Tour de France 2017

Tour de France 2017
Etapp 13 uppför "Wall of Peguere" ser rätt brutal ut, brantast i år eller?

tour_de_france_2017_mur_de_peguere_stage_13.jpg

Tour de France 2017
"I still feel that variable gears are only for people over forty-five. Isn't it better to triumph by the strength of your muscles than by the artifice of a derailleur? We are getting soft... As for me, give me a fixed gear"

Tour de France 2017
Supertramp sa:
Jag skulle vilja se en bergsetapp där alla kör single speed! Val av utväxling skulle ge tävlingen en extra dimension.
Om man betänker att de typiskt kan hålla 45 km/h på platten och 15 km/h uppför även om det är rätt brant så misstänker jag att det skulle bli rätt låg kadens uppför och ett förskräckligt vispande med benen på platten.

Tour de France 2017
Om man håller 100 i kadens (något en viss LA ägnade sig åt) med 38/32 kommer man att ha en klättringsfart på närmare 1800 m/h vid 12% lutning. Med 39/28 hamnar man på 2100 m/h, något inte ens LA i toppdopat skick grejade på en längre klättring.

Tour de France 2017
GoranS sa:
Han tar sig garanterat upp på en betydligt tyngre växel. Däremot var det bitvis rätt brant i går, så en 32:a skulle kunna motiveras med att inte behöva avvika alltför mkt från den "naturliga" kadensen.

Samt att han alltid går in i elvispmode när han ska hämta in en attack uppför. Det kräver sin höga utväxling (eller säger man "låga").

Tour de France 2017
Varför sitter man och gnäller på TdF på ett forum? Man kan ha många åsikter om hur cykelsport och dess oskrivna regler, men ibland undrar jag om det är någon som tittar på själva cyklingen eller mest retar sig på tävlingsformatet, V&A, pissepauser + ANNAT.

Tour de France 2017
Angående Froome/Aru-incidenten. Jag upplevde det inte direkt som att någon slog av på takten när Arus attack inte lyckades. De fångade in honom, och när han inte fick de andra att samarbeta så gav han upp attacken. Men kunde inte direkt se att de väntade in Froome. De gick in i samma tempo som innan attacken, det vanliga mala-uppgör-brant-backe-tempot. Det händer ganska ofta vid attacker i uppförsbackar.

Tror inte direkt att någon hade någon djup sportmanshipådra i djupet av sportsjälen. Mer av konsekvenstänkande i så fall, om det överhuvudtaget påverkat. Snarare "Vad ska andra tänka?" respektive "kanske jag drabbas längre fram om jag väcker ont blod".

I bergsetapper gäller väl "the race is on" i de värsta backarna. Är förmodligen som sagt snarare att man är känslig för reaktion från publik/medtävlare om man gör en attack just när någon får tekniska problem.

Om man nu skall nagelfara detta. Finns det inte dom som undviker Di2 och liknande just för att de vill undvika tekniska problem? I så fall får det ju ses som en taktisk miss att ha t.ex. Di2.

Tour de France 2017
Henrik_E sa:
Cykellopp är långa och till största del tråkiga. Det lockar till sig en viss sorts människor.

Kanske ligger något i det...

Och mer OnT: Verkar som R Porte hade både en och två skyddsänglar med sig igår. Hade ju kunna gå precis hur illa som helst det där :-/

Tour de France 2017
tinkerbell sa:
Tror inte att man riskerar totalen genom att köra prototyp-grejor eller annat special som inte är utförligt testat...
Om man vet att konkurenterna väntar in vid tekniska problem, så tar man ju ingen risk med att köra med prototyper.

Supertramp sa:
Finns tydligen nån ännu klenare BMC-cyklist som kör 11-36 och mtb-växel
Är Ultegra MTB-komponenter?

Tour de France 2017
GoranS sa:
Jag skulle säga att med låg utväxling tvingas man till en högre kadens (givet en viss fart i motbacke med konstant lutning).

Om det var en kommentar till mitt inlägg. Min teori är att Froome helt enkelt vill köra med hög kadens när han hämtar in attacker i branta motlut. Tycker att han i princip alltid har det i dessa situationer, var så på varje attack han hämtade in, och var likadant förra året i bergsetapperna. I vart fall i några av attackerna har det funnits utrymme för att växla till tyngre, men det har han inte gjort, kan vara ganska långa sträckor med elvisp (relativt sett).

