Tour de France 2017

Tour de France 2017
Luktapåblommorna sa:
ooms sa:
Enl cyclingnews ska Bora-Hansgrohe uttala sig under morgonen idag.
Kan det bli så att de drar sig ur i protest?
Hoppas nästan det, hade varit helt proportionerligt i förhållande till diskvalificeringen.
Vet du när de ska uttala sig?
Dom har ju lämnat in en officiell protest mot uteslutning och avslag på den ska väl komma innan man tar ett nästa steg (vad än det vara månde).

Tour de France 2017
Topp-20 när touren hade samma avslutning som idag på etapp 10, 2014:
1	Vincenzo Nibali (Ita) Astana Pro Team	                4:27:26	 
2	Thibaut Pinot (Fra) FDJ.fr	                        0:00:15	 
3	Alejandro Valverde Belmonte (Spa) Movistar Team         0:00:20	 
4	Jean-Christophe Péraud (Fra) AG2R La Mondiale	 	 
5	Romain Bardet (Fra) AG2R La Mondiale	                0:00:22	 
6	Tejay Van Garderen (USA) BMC Racing Team	 	 
7	Richie Porte (Aus) Team Sky	                        0:00:25	 
8	Leopold Konig (Cze) Team Netapp-Endura	                0:00:50	 
9	Joaquim Rodriguez (Spa) Team Katusha	                0:00:52	 
10	Mikel Nieve Iturralde (Spa) Team Sky      	        0:00:54	 
11	Daniel Navarro Garcia (Spa) Cofidis, Solutions Credits	0:01:04	 
12	Bauke Mollema (Ned) Belkin Pro Cycling	                0:01:06	 
13	Rui Alberto Costa (Por) Lampre - Merida	 	 
14	John Gadret (Fra) Movistar Team                   	0:01:08	 
15	Haimar Zubeldia Agirre (Spa) Trek Factory Racing	 	 
16	Frank Schleck (Lux) Trek Factory Racing	 	 
17	Jurgen Van Den Broeck (Bel) Lotto-Belisol	        0:01:16	 
18	Christopher Horner (USA) Lampre - Merida	        0:01:21	 
19	Geraint Thomas (GBr) Team Sky	                        0:01:23	 
20	Simon Spilak (Slo) Team Katusha	                        0:01:26

Senast ändrad:
Tour de France 2017
ohellstrom sa:
Supertramp sa:
Med tanke på hur vårdslöst Cawendish kört i så många spurter tidigare TdF och aldrig blivit diskad (har han ens blivit straffad alls) så är beslutet att skicka hem Sagan helt absurt!

Hade Sagan varit britt och Cawendish slovak så är jag övertygad om att man aldrig skulle tagit samma beslut.

Du menar såhär:

Eller såhär:

Edit: Nu handlar den här saken för mig inte egentligen om Cavendish utan om godtyckligheten i bedömningarna...

Frågan är varför ingen jävel har hämnats på aset, på eller utanför asfalten.

Tour de France 2017
Får lite en känsla av att armbågen påverkat bedömningen av incidenten Sagan-Cav. Dels kommentarer här (ja, vi människor har en förmåga att reagera rätt likt oavsett kompetensnivå), och dels V&A:s resonemang.
Men även i den här twitten:
GoranS sa:
...
Sending Sagan home was a bad decision. It was unintentional. You often use your elbows to give yourself space to avoid crashing yourself.
— Baden Cooke (@badencooke) July 4, 2017
...

Även om de flesta verkar anse att armbågen är för att återfå balansen, att det överhuvudtaget diskuteras tyder på att det är väldigt svårbedömt. Att han skickas hem tolkar jag som att juryn bedömt att han använt armbågen medvetet. Annars om det "bara" är en stängning så är det som många andra skrivit väldigt godtyckligt.

