Tour de France 2014 - the tråd

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Den spurten och hur snacket gick efteråt, att han
> fick skylla sig själv för att han var med där
> framme.

Jo men! Spurten i alla ära, utgör ngn procent av en etapp. Om du vill så kan regeln för agC-åkare vara, långt fram, förutom precis när spurtkanonerna gör upp (d v s sista tre km-gränsen).

Angående Talanslks spurtvurpa får jag fortfarande rysningar av just den. Det påstås att exvis Tyler Farrar gick i backen 18 ggr förra året ... men det är väl som i Judo, de blir bra på att ramla i sig.

Jag kan köpa att Nibali är duktig på cykeln och att Froome inte ser jättebekväm ut på den i alla lägen.

Nedanstående tycker jag dock är ett väldigt tillrättalagt resonemang baserat på utfallet av en observation (2014 års TdF).

> Uppenbarligen cyklade de andra över sin förmåga.

Om man med "över sin förmåga" menar att det fanns en positiv sannolikhet att de skulle vurpa så visar förstås utfallet att de körde över sin förmåga. Då hävdar jag dock att även Nibali kört över sin förmåga. Att köra s.a. man inte riskerar att vurpa innebär att man har alldeles för stora marginaler för att kunna vinna.

> Exempelvis Froome som inte låg i spets och därmed riskerade klungolyckor.

För att eliminera risken att dras in i vurpa p.g.a. det som händer framför honom tvingas han ligga först, vilket är orimligt. Med ökande placeringsnummer i klungan ökar sedan vurprisken medan ansträngningen minskar ner till något ställe där det börjar bli jobbigare p.g.a. gummibandseffekter. Så man får nog helt enkelt acceptera en viss risk att dras in en klungvurpa. Och, det går f.ö. att vurpa med få man framför sig - fråga t.ex. Heras.

> Exempelvis Contador som kände sig tvungen att äta i en utförslöpa.

Om man antar att Nibali är skickligare på cykeln än Contador (hur man mäter det är inte totalt uppenbart för mig) så förstår jag ändå inte varför Contador av detta faktum skulle bli tvingad att äta i just en nerförsbacke. Det var knappast s.a. Nibalis skicklighet på cykeln gjorde det omöjligt för Contador att äta i uppförsbacken innan. Att han inte åt där beror sannolikt på att cyklister mkt sällan äter i uppförskörningar. Att han kör ner i ett hål precis då han släppt styret med ena handen är ju troligen mest otur. Är helt säker på att sannolikheten att Nibali skulle göra samma sak är större än noll, för även han har garanterat käkat under utförskörningar.

> Nibali får helt enkelt betalt för skicklighet på cykeln som de andra måste
> kompensera med högre risktagande.

Att få betalt för det måste vara något som utvärderas på väldigt många observationer och inte på en observation. Om någon gräver fram trovärdig statistik som visar att Contador är betydligt mer kraschbenägen än Contador så köper jag att han förmodligen i snitt kör längre över sin gräns än Nibali. Utan den statistiken tycker jag dock resonemanget vilar på en mkt skakig grund.

Återigen. Tesen var en helt annan. Att Contador och Froome egentligen var bättre i år. Bättre på vad frågar jag mig då, kanske snitteffekt avses, med ett motexempelsresonemang.

Jag ser inget i ditt resonemang som motsäger att Froome och Contador kan ha varit bättre oavsett vilket mått på "bra" man valt. Det mått jag tolkar det som att du vill använda som motexempel är någon slags smarthet (lika mkt hjärna som hjärta). Min invändning är att för att ens ro det i land behöver man mer än det faktum att Contador och Froome gick i backen.

Att Nibali är skicklig på cykeln är helt sant men precis som GoranS skrev så var Contadors vurpa en oturlig sådan som hade kunnat drabba vem som helst.
Däremot skall Nibali ha beröm för sitt sätt att cykla, han gjorde en strålande insats på etappen till Roubaix där han distanserade Contador med över 2 1/2 minut.
Är ganska säker på att Nibali verkligen ville skapa en marginal där gentemot de normalt något starkare bergs och tempocyklisterna Froome och Contador.
Personligen tycker jag att det är bra att även andra faktorer än bara de jag nyss beskrev, tempo och klättringsegenskaperna har betydelse för vem som till sist står där på podiet i Paris med den gula tröjan.

GoranS skrev:
> Jag ser inget i ditt resonemang som motsäger att
> Froome och Contador kan ha varit bättre oavsett
> vilket mått på "bra" man valt. Det mått jag
> tolkar det som att du vill använda som motexempel
> är någon slags smarthet (lika mkt hjärna som
> hjärta). Min invändning är att för att ens ro
> det i land behöver man mer än det faktum att
> Contador och Froome gick i backen.

För tredje gången. Tesen är en annan som jag argumenterar EMOT med ett alternativt (och möjligt men även troligt) resonemang. Det är inte jag som har "bevisbörda".

