RR - Tour de France London
Vill bara dela med mig lite av hur det var på plats.
Jag hade precis anlänt mitt i natten till fredagen för rockfestival. Läste gratistidningen och råkade se att London skulle spärras av pga cykeltävling.
Som skogscyklist var jag ju helt ovetande om gula tröjor och sånt här i London men nu var det ju något som måste kollas iallfall. Mål vid Buckingham palace och Greenpark fick mina fötter att vandra dit. Folk nästan stormade fram och väl framme efter banan var det 15 personer framför mig. Se asfalten var en omöjlighet och i stolpar och på murar klängde folk. Det var så otroligt mycket människor trots de små skurarna. Några teambilar dök in och ett jubel utbröt. Snabbt var det över. Speakerrösten i högtalaren delvis på franska delvis på engelska berättade om 23 km till mål. Froome tog några placeringar och ett kraftigt jubel ekade och visselpipor tjöt. Snart hade några Italienare kommit tillbaka och ett dämpat oroande ljud hördes i ljudmassan och helikoptern på himlem kom snabbt närmare. Snart hördes ett kraftigt tjoande och hurrande och ledarklungan kom fort förbi. Väldigt fort. Några fotografier på ryggar hann jag med innan nästa lilla klunga kom till folkets jubel. Allt tog slut så fort. Bara några minuter senare var staket öppnade och jag gick på upploppet i folkströmmen. Souvenirtälets kö stod jag i femton minuter utan att röra mig framåt fick mig att ge upp den gula tröjan och istället kollade jag in mållinjen och de inglasade mobila läktarna. Några cyklister från loppet cyklade runt lite i området och de tre första kom åkande ännu en gång i målfållan till jubel. Vandrade bort till en av fanzoonerna där Oakley, skoda och några till hade tält. På scen stod något popband och spelade. Överallt på stan såg man cykelkläder, cyklar, paraplyer... ja london var förvandlat till något annat.
Nästa gång jag råkar hamna i Tour de France skall jag vara ute tidigare för att få första parkett någon stans. Stå tio rader bak är lite långt bak. Jaja nu har jag provat iallafall.
MickePicke
Over The Bar - MTB