Tour de France 2017

Tour de France 2017
Lite grann taktik också kring vilka som ska plocka ner det. Kändes som de väntade på att Quickstep skulle ta det för att ev. göra det lite svårare för Kittel i spurten.

Tour de France 2017
Tycker EBH är före...
Men de har säkert dömt rätt.

Bilagor

• IMG_1937.PNG
    IMG_1937.PNG
    222.6 KB · Besök: 44
Tour de France 2017
Letour-appen visar fortfarande att alla gick i mål på samma tid igår. Hur ska man kunna slaviskt följa GC-jakten utan data? :(

Edit: Från plats 120 och efter har de fått tider.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Miller sa:
Tycker EBH är före...
Men de har säkert dömt rätt.
Om man tittar på avståndet mellan övre och nedre skräningspunkten mellan den vänstra kanten av den döra linjen och ytterkanten på däcket ser det ut att vara lite större för Kittel. Hade deras framhjul varit lika stora på bilden hade det betytt att Kittel var längre fram, men jag tycker det ser ut som Kittels framhjul är lite större än EBHs, så det vete mig tusan.

Tour de France 2017
ceel sa:
Letour-appen visar fortfarande att alla gick i mål på samma tid igår. Hur ska man kunna slaviskt följa GC-jakten utan data? :(

Förstår inte riktigt vad du far efter. Om det är en grupp som kommer in till mål tillsammans får alla i gruppen samma tid som ledaren och det gäller även tiden som räknas i GC. De 120 första fick därmed igår precis samma tid. Därefter kom en grupp om 6 man in där första man var 33 sekunder bakom. För att det ska anses att en grupp tagit slut ska det vara ett visst avstånd till nästa åkare. Är lite osäker på om det är minst en sekund eller något annat.

Tour de France 2017
GoranS sa:
ceel sa:

Förstår inte riktigt vad du far efter. Om det är en grupp som kommer in till mål tillsammans får alla i gruppen samma tid som ledaren och det gäller även tiden som räknas i GC. De 120 första fick därmed igår precis samma tid. Därefter kom en grupp om 6 man in där första man var 33 sekunder bakom. För att det ska anses att en grupp tagit slut ska det vara ett visst avstånd till nästa åkare. Är lite osäker på om det är minst en sekund eller något annat.

Åh, tack GoranS! Jag trodde bara att samma tid-regeln gällde vid vurpor, och jag borde märkt om 119 cyklister vurpade bakom Kittel. :)

Tour de France 2017
Miss Lycka sa:
Kittel är närmre kameran.
Jo, det förklarar ju varför hans framhjul är högre på bilden än EBHs. Dock blir man inte så mkt klokare hur man ska se att Kittel var först.

Vore intressant om de skulle visa upp och förklara hur de kom fram till domslutet. Man kommer ju här ner på frågor som hur mållinjen är definierad? Är det en målad linje på marken? Och om så, vilken del av linjen är det som gäller och hur korrelerar den med den röda linjen på bilden? Och om den målade linjen inte är spikrak, vad händer då?

I något läge kan jag tycka att man borde ge upp försöken att skilja åkarna åt.

Tour de France 2017
ceel sa:
GoranS sa:
ceel sa:

Åh, tack GoranS! Jag trodde bara att samma tid-regeln gällde vid vurpor, och jag borde märkt om 119 cyklister vurpade bakom Kittel. :)
Nej, att alla åkare får samma tid som den första åkaren i den grupp de gick i mål med är en betydligt äldre regel än 3(1)-kilometersregeln. Mer att läsa om den senare finns på http://inrng.com/2013/02/cycling-race-three-kilometre-rule-history/

Tour de France 2017
Målfotot visar bara mållinjen, det är därför asfalten är vit och bilden så skev.
Med bättre upplösning är det "bara" att kolla vem som syns först.

