Tour de France 2017

Tour de France 2017
Konkret sa:
GoranS sa:
Såg nästan ut som det skulle kunnat bli en ny spurtvurpa idag. Ingen stor marginal när Démare går förbi precis vid staketet.

Enligt cn så står bouhanni inte högt i kurs.

Nej, uttalanden som

“Bouhanni is an idiot,” Guarnieri said in a television interview after the stage. “He didn’t just pass me, he also put his knee into my bars. He’s a dick, he’s always making people crash. We know he’s like that. He’s probably upset with us because he always loses…”

indikerar ju måttlig uppskattning.

Tour de France 2017
Följer TdF också på Instagram (letourdefrance) och där sedan någon dag tillbaka trendar hashtaggen #nosagannotour

Rent PR-mässigt är denna händelse en mardröm för LeTour och jag undrar hur och om de kan rädda det som sker? Just nu verkar det bara som de vill att ett par dagar skall gå så att det hela glöms bort - jag undrar verkligen om det kommer ske.

Tour de France 2017
Bengt-re sa:
GoranS sa:
velocipede sa:
Fan så segt med platta etapper...måste finnas ett sätt att göra dem lite roligare typ jaktstart.
Kombinerat med trisslottsdragning och publikomröstning?

Förbjud växlar och bromsar?

? Det jag avsåg var att med jaktstart på alla plattetapper så kommer det sportsliga att verkligen sättas i baksätet. Dessutom tycker jag generellt att jaktstartsförslag i cykel mest vittnar om dålig förståelse för sporten och/eller dålig förmåga att analysera konsekvenserna av vad ett genomförande skulle leda till.

Tour de France 2017
Lite nyfiken på hur är många kör på tubdäck resp. kantråd idag på TdF?
Sitter oxå å kollar på hur många som kör med skivbromsar å ser inte nån mer än vid målgången...å om jag sett rätt har skivbromsar varit först över målgången vid minst 2 tillfällen? :)

Tour de France 2017
GoranS sa:

Ja, något annat var ju inte att vänta... Man kan ju inte underminera UCI. Men det är fortfarande märkligt att de inte följer sina egna regler när det gäller att höra den inblandades version innan bestraffning meddelas.

Tour de France 2017
GoranS sa:
emmer sa:
ooms sa:
Spurtarna kör skivbroms för att skrämma andra från att blanda sig i spurten...
Skivbroms - ett legitimt alternativ till armbåge.
Fast det verkar lite besvärligt att dra upp cykeln på bakhjulet i spurten vilket krävs om man ska kunna armbågstackla med skivan.
Att folk inte armbågstacklar vadben och vrist är mest rent ergonomiskt, men skivor ger här nu oanade möjligheter.
Och snart kommer det med dubbelmontage fram för attack även åt höger så att man till skillnad från arrangörerna i Almedalen kan hålla rent åt båda sidor.

Tour de France 2017
Dags för en ny etapp med utbrytning som hämtas in kort före mål och det hela slutar i klungspurt? Känns som det ofta är lättare för utbrytningar att gå hem när loppet kommer in i ett senare skede och det efter några bergsetapper börjar bli möra(re) kroppar.

Tour de France 2017
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:
velocipede sa:
Fan så segt med platta etapper...måste finnas ett sätt att göra dem lite roligare typ jaktstart.
Kombinerat med trisslottsdragning och publikomröstning?

Förbjud växlar och bromsar?

? Det jag avsåg var att med jaktstart på alla plattetapper så kommer det sportsliga att verkligen sättas i baksätet. Dessutom tycker jag generellt att jaktstartsförslag i cykel mest vittnar om dålig förståelse för sporten och/eller dålig förmåga att analysera konsekvenserna av vad ett genomförande skulle leda till.

Tror att det mest handlar om frustration - man ser problem, men ser ingen (vettig) lösning och då kommer det fram småknasiga förslag.

Tour de France 2017
Var bättre när sändningarna började några timmar in på etapperna. Man fick då en bra sammanfattning (som oftast tog en sekund) och sedan var det lite lagom att se fina cykel/natur/sevärdhets-bilder någon timma innan spurten.