Min egen tolkning av Sagans armbåge är att det är en ryggradsreflex för att hålla mot när Cav trycker till, för att därigenom hålla balansen (som man ganska ofta ser i klungorna) men när rörelsen fullbordas så har Cav redan börjat ramla. Det kan å andra sidan tyda på att Cav var i princip jämsides, vilket å tredje sidan även en stängningsarmbåge skulle tyda på.

Hur är egentligen regeln med att "hålla spår"? Alla driftar ju fram och tillbaka i spurterna, jag blir lika nervös vid varje spurt jag ser. Vad räknas som att "stänga", är det deras plikt att hålla koll bakåt om någon ligger lite snett bakom? Eller det kanske är det som "hålla spår" är till för.

EDIT: förtydligande

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Fältprästen sa:
De flesta verkar tro att det bara finns 2 st kameror att tillgå för juryn. Detta för en målgång med trolig spurt i världens största cykeltävling.

Jag tror att det bara finns två kameror (+kanske diverse mobilkameror). Är det verkligen något som tyder på att juryn hade tillgång till fler filmer eller att de normalt filmar en spurt med fler än två kameror?

Tour de France 2017
me.I.am sa:
Hur är egentligen regeln med att "hålla spår"? Alla driftar ju fram och tillbaka i spurterna, jag blir lika nervös vid varje spurt jag ser. Vad räknas som att "stänga", är det deras plikt att hålla koll bakåt om någon ligger lite snett bakom? Eller det kanske är det som "hålla spår" är till för.

EDIT: förtydligande

Ja, det är dags att införa korridorer på upploppet, precis som i längdskidor. Har man väl valt en korridor så får man inte bryta den.

Heldragna linjer på upploppet! fast... vi vet ju hur svårt vi cyklister har med heldragna linjer......

Tour de France 2017
Usch vad trist det är med hans förflutna, för han kan vara rätt underhållande och förnuftig i såna här situationer...(Behöver nog inte skriva ut namn).

Tour de France 2017
Stewe sa:
Det hade gått mycket bättre om Cav ropat "kommer höger"

:-) Påminner mig om när jag tävlade som junior. Killen ropade "flytta på dig" varvid jag naturligtvis flyttade mig någon decimeter. Mot diket naturligtvis. Det var bara för honom att välja-diket eller bromsa.

Tour de France 2017
Jävla djurpark det här. Sagan borta kommer att bli mer öppet gällande gröna tröjan kan man ju tänka, men jag tror tourföljarna blir färre. Jag har ju inte ens börjat kolla..!

Tour de France 2017
Lite off-topic men ändå: Hur var det med Demare och Milan-San Remo, blev han friad av "opinionen" från misstanken om att ha tolkat...? Vill minnas att jag tyckte det var trovärdiga vittnen som inte tyckte att det gick rätt till.

Tour de France 2017
Froome skulle i alla fall aldrig kunna råka ut för samma öde som Sagan och bli anklagad för att knuffas med armbågen (dom är ju liksom konstant max utfällda)!

Tour de France 2017
Supertramp sa:
Froome skulle i alla fall aldrig kunna råka ut för samma öde som Sagan och bli anklagad för att knuffas med armbågen (dom är ju liksom konstant max utfällda)!

Inte bara det... Skulle Froome knuffas med sina otroligt muskulösa armar, så skulle motståndaren undra om det var teamradion som kommit snett i tröjan...

Tour de France 2017
Känner inte att detta är en tävling längre... Verkar uppgjord och styrd på förhand tyvärr.
Orkar bry sig om B-spurtare nu när två av de tyngsta namnen försvann direkt. GC fighten är bara larvig. Klart Sky ska ha den gula tröjan tillslut.

Bra att Sagan åkte hem. Hoppas han satsar på Girot i fortsättningen.

Tour de France 2017
TdF-appen har en fin bild på Peter Sagan med armbågarna utåt! :-)

20170705_154002.jpg

Tillbaka
Topp