Tour de France 2016 - the tråd

Nä det är verkligen fantastiskt dåligt, sämre än en skidtävling på 80-talet då enda tillgängliga tekniken var ett tidtagarur. Klart dom skulle kunna ha livetider på hur topp 5 eller 10 i GC kör gentemot varandra och sen kanske hur de går mot ledaren på etappen.

Håller med. Det var helt värdelöst att försöka följa dagens etapp. Vacchi och Adamsson gjorde så gott de kunde men grafik ska ASO kunna leverera. Fick vi en enda gång se topp 10 vid mellantid 1 tex och sen vid mellantid 2 osv. NÄ!

InlineOla sa:
Nä det är verkligen fantastiskt dåligt, sämre än en skidtävling på 80-talet då enda tillgängliga tekniken var ett tidtagarur. Klart dom skulle kunna ha livetider på hur topp 5 eller 10 i GC kör gentemot varandra och sen kanske hur de går mot ledaren på etappen.

Hade det varit i stil med bra skidsändningar på 80-talet när man fick se de viktiga åkarna när de passerade mellantiderna med en rullande klocka i bild hade jag varit överlycklig.

TV4-reportrarna gjorde inte mkt för att hjälpa till. Hade de ens en dator med mellantiderna tillgänglig? De verkade ju väldigt oklara på vad t.ex. Quintana hade för tid vid mellantidsstationen vid 7 km. Nu såg jag det hela i efterhand så jag vet inte om det var ngt strul med uppdateringen på tourens egen tidsrapportering, men fram till halv fyra tyckte jag den fungerade fint.

Det är väl ett känt fenomen i skidkretsar att de "nere på kontinenten" aldrig har förstått tjusningen att titta på ett lopp med individuell start? Vi som älskar att sitta och kolla på ett skogsbryn med en klocka tickande i nederkant har ju blivit systematiskt undanskuffade de senaste 20 åren.

Man har två alternativ för att åskådliggöra tempolopp. Antingen fokusera på mellantiderna a la skidåkning på 80-talet. Eller något mer avancerat upplägg med realtidsuppdatering med hjälp av cyklisternas GPS. Att som idag bara följa cyklister med kameran någon minut i taget utan sammanhang annat än sporadiskt förekommande tidsuppgifter är ju meningslöst.

Alternativ 2 är ju mer eller mindre att sitta och följa prickar på en skärm med ngn slags vituella mellantidsstationer längs hela banan (om man presenterar data på ett vettigt sätt). Jag tror personligen jag skulle föredra alternativ 1, delvis kanske baserat på nostalgi och delvis baserat på att osäkerheten blir lite större och just osäkerheten skapar för mig en spänning som inte riktigt infinner sig om man hela tiden har "perfekt" information.

Dock håller jag helt med om att nuvarande produktion mest liknar ett ihopklipp av bilder av någon som har mycket begränsad koll på och förståelse för tävlingen.

För några år sedan (kan ha varit 2010 eller 2011) följde jag en tempoetapp på touren på datorn på jobbet,
Då hade de jättefina presentationer med allas mellantider och sluttider på tourens officiella sida, med kommentarer och notiser om vad som hände löpande.

Sådan info som jag trodde att kommentarerna hade tillgång till i dagens IT-samhälle.

Det finns nu också. Och jag tycker också det är förvånande att de inte verkade titta på den utan famla i blindo. Men, jag vet som sagt inte om den hade råkat "lägga ner" när toppåkarna körde för jag kikade på avslutningen i efterhand.

På vissa längre lopp i världscupen i längdskidor lägger de in gps track i bild (och då är inte ens samtliga utrustade med gps).

För första gången så har samtliga gps i TdF och varför då inte använda datan i grafik? Och kanske speciellt klocka som också saknades igår... För dåligt.

Jaha vad tror ni om dagen då? Jag tror på utbrytning som håller och på Boasson Hagen idag, han är stark nog att kravla sig över 4st kat 4 stigningar och vinner spurten av de i utbrytningen. Känns lite som Voeckleretapp också så jag garderar med honom...och Alaphilippe.

Kittel, Kristoff och Greipel borde ju vara rejält sugna. Inte mkt utdelning för dem än så länge och inte så många chanser kvar. Jag säger spurt och Kristoff.

Visade dom när Alaphillipe blåste in i bergväggen på tempot igår? Såg själv bara sista halvtimmen. Ser ju helt sjukt ut.

ciqgH1lXqi7qAZuOlKEGykkP9eZxe4Llg0iXTrlHlvs.jpg

InlineOla sa:
Visade dom när Alaphillipe blåste in i bergväggen på tempot igår? Såg själv bara sista halvtimmen. Ser ju helt sjukt ut.

Ouch! Det där ser inte hälsosamt ut.

Var en hel del som hade problem att hålla styrsel på ekipagen igår. Bardet såg t.ex. rätt vinglig ut vid ett antal tillfällen.