Dåligt engagemang i tråden tycker jag. Var är V&A-debatten? Eller det brukar vara 2:a veckan? I och för sig har vi redan klarat av "Hur tråkiga är plattetapper?", "Hur ska vi göra dom stora tourerna mer spännande?" samt "Tempoetapper har inte på tourerna att göra." så det kanske är ett normalengagemang trots allt.

Tour de France 2017
Du får väl göra en undersökning och se hur långt TdF-trådarna tidigare år hunnit spinna efter knappt en vecka. Min känsla är att vara på tolfte sidan i detta skede är rätt raskt marscherat.

Tour de France 2017
Du får väl räkna med och utan Sagandiskningsrelaterade inlägg och göra jämförelsen därefter. Se dock till att i så fall filtrera bort diskussioner kring exceptionella händelser under andra upplagor också.

Tour de France 2017
Jag håller med om det Adamsson sa igår. Om det är helt uppenbart att utbrytarna ska bli inhämtade (typ 2 min ledning med 8 mil kvar), lägg ner utbrytningen och låt nytt kaoz skapas i klungan. Det är ju perfekt för spurtlagen att ha en halvsunkig utbrytning inom bara någon minut med hur mycket kvar av etappen som helst. Skulle vara mer intressant (och faktiskt större chans för lagen som hade gubbe med i första utbrytningen) om det ex gick iväg 5 man med 3 mil kvar.

Tour de France 2017
InlineOla sa:
Jag håller med om det Adamsson sa igår. Om det är helt uppenbart att utbrytarna ska bli inhämtade (typ 2 min ledning med 8 mil kvar), lägg ner utbrytningen och låt nytt kaoz skapas i klungan.
Ursäkta ett dumhuvud men vari ligger rationalen i att släppa en omgång utbrytare men inte fler omgångar? (förrs första är åter i klungan)..

Tour de France 2017
Det är trist att starka åkare har slutat satsa på att vinna etapper via utbrytningar. Alla på touren sitter och trycker i klungan och låter de tunga tempokillarna och hjälpryttarna tugga ifatt för att skydda kaptenerna.

Tour de France 2017
emmer sa:
InlineOla sa:
Jag håller med om det Adamsson sa igår. Om det är helt uppenbart att utbrytarna ska bli inhämtade (typ 2 min ledning med 8 mil kvar), lägg ner utbrytningen och låt nytt kaoz skapas i klungan.
Ursäkta ett dumhuvud men vari ligger rationalen i att släppa en omgång utbrytare men inte fler omgångar? (förrs första är åter i klungan)..
En tanke är att det kan vara lite marigt taktiskt att få iväg en andra grupp. Om den innehåller en åkare som har en lagkamrat i främsta utbrytningen kommer denna åkare rimligen inte att bidra och det gör dels att det blir färre i den andra utbrytningen som jobbar och dels är det taktiskt sett tveksamt för dem att dra upp en kille till täten genom att han om de kommer ikapp troligen kommer att vara betydligt fräschare än vad de är. Den andra utbrytningen behöver därmed lagmässigt vara disjunkt med den första vilket inte är helt enkelt att få till.

Tour de France 2017
emmer sa:
InlineOla sa:

Ingen vill gå i utbrytning så länge det redan finns en (såvida det inte är bergsetapp). Om det skulle ske en sen andra utbrytning (y) som kör ikapp den första utbrytningen (x) är det helt plötsligt x + y som ska slås om etappsegern så inte lika attraktivt att gå i y ytbrytning, dessutom är y piggare så de får dra när de kommer ikapp medan x åker snålskjust. Därför är det sällan någon är sugen på y innan x är ikappkörda.