Tour de France 2017
3 tiotusendelar. (?)
Det ska vara TdF som väljer att inte dela på etappsegern med en sån differens.
6mm efter ca 20.000.000 ( 20 miljoner) millimeters cykling.
I klass med att utesluta Sagan.
Har TdF alltid varit "so french"?

Tour de France 2017
emmer sa:
ceel sa:
GoranS sa:
Skulle det göra någon skada att publicera ett sådant foto i så fall?
+1
De snackade ju i igår om att målkamerorna tar 10000 bilder per sekund. Så några borde man ju få iaf. :)
Hur svårt vore det att lägga upp en sida med två sekunder innan mål och en efter?

En drygt 20 minuter lång GIF i filmiska 24 bilder per sekund. Perfekt för fredagsanalys på happy. :)

Tour de France 2017
Tar de 10000 bilder per sekund skiljer det alltså typ 3 bilder mellan det att man ser Kittels hjul och att man ser EBH:s hjul. Där är det väl inget problem med den lilla marginalen.

Däremot kan jag tycka att det finns andra skäl att fundera på om det är rimligt att avgöra det med så liten marginal. Ett rätt rimligt krav är att åkarna i alla fall teoretiskt sett ska kunna veta var mållinjen är. Enligt UCI:s instruktioner http://www.uci.ch/mm/Document/News/NewsGeneral/16/55/11/Judgeguide-ENG_English.PDF så är

The finish line consists of a 4-cm-wide line in black on a white strip 72 cm wide, i.e. 34 cm on each side of the black line
(matt paint).

Vad jag förstår finns det inget som säger att någon del av den 4 cm breda remsan är mer korrekt än någon annan. Åkarna kan därmed inte veta vilken del av remsan det är som gäller. Om man då betänker att åkarna troligen har olika fart då de passerar mållinjen inser man att det kan bli så att åkare 1 når början på fyracentimetersremsan först men att åkare 2 når slutet av den först. I det fallet känns det orimligt att någon ska dömas som segrare tycker jag. Om man som idag hade en spurt där det kanske gick runt 70 km/h på slutet kan varje km/h i fartskillnad mellan de två åkarna att svara mot drygt 0,5 mm skillnad i avstånd mellan åkarna mellan början och slutet av mållinjen. Jag försökte titta på dagens avslutning och det ser ut som Kittel går ut från EBHs hjul ca 3 sekunder innan mållinjen. På denna tid bör han ha en medelfart som är ca 2 km/h högre än norrmannen. Den fartskillnaden svarar mot ca 1 mm över 4 cm. Om man ponerar att en mer extrem spurt skulle kunna ha dubbla fartskillnaden så är man uppe på 2 mm skillnad, vilket då motsvarar en bild med den aktuella kameran. Utifrån det resonemanget skulle det vara mkt tveksamt att gå till fler bilder per sekund.

Sen kan man undra hur lätt det är att med millimeterprecision rita ut dessa 34 cm breda linjerna helt parallellt. Känns som det inte är orimligt med några millimeters felmarginal över vägens bredd, inte minst med tanke på att asfalt inte är någon speciellt plan yta.

Vidare gäller det att de får målkamerans vinkel så parallell med mållinjen att man är under millimeterfel p.g.a. ev. felriktning. Det borde inte vara tekniskt omöjligt, men om man inte tar det på allvar har man en felkälla även där.

Summa summarum så kanske det är OK att utropa Kittel till segrare, men så mkt jämnare än så där tror jag inte det kan bli innan man har en reell risk att man utropar en segrare på "luddiga grunder".

F.ö. noteras att det inte bara är Cav som använder skallen. I ovan länkade dokument, paragraf 27, finns en tjusig bild på Robbie(?).

Dessutom, enligt paragraf 26 skulle det i händelse av att de två första åkarna inte kan skiljas åt i ett VM-lopp bli "utslagsheat" i form av ett enkilometerslopp med stående start mellan de två. Skulle ju vara rätt raffinerat att få ett sådant avgörande.