Tour de France 2017
Stumpy sa:
tinkerbell sa:
Tror inte att man riskerar totalen genom att köra prototyp-grejor eller annat special som inte är utförligt testat...
Om man vet att konkurenterna väntar in vid tekniska problem, så tar man ju ingen risk med att köra med prototyper.
Är ju knappast så att någon har föreslagit att man ska vänta in avhängda åkare som har tekniska problem, så någon form av risk tar man.

Tour de France 2017
Stumpy sa:
tinkerbell sa:

Supertramp sa:
Hoppsan, jag råkade ladda upp fel bild (svårt med telefonen...), denna skulle det vara!
BMC 36 utv

Tour de France 2017
GoranS sa:
Om man håller 100 i kadens (något en viss LA ägnade sig åt) med 38/32 kommer man att ha en klättringsfart på närmare 1800 m/h vid 12% lutning. Med 39/28 hamnar man på 2100 m/h, något inte ens LA i toppdopat skick grejade på en längre klättring.

Fast med samma kadens o samma utväxling blir väl alltid hastigheten samma, oberoende av lutning?

Tour de France 2017
me.I.am sa:
GoranS sa:
Jag skulle säga att med låg utväxling tvingas man till en högre kadens (givet en viss fart i motbacke med konstant lutning).

Om det var en kommentar till mitt inlägg. Min teori är att Froome helt enkelt vill köra med hög kadens när han hämtar in attacker i branta motlut. Tycker att han i princip alltid har det i dessa situationer, var så på varje attack han hämtade in, och var likadant förra året i bergsetapperna. I vart fall i några av attackerna har det funnits utrymme för att växla till tyngre, men det har han inte gjort, kan vara ganska långa sträckor med elvisp (relativt sett).
Ja, det jag skrev var i relation till ditt inlägg. Jag kanske missuppfattade dig, men jag fick för mig att du frågade om elvispmod = hög eller låg utväxling. Jag försökte då svara att jag skulle säga att det är låg utväxling.

Tour de France 2017
GoranS sa:
...
Ja, det jag skrev var i relation till ditt inlägg. Jag kanske missuppfattade dig, men jag fick för mig att du frågade om elvispmod = hög eller låg utväxling. Jag försökte då svara att jag skulle säga att det är låg utväxling.

Mitt "Det kräver sin höga utväxling (eller säger man "låga")" var ett carte blanche för om jag uttryckte mig fel, för att undvika en storm av näthat. Har alltid haft svårt för om "hög utväxling" betyder "tung växel" eller "lätt växel". När jag tänker efter så borde jag nog skrivit "Det kräver sin låga utväxling", men är fortfarande osäker :) Jag garderar med att Froome behöver liten klinga fram och/eller stort drev bak för sin elvisptaktik.

Tour de France 2017
GoranS sa:
Supertramp sa:
Jag skulle vilja se en bergsetapp där alla kör single speed! Val av utväxling skulle ge tävlingen en extra dimension.
Om man betänker att de typiskt kan hålla 45 km/h på platten och 15 km/h uppför även om det är rätt brant så misstänker jag att det skulle bli rätt låg kadens uppför och ett förskräckligt vispande med benen på platten.

Lustigt, jag kom fram till precis samma slutsats i min analys, great minds think alike! :-)

Men jag tror att det skulle kunna bli grymt kul att se på. För att kunna hålla hyfsat tempo på platten så lär de vara tvungna att välja rätt tung utväxling och verkligen sega sig upp i de brantaste partierna och det skulle bli mycket lättare göra ett ryck gå loss i bergen.

Tour de France 2017
NLC sa:
kitzblitz sa:
NLC sa:
Och mer OnT: Verkar som R Porte hade både en och två skyddsänglar med sig igår. Hade ju kunna gå precis hur illa som helst det där :-/

Ja, du. Stort +1 där. Ska cykla igen denna säsong om allt går bra.