Nej, det är klart att man inte kan veta om C+F var bättre än Nibali. Å andra sidan är omvändningen inte så enkel att resonera hem heller. Och det var det jag trodde du försökte göra och därigenom motbevisa tesen "C+F var bättre än N". Det var i alla fall min tolkning av "Nibali får helt enkelt betalt för skicklighet på cykeln som de andra måste kompensera med högre risktagande".

Rent generellt är det naturligtvis den som framlägger en tes som har bevisbördan. Men ju svagare argumentet man framför mot tesen är desto lägre är dess värde. Och i detta fall tycker jag inte motargumentationen baserad på Nibalis skicklighet på cykeln är så våldsamt övertygande. Lite grann känns den som en konstruktion i efterhand. Hade det däremot varit s.a. C+F haft en historia av att krascha ut i etapplopp (enligt wikipedia hade ingen av dom tidigare kraschat s.a. de tvingats bryta något större etapplopp) så hade i mina ögon motargumentet varit starkare.

Hur som helst tror jag att sammandraget haft ett mer spännande utseende i detta skede om C+F inte vurpat och varit kvar i loppet.

Enkelt. Alla ligger först så vurpar ingen.
. Lika enkelt som om alla bara ställt sig i Sthlms bostadskö i tid hade alla fått bostad.

GoranS skrev:
> Nej, det är klart att man inte kan veta om C+F
> var bättre än Nibali. Å andra sidan är
> omvändningen inte så enkel att resonera hem
> heller. Och det var det jag trodde du försökte
> göra och därigenom motbevisa tesen "C+F var
> bättre än N". Det var i alla fall min tolkning
> av "Nibali får helt enkelt betalt för
> skicklighet på cykeln som de andra måste
> kompensera med högre risktagande".
>
> Rent generellt är det naturligtvis den som
> framlägger en tes som har bevisbördan. Men ju
> svagare argumentet man framför mot tesen är
> desto lägre är dess värde. Och i detta fall
> tycker jag inte motargumentationen baserad på
> Nibalis skicklighet på cykeln är så våldsamt
> övertygande. Lite grann känns den som en
> konstruktion i efterhand. Hade det däremot varit
> s.a. C+F haft en historia av att krascha ut i
> etapplopp (enligt wikipedia hade ingen av dom
> tidigare kraschat s.a. de tvingats bryta något
> större etapplopp) så hade i mina ögon
> motargumentet varit starkare.
>
> Hur som helst tror jag att sammandraget haft ett
> mer spännande utseende i detta skede om C+F inte
> vurpat och varit kvar i loppet.

Kika på pavéavsnittet i bedrövligt väder. Trots att han aldrig kört sådant (kanske ngn träning) är han nästan överlägsen. Det åtminstone indikerar viss skicklighet.

..å så var det en cykeltävling också... Tourens längsta etapp (238 km). Avslutningen tycks passa Nibali, men kanske har ett gäng utbrytare som Astana låter gå iväg ordentligt samlat krafter på vilodagen? Sky som totalfloppat kanske ser sin chans till en etappseger? Och De Marchi i utbrytning är kanske ingen vild gissning. Jag skjuter från höften och säger Thomas Voeckler.

Fliken skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej, det är klart att man inte kan veta om C+F
> > var bättre än Nibali. Å andra sidan är
> > omvändningen inte så enkel att resonera hem
> > heller. Och det var det jag trodde du
> försökte
> > göra och därigenom motbevisa tesen "C+F var
> > bättre än N". Det var i alla fall min
> tolkning
> > av "Nibali får helt enkelt betalt för
> > skicklighet på cykeln som de andra måste
> > kompensera med högre risktagande".
> >
> > Rent generellt är det naturligtvis den som
> > framlägger en tes som har bevisbördan. Men ju
> > svagare argumentet man framför mot tesen är
> > desto lägre är dess värde. Och i detta fall
> > tycker jag inte motargumentationen baserad på
> > Nibalis skicklighet på cykeln är så
> våldsamt
> > övertygande. Lite grann känns den som en
> > konstruktion i efterhand. Hade det däremot
> varit
> > s.a. C+F haft en historia av att krascha ut i
> > etapplopp (enligt wikipedia hade ingen av dom
> > tidigare kraschat s.a. de tvingats bryta något
> > större etapplopp) så hade i mina ögon
> > motargumentet varit starkare.
> >
> > Hur som helst tror jag att sammandraget haft
> ett
> > mer spännande utseende i detta skede om C+F
> inte
> > vurpat och varit kvar i loppet.
>
> Kika på pavéavsnittet i bedrövligt väder.
> Trots att han aldrig kört sådant (kanske ngn
> träning) är han nästan överlägsen. Det
> åtminstone indikerar viss skicklighet.