Edit. + det gorans skrev, färre lag som är pigga på y än x.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
GoranS sa:
emmer sa:
InlineOla sa:
En tanke är att det kan vara lite marigt taktiskt att få iväg en andra grupp.
Ptja, med 22 team så känns det ju som det skulle räcka till några stycken...
(och med nio i varje team så räcker det ju till mer än en utbrytning utan att funktionerna i klungan runt "team leadern" brakar samman.)
InlineOla sa:
Ingen vill gå i utbrytning så länge det redan finns en (såvida det inte är bergsetapp). Om det skulle ske en sen andra utbrytning (y) som kör ikapp den första utbrytningen (x) är det helt plötsligt x + y som ska slås om etappsegern så inte lika attraktivt att gå i y ytbrytning,
Eftersom problemet med utbrytningar är att "halva" (halva x och halva y) inte orkar hjälpa till så borde x+y lätt kunna forma sig till z och a där z enkelt hämtas in av p och a tuggar vidare. Lyckas man sedan som team få med två i a och kanske dessutom en i b som går från p som når a och formar vidare c och släpper d till p så har man ju fin sits...
Nu funkar det ju bevisligen inte så, men jag tycker det är lite konstigt. För om p inte vill ikapp x och y trissar upp det lite så har ju p att välja på att hämta x för tidigt och få en x' eller släppa iväg både x och y så att de kan skapa z och a eller vad de vill..

Tour de France 2017
Oj nu blev det rörigt. Dom där 22 teamen är inte så många när det kommer till utbrytningar på slätetapper.

5-6 lag är upptagna med att tro de ska göra det perfekta spurtuppdraget. 5-6 lag är upptagna med att skydda nån GC-åkare. Då var det bara 10 lag kvar.

Tour de France 2017
emmer sa:
GoranS sa:
emmer sa:
InlineOla sa:
En tanke är att det kan vara lite marigt taktiskt att få iväg en andra grupp.
Ptja, med 22 team så känns det ju som det skulle räcka till några stycken...
(och med nio i varje team så räcker det ju till mer än en utbrytning utan att funktionerna i klungan runt "team leadern" brakar samman.)
InlineOla sa:
Ingen vill gå i utbrytning så länge det redan finns en (såvida det inte är bergsetapp). Om det skulle ske en sen andra utbrytning (y) som kör ikapp den första utbrytningen (x) är det helt plötsligt x + y som ska slås om etappsegern så inte lika attraktivt att gå i y ytbrytning,
Eftersom problemet med utbrytningar är att "halva" (halva x och halva y) inte orkar hjälpa till så borde x+y lätt kunna forma sig till z och a där z enkelt hämtas in av p och a tuggar vidare. Lyckas man sedan som team få med två i a och kanske dessutom en i b som går från p som når a och formar vidare c och släpper d till p så har man ju fin sits...
Nu funkar det ju bevisligen inte så, men jag tycker det är lite konstigt. För om p inte vill ikapp x och y trissar upp det lite så har ju p att välja på att hämta x för tidigt och få en x' eller släppa iväg både x och y så att de kan skapa z och a eller vad de vill..
Försöker du säga något vettigt?

Tour de France 2017
Skulle varit intressant med lite nytt blod i kommentatorsbåset. Men det är ju som att svära i kyrkan här. Jag vill höra Lövqvisf, Bäckstedt, Kessiakoff, Emma Johansson eller Susanne Ljungskog som experter.All heder år VoA. Men ingen av dom har varit proffs på 30 år. Deras gapflabbande i kör är to much efter alla år.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Hm, är inte så förtjust i det jag hört av Ljungskog.

F.ö., V körde väl aldrig som proffs och för A:s del var det väl i början av 80-talet så det är väl gränsfall om det är närmare 40 än 30 år sen.

MB är ju med ibland på brittiska ES. FK fick väl en del skit för "överambition" under OS. Tror dock att han skulle kunna funka bättre i en lite mer ren expertroll. TL och EJ har jag aldrig hört kommentera.

Tour de France 2017
Emma Johansson ska gästa ett par dagar under touren. Gissar med start nästa vecka då hon supportar Wiggle-High5 på Giro Rosa fn.

F ö så är Bäckstedt riktigt bra och van kommentator (som det nämndes ovan). Lövqvist är ju rätt träig och jag håller med om omdömen ang. Kessiakoff och Ljungskog. Kessiakoff kan ju vara bättre om han är parad med vana cykelkommentatorer. Vore intressant med ett andra team på ES med Fomin och Kessiakoff.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Klättrarna kan väl inte gärna orka bergsetapper i tre veckor, isåfall hade det nog blivit tråkigt på riktigt när ingen orkar ta ut sig av rädsla för att vara stekt etappen efter. Dessutom skulle alla segrare vara mer endimensionella än Quintana.

Tillbaka
Topp