Tävla i augusti läste jag någonstans, det betyder ju att han i princip är "fit for training" redan nu.
Jag läste att han skulle vara tillbaka på cykeln i augusti, men tolkade det som rehab-träning och inte tävling. Hade Porte varit katt hade han nog varit nere på 2 eller 3 liv. Osannolik tur i oturen att undkomma med så lite skada trots allt.

Tour de France 2017
Stumpy sa:
tinkerbell sa:

Supertramp sa:
Fast kör man med prototyper kan eller vill man kanske inte ta hjälp av neutral service och måste vänta in sitt eget teamfordon, något som kan kosta en mycket tid. Viktoptimeringen är ju heller inte ett stort problem idag när man ändå tvingas tynga ner sina cyklar för att nå viktgränsen, så att köra med lättade komponenter istf standardkomponenter i exempelvis drivlinan känns ju suboptimalt ur hållbarhetssynpunkt.
Uran hade knappast vunnit om hans Di2 lagt av på vägen upp istället för utför. Nu klarade han sig på två växlar trots allt.

Tour de France 2017
Sjukt trist att så många topplirare är ute. Blev väll notan av att ha en extraordinärt spektakulär etapp. Rädd att det blir snoozefest nu, men vi får se.

Tour de France 2017
ooms sa:
toshiba sa:
Finns det nåt klipp som visar när Froome skulle ha "tacklat" Aru? Såg inget av det i direktsändningen.

http://www.velonews.com/2017/07/tou...umping-into-aru-after-ill-timed-attack_443284
Tror jag postade den s.k. tacklingen högre upp i tråden, men här kommer den igen:
https://mobile.twitter.com/CPowell_Wx/status/884056090425647104/video/1

Det är nog ingen medveten tackling, det är så Froome cyklar. Han sitter ju som vanligt o glor på wattmätaren istället för att ha koll på sin omgivning.

Tour de France 2017
NLC sa:
men ibland undrar jag om det är någon som tittar på själva cyklingen eller mest retar sig på tävlingsformatet, V&A, pissepauser + ANNAT.
När jag tittade på Touren (var ett tag sedan) så tittade jag minst lika mycket på landskapet och lyssnade på intressanta berättelser från kommentatorerna, både svenska och engelska. Själva cyklingen var bara intressant korta stunder.

Tour de France 2017
På fredag lovar jag er en variant av Formigaletappen från förra årets Vuelta. Contador, Mollema. Quintana, Herrada, Roglic, Fuglsang, Barguil, Brambilla, Benoot och inte minst Betancur kör en riktigt långrökare innan Col de Latrape när Team Sky råkat hamnat lite långt ner i klungan. Hur kunde det hända igen?! Ingen vill göra dragjobbet och inte minst Aru. Froome blir isolerad och tappar till sist 5 minuter. 100 åkare utanför tidsgränsen. Brambilla vinner etappen och Fuglsang så småningom touren. Kom ihåg var ni läste det först :-)

Senast ändrad:
Tour de France 2017
InlineOla sa:
ooms sa:
toshiba sa:
Finns det nåt klipp som visar när Froome skulle ha "tacklat" Aru? Såg inget av det i direktsändningen.

http://www.velonews.com/2017/07/tou...umping-into-aru-after-ill-timed-attack_443284
Tror jag postade den s.k. tacklingen högre upp i tråden, men här kommer den igen:

Det är nog ingen medveten tackling, det är så Froome cyklar. Han sitter ju som vanligt o glor på wattmätaren istället för att ha koll på sin omgivning.
Enligt Aru så var det en åskådare som var i vägen. Fromme bad också om ursäkt för det som hände men Aru menade att det var inte Froomes fel.

Tour de France 2017
tinkerbell sa:
Enligt Aru så var det en åskådare som var i vägen. Fromme bad också om ursäkt för det som hände men Aru menade att det var inte Froomes fel.

Froome glor ner o girar tvärt höger när han tittar upp, va ju inte så att publiken var i vägen för Froome, publiken står ju på höger sida.? Aru hamnade däremot i publiken.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
tinkerbell sa:
InlineOla sa:
ooms sa:
toshiba sa:

Äh, kom inte med en massa irrelevanta fakta nu. Happys experter har ju i stort sett redan diskat Froome för tilltaget.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp