Tour de France 2014 - the tråd

Eftersom den första kinesen kör så är det stort och får mycket TV-tid. Allt kretsar inte kring Vacchi och Adamsson med en ganska liten skara TV-tittare.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom den första kinesen kör så är det
> stort och får mycket TV-tid. Allt kretsar inte
> kring Vacchi och Adamsson med en ganska liten
> skara TV-tittare.

Du får gärna visa på några trovärdiga siffror som visar på att TdF-sändningarna i Kina har många tittare. Fram till dess att jag sett några sådana förhåller jag mig lätt skeptisk till att många miljoner kineser skulle sitta och titta på TdF-etapper.

china_tv.jpg

Hm, ser inga siffror som berör antalet TV-tittare i Kina. Dessutom misstänker jag att siffrorna i länken är ASO:s siffror. De får nog i det närmaste betraktas som partsinlaga då de ju har ett direkt intresse av att blåsa upp siffrorna. T.ex. ställer jag mig mkt tveksam till en del siffror de brukar sprida kring antalet live-åskådare på vissa etapper/slutstigningar.

Sen gäller förstås samma problematik med FIFAs siffror. De har också ett intresse att få det att verka som att det är fler människor som tittar än vad som verkligen gör det.

Det som man skulle vilja ha vore någon oberoende seriös undersökning. Försökte leta på något, men hittade inget i brådrasket som kändes som det uppfyllde kraven.

(sorry om i fel tråd)

- vafaan, är det bara jag som inte har möjlighet - med mitt ESP abonnemang såklart - se dagens sändning i efterhand, asså video on demand?

Miss Lycka skrev:
> De tre engelska etapperna lär ha mer publik än
> Fifas lekstuga i Brasilien.

Nu är ju en fotbollsmatch begränsad gällande publikantalet till antalet platser som finns på läktarna.
Är ganska säker på att Brasiliens matcher kunnat ha miljonpublik om det bara fanns platser nog.

vafaan, blir allt sämre....?! sist, för hundra år sedan, jag hade ESP fanns dagens livesändning att skåda i efterhand med möjlighet spola fram o tillbaka o pausa. Var skitbra.

a.svensson skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De tre engelska etapperna lär ha mer publik
> än
> > Fifas lekstuga i Brasilien.
>
>
> Nu är ju en fotbollsmatch begränsad gällande
> publikantalet till antalet platser som finns på
> läktarna.
> Är ganska säker på att Brasiliens matcher
> kunnat ha miljonpublik om det bara fanns platser
> nog.

Helt rätt, man bör i detta fallet också räkna in samtliga som tittar på storbilds-tv på bl.a Copacabananen och liknande platser dit folk går en masse i huvudsyfte att se matcherna.

Borde inte Astana kunna vara lite coolare och överlåta dragjobbet helt åt spurtlagen? Eller är det ngn i Astana som har ngn större chans i en klungspurt?

GoranS skrev:
> Borde inte Astana kunna vara lite coolare och
> överlåta dragjobbet helt åt spurtlagen? Eller
> är det ngn i Astana som har ngn större chans i
> en klungspurt?

Laget med gula tröjan har ett implicit ansvar att leda klungan. Spurtlagen kommer att komma upp mot slutet av etappen för att stänga eventuella luckor och positionera sina sprinters.

Har ju funnits exempel på när lag med gula tröjan undvikit att ligga och dra för att de vet att det är såpass tidigt i loppet och om de varje dag ska ligga och dra en stor del av etappen så kommer de att ha fått bränna för mkt krut till de dagarna där deras arbete verkligen skulle behövas.

Sen vägs förstås arbetet mot den publicitet det ger att ha ledartröjan.

Tycker gott att Astana kan lämna över ansvaret helt till spurtlagen, speciellt på en sån prestigefull spurtetapp som idag.

NLC skrev:
> Skulle unge herr Schleck krascha ut sig redan ?

Lite väl tidigt, det är väl på etapp 5 som de flesta tror att han ska göra det i år?

GoranS skrev:
> Sagan orkar inte ens vika ut när han ligger på
> Kittels hjul!

Jag misstänker att han är ganska nöjd med att bli 2:a. Ingen idé att slösa energi när Kittel inte är ett hot om gröna tröjan. Men var är Greipel?

DT skrev:
> NLC skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Skulle unge herr Schleck krascha ut sig redan ?
>
> Lite väl tidigt, det är väl på etapp 5 som de
> flesta tror att han ska göra det i år?

Precis!

gabbeon skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sagan orkar inte ens vika ut när han ligger
> på
> > Kittels hjul!
>
> Jag misstänker att han är ganska nöjd med att
> bli 2:a. Ingen idé att slösa energi när Kittel
> inte är ett hot om gröna tröjan. Men var är
> Greipel?

Ja, när tysken kör så där är det inte mkt att göra. Greipel ... 23:a!

Nej, Majka topp-15 tycker jag verkar vara en mkt dålig idé! Dessutom kan jag inte fatta varför den där kokkärlstysken ska hålla på och spurta som en galning. Verkar helt onödigt. ;-)

Stuvstaix skrev:
> Han såg ut som en jävla
> styckmördare som bara lekte hem spurten.

Dags att göra ett test på fördomsprofilen?

RR - Tour de France London

Vill bara dela med mig lite av hur det var på plats.

Jag hade precis anlänt mitt i natten till fredagen för rockfestival. Läste gratistidningen och råkade se att London skulle spärras av pga cykeltävling.
Som skogscyklist var jag ju helt ovetande om gula tröjor och sånt här i London men nu var det ju något som måste kollas iallfall. Mål vid Buckingham palace och Greenpark fick mina fötter att vandra dit. Folk nästan stormade fram och väl framme efter banan var det 15 personer framför mig. Se asfalten var en omöjlighet och i stolpar och på murar klängde folk. Det var så otroligt mycket människor trots de små skurarna. Några teambilar dök in och ett jubel utbröt. Snabbt var det över. Speakerrösten i högtalaren delvis på franska delvis på engelska berättade om 23 km till mål. Froome tog några placeringar och ett kraftigt jubel ekade och visselpipor tjöt. Snart hade några Italienare kommit tillbaka och ett dämpat oroande ljud hördes i ljudmassan och helikoptern på himlem kom snabbt närmare. Snart hördes ett kraftigt tjoande och hurrande och ledarklungan kom fort förbi. Väldigt fort. Några fotografier på ryggar hann jag med innan nästa lilla klunga kom till folkets jubel. Allt tog slut så fort. Bara några minuter senare var staket öppnade och jag gick på upploppet i folkströmmen. Souvenirtälets kö stod jag i femton minuter utan att röra mig framåt fick mig att ge upp den gula tröjan och istället kollade jag in mållinjen och de inglasade mobila läktarna. Några cyklister från loppet cyklade runt lite i området och de tre första kom åkande ännu en gång i målfållan till jubel. Vandrade bort till en av fanzoonerna där Oakley, skoda och några till hade tält. På scen stod något popband och spelade. Överallt på stan såg man cykelkläder, cyklar, paraplyer... ja london var förvandlat till något annat.

Nästa gång jag råkar hamna i Tour de France skall jag vara ute tidigare för att få första parkett någon stans. Stå tio rader bak är lite långt bak. Jaja nu har jag provat iallafall.

MickePicke
Over The Bar - MTB

skrotfot skrev:
> När blir det kullersten +ANNAT?

Pavé-etappen är imorgon.

Tillbaka
Topp