Tour de France 2017
Mest fascinerande är väl ändå att såväl Kittel själv, TV-teamet, speakern och "säkerhetsvakterna" (de i vita brallor som omringar segraren efter målgång) direkt var övertygade om att Kittel var först. Måste var omöjligt för ögat att avgöra det direkt vid målgång.

Tour de France 2017
Kittels kommentar

I had no clue whether I won or not on the finish line. I just thought, 'This is going to be close.'

indikerar inte direkt att han var övertygad om att han vunnit. När de är övertygade om att de vunnit brukar det komma en knuten näve så snart de "rätat upp ekipaget" efter en tajt målgång. Någon sådan kom inte vad jag kunde se, vilket talar för att hans uttalande är hyggligt sant.

Tour de France 2017
JT sa:
Det är väl ingen som tvingar dom att köra nära staketet eller?
Att visa lite respekt för cyklisterna och inte riskera deras hälsa är förstås en helt orimlig begäran. Skäms på dig Greipel för att uttrycka sådana absurda önskemål. Det är ju en känd naturlag att man måste hänga ut över staketen och försöka vidröra cyklisterna.

Tour de France 2017
GoranS sa:
Att visa lite respekt för cyklisterna och inte riskera deras hälsa är förstås en helt orimlig begäran. Skäms på dig Greipel för att uttrycka sådana absurda önskemål. Det är ju en känd naturlag att man måste hänga ut över staketen och försöka vidröra cyklisterna.

Du har aldrig stått längst fram vid staketet vid en målgång på TdF va? Vi pratar 5 timmars väntan för 7 sekunders action. Folk går bananas vare sig Greipel vill det eller ej. Cykla inte så nära staketet, Greipel!

Tour de France 2017
Nej. Men jag skulle aldrig i livet hänga ut över staketet om jag skulle stått där. Att slå en annan människa för att man blir exalterad - nej, då är man dum i huvudet! Och inser man inte att en hand eller arm som träffar någon i 70 km/h blir till ett slag är det dags att sätta sig i skolbänken igen.

Det är förmodligen så att cyklisterna kommer att bli tvungna att hålla sig på behörigt avstånd från publiken av självbevarelsedrift om det blir s.a. att problemet eskalerar och cyklister börjar gå i backen p.g.a. det. Det leder dock till konstiga situationer:

Det finns en lucka vid staketet. Jag känner att jag har farten för att passera han framför mig. Om jag satsar i luckan mellan åkaren och staketet har jag (100-p)% chans att vinna och p% risk att jag ligger blodig på backen (med p väsentligt över 0). Vad gör jag?

Det är inte den typen av överväganden jag tycker cykling ska handla om.

I förlängningen är ju tänkbara lösningar att införa extra säkerhetszoner mellan publiken och staketet eller bara ha målgångar på så breda gator att åkarna kan avsätta en dryg meter säkerhetszon på vardera sidan och att det ändå är tillräckligt brett för att de ska kunna spurta. Det sistnämnda ger dock precis samma problem som exemplet ovan illustrerar.

Tour de France 2017
Touren kostar väl redan miljarder att hålla igång så det borde ju finnas pengar till plexiglas mellan åkarna och publiken. Publiken kan då se men inte röra :)

Tour de France 2017
Läge för en utbrytning med för GC ofarliga åkare att gå hem idag? Visserligen en del backar på etappen men toppen på sista stigningeen (cat-1) nås 12 km från mål vilket nog dämpar attackviljan hos de som verkligen fajtas om totalen. Dessutom är morgondagens etapp tuff vilket skulle kunna verka återhållande. Eller så finns det läge för taktiska manövrer med att försöka få hjälpryttare att vara tillgängliga precis vid toppen av den stigningen för en stjärna som attackerat i senare delen av backen.

Sätter en virtuell peng på att Voeckler är sugen på att gå med i en utbrytning idag.

Tillbaka
Topp