Absolut. Hans skicklighet har jag aldrig avsett att emotsäga.

Qvibra skrev:
> ..å så var det en cykeltävling också...

Va!? Jag trodde det här var tråden för anala meningslösa hårklyverier. ;-)

Till saken: Om GC-killarna är med i fajten om etappsegern vid foten av Bales kan jag tänka mig att Majka kan dra på en rökare uppför den backen och tar etappen. Nibalis huvudtaktik borde rimligen vara att se till att ingen som har med saken att göra tar tid på honom idag snarare än att försöka dryga ut i sammandraget eller vinna etappen. Majka har även den rödprickiga tröjan som ett rimligt mål och då skulle det vara hälsosamt att ta Bales. Förutom Nibali som ju rimligen har gula snarare än rödprickiga ambitioner är det ju Purito som ligger skapligt till i bergspristävlingen. Han känns dock inte som han är i kanonform så jag undrar om han går med över Bales. Om han skulle göra det är han väl inte helt oäven om det skulle komma ner till en uppgörelse i en mindre grupp på slutet.

Å andra sidan skulle jag kunna tänka mig att detta är en etapp där det faktiskt kan gå iväg ett gäng rätt tidigt och om det sitter med några bra bergscyklister som bränt sina GC-chanser så skulle det kunna bli en utbrytning som håller.

Om någon på allvar ska kunna utmana Nibali måste han och laget sättas under press idag och rimligen behöver han visa lite svaghet för att konkurrenterna ska tro att han går att ta. Om så är blir fallet kan det bli en riktigt explosiv etapp imorgon då det i stort sett bara är upp och ner från det att de går in i stigningen upp till Col de Portillon. Är så tillvida en lite ovanlig etapp. Ofta så är det ju i touren någon bit där det är relativt platt mellan stigningarna och där kan hjälpryttare göra en hel del nytta i att minska avstånd till utbrytare. Med mer eller mindre konstant upp och ner minskar den betydelsen av hjälpryttarna.

Qvibra skrev:
> ..å så var det en cykeltävling också...
> Tourens längsta etapp (238 km). Avslutningen
> tycks passa Nibali, men kanske har ett gäng
> utbrytare som Astana låter gå iväg ordentligt
> samlat krafter på vilodagen? Sky som totalfloppat
> kanske ser sin chans till en etappseger? Och De
> Marchi i utbrytning är kanske ingen vild
> gissning. Jag skjuter från höften och säger
> Thomas Voeckler.

So far so good, Thomas verkar i alla fall med i första utbrytningsförsöket.

Verkar gå undan:

12:20 Chavanel and Greipel off the back

20 riders dropped, including Chavanel, Greipel, Van den Broeck, Sagan, Rodriguez, Porte...

Verkar som både Porte och Nieve sitter i den bakre gruppen, så någon etappseger till Sky lär inte komma från dom idag.

Hm, håller kanske på att bli en grupp som får gå iväg nu i alla fall. Ska vara 21 man med Kwiatkowski som enda man inom tre kvart från Nibali i sammandraget. Och, Voeckler förefaller vara med i utbrytningen.

Frågan är vilka som kommer att vilja jaga ikapp utbrytningen. Utrbytningen består av:

Bernhard Eisel and Vassil Kiriyenka (Sky),
Jon Izagirre (Movistar),
Michael Rogers (Tinkoff),
Jan Bakelants and Michal Kwiatkowski (OPQS),
Samuel Dumoulin and Matteo Montaguti (AG2R),
Tom-Jelte Slagter (Garmin),
José Serpa (Lampre),
Jérémy Roy (FDJ),
Tony Gallopin (Lotto),
Greg van Avermaet (BMC),
Cyril Gautier, Kévin Reza and Thomas Voeckler (Europcar),
Michael Albasini and Jens Keukeleire (Orica),
Roger Kluge (IAM),
Anthony Delaplace and Florian Vachon (Bretagne)

Astana är nog inte så oroade då Kwiatkowski har nästan 15 min upp till Nibali. Katusha saknar gubbar däruppe, men de kanske hoppas på att utbrytningen håller undan s.a. Majka och Nibali inte drar ifrån Purito om han har en lite sämre dag.

Vänta nu. Han var 19.24 efter Nibali inför etappen. Gör du samma misstag som jag och kollar på den virtuella GC:n på letour.fr och subtraherar bort ledningen som redan är bortsubtraherad så att han väsentligen tar in två sekunder för varje sekund gruppen drar ifrån Nibali?

Edit: förtydligande(?)

Senast ändrad:
Frågan är nu hur stor gruppen kommer att vara på toppen av Portet-d'Aspet. Misstänker att en del kommer att få ge sig för det bör rimligen vara en del som är skapliga i bergen och som börjar nära en förhoppning om etappseger och då gäller det nog att det inte "slöåks" uppför.

Tillbaka
Topp