InlineOla sa:

Bloody hell! Ändå var han före världsmästaren i mål. Jag har fortfarande förhöjt blodtryck över att Sky förvägrade Kiry möjligheten att gasa för fullt i går. Det är en skymf mot regnbågströjan att inte ge honom en chans att tävla. Sir Brailsford har väl fått en laboratorierapport som säger att Kiryienka kommer att vara en promille fräschare i dag och därmed kan skydda Froome bättre. Det borde vara ett automatiskt tidstillägg på en vecka för samtliga cyklister i laget när man visar upp en sådan här monumental brist på respekt för idrottsvärldens vackraste tröja.

Är det bara jag som tycker det är svårt att höra vad de säger på tv4a?
Jag kanske blivit lomhörd på gamla dar?

E: Nu verkar det som om de rättat till sina mickar.

Senast ändrad:
InlineOla sa:
<bergsklättring.jpg>

ITT är en verklig extremsport.
Gick dock sämre för Edward Theuns som bröt ryggen när han blåste av igår.
Cnee63TWgAAwUBi.jpeg

//j

Visst har det hänt att det blåst tidigare på touren, men i år verkar det slå rekord med kortande av Ventoux-etappen och cyklister som blåser av vägen. Noterar att Theuns inte ens har täckt bakhjul så det måste varit rejält blåsigt.

GoranS sa:
Kittel, Kristoff och Greipel borde ju vara rejält sugna. Inte mkt utdelning för dem än så länge och inte så många chanser kvar. Jag säger spurt och Kristoff.

Men, hur kunde juryn inte deplacera Cavendish? Nu sprack ju mitt tips. ;-)

Kul att se Degekolb vara med så bra. Och, jag måste säga att Cav varit en rejäl överraskning i min värld denna tour. Trodde inte att han var såpass vass längre. Han har ju mer eller mindre varit klinisk i spurterna än så länge.

Och Greipel fick inte någon födelsedagspresent.

Jeppe_E sa:
Uj, vilken stängning av CAV :) iofs hade nog inte Kittel haft en chans ändå

Kan inte riktigt besluta mig för om jag ska tro att det är medvetet eller hans lätt yviga stil som gör att han flyttar sig in framför Kittel. Håller med om att det är tveksamt att Kittel räckt till ändå, men hade förstås varit roligare med en helt ren spurt.

Jag tyckte inte Cavendish körde speciellt fult, han hade ju passerat Kittel som då är helt ute ur matchen, viker in litegrann samtidigt som Kittel viker ut.

Cavendish kommentar (från cyclingnews.com)

"Reinardt Janse Van Rensburg is not very experienced, he needs Bernie to guide him there. Reinardt messed up a bit - I was on Kittel and he brought the other trains past, and I thought, oh this is it, it's finished. I followed Kittel, Edvald stayed there, he made sure I was there. We got through, and then I saw they led out quite early Etixx did, and I knew Kittel would be left on the front quite soon into the headwind. So I knew I had to wait, wait, wait and let him die and then come around.

"I jumped around him and obviously it bent over to the right and he's kicked off a little bit, but I was way past him by then. I don't figure there's anything wrong there. I think he was just frustrated."

Lite ovanligt att "hänga ut" en lagkamrat, men det är väl lite Cavendishs stil att inte vara den där extremt polerade typen.

InlineOla sa:
Jag tyckte inte Cavendish körde speciellt fult, han hade ju passerat Kittel som då är helt ute ur matchen, viker in litegrann samtidigt som Kittel viker ut.

Jo, men det stör ändå Kittel i hans sprint. Uppenbarligen kunde han inte trycka på som han ville eftersom han då riskerade att gå i hjulet på cav. Kittel hade nog plockat en andra eller tredje plats om han fått spurta ostört. Men det spelar inte så stor roll nu.

Inför morgondagen gissar jag på en tidig utbrytning med åtminstone en åkare som aspirerar på att stå i rödprickigt på Champs Elysses nästa söndag. Är mkt möjligt att någon utbrytare kan gå hem. Om inte gissar jag på att Sky kontrollerar det hela och att en mindre grupp med GC-åkare samt ev. några mer bergsinriktade åkare som ligger en bit ner i sammandraget gör om etappsegern. Drar till med Valverde som etappsegrare.

Festligt att en åskådare filmade Quintana när han håller i ett hjul som sitter på den neutrala motorcykeln när han passerar Froome och hans trasiga hoj. Han såg väl hur bra det funkade för Nibali under vueltan?

Johan A sa:
Festligt att en åskådare filmade Quintana när han håller i ett hjul som sitter på den neutrala motorcykeln när han passerar Froome och hans trasiga hoj. Han såg väl hur bra det funkade för Nibali under vueltan?

Oh, no he didn't... :-/

I den där farten känns det ju mer som att det är för att hålla ifrån (vid ev inbromsning på motorcykeln) än att ta hjälp.
Det stora problemet är ju alla dessa motorcyklar och bilar bland cyklisterna.

Tillbaka
Topp