Tour de France 2014 - the tråd

Tjusigt, swetrixie!

Dock tror jag, som sagt, att man blri så mkt klokare om man ska relatera det till antal startande. Före andra världskriget förekom dessutom en uppdelning med en turistklass vars storlek kunde variera en del och därmed skapa konstigt brus. Efter 2:a världskriget var det ofta runt 120 startande och det låg väl mellan 100 och 150 startande fram till 80-talet då det växte först till 170-180 och sedan till upp över 200 några år. Sedan dess har det oftast legat på 20-22 lag, d.v.s. 180-198 startande.

Man kan ju även argumentera för att man borde justera för att vinnartiderna varierat. Efter första världskriget var ju åktider på 220-230 timmar för segraren vanliga. Nuförtiden är det under 100h.

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det merckx tydligt när en viss belgare kom in i
> matchen...

Ja, men effekten förstärks av att det går upp rätt ordentligt åren innan 69. Varför den puckeln är där kan man ju fundera på.

Kul med hårdkörning. Kan nog bli många attacker i första berget för att överbrygga till dem där framme och komma med en eventuell ny utbrytning.

Galen öppning idag, snittade över femtio knyck före berget. Klungan har legat som ett sträck hela tiden.

Egentligen borde etapperna vara lite kortare, som för tjejerna, det blir mer action då.

DT skrev:
> Nu är snart bara Astana + topp 10 kvar där bak.
> Tänk om de skulle missa maxtiden. :-D

Ja, det vore ju riktigt "festligt".

Har inte följt dagens etapp ännu. Men profilen ser väl ut å gynna attackåkare? Eller är dom för trötta för det efter ursinneskörningen? Åter igen, jag skjuter från höften och säger König eller Rolland!

Fliken skrev:
> Galen öppning idag, snittade över femtio knyck
> före berget. Klungan har legat som ett sträck
> hela tiden.
>
> Egentligen borde etapperna vara lite kortare, som
> för tjejerna, det blir mer action då.

Kan se det argumentet föras fram till dess att TdF avgörs som en serie GP-lopp i olika städer tillsammans med något bergstempo.

Tur att man har RAAM att lita på. Går ju liksom inte att korta av det hur mkt som helst. I alla fall inte om man inte ska döpa om det till RAHAM.

GoranS skrev:
> Blir det en etappsegrare från en utbrytargrupp
> idag också eller kan någon från "huvudgruppen"
> hinna ikapp?

Om de håller på och attackerar varandra såhär i täten så kommer nog favoriterna ikapp ganska lätt.

Tycker att fransmännen kunde ha lite mer olika namn, det går ju inte att hålla ordning på Peraud, Bardet, Thibault därframme. Vem är vem egentligen?

Danskarna spekulerar i om Majka kommer att bli deklasserad. Tydligen kan man inte få tidstillägg utan antingen poängavdrag eller deklassering.

Fliken skrev:
> Känner Stefano kungen, eller har han verkligen
> seglat över Atlanten ?

Han är f-n lite creepy på något sätt alltså.

JLarsson skrev:
> Vad hände med Kwiatkowski? Inte i mål än?

128:a, 25.59 efter Majka!

Qvibra skrev:
> Har inte följt dagens etapp ännu. Men profilen
> ser väl ut å gynna attackåkare? Eller är dom
> för trötta för det efter ursinneskörningen?
> Åter igen, jag skjuter från höften och säger
> König eller Rolland!

Rolland var ju inte jättelångt borta. König hade väl däremot inte sin bästa dag.

Det är lätt att förlora touren, det år svårare att vinna den. König som just talade sig varm för ledaransvar i intervju igår.

Misstänker att Majka går all-in på att ta hem rödprickiga tröjan nu. Om jag fattat poängsystemet rätt är det 79 poäng om en åkare vinner alla bergspris imorgon. Sen är det bara en poäng att köra om på fredag och en på söndag. Han har 31 poängs ledning till Nibali och 37 till Purito.

Om Purito tar de tre första bergspriserna imorgon och dessutom de två poängen på fre+sön så skrapar han ihop 31 poäng. Han behöver då vara 9:a på Hautacam givet att Majka fullföljer touren men inte tar en enda poäng till. Med tanke på att han inte verkar i bästa klättringsform skulle jag gissa att han behöver komma iväg i en grupp som får en bra ledning inför Hautacam om han ska lyckas ta några poäng där alls.

Vad gäller Nibali känns det inte lika gjutet. Det kommer ju säkert att gå iväg en utbrytning imorgon med och det är ju inte otänkbart att den kan hålla över Tourmalet. Nibali kommer med all säkerhet inte att vara med i den. Om man leker med tanken att Majka skulle komma med i den och den innehåller minst 11 man som är före klungan upp till Tourmalet och att Majka är först så kan Nibali inte komma ikapp (om han inte plockar alla andra poäng inkl. de två inledande cat 3-stigningarna imorgon). Om, å andra sidan Majka inte tar några poäng på Tourmalet (t.ex. missar en större utbrytning som håller undan dit upp), ja då måste helt plötsligt Majka vara 6:a eller 7:a på etappen (beronde på poängskörden på de första två stigningarna) för att inte tappa tröjan efter torsdagens etapp.

Äh, då drar jag ett skott (i foten?) i stället och säger Roche om det blir en utbrytning som får rejält med utrymme och annars Nibali.

Qvibra skrev:
> Majka straffas med 10 sekunder och 5 poäng i
> sprinttävlingen. Och 50 CHF, 380 kronor!?!?

Stackare, det måste svida rejält. Ska vi skramla?

Jaha, mitt tips på Roche är väl i det närmaste kört redan nu. Återstår Nibali i mitt tips, vilket med jag-tippar-fel-logik bör höja chanserna att etappsegraren finns bland utbrytarna.

Tillbaka
Topp