte vann den för tre år sedan är väl helt i sin ordning, men förra året och i år?

rising skrev:
> Rokkoko skrev:
> -----
> > Om man inte ens är bland de 6-7 bästa
> spurtarna
> > så är det ett skämt att man ens är i
> närheten
> > av den gröna tröjan, oavsett hur roligt det
> än
> > är med utbrytningar på etapper.
>
>
> Är det inte tvärtom så att den bästa spurtaren
> definitionsmässigt är den som vinner den gröna
> tröjan?

Rokkoko skrev:
> Om man inte ens är bland de 6-7 bästa spurtarna
> så är det ett skämt att man ens är i närheten
> av den gröna tröjan, oavsett hur roligt det än
> är med utbrytningar på etapper.

+1. Gröna tröjan känns som den är till för att spurtarna ska ha chans att köra i en tröja. Till att börja med kan de skrota spurtpriserna på bergsetapperna de är ganska menlösa. Prickiga tröjan känns också sådär....en bergakung som blir avhängd uppför medan det fortfarande är 50 man kvar i klungan. Njaa. Sista bergakungen med elegans var Chiapucchi.

Rokkoko skrev:
> Nej. Cavendish har ju varit bästa spurtare tre
> år i rad. Att han inte vann den för tre år
> sedan är väl helt i sin ordning, men förra
> året och i år?
>
> rising skrev:
> -----
> > Rokkoko skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om man inte ens är bland de 6-7 bästa
> > spurtarna
> > > så är det ett skämt att man ens är i
> > närheten
> > > av den gröna tröjan, oavsett hur roligt det
> > än
> > > är med utbrytningar på etapper.
> >
> >
> > Är det inte tvärtom så att den bästa
> spurtaren
> > definitionsmässigt är den som vinner den
> gröna
> > tröjan?

Förra året gjorde Hushovd det bra och tog massa poäng på en skitsvår etapp för spurtarna. Sen placerade han sig ofta topp 3 på spurterna, något som han inte lyckades med i år. I år var Petacchi verkligt bra, nästbästa spurtaren med bred marginal, vann en etapp, i stort sett alltid topp 3 och ända som utmanade Cav på allvar. Känns inte helt orättvist att poängtröjan gick till honom.

Du nämnde också Zabel: han vann ju ärligt talat ganska lite med tanke på att han faktiskt vann gröna tröjan många gånger. Man skulle nästan kunna säga att han inte förtjänade en enda, för det var ärligt talat många år som han inte var bästa spurtaren.

Tycker att poängsystemet är bra: det blir jämnt och det ger spänning. Cav måste helt enkelt bli jämnare för att vinna gröna tröjan. Var det inte på etappen som Petacchi vann som han helt körde bort sig? Så att gnälla om att han förlorade tröjan för att det finns poäng på hårda etapper är ju helt fel även om man håller stenhårt på Cav. Peta var superjämn och Cav hade en stor miss i en spurt och det var det som avgjorde. Så på det sättet kan man ju säga att Peta var den bästa spurtaren.

castrello: Det var någon annan som nämnde Zabel så de orden får stå för den som skrev det.

Etappen som Petacchi vann vurpade Cavendish. Visst tillhör det spelet, inget snack om saken. Men när man missar två spurter (en till förutom vurpan) och vinner ALLA andra så borde man ändå vara en man för tröjan.

Jag menar inte att italienaren inte är en värdig (så länge han är ren) vinnare. Han var trots allt nästan alltid topp 3. Det är riktigt jävla bra! Jag menar mer att norrbaggen inte är värdig att tävla om tröjan när han inte har en sportmössa mot de bästa spurtarna.

InlineOla: Tackar. I gengäld backar jag dig på det du skriver om den prickiga. Håller med till 100 %. Det var annat på Chiapucchis tid!

Globalistic skrev:
> Gruppköp Sram Red, någon?

Menar du på fullaste allvar att du vill ha en likadan framväxel som Andy har växlat av med 2 gånger i samma tävling ? :-/ T

Little Stereo skrev:
> Nu är det mindre än ett år till nästa TdF :-)
> T

Tack och lov för det.

Vem vinner TDF 2011?

Jag säger Andy Schleck. Han hade vunnit i år om han hade haft brorsan med sig i bergen.

Tillbaka